DVI-I DVI-D och DVI Dual Link (DL-DVI) frågor
Jag har sökt lite i forumet, som man skall göra, men hittar inget som specifikt handlar om vad jag undrar.
Det är så att jag för närvarande kör Dual DVI på mitt grafikkort för att få 120 Hz på skärmen. Det är så att jag tänkte uppgradera detta gamla grafikkort men är osäker på vad för grafikkort jag behöver köpa. Det verkar finnas två DVI-standarder till att börja med, hade ingen aning, nämligen DVI-I och DVI-D.
Wikipedia säger följande:
DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler, och kan därför med enkel mellankontakt kopplas till VGA -skärmar.
Jag förstår att jag måste skaffa ett grafikkort som har stöd för Dual Link och när man kollar på olika grafikorts specifikationer så har de stöd för både DVI-I och DVI-D men ibland bara Dual Link på den ena. Så jag undrar vilken DVI-standard behöver jag ha stöd för Dual Link på grafikkortet för att det skall fungera med min LCD i 120 Hz? Jag funderade på om det inte borde vara DVI-D, eller spelar det någon roll? Finns det anledning till varför vissa kort bara har stöd för Dual Link på DVI-I eller DVI-D? Vissa grafikkort har inte stöd för Dual Link över huvud taget fast de har DVI-utgångar. Märkligt tycker jag. Om det är så att grafikkortet har två DVI-utgångar, en DVI-I och en DVI-D kan man typ på något sätt få den att ge 120 Hz, fast bara på en utgång? Lite som att brygga att slutsteg. Allt fräs på en kanal så att säga. Om någon vänlig skäl hade dit att reda ut denna förvirring skulle jag vara evigt tacksam.