Nej så är det inte.
Vare sig ping eller DSL har någon funktion för omsändningar, ett tappat paket visar sig som en paketförlust i ping-programmet.
Eller rättare sagt: Det finns funktion för omsändningar på dsl (G.INP) men då handlar det några millisekunder i jitter.
Däremot så har wifi (och 3G/4G) funktion för omsändningar, så ett tappat paket på en wifi-länk innebär en omsändning och därmed högre fördröjning på pingen.
Pingjitter beror på att paketet blir fördröjt i en buffer i något nätelement på vägen pga av att lasten är för hög.
Och pratar vi dsl med sin smala upplänk så är det troligast att paketen buffras i ditt modem där hastigheten går från 100M till 1M.
Om din upplänk är 800kbit så tar det 10ms att skicka ett enda 1000B stort paket.
Så i ett tänkt scenario där någon hemma hos dig skickar 10 paket på 1000B och ditt "spelpaket" kommer som paket 11 så innebär det att ditt paket måste vänta 100ms innan det är dess tur att skickas.