Bygge: Arkad / Emulatorbord

Permalänk
Medlem

Bygge: Arkad / Emulatorbord

Hej!

Jag har under de senaste två månaderna hållt på att bygga ett spelbord som drivs av en Raspberry Pi Model B 512MB. Jag hade ett par stycken liggandes hemma som köptes vid diverse tillfällen, och jag hittade inga bra användsningsområden förutom som webbservrar eller lokala DNS:er. Därmed beslutade jag mig för att bygga något där enheten fick bli själva kärnan (modermodemet ).

Hela bygget är baserat på ett IKEA-bord, nämligen LACK i storlek 90x55cm. Bordet har modifierats med en hel del hål för joysticks, knappar och diverse prylar. Som ni kan se så har jag även täckt för sidorna och skapat en lucka på baksidan. Anledningen till detta var för att komponenterna var så pass höga att de gick helt igenom skivan, så det blev inte särskilt snyggt att ha det öppet.

I bordet återfinns följande:

Systemet jag kör är RetroPie, en modifierad version av Raspbian med en massa emulatorer förhandskompilerade och konfigurerade. Det grafiska gränssnittet heter EmulationStation och följer även med.

Bordet är även utrustat med en wi-fi adapter (finns länk ovan) som gör att man lätt kan flytta runt på det och ändå ha tillgång till de samba shares den delar ut för sina roms. För övrigt så är brytaren utrustad med dubbla säkringar, så att inte komponenterna ska ta någon skada om något elektroniskt fel mot förmodan skulle uppstå.

Som jag har konfigurerat systemet för tillfället så stödjer det följande emulatorer:

  • Atari2600

  • NES

  • SNES

  • Sega Mastersystem / Megadrive

  • Gameboy Color

  • Gameboy Advance

  • MAME (Arkadspel)

  • NeoGeo

  • Playstation 1

Hela bildgalleriet återfinns på Flickr, men lägger till lite nyckelbilder nedan. Alternativt hittar ni bilderna i detta galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/11455-bygge-av-spelbord-me...

En av mina originalritningar, projektet utökades dock lite efter hand.

Bordet initialt, hade precis börjat att planera och skulle börja rita upp.

Specialbyggt apparatintag, gjordes av Sladdgubben i Helsingborg.

Skärmen något nedstrippad, chassit bortplockat.

Hålet för skärmen utskuret, gjordes enkelt med hjälp av mattkniv, skruvtving och en lodstock.

En del av knapparna, men sina respektive fästringar samt mikrobrytare.

Hålen för alla knappar borrade och klara.

Några av knapparna monterade från undersidan, håltagning än en gång med mattkniv.

Vy över knapparna från ovansidan på bordet. Snygga och glansiga, precis som de ska vara

Plattan under joysticken förstärks med 9mm plywood för att ingenting ska spricka eller gå sönder.

Hål borras för spelarknapparna (Spelare 1 start, Spelare 2 start, Spelare 1 mynt, Spelare 2 mynt).

Och här har ni knapparna som beskrevs ovan.

Limmet torkat och joysticks på sina rätta platser.

Ny översiktsbild ovanfrån där allt är på plats, förutom skärmen.

Som ni ser så går alla komponenter ner en bit, vilket är anledningen att bordet är täckt på alla sidor.

Detta är chassiuttagen för USB som beskrevs i första listan.

Tangentbordsenkodern, kopplas in via USB och simulerar olika knapptryck.

Fungerande rigg utanför bordet, utan joysticks och knappar.

Lite sladdar som går till enkodern. Som ni ser så är allt kopplat med flatstiftshylsor för att det ska vara modulärt ifall något blir fel.

Första boot-up:en sker med skärmen monterad. Allt fungerar bra.

Plexiglas samt specialtillverkad list (gjordes av Gallerix) på plats och det börjar ta form.

Apparatintag på plats, installationen blev sådär på grund av nibbleverktyget. Det var svårt att få till ett bra hål i en sådan solid skiva.

Min lillebror som spelare Adventure Island III (NES), både spara och ladda fungerar bra.

Byggde en lucka med samma material som sidorna på bordet, och med handtag från IKEA.

Luckan på plats, komplett med magnetlås så att den inte öppnar sig vid minsta beröring.

Mugghållare monteras på båda sidor av bordet, man måste ju kunna ha en öl bredvid när man spelar.

Småbrorsorna spelar Teenage Mutant Ninja Turtles 3: The Manhattan Project (NES)

Det finns en massa fler bilder i galleriet om ni är intresserade, och jag hoppas att ni tycker att det varit roligt att se mitt projekt. Det har varit lärorikt och väldigt kul att bygga bordet, och vem vet, kanske bygger jag ett till längre fram. Mitt största dilemma nu är att jag inte riktigt vet var jag ska ställa det.

Tack för att ni läst loggen, och dela gärna med er om ni fler roliga projekt!

Med vänlig hälsning,
Jonathan

Lade till information om Wi-Fi och säkringar
Permalänk

Riktigt fint bygge! Vad gick hela kalaset på?

Har tankar på att bygga något liknande med just en Raspberry Pi.
Hade nog dock ha försökt ha lite lutning på skärmen samt göra hål vid sidorna av skärmen för högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRunnerAlfa:

Riktigt fint bygge! Vad gick hela kalaset på?

Har tankar på att bygga något liknande med just en Raspberry Pi.
Hade nog dock ha försökt ha lite lutning på skärmen samt göra hål vid sidorna av skärmen för högtalarna.

Tack!
Jag har sparat alla kvitton men inte räknat ihop allt exakt. Totalt landade jag nog på någonstans mellan 3500-4000 kronor, men då har jag köpt en massa grejor som inte blivit bra etc. Hade jag byggt om det från början nu i efterhand, så hade jag nog klarat mig på 2500 kronor.

Angående lutning så funderade jag även på det, men eftersom att min skärm har extremt bra betraktningsvinklar så spelade detta inte så stor roll, fast det kanske är skönare för nacken med en liten lutning. Jag har lämnat ett utrymme mellan bottenpanelen och sidopanelerna så att ljudet kan studsa ut, på så sätt blir det som en resonanslåda där inne. Dock så kommer jag nog att montera högtalargaller, men döljer dem nog under bygget, får se.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Det här gillar jag stort

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har nu även gjort ett galleri för detta bygge. Ni hittar det här:
http://www.sweclockers.com/galleri/11455-bygge-av-spelbord-me...