DVI-I DVI-D och DVI Dual Link (DL-DVI) frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Onsala
Registrerad
Mar 2004

DVI-I DVI-D och DVI Dual Link (DL-DVI) frågor

Jag har sökt lite i forumet, som man skall göra, men hittar inget som specifikt handlar om vad jag undrar.
Det är så att jag för närvarande kör Dual DVI på mitt grafikkort för att få 120 Hz på skärmen. Det är så att jag tänkte uppgradera detta gamla grafikkort men är osäker på vad för grafikkort jag behöver köpa. Det verkar finnas två DVI-standarder till att börja med, hade ingen aning, nämligen DVI-I och DVI-D.

Wikipedia säger följande:

DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler, och kan därför med enkel mellankontakt kopplas till VGA -skärmar.

Jag förstår att jag måste skaffa ett grafikkort som har stöd för Dual Link och när man kollar på olika grafikorts specifikationer så har de stöd för både DVI-I och DVI-D men ibland bara Dual Link på den ena. Så jag undrar vilken DVI-standard behöver jag ha stöd för Dual Link på grafikkortet för att det skall fungera med min LCD i 120 Hz? Jag funderade på om det inte borde vara DVI-D, eller spelar det någon roll? Finns det anledning till varför vissa kort bara har stöd för Dual Link på DVI-I eller DVI-D? Vissa grafikkort har inte stöd för Dual Link över huvud taget fast de har DVI-utgångar. Märkligt tycker jag. Om det är så att grafikkortet har två DVI-utgångar, en DVI-I och en DVI-D kan man typ på något sätt få den att ge 120 Hz, fast bara på en utgång? Lite som att brygga att slutsteg. Allt fräs på en kanal så att säga. Om någon vänlig skäl hade dit att reda ut denna förvirring skulle jag vara evigt tacksam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av karl_viklund:

Jag har sökt lite i forumet, som man skall göra, men hittar inget som specifikt handlar om vad jag undrar.
Det är så att jag för närvarande kör Dual DVI på mitt grafikkort för att få 120 Hz på skärmen. Det är så att jag tänkte uppgradera detta gamla grafikkort men är osäker på vad för grafikkort jag behöver köpa. Det verkar finnas två DVI-standarder till att börja med, hade ingen aning, nämligen DVI-I och DVI-D.

Wikipedia säger följande:

DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler, och kan därför med enkel mellankontakt kopplas till VGA -skärmar.

Jag förstår att jag måste skaffa ett grafikkort som har stöd för Dual Link och när man kollar på olika grafikorts specifikationer så har de stöd för både DVI-I och DVI-D men ibland bara Dual Link på den ena. Så jag undrar vilken DVI-standard behöver jag ha stöd för Dual Link på grafikkortet för att det skall fungera med min LCD i 120 Hz? Jag funderade på om det inte borde vara DVI-D, eller spelar det någon roll? Finns det anledning till varför vissa kort bara har stöd för Dual Link på DVI-I eller DVI-D? Vissa grafikkort har inte stöd för Dual Link över huvud taget fast de har DVI-utgångar. Märkligt tycker jag. Om det är så att grafikkortet har två DVI-utgångar, en DVI-I och en DVI-D kan man typ på något sätt få den att ge 120 Hz, fast bara på en utgång? Lite som att brygga att slutsteg. Allt fräs på en kanal så att säga. Om någon vänlig skäl hade dit att reda ut denna förvirring skulle jag vara evigt tacksam.

DVI-DualLink kan leverera mer data än Single Link. Denna ökade dataöverföring krävs för bl.a. 120/144hz och 1440p/1600p.

Vilda spekulationer, rätta mig gärna:

Jag har för mig att de flesta grafikkort har två "outputkanaler", där den ena klarar av en högre datamängd än den andra. Den som klarar den högre datamängden leverar signal via DVI-D och DP. Den kan bara överföra den bandbreddshungriga signalen via DP-kabel eller DVI-DualLink. Den som klarar den lägre datamängden kan enbart leverera DVI-SingleLink och HDMI.

Dvs. för att kunna föra över t.ex. en 120hz-signal från ett grafikkort till en skärm krävs det att grafikkortet kan skicka signalen antingen via DP, DP-till-aktiv-DVI-DualLink-adapter eller via DVI-DualLink.

De flesta moderna grafikkort stödjer DualLink, har inte hört talas om något utom kanske low-endkort (a'la GT240) som inte klarar av det.

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | Custom loop | i5-3570k@4,8Ghz/65° (NAKED)
ASUS GTX680 DCII@1215/6008Mhz/45° | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
HP LP3065 (2560x1600) | Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2
ASUS N56VZ - i7-3610QM | GT650M | 2x4GB 1600Mhz | Arch/W10 | 1080p Matt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Onsala
Registrerad
Mar 2004

Tack för svaret Pertanbus.
Så om jag förstår rätt så måste jag hitta ett grafikkort som stödjer Dual Link via DVI-D?
Jag tittade på grafikkort igår och såg kort som hade DVI-I Dual Link men DVI-D verkar vara enkel. Det verkar helt skruvat tycker jag eller skulle DVI-I fungera?

Kollar man på detta kortet från Komplett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=778009#extra
så ser det ut som att det bara har Dual Link för DVI-I. Är det för att den skall kunna köra 120 Hz på en CRT-skärm eller vad är frågan? Hade en gammal Samsung CRT innan som jag körde 120 Hz på med VGA-kabel och som det står på Wikipedia har DVI-I något med VGA att göra. Men surfar man till Gigabytes hemsida och kollar samma kort:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4509#s...
Så står det "Features Dual-link DVI-I / DVI-D/ HDMI / DisplayPort". Det tolkar jag som Dual Link för både DVI-I och DVI-D. Tyvärr är många sidor så väldigt oprecisa i sina beskrivningar och ibland även tillverkaren.

De flesta grafikkort, eller alla, verkar ju ha två DVI-utgångar. Spelar det då någon roll vilken av dessa man kopplar in DVI-D-kabeln till. Alltså, är Dual Link en fysisk begränsning?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

De allra flesta kort har just så som det länkade kortet, dvs en DVI-D och en DVI-I och om du ska ha fullt ös använder du DVI-D som ju just är DUAL-link kapabel. Svårare än så är det inte.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av karl_viklund:

Tack för svaret Pertanbus.
Så om jag förstår rätt så måste jag hitta ett grafikkort som stödjer Dual Link via DVI-D?
Jag tittade på grafikkort igår och såg kort som hade DVI-I Dual Link men DVI-D verkar vara enkel. Det verkar helt skruvat tycker jag eller skulle DVI-I fungera?

Kollar man på detta kortet från Komplett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=778009#extra
så ser det ut som att det bara har Dual Link för DVI-I. Är det för att den skall kunna köra 120 Hz på en CRT-skärm eller vad är frågan? Hade en gammal Samsung CRT innan som jag körde 120 Hz på med VGA-kabel och som det står på Wikipedia har DVI-I något med VGA att göra. Men surfar man till Gigabytes hemsida och kollar samma kort:
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4509#s...
Så står det "Features Dual-link DVI-I / DVI-D/ HDMI / DisplayPort". Det tolkar jag som Dual Link för både DVI-I och DVI-D. Tyvärr är många sidor så väldigt oprecisa i sina beskrivningar och ibland även tillverkaren.

De flesta grafikkort, eller alla, verkar ju ha två DVI-utgångar. Spelar det då någon roll vilken av dessa man kopplar in DVI-D-kabeln till. Alltså, är Dual Link en fysisk begränsning?

Dold text

Om jag har förstått det rätt så är det standard att ha DVI-I på grafikkort då en DVI-D passar i ett DVI-I-uttag. Att du i så fall sätter i en dual link DVI-D-kabel i ett dual link DVI-I-uttag borde väl resultera i det du söker efter? Alltså borde de allra flesta grafikkorten i dagsläget stödja det du söker efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Onsala
Registrerad
Mar 2004

Ok tack så mycket alla.
Lite klarare är det nu. Mycket av förvirringen beror väl på att dom skriver ut specifikationerna slarvigt ibland. Man får alltid dubbelchecka hos tillverkaren för att vara säker och inte ens där är det alltid tydligt. Är det någon som annan som vet om det är så som Snigeln Bert pratar om?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det är ju viktigt att din kabel har fullkoppling, annars ser jag ingen anledning att det inte skulle fungera.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Onsala
Registrerad
Mar 2004

Ok tack så mycket alla.