Internet fungerar, men inte på min dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Förlåt för alla trådarna. Men jag gör en ny varje gång så att det uppdateras i listan. I fall dom inte ser dem gamla.

Men det gör det ju bara svårare för oss som försöker svara. De tidigare trådarna innehåller en massa viktig info och dessutom massa konkreta tips.

Så till saken: Att din ping är ostabil beror på att paketen blir fördröjda någonstans.
Och det mest troliga är att de blir fördröjda på din relativt smala dsl-förbindelse.
Vilket i sin tur beror på att ni skickar / tar emot mer paket än vad förbindelsen klarar av.

För att lösa detta kan man
- uppgradera sitt bredband så det klarar mer trafik (högre bandbredd)
- minska mängden trafik man skickar (tex stänga av fildelning, spotify mm när man spelar)
- skaffa en ny och bättre router som stödjer QoS där du kan prioritera dina spelpaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Förlåt för alla trådarna. Men jag gör en ny varje gång så att det uppdateras i listan. I fall dom inte ser dem gamla.

Vilka är "dom"? Gemene Sweclockers-användare på forumet hittar ju aktiva och relevanta trådar oavsett hur 'bumpade' de är. Det är ju snarare så att du måste försöka ta del av de gamla trådarna. Vilket du kan hitta genom att klicka på ditt inloggningsnamn och se din forumhistorik och helt enkelt klicka på den tråden du skapat och vill titta på.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du har 6-8 Mbit internet och mäter upp 4 på bredbandskollen. Det kan vara så att du har en för snabbt inställd anslutning än vad din telefonlina klarar av.

Du kanske kan göra mätningar för packet loss och därmed se om leverantören behöver ställa in din anslutning bättre / ställa ner hastigheten lite.

Hög ping kan man nämligen få då paket förloras och måste skickas igen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem

*** fem trådar sammanfogade ***

En tråd syns lika mycket om den uppdateras som att en ny skapas. Jag har gjort en "mastodontsammanslagning" av dina trådar, på så sätt finns all information samlad. Forumregler § 3.3 gäller alla:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hmm...Nu, när det har gått ett par timmar sedan internet varit slött, så verkar internet snabbare igen. Jag fick 3-4 mbit/s på bredbandskollen förut. Nu fick jag 6 mbit/s. Är detta för att bandbredden har "uppdaterats"? Hur ofta brukar bandbredden bli bra igen?

Skrivet av shaglord:

Du skriver att du har 6-8 Mbit internet och mäter upp 4 på bredbandskollen. Det kan vara så att du har en för snabbt inställd anslutning än vad din telefonlina klarar av.

Du kanske kan göra mätningar för packet loss och därmed se om leverantören behöver ställa in din anslutning bättre / ställa ner hastigheten lite.

/s

Detta stämmer ganska bra. Ett *DSL modem mäter av signal to noice när det startas upp och förhandlar med basstationen om vilken bittakt som ska användas (hastighet). Doch kan denna ratio förändras med väderförhållanden osv. Fukt i kablage kan ställa till med en hel del. Om den förändras till det sämre så får man problem med packetloss. Och det leder till högre ping och pingjitter.

Därför tycker jag att man inte ska gå på högsta hastigheterna man kan ha via *DSL. Det är ofta bättre att gå ner ett steg i hastighet och få en stabilare uppkoppling.

Ett annat alternativ är att köra på högsta som finns tillgängligt men be sin ISP att tvinga ner hastigheten lite. Tex. om man har 24Mbit så ber man ISP'n att ställa ner till 18 eller 16 Mbit istället. Man kommer garanterat att få en mycket trevligare uppkoppling. Om man nu inte sitter på en perfekt telelina. Men det är det väldigt få som gör.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

/s

Skrivet av Mayth:

. Om den förändras till det sämre så får man problem med packetloss. Och det leder till högre ping och pingjitter.

Nej så är det inte.
Vare sig ping eller DSL har någon funktion för omsändningar, ett tappat paket visar sig som en paketförlust i ping-programmet.
Eller rättare sagt: Det finns funktion för omsändningar på dsl (G.INP) men då handlar det några millisekunder i jitter.
Däremot så har wifi (och 3G/4G) funktion för omsändningar, så ett tappat paket på en wifi-länk innebär en omsändning och därmed högre fördröjning på pingen.

Pingjitter beror på att paketet blir fördröjt i en buffer i något nätelement på vägen pga av att lasten är för hög.
Och pratar vi dsl med sin smala upplänk så är det troligast att paketen buffras i ditt modem där hastigheten går från 100M till 1M.

Om din upplänk är 800kbit så tar det 10ms att skicka ett enda 1000B stort paket.
Så i ett tänkt scenario där någon hemma hos dig skickar 10 paket på 1000B och ditt "spelpaket" kommer som paket 11 så innebär det att ditt paket måste vänta 100ms innan det är dess tur att skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nej så är det inte.
Vare sig ping eller DSL har någon funktion för omsändningar, ett tappat paket visar sig som en paketförlust i ping-programmet.
Eller rättare sagt: Det finns funktion för omsändningar på dsl (G.INP) men då handlar det några millisekunder i jitter.
Däremot så har wifi (och 3G/4G) funktion för omsändningar, så ett tappat paket på en wifi-länk innebär en omsändning och därmed högre fördröjning på pingen.

Pingjitter beror på att paketet blir fördröjt i en buffer i något nätelement på vägen pga av att lasten är för hög.
Och pratar vi dsl med sin smala upplänk så är det troligast att paketen buffras i ditt modem där hastigheten går från 100M till 1M.

Om din upplänk är 800kbit så tar det 10ms att skicka ett enda 1000B stort paket.
Så i ett tänkt scenario där någon hemma hos dig skickar 10 paket på 1000B och ditt "spelpaket" kommer som paket 11 så innebär det att ditt paket måste vänta 100ms innan det är dess tur att skickas.

Inte pratat något om att *DSL har omsändningar. Den delen i det här fallet sköts av TCP. Har inte heller pratat om ping programmet (för att vara korekt ICMP).

Anledningen till att jag använde uttrycket ping istället för responstid i dett fallet är för att det benämns som ping i Leauge of Legends.

Kanske borde ha användt lite annan terminologi i detta fallet för att undvika att någon ska kommentera det....

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Inte pratat något om att *DSL har omsändningar. Den delen i det här fallet sköts av TCP. Har inte heller pratat om ping programmet (för att vara korekt ICMP).

Anledningen till att jag använde uttrycket ping istället för responstid i dett fallet är för att det benämns som ping i Leauge of Legends.

Kanske borde ha användt lite annan terminologi i detta fallet för att undvika att någon ska kommentera det....

Mvh
Mattias

Ok, pratar vi om "LOL ping" och om den bärs av TCP så blir det självklart omsändningar vid paketförluster och därmed högre "LOL ping".
Men är det paketförluster så borde dessa märkas vid en vanlig ICMP echo request/reply (ping), dvs man borde mäta paketförluster med en vanlig ping eller pingplotter.

Så TS: får du några paketförluster om du pingar (och då pratar jag om icmp ping) tex ping.sunet.se under låt säga en timme?

Permalänk

Har själv bott på landet i hela min uppväxt, och det var inte ovanligt att anslutningarna dog efter åska. Var bara till att köpa nytt... Hade man tur hade bara nätverkskortet gått.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Hmm...Jag undrar...Det där med att internet har blivit känsligare för överbelastning, kan det vara för att jag dragit nätverkskabeln till modemet, istället för routern? Förut satt det 2 sladdar i modemet. En som gick direkt från en stationär dator och en som gick från routern. I routern så satt det 3 sladdar. En sladd ifrån Xboxet och två stycken från två stationära datorer. Nu så sitter det tre sladdar i modemet och två utav dom går direkt ifrån datorerna och en ifrån routern. Det finns 4 ethernet portar i modemet. Om det är många ethernet sladdar i modemet, kan det lättare överbelastas då? Ska jag försöka med att koppla tillbaka min nätverkskabel till routern istället?

Permalänk
Rekordmedlem

Ett modem har inte 4 portar på lansidan, det är någon mer funktion i den burken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för modem och router?
Det kan vara så att p2p i spotify blir blockerat av routern om den inte kör upnp. När du kopplar dig direkt mot modemet börjar den köra det och då får man toppar med lagg lite då och då.