HTPC konfigurering, Hjälp!

Permalänk
Medlem

HTPC konfigurering, Hjälp!

Tjenare,

har nu lagt gamingen bakom mig och börjat fundera på att skaffa en htpc istället då jag nu nyttjar mest datorn för att se film och allmän surf.

Har en äldre dator jag skulle vilja "modda" med lite ny saker för att fylla dessa kriterier nedan.

_____________________________________________

* Tyst
* Snabb (ssd disk)
* Inte större än 40 cm bred och 20 cm hög(ska passa i möblen)
* Försöka använda så mycket delar som jag redan har som är möjligt
* Max 3000:-
_____________________________________________

Detta finns just nu i datorn.

Chipset : Intel G31/G33/G35

Processor : Intel Core 2 Duo E7400 @ 2800 MHz

Physical Memory : 4096 MB (2 x 2048 DDR2-SDRAM )

Video Card : NVIDIA GeForce 9800 GT

Hard Disk : SAMSUNG HD103SJ ATA Device (1000GB)

DVD-Rom Drive : Optiarc DVD RW AD-5240S

Network Card : Realtek Semiconductor RTL8101 PCIe Fast Ethernet Adapter

Och det är här era åsikter kommer in, vad säger ni? har ni något tips om vad jag kan byta ut och spara och samtidigt få ut så mycket som möjligt.

tackar för svar.

mvh.

Adam.

Permalänk
Medlem

Underklocka cpun lite och byt ut ditt gamla väldigt varma gfxkort mot ett geforce 610 eller något, det räcker för 1080p å finns passivt kylda för nån hundring eller tre vilket kommer ta död på en hel del ljud.

Kruxet blir väl å hitta vettig mini-itx bräda å bygga på som passar en gammal C2D om du inte bara skaffar ny cpu/mobo ... vilket är lite pengar i sjön för en htpc när du redan har komponenter som räcker för jobbet. (annars duger en amd a4 + mini-itx/micro-atx du får både cpu å moderkaka för runt 1200-1300 och slipper ha nå grafik kort i alls)

Alternativ 2 är att du sätter en lucka eller något på möblen å bara skruvar i moderkortet där som fast installation utan något chassi.

PS Din poll är lite fel formulerad både windows och linux är operativsystem som fungerar på en pc ....
Det kvittar om du kör win7 eller linux ..xbmc finns till båda och din maskin kommer klara det oavsett vilket os du kör det på, kör på det operativ du är messt hemma med.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Underklocka cpun lite och byt ut ditt gamla väldigt varma gfxkort mot ett geforce 610 eller något, det räcker för 1080p å finns passivt kylda för nån hundring eller tre vilket kommer ta död på en hel del ljud.

Kruxet blir väl å hitta vettig mini-itx bräda å bygga på som passar en gammal C2D om du inte bara skaffar ny cpu/mobo ... vilket är lite pengar i sjön för en htpc när du redan har komponenter som räcker för jobbet. (annars duger en amd a4 + mini-itx/micro-atx du får både cpu å moderkaka för runt 1200-1300 och slipper ha nå grafik kort i alls)

Alternativ 2 är att du sätter en lucka eller något på möblen å bara skruvar i moderkortet där som fast installation utan något chassi.

PS Din poll är lite fel formulerad både windows och linux är operativsystem som fungerar på en pc ....
Det kvittar om du kör win7 eller linux ..xbmc finns till båda och din maskin kommer klara det oavsett vilket os du kör det på, kör på det operativ du är messt hemma med.

tacksam för svar!

Så du säger att det är grafikkortet som gör att det hela låter som ett jetplan?

Har funderat på det där om att bygga ett själv då ingen av skalen jag hittat passar i cm eller med mitt moderkort. men det går väl säkert bra är ganska händig av mig så blir väl att ta fram en lucka med borstat stål och borra hål för usb osv. Lägg gärna upp någon länk på grejer som kan vara något att ha.

Att inte ha något grafikkort låter ju riktigt smidigt då det kommer ändå inte användas som jag gjort tidigare.

jag vet att frågan var fett kass, men jag fick inte bort den när jag råkat bocka i den, ska köra med w7 med Flex gränssnitt tänkte jag

Permalänk
Medlem

De gamla geforce 9k serien är riktigt gamla kort med ganska grov tillverknings teknik, fläkten på dem har en tendens te å döna rejält efter några år (mitt var hemskt iaf).

Kör man amd apu så behövs inget gfxkort nej, problemet här blir att hela cpun blir varmare pga att cpu+gpu körs i samma enhet å kan få cpu fläckten att varva upp å skapa ljud man inte tål i sin htpc (därav min rekomendation av passivt kylt gfxkort).
Intel har samma typ av enheter men en a4 propp kostar 400:- så i htpc frågan så är det lite nobrainer atm om man ska ha htpc propp.

Mini itx korten till fm2 ligger dock runt 800:-, micro atx finns för 400:- å uppåt.
Något att ha i åtanke om du byter till AMDs plattform är att du kommer behöva ddr3 minnen.

kolla inet eller webhallen efter priser etc det är inga tunga grejor så du bör komma relativt billigt undan.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

De gamla geforce 9k serien är riktigt gamla kort med ganska grov tillverknings teknik, fläkten på dem har en tendens te å döna rejält efter några år (mitt var hemskt iaf).

Kör man amd apu så behövs inget gfxkort nej, problemet här blir att hela cpun blir varmare pga att cpu+gpu körs i samma enhet å kan få cpu fläckten att varva upp å skapa ljud man inte tål i sin htpc (därav min rekomendation av passivt kylt gfxkort).
Intel har samma typ av enheter men en a4 propp kostar 400:- så i htpc frågan så är det lite nobrainer atm om man ska ha htpc propp.

Mini itx korten till fm2 ligger dock runt 800:-, micro atx finns för 400:- å uppåt.
Något att ha i åtanke om du byter till AMDs plattform är att du kommer behöva ddr3 minnen.

kolla inet eller webhallen efter priser etc det är inga tunga grejor så du bör komma relativt billigt undan.

skulle man alltså kunna stoppa in något sådant i det hela istället alltså?

AMD A4 5300 3,4 Ghz FM2 AMD A4 5300 3,4 Ghz FM2 408 kr 408 kr
MSI FM2-A75IA-E53 mITX MSI FM2-A75IA-E53 mITX 764 kr 764 kr