Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Fönster på Obsidian 550D

Tjena!

Har ett Corsair Obsidian 550D med komponenter där alla färgerna matchar, tanken var från början när jag köpte det att jag skulle skära ett fönster men nu har det blivit lite tvek med ljudisoleringen och sånt. Så frågan är tycker ni att jag ska skära in ett fönster eller inte för att det finns ljudisoleringen, det är den första frågan. Den andra frågan är om jag nu ska gör det själv eller om jag ska anlita någon att göra det åt mig som är professionell. Jag vet att ljud nivån kommer att gå upp och allt men det tycker jag nog det är värt men vad tycker ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hultsfred
Registrerad
Jun 2009

Tror faktist inte det blir nån stor skillnad med ljudnivån. Jag fixade själv en fönster på min förra chassi och det blev inte högre ljud tror jag.

Om du vill ha en proffesionell eller ej som fixar det, är upp till dig. Om du är bra att mecka så kan du ju få det snyggt utan slarv lite här och där under skärningen. Sen är det ju om du har vertyg till sånt. Jag gjorde mitt under träslöjden i skolan och det slutades ganska snyggt. För att jag fick hjälp lite här och där av läraren.

//Spiken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Sålänge du får fönstret helt tätt mot chassit så kommer inte ljudnivån att påverkas. Använd någon typ av gummilist för att uppnå detta. Alternativt att du limmar fast fönstret med silikon eller liknande. Du kan definitivt göra det själv. Skär ut den form du vill ha. Köp den typ av plast du ska ha i något större format och klistra på baksidan. Alternativt fräser du ett spår i akrylen med samma djup som chassisidans tjocklek och försänker in fönstret i chassit, men det är kanske lite överkurs.

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX