Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2013

Grafik för pris

Jag tänkte starta en diskussion om grafikkort och pris då jag troligen kommer behöva nytt grafikkort i höst (BF4)

jag brukar köpa ett grafikkort kring 1500:- och de brukar vara bra och inte göra en allt för besviken.
frågan är hur stor är skillnaden mellan ett grafikkort på 1500 och ett på 2000, 2500 osv???? (ingen SLI/CF)
jag har alltid hållit mig vid radeon kort men är Nvida bättre/sämre?
när börjar grafiken bli dyrare än vad de ger?
säg vad ni tycker, tror och era erfarenheter mellan dessa faktorer

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Du har förhoppningsvis kollat denna tråd?
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/784032-vilket-grafi...

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Jalle64:

Han frågar inte om tips utan mer skillnaden mellan prisklasserna och vill se folks olika tankar kring de, om jag förstått det rätt

TS: 500kr i skillnad gör stor skillnad på grafikkort.. enorm faktiskt. Speciellt mellan 1500-2000. Men det beror även på timing med hur saker o ting sänks i pris och om de lanserats nytt nyligen så de gamla sjunker enormt m.m.
Men generellt sätt är 500kr upp eller ner stora förändringar i prestanda idag skulle jag säga. Sen finns ju begagnat som kan komplettera detta väldigt bra med.

CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av znorlaxvbg:

Han frågar inte om tips utan mer skillnaden mellan prisklasserna och vill se folks olika tankar kring de, om jag förstått det rätt

TS: 500kr i skillnad gör stor skillnad på grafikkort.. enorm faktiskt. Speciellt mellan 1500-2000. Men det beror även på timing med hur saker o ting sänks i pris och om de lanserats nytt nyligen så de gamla sjunker enormt m.m.
Men generellt sätt är 500kr upp eller ner stora förändringar i prestanda idag skulle jag säga. Sen finns ju begagnat som kan komplettera detta väldigt bra med.

du förstår helt rätt jag vill veta skillad mellan nvida och radeon och priserna och allt det jag skrev tidigare och folks erfarenheter om detta ämne

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Hejsan bogmadur,

Skrivet av bogmadur:

Jag tänkte starta en diskussion om grafikkort och pris då jag troligen kommer behöva nytt grafikkort i höst (BF4)

jag brukar köpa ett grafikkort kring 1500:- och de brukar vara bra och inte göra en allt för besviken.
frågan är hur stor är skillnaden mellan ett grafikkort på 1500 och ett på 2000, 2500 osv???? (ingen SLI/CF)
jag har alltid hållit mig vid radeon kort men är Nvida bättre/sämre?
när börjar grafiken bli dyrare än vad de ger?
säg vad ni tycker, tror och era erfarenheter mellan dessa faktorer

Precis som znorlaxvbg skriver gör 500:- en mycket stor skillnad i just 1500-200-prisgruppen.
För att göra ditt val lite enklare, använder du datorn mer till att spela med, då bör grafikkortet kosta med än processorn
Underförstått, vänta med att köpa grafikkort tills du har sparat undan åtminstonde 500:- mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Hej igen bogmadur,

Skrivet av bogmadur:

du förstår helt rätt jag vill veta skillad mellan nvida och radeon och priserna och allt det jag skrev tidigare och folks erfarenheter om detta ämne

nVidia vs AMD är mycket ett religionskrig.
Båda tillverkarna gör bra kort, mycket bra kort; annars skulle de inte funnits kvar.
NVidias kort är bättre än AMDs på vissa saker och AMDs är bättre än nVidia på andra.
(Tex är NVidias kort är bättre i BF3 än AMD, inom samma prisklass, men EA/Dice har valt AMD som "partner" för BF4)
En sak som kan vara ett litet problem är om man byter från en GPU-familj till en annan, tex gå från nVidia till AMD.
Det kan vara lite krångligt att avinstallera all mjukvara från sin "gamla" tillverkare, framförallt om man har äldre operativsystem
Du kommer att bli nöjd oavsett vilken av dem du än väljer.

Jag tror att korttillverkaren spelar större betydelse, Asus, Sapphire, EVGA, MSI etc.
De stoppar in egna finesser, kylare, fabriksöverklockning etc

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Insjön
Registrerad
Jun 2013

Stora skillnaden med att hoppa upp från 1500:- till 2000:- och återigen till 2500:- prisklassen är att både prestanda och prestanda per betalad krona ökar. Tänk på att det är väldigt stor skillnad i upplevd prestanda mellan 45 och 60 fps jämfört med 20 till 30 fps. Även om ökningen är procentuellt mycket större i det senare fallet, så räknas båda fps'en fortvarande som UNDERKÄNT för dom flesta spelare så det kvittar, liksom.

Till sist, ska man hålla på med FPS-spel som BF så bör man definitivt satsa mycket mer än genomsnittet på sitt grafikkort!