Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av r-son:

Ja har en dator med XP,det finns en del gammla spel som inte trivs med 7:an.Allt nytt är inte bra alla gånger,likaså finns det fortfarande program i industri och verkstäder som behöver äldre OP och webläsare för att äldre reservdelskataloger och andra saker ska fungera

Om programmen inte funkar på nyare OS så brukar det vara programmen som är dåligt skrivna. Med det kraftigt ökade säkerhets tänket som kom med Vista så slutade många program fungera då de ville köra som admin hela tiden. Sen så har grejer fungerat mycket bättre när grejer började skrivas av högre kvalité. Bildskärm på XP var inte ovanligt men nu kommer jag inte ihåg när jag fick det senast med Win7&8.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Alltid tyckt att MS varit riktiga fjantar.
Ännu en anledning till att inte skaffa nya Windows.
Tänker inte stödja sådan skit.
Ni kan säga vad ni vill om Apple,
men dom vet hur man gör ett operativsystem.
Tror folk kommer vilja ta avstånd från
MS, och hoppas det så länge som dom
bara gör idiotiska drag.

Hur bra funkar din FX dator med Mac OS? Lite mer imponerande att göra ett OS som funkar med all hårdvara i världen gentemot ett fåtal delar som måste komma från rätt leverantör.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Åh nej herregud det är redan reklam överallt och nu blir det överalltigare.
Nämen seriöst så kunde jag inte bry mig så mkt mindre.
Så länge det inte blir som youtube reklamen; "du kan söka om 15sek när reklamen är färdig" eller liknande. Då kan det suga fetarsle

Permalänk

Det är nu man börjar skämmas över att använda Windows 8 Enda chansen att rätta till sitt felsteg leder bara till en stukad fot. Fyfan Microsoft fyfan.

Permalänk
Inaktiv

"Advertisers no doubt will take advantage of this opportunity, but it will be interesting to see how users respond to ads showing up in response to data collected from activities beyond their own Web searches–activities that to date have at least seemed more private."

Helt otroligt...är det så svårt att räkna ut vad användarna tycker?

Permalänk

Fattar inte vad alla whinar för. Hur många av er kan seriöst säga att ni använder den sök funktionen över huvudtaget? Så om man inte använder den vad spelar detta för roll?

Det står ju tom i artikeln att detta inte är till för oss Power användare utan det är för den "vanliga" användaren. Så varför är detta sämre än att bara söka på google där man får annonser, eller på Yahoo eller något annat? Det har ju alla annonser i resultaten.

Permalänk
Medlem

Först det med xbox one och nu det här?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-son:

Ja har en dator med XP,det finns en del gammla spel som inte trivs med 7:an.Allt nytt är inte bra alla gånger,likaså finns det fortfarande program i industri och verkstäder som behöver äldre OP och webläsare för att äldre reservdelskataloger och andra saker ska fungera

Absolut men det är en helt annan grej när vi snackar verkstadsmaskiner osv de står i en isolerad mijö som inte ens står på internet för det mesta, det är något produkten levereras med och är skriven för , sånt rör man inte endå.

Sen att Windows XP har gamla appar som inte funkar för 7an och 8an ja det klart det finns det men ofta finns det nyare versioner av koden eller så är det hemmaknackade grejor och om det är det är det endå dags att slänga ut skräpet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Enkelt:
Ingen Start-knapp och världens mest patetiskt värdelösa hipster UI, Metro, som komplement.

Jag har suttit vid Windows 8 vid några tillfällen och som beprövad Windows-användare sedan barnsben så slås jag direkt utav huvudvärk, en känsla av bristande kontroll och noll översikt. Detta för att de valt att ta bort vägarna att enkelt nå några som helst vettiga inställningar.

Nej, Windows 8 är en fulmoddad Windows 7. Windows 8.1 tycks försöka få användarna att tro att de använder ett gratisprogram och på så sätt minimera kritiken och öka intäkterna.

Jo jag kan ju säga såhär första gången jag testade windows 8 trode jag det var ett stort skämt, men efter att jag lärt mig kommandon och hur man bör jobba i det så gillade jag det desto mera, dock kan jag ju säga att jag fortfarande hade föredragit en vanlig startmeny istället för medern UI , 8.1 har gjort ett stort steg framåt men att folk hakar upp sig på att det är en startskärm i fullskärmsläge köper jag inte. Det är tekniknördar och annat folk på forum som hakar upp sig precis som jag gjorde i början, kommer man ut i verksamheter och kollar runt bland användarna har de lätt att lära sig det nya eftersom alla är vana att använda en surfplatta ect ect.

Som sagt ligg kvar på 7an , fungerar ju också bra men jag tycker 8an har så mycket mer att erbjuda.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

ja vet hur vi får flera människor att vilja använda windows 8 som väldigt många ogillar...vi sätter in reklam som alla vill ha i sitt os det har blivit många spadtag nu när ms håller på att gräva sin grav nu fattas det bara nått som fyller igen den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om det ska vara reklam så ska fan OS't vara gratis...

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Jo jag kan ju säga såhär första gången jag testade windows 8 trode jag det var ett stort skämt, men efter att jag lärt mig kommandon och hur man bör jobba i det så gillade jag det desto mera, dock kan jag ju säga att jag fortfarande hade föredragit en vanlig startmeny istället för medern UI , 8.1 har gjort ett stort steg framåt men att folk hakar upp sig på att det är en startskärm i fullskärmsläge köper jag inte. Det är tekniknördar och annat folk på forum som hakar upp sig precis som jag gjorde i början, kommer man ut i verksamheter och kollar runt bland användarna har de lätt att lära sig det nya eftersom alla är vana att använda en surfplatta ect ect.

Som sagt ligg kvar på 7an , fungerar ju också bra men jag tycker 8an har så mycket mer att erbjuda.

"Alla" använder inte en surfplatta. Jag har aldrig begripit meningen med en sån underdånig produkt när jag har en stationär dator. Mobilen ordnar det som "krävs" på resande fot. Hemma har jag Adblock igång på alla sidor, av den enkla anledning att annonser är (för användaren) sinnessjukt irriterande placerat - även Sweclockers (och inte att förglömma mobil-sidan).

Nu anser du att en simpel sak som sökfunktioner i ett operativsystem, lokalt, köpt för långt över tusen kronor, automatiskt ska inkludera annonser och dessutom använda mina privata sökningar för att "identifiera" min målgrupp så jag ska kvävas av ännu MER reklam?!

Ja, Windows 8 har många trevliga finesser, men detta är verkligen inte en av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

INB4 Adblock OS

Angående gratis os med reklam så brukar sådant ringa illa med privacy. Inte för att Microsoft någonsin kommer med det än på några år.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Blä för bing..

Jag har en Nokia 920 och det enda som jag inte tycker om är att det inte går att ta bort bing och ändra till Google på sökknappen. Ska det vara samma skit + reklam så överväger man ju att rata det helt. Hatar verkligen bing. Helt värdelöst.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan som ser en röd tråd kring i synnerhet Microsoft, amerikanska myndigheter och Snowden?

Kinnect krävs till Xbox one, och är alltid påslaget. Flera patent och användarlicenser finns som ger MS möjligheten att använda starkt inträngande och reglerande DRM, samt övervaka användarna och skicka datan till amerikanska myndigheter.
Sökningar ska byggas in i själva operativsystemet, och på så vis öppna en helt ny dörr, nämligen sökningar "offline", inne i din dator, som hittills har varit ett avskiljt områder.

Historian med Snowden som rullat upp nu… som USA hittills inte sagt mycket om, och har försökt släta över något med kommentarer som 'alla övervakar ju ändå…'.

Och så detta:

Skrivet av rtisan:

De har redan förstört Skype eftersom de har gjort om protokollet så att de kan övervaka användarna (i alla fall textmeddelanden).

Detta täcker ju in övervakning av privatlivet på alla områden från Microsoft. Påhejat av amerikanska myndigheter.

Jag har min slutsats klar. Om man verkligen värnar om demokrati och (yttrande)frihet bör man undvika amerikanska tjänster och bolag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Microsoft gräver sin egen grav med grävskopa just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Summoning:

INB4 Adblock OS

Angående gratis os med reklam så brukar sådant ringa illa med privacy. Inte för att Microsoft någonsin kommer med det än på några år.

Microsoft associeras ändå inte med privacy i dagsläget om man slänger ett öga i dagspressen och på forumen. Nu kommer även reklamen in...
Så att betala för reklam/övervakningsmjukvara känns kanske lite väl krystat för en del. Kunde åtminstone vara gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är det så med UEFI gen 3? Fan va gött.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att göra dig arg, men jag tycker att frågan är berättigad efter detta påstående.

Är du så mycket fanboy? Tycker du verkligen att det är bra när folk inte kan göra ett fritt val? Ska alla bli tvingade att använda ett visst operativsystem även om de inte trivs i det?

Det tycker iallafall jag är jävligt illa! Låt folk använda det OS som de trivs med.

Om de gör detta til en opt in funktion så kan jag acceptera det. Men att ha den som opt out är bara helt fel.
Win 8.1 verkade faktiskt gå mot acceptabelt trots att jag tycker att "metro" är horribelt. Men detta sänkte det totalt, mest för att jag tycker att det är ett fult sätt att göra så. Det kommer vara många som inte har en aning om att detta går att stänga av.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har reklam i Windows 7. Öppnar man den medföljade Webbläsaren, och knappar in tex www.sweclockers.com, titta, reklam!
Gäller iofs inte bara Windows, utan vartenda nätverkskapabelt operativsystem med en någorlunda vettig webläsare.

En bättre rubrik hade varit "Microsoft utökar reklamen från IE till internetsökfunktionen".

Fast om man använder en vettig webbläsare, så har man möjlighet att enkelt blockera all reklam, överallt, för alltid. Jag surfar lika mycket som vem som helst, och ser aldrig någon reklam. Sluta försvara reklam, det är djävulens påfund. Jag har inte ens reklam på youtube. Varför? För att jag inte vill ha det. "Men hur ska företagen då tjäna pengar?" Jag vet inte, jag bryr mig inte, det är inte mitt problem.

Men jag vet inte, IE kanske inte har den möjligheten? Isf är det ingen vettig webbläsare...

Permalänk
Medlem

Microsoft går all in med dåliga beslut?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av jooster:

Fast om man använder en vettig webbläsare, så har man möjlighet att enkelt blockera all reklam, överallt, för alltid. Jag surfar lika mycket som vem som helst, och ser aldrig någon reklam. Sluta försvara reklam, det är djävulens påfund. Jag har inte ens reklam på youtube. Varför? För att jag inte vill ha det. "Men hur ska företagen då tjäna pengar?" Jag vet inte, jag bryr mig inte, det är inte mitt problem.

Men jag vet inte, IE kanske inte har den möjligheten? Isf är det ingen vettig webbläsare...

"så har man möjlighet".
Vilket man i allra högsta grad kommer att ha även när det gäller att blockera reklam i Windows 8.1
Jag ser inte vad som skulle göra det extra dåligt.

Jag tänker inte sitta och titta på reklam när jag skaffar skarp 8.1. Men jag tänker inte heller sitta och gnälla över att möjligheten finns. För det har den alltid gjort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

ÄNTLIGEN !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayth:

Inte för att göra dig arg, men jag tycker att frågan är berättigad efter detta påstående.

Är du så mycket fanboy? Tycker du verkligen att det är bra när folk inte kan göra ett fritt val? Ska alla bli tvingade att använda ett visst operativsystem även om de inte trivs i det?

Det tycker iallafall jag är jävligt illa! Låt folk använda det OS som de trivs med.

Om de gör detta til en opt in funktion så kan jag acceptera det. Men att ha den som opt out är bara helt fel.
Win 8.1 verkade faktiskt gå mot acceptabelt trots att jag tycker att "metro" är horribelt. Men detta sänkte det totalt, mest för att jag tycker att det är ett fult sätt att göra så. Det kommer vara många som inte har en aning om att detta går att stänga av.

Mvh
Mattias

Jag gillar ny teknik och vill att tekniken ska gå framåt. Om alla satt kvar med Windows 95 idag skulle jag lida av det på så många sätt, inget stöd för trådlöst nätverk m.m. Tekniken går inte så snabbt framåt som den hade kunnat göra om en stor del av världen inte satt kvar med Windows XP, det är ett omodernt operativsystem. Operativsystem är för mig en väldigt viktig komponent i en dator, viktigare än vad det sitter för processor i.

Det är klart att jag tycker att man ska få välja ett operativsystem som man trivs med. Tycker man bättre om Windows 7 ska man självklart välja det istället. Men då bör man inte köpa en ny bärbar med Windows 8 och sen försöka nedgradera den anser jag. Bättre då att välja en med Windows 7. Om det nu är så att vissa nya datorer är så moderna att det inte ens går att installera 7an så, ja, det gillar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag gillar ny teknik och vill att tekniken ska gå framåt. Om alla satt kvar med Windows 95 idag skulle jag lida av det på så många sätt, inget stöd för trådlöst nätverk m.m. Operativsystem är för mig en väldigt viktig komponent i en dator, viktigare än vad det sitter för processor i.

Det är klart att jag tycker att man ska få välja ett operativsystem som man trivs med. Tycker man bättre om Windows 7 ska man självklart välja det istället. Men då bör man inte köpa en ny bärbar med Windows 8 och sen försöka nedgradera den anser jag. Bättre då att välja en med Windows 7. Om det nu är så att vissa nya datorer är så moderna att det inte ens går att installera 7an så, ja, det gillar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Att gilla ny teknik tror jag att en väldigt stor del av folket här kan skrva under på. Men vissa nya saker funkar, andra inte. Vissa nya OS går hem, andra inte.

Det kan jag verkligen inte hålla med dig om. För det finns inte många nya datorer som levereras med windows 7. Och att förhindra instalation av det via UEFI är bara jävligt fult enligt mig. Iallafall när hårdvaran stöds fullt ut. Det kan troligen ställa till det för folk som vill installera ett *nix OS åxå.

Mvh
Mattias

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayth:

Att gilla ny teknik tror jag att en väldigt stor del av folket här kan skrva under på. Men vissa nya saker funkar, andra inte. Vissa nya OS går hem, andra inte.

Det kan jag verkligen inte hålla med dig om. För det finns inte många nya datorer som levereras med windows 7. Och att förhindra instalation av det via UEFI är bara jävligt fult enligt mig. Iallafall när hårdvaran stöds fullt ut. Det kan troligen ställa till det för folk som vill installera ett *nix OS åxå.

Mvh
Mattias

Det är ingen som förhindrar installation. Det handlar helt enkelt om ny teknik som ett gammalt operativsystem inte har stöd för. Windows 7 kräver emulering av BIOS vilket är teknik från 70-talet.

En annan fördel med UEFI class 3 är att det bara går att köra 64-bit operativsystem.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är ingen som förhindrar installation. Det handlar helt enkelt om ny teknik som ett gammalt operativsystem inte har stöd för. Windows 7 kräver emulering av BIOS vilket är teknik från 70-talet.

En annan fördel med UEFI class 3 är att det bara går att köra 64-bit operativsystem.

Fick svar nu också ifrån Mikael Nyström , "Källan är den normala dokumentationen på TechNet faktiskt, har dock fått den i örat av folk i Redmond.
Principen är enkel: Windows 8 stöder UEFI ver 2.3.1 fullt ut, vilket innbär att den hanterar Class 3 UEFI devices, eller så kalade Native UEFI devices. Surface Pro är exempelvis det. Windows 7 stöder UEFI, men delar av Windows, där ibland grafik delen kan inte använda den UEFI baserade inbyggda drivrutinen som ligger i firware utan måste använda en normal drivrutin, sådeles krävs att UEFI kan BIOS emulera under installationen, med andra ord är det förbaskat SVART fram tills dess att OS är installerat. Även om du luyckas är det dock inte supporterat"

edit, med andra ord du får ingen bild när du ska installera WIndows 7 på en sådan device.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Nä, det är sant, om man ignorerar de argument som skrivits i tråden som inte är relaterade till huruvida det går att stänga av eller ej så finns det ju inga argument kvar, om det nu går att stänga av, vilket visserligen inte ifrågasatts.

Men visst, vissas reaktioner i tråden bygger säkert på att de antar att det är en obligatorisk del av framtida Windows-OS. Om det är det enda man har emot funktionen så handlar det bara om att man är felinformerad. Men det förtar inte argumenten som handlar om integritetsglidningen i att inkludera informationssamlande funktioner på OS-nivå som standard, och vad dessa nyheter som kontinuerligt poppar upp implicerar inför framtida teknikutveckling. Det finns läger som aldrig verkar se några problem med "always on"-liknande lösningar, åtminstone inte när det är rätt färg på företaget i frågas logga.

Dessa "läger" kanske inte har samma problem som du har? Det är precis lika illa att bara se problem som att tro att allting är guld och gröna skogar.

Anledningen med informationsgathering-grejen är ju främst (förhoppningsvis) till för företag att nå ut till sin klientel. Precis som ni här på swec endast visar reklam som är någorlunda relevant för era läsare. När jag på twitch till exempel får upp blöjreklam och annat som är helt ointressant för nästan alla som tittar så gagnar det varken företaget (som, au contraire mot vad många tror, inte försöker jävlas utan sälja) eller för majoriteten som tittar.

Alla människor är inte heller "snälla", utan kan fritt kommunicera om terrorism, mord etc. som i min värld är lite viktigare att stoppa än att mina semesterbilders söknamn blir sedda av en anställd på NASA eller w/e. Jag kan se det otäcka i båda delarna, men frågan är, vilken som väger tyngst?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Att gilla ny teknik tror jag att en väldigt stor del av folket här kan skrva under på. Men vissa nya saker funkar, andra inte. Vissa nya OS går hem, andra inte.

Det kan jag verkligen inte hålla med dig om. För det finns inte många nya datorer som levereras med windows 7. Och att förhindra instalation av det via UEFI är bara jävligt fult enligt mig. Iallafall när hårdvaran stöds fullt ut. Det kan troligen ställa till det för folk som vill installera ett *nix OS åxå.

Mvh
Mattias

Du anar inte hur många gånger det sagts men för en del trillar inte polletten ner helt enkelt. Ny teknik är spännande, speciellt om den revolutionerar och tillför mycket som blir uppskattat. Om inte så förbises den och det är ju fallet med Win 8 i allmänhet och i synnerhet dess nya GUI som de flesta ändå moddar bort.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Systix:

Dessa "läger" kanske inte har samma problem som du har? Det är precis lika illa att bara se problem som att tro att allting är guld och gröna skogar.

Anledningen med informationsgathering-grejen är ju främst (förhoppningsvis) till för företag att nå ut till sin klientel. Precis som ni här på swec endast visar reklam som är någorlunda relevant för era läsare. När jag på twitch till exempel får upp blöjreklam och annat som är helt ointressant för nästan alla som tittar så gagnar det varken företaget (som, au contraire mot vad många tror, inte försöker jävlas utan sälja) eller för majoriteten som tittar.

Alla människor är inte heller "snälla", utan kan fritt kommunicera om terrorism, mord etc. som i min värld är lite viktigare att stoppa än att mina semesterbilders söknamn blir sedda av en anställd på NASA eller w/e. Jag kan se det otäcka i båda delarna, men frågan är, vilken som väger tyngst?

Nu är det väl en viss skilnad på att få sina hårddiskar indexerade i "marknadsföringssyfte" i ett OS som kostar pengar jämfört med en reklambanner på en reklamfinansierad site... Inte minst med prismhärvan så färskt i minnnet. Eller, det tycker jag iaf. Kan inte säga att jag har "rätt", men så ser jag på det.

Går inte att säga vad som är direkt rätt/fel här såklart eftersom brännpunkten är "privacy" vilket är ett väldigt vagt definierat begrepp i sig och värderingen på detta skiljer sig en hel del från person till person.

(Kanske en felskrivning men det är inte NASA som övervarkninngshärvan har handlat om utan NSA.)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Haha hur djupt ner i skiten vill Microfail gräva sig? Ytterligare ett utomordentligt dåligt beslut!