Asus Transformer för skolarbete och lättare underhållning?

Permalänk
Medlem

Asus Transformer för skolarbete och lättare underhållning?

Hejsan hoppsan!

Jag har snöat in mig på Asus Transformer-serie, men vet inte riktigt vilken av modellerna som är bäst för mina behov (skriva uppsatser, läsa dokument, kolla på youtube/serier), men behöver lite hjälp från personer med lite mer erfarenhet av produkterna.

De kriterium som gör Transformer-serien så attraktiva är just att dem: (1)har bra batteritid samt bättre med (2)tangentbordet.
Kan tillägga att jag har en laptop för tillfället, men vill ha nått som är smidigare att ha med sig.
Alla grövre datorbehov utförs på stationära i lägenheten.
Såklart lockar Infinity med sin skärm, men det verkar vara en av få skillnader från Prime (förutom klockningen på chippet), TF300 är ju snällare mot läderpungen samtidigt som den inte är lika ¨rolig¨.

Värt att tillägga är att jag pluggat en termin och har 5 kvar, samt att jag jobbar hela sommaren, så budgeten är flexibel, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hade en TF300 förut och måste säga att den blev totalt värdelös efter en tid användande. Samma gäller TF700. Har för mig att det var för dålig I/O(För sega minnen) så att hela plattan låste sig och upplevdes allmänt seg. Mitt råd är att vänta på den nya HP Slatebook X2 som släpps nu i sommar eller vänta till hösten på den nya Transformer TF700 Gen 2

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mull54:

Hade en TF300 förut och måste säga att den blev totalt värdelös efter en tid användande. Samma gäller TF700. Har för mig att det var för dålig I/O(För sega minnen) så att hela plattan låste sig och upplevdes allmänt seg. Mitt råd är att vänta på den nya HP Slatebook X2 som släpps nu i sommar eller vänta till hösten på den nya Transformer TF700 Gen 2

HPn verkar ju inte helt tokig, hoppas den hamnar på en hylla så man kan klämma lite på den innan man börjar plugga. TF700 gen 2 är intressant, men har inte sett något release date på den än :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whopz:

HPn verkar ju inte helt tokig, hoppas den hamnar på en hylla så man kan klämma lite på den innan man börjar plugga. TF700 gen 2 är intressant, men har inte sett något release date på den än :/

Väntar själv på gen2 infinity, har hört/läst september någonstans men vette fan vart :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whopz:

Hoppas den(Slatebook X2) släpps i Sverige samma månad den släpps i USA. Ibland kan det ta flera månader extra innan den landar här i Sverige. Men om vi har riktigt otur så kanske det inte kommer alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har själv en TF201, nu i efterhand hade jag hellre köpt en bärbar dator istället. Det är allmänt seg och inte alls rolig att försöka anteckna på på föreläsningar. Det enda den är bra till är att koppla lös för att ha på toa när man skiter så man kan klicka runt på aftonbladet/lokal tidning etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whopz:

Hejsan hoppsan!

Jag har snöat in mig på Asus Transformer-serie, men vet inte riktigt vilken av modellerna som är bäst för mina behov (skriva uppsatser, läsa dokument, kolla på youtube/serier), men behöver lite hjälp från personer med lite mer erfarenhet av produkterna.

De kriterium som gör Transformer-serien så attraktiva är just att dem: (1)har bra batteritid samt bättre med (2)tangentbordet.
Kan tillägga att jag har en laptop för tillfället, men vill ha nått som är smidigare att ha med sig.
Såklart lockar Infinity med sin skärm, men det verkar vara en av få skillnader från Prime (förutom klockningen på chippet), TF300 är ju snällare mot läderpungen samtidigt som den inte är lika ¨rolig¨.

Värt att tillägga är att jag pluggat en termin och har 5 kvar, samt att jag jobbar hela sommaren, så budgeten är flexibel, tack på förhand!

Just att de, inte just att dem. Bara ett litet tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Just att de, inte just att dem. Bara ett litet tips!

Förmodligen den onödigaste kommentaren jag har läst på länge...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriver på en mobil som stavar lite som den tycker när en annan är trött, men skönt att se att gramatikpolisen är vaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av mull54:

Hoppas den(Slatebook X2) släpps i Sverige samma månad den släpps i USA. Ibland kan det ta flera månader extra innan den landar här i Sverige. Men om vi har riktigt otur så kanske det inte kommer alls.

Farbror Ebay finns ju om man vågar chansa med tull och moms, men då får man även leva utan svenskt qwerty-bord, när den väl har släpts... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whopz:

Hejsan hoppsan!

Jag har haft en TF101, alltså den första Transformern.

Jag tyckte den fungerade rätt ok för de syften du anger. Skriva lite dokument (efter att man vant sig vid det lilla tangentbordet), läsa PDF:er och e-böcker, surfa, titta på film/youtube. Jag vet inte om TF300 och senare har blivit sämre på detta, det låter tråkigt.

Batteritiden var grymt bra med tangentbordet i alla fall och det var schysst att ha fullstora USB-portar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tjingeling, kan inte rekommendera en TF300.

Det funkar riktigt najs när den fungerar, bra batteritid och behaglig att se på osv.
Tangentbordet till så var det en ersättare för laptops när jag var på resande fot.
Med tangentbordet så får man ett minneskort till samt en USB-kontakt för tillbehör.
(Minneskortläsare, HDD,stickor osv)

Köpte en TF300T i november 2012 och har idag hävt köpet efter 3 reklamationer.

Men ett problem som jag upplevde är att startknappen är lite olyckligt konstruerad/placerad.
Vilket leder till att den slutar fungera som tänkt och startar om plattan när man råkar peta på den eller tar i vänstra övre hörnet, och efter en liten tids användande så "hängde" sig knappen och konstant startade om plattan, lite olyckligt.
Kan varit just min platta som inte var som den skulle, men jag rekommenderar som sagt inte en TF300.

Lycka till
/Mats

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera TF700, Otroligt långsam otroligt seg, surfa med den är allt annat än trevligt. Den har tendens att låsa sig i ca 15-30 sekunder ibland när man browsar internet o.s.v.

Min Galasy S2 mobil har betydligt trevligare surfupplevelse än dessa plattor. Jag kan bara inte rekommendera denna alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Skulle jag lika gärna kunna sikta på att köpa en annan surfplatta med bra batteritid (är Nexus 10 nått att titta på, trotts att den är dubbelkärnig?), om jag nu inte skulle orka vänta på Infinity gen.2 eller HPs platta och Transformer-serien segar ner sig? Kanske en Xperia Tablet Z?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whopz:

Skulle jag lika gärna kunna sikta på att köpa en annan surfplatta med bra batteritid (är Nexus 10 nått att titta på, trotts att den är dubbelkärnig?), om jag nu inte skulle orka vänta på Infinity gen.2 eller HPs platta och Transformer-serien segar ner sig? Kanske en Xperia Tablet Z?

Nexus 10 är dubbelkärnig men det är ju å andra sidan Cortex A15-processorer det är det ju ingen annan som har.

Om man klarar sig utan extrabatteriet och portarna får du ju ungefär samma resultat av ett fodral med inbyggt bluetoothtangentbord kombinerat med valfri platta.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nexus 10 är dubbelkärnig men det är ju å andra sidan Cortex A15-processorer det är det ju ingen annan som har.

Om man klarar sig utan extrabatteriet och portarna får du ju ungefär samma resultat av ett fodral med inbyggt bluetoothtangentbord kombinerat med valfri platta.

/hulle.

Jo, men vad jag har förstått så ska det börja komma nya plattor i augusti med Tegra 4, så det kanske är bäst att vänta tills dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whopz:

.... Kanske en Xperia Tablet Z?

Köpte en Xperia Tablet Z.
Väldigt mycket dyrare, men man får vad man betalar för.

Smutt sak, hitentills inget att klaga på.
Jo att det inte kommit ut 4.2 till den ännu...

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Köpte en Xperia Tablet Z.
Väldigt mycket dyrare, men man får vad man betalar för.

Smutt sak, hitentills inget att klaga på.
Jo att det inte kommit ut 4.2 till den ännu...

Den direkta konkurrenten i den prisklassen är ju Ipad, och den ribban är ganska hög.

Permalänk
Medlem

Köp en fyrkärnig Pipo om du vill ha löjligt mycket platta för pengarna. Jag har själv en m9:a och är supernöjd. Den gick loss på 1500kr och flyter på bättre än de flesta plattor som är minst dubbelt så dyra. Dessutom har den plats för minneskort samt hdmi.

Nackdelen är förstås att det blir svårt att nyttja garantin då det antagligen kostar mer att skicka plattan till Kina jämfört med att köpa en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leg:

Köp en fyrkärnig Pipo om du vill ha löjligt mycket platta för pengarna. Jag har själv en m9:a och är supernöjd. Den gick loss på 1500kr och flyter på bättre än de flesta plattor som är minst dubbelt så dyra. Dessutom har den plats för minneskort samt hdmi.

Nackdelen är förstås att det blir svårt att nyttja garantin då det antagligen kostar mer att skicka plattan till Kina jämfört med att köpa en ny.

Den verkar ju inte så tråkigt! Men jag gillar ¨transformer¨stuket, och HP har prissatt sin Slatebook X2 till 4500 (med tangetnbordet vad jag kan förstå: http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E...), och den verkar ju helt okej för mina ändamål, med Tegra 4 och allt...
Men kommer nog att hålla ett getöga på Pipo, blir lite teknikkåt när jag ser specsen och priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Du verkar ju ha ganska bra koll (vet att jag sett ditt nick på swedroid någon gång), är det värt att vänta på HP Slatebook X2 eller ska man slänga sig på Toshiba Excite Pro?