Någon som har beställt datorkomponenter från Tyskland ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Hej,
Jag har tänkt att beställa lite datorkomponenter från Tyskland pga. deras otroligt bra priser. På tyska websidor brukar det stå "19% VAT" precis bredvid priset vilket naturligtvis är deras Tax Rate. Som jag vet så ska man inte behöva betala något extra när man handlar inom EU men vill bara var på den säkra sidan. Kommer jag betala momsskillnaden (25% - 19% = 6%) när jag ska hämta varorna i Sverige ?
(Jag hade tänkt beställa härifrån http://www.mindfactory.de)
Tack i förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Hej,
Jag har tänkt att beställa lite datorkomponenter från Tyskland pga. deras otroligt bra priser. På tyska websidor brukar det stå "19% VAT" precis bredvid priset vilket naturligtvis är deras Tax Rate. Som jag vet så ska man inte behöva betala något extra när man handlar inom EU men vill bara var på den säkra sidan. Kommer jag betala momsskillnaden (25% - 19% = 6%) när jag ska hämta varorna i Sverige ?
Tack i förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Nej, om 25% moms skall betalas så görs det direkt av företaget vid betalningen.

Det brukar stå i köpvillkoren vad som gäller.

Alternate vet jag tar 25%

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel Core i5-4670K@4600MHz | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair Vengeance 2 x 4GB 1600MHz | MB: Asus P8Z77-V PRO | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Intel 530 Series 120GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Där står det klart och tydligt att " Momsen betalar du i avsändarlandet. Hur stor momsen blir beror på land och vara. "
Tack så mycket båda två

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av bornaspl:

Hej,
Tack i förhand

Tullfritt är det men vilken moms (som det heter på svenska och inte Tax Rate ) du ska betala bestäms av hur stor omsättning företaget har av sin försäljning till Sverige.
Nu kommer jag inte ihåg var gränser går men tror att det rör sig om belopp runt eller över 350000kr/år. Det brukar framgå vilken moms (och frakt) som tillämpas när man fyller i sin beställning. Edit 1: Konsumentverkets broschyr är en förenklad sammanfattning och inte heltäckande i detta avseende.

Edit 2: Se SUMITOMO nedan

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Om du handlar via internet

Du ska betala svensk moms för varorna om företaget du handlar av säljer för mer än 320 000 kronor per år till Sverige. I annat fall ska du betala den moms som gäller där företaget är etablerat. Momsen betalas direkt till företaget i samband med köpet.

http://www.eu-upplysningen.se/Du-i-EU/Handla-i-EU/

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Solna)
Registrerad
Maj 2005

Har inte handlat just datorkomponenter men som du säger så tillkommer inga avgifter inom EU så det är bara att beställa. Har handlat bland annat min Surface från Tyskland och det har alltid varit smärtfritt för min del.

Edit: Kan väl vara värt att tänka på att det blir en del jobb om någon komponent strular men det förstår du säkert utan att jag pekar ut det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Har en kompis som handlade en hel del datagrejer från tyskland för rätt många år sedan nu. I alla fall grafikkort och mängder med tomma CD/DVD-skivor som jag vet om. Inga problem.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av SUMITOMO:

Om du handlar via internet

Du ska betala svensk moms för varorna om företaget du handlar av säljer för mer än 320 000 kronor per år till Sverige. I annat fall ska du betala den moms som gäller där företaget är etablerat. Momsen betalas direkt till företaget i samband med köpet.

http://www.eu-upplysningen.se/Du-i-EU/Handla-i-EU/

Här står det även att "Momsen betalas direkt till företaget i samband med köpet." så om det inte tillkommer något extra 6% när jag betalar på nätet är jag good to go ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av bornaspl:

Här står det även att "Momsen betalas direkt till företaget i samband med köpet." så om det inte tillkommer något extra 6% när jag betalar på nätet är jag good to go ?

Stämmer.
(finns undantag inom EU som kanalöarna Jersey, Guernsey)

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

*** trådar sammanfogade ***

Forumreglerna är tydliga om att det inte är tillåtet att korsposta, se § 3.3. Alla ska ha en rättvis chans att få sin tråd synlig. Det blir dessutom mycket rörigt ifall korspostning skulle tillåtas.

/KimTjik