DirectX 11.2 imponerar inte!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

DirectX 11.2 imponerar inte!

Hejsan allesammans. Jag vet inte om detta är rätt forumdel för detta men nu fick det bli här.

Är det bara jag som inte är imponerad av DirectX 11.2? Detta såkallade "tiled resources" låter bra i teorin, hög detaljnivå och låg användning av grafikminne. Men slut resultatet är att spel istället kommer kräva enorma mängder RAM då texturerna måste lagras där istället. Även om vi vänder på argumentet att man kan ändå utnyttja det med ett grafikkort med mycket minne, låt oss säga 3GB; och lagra ytterligare extra grafik data i RAM för enorm detaljrikedom så är slut resultatet detsamma, du måste ha enorma mängder RAM.

Om RAM densiteten ökar i högre takt än grafik minnet i framtiden kan jag tänka mig att detta kan vara användbart i framtiden men som det ser ut nu tror jag inte spel utvecklare kommer att utnyttja detta. Även om du sitter på 32GB RAM så är denna tekniken totalt meningslös just nu och troligtvis ett bra tag framöver.

Har jag missat någonting? Som jag ser det är DX11.2 är inget annat än en teknik utvecklad för Xbox One eftersom att dess arkitektur lämpar sig för detta och används på samma gång som ett försäljningsargument för Windows 8.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Låter mer som en anpassning till Xbox One mest, sedan är det väl tänkt att komplimentera VRAM vilket ger utvecklarna mer plats att leka med, högre upplösningar på texturer även på äldre kort osv.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Generellt sett så är väl VRAM mer av en bristvara än vad RAM är. Jag ser inte hur tiled resources är något annat än positivt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Ferrat:

Låter mer som en anpassning till Xbox One mest, sedan är det väl tänkt att komplimentera VRAM vilket ger utvecklarna mer plats att leka med, högre upplösningar på texturer även på äldre kort osv.

glöm inte att många av oss sitter på 16gb ram då det är/vart billigt.

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Tellatus:

Hejsan allesammans. Jag vet inte om detta är rätt forumdel för detta men nu fick det bli här.

Är det bara jag som inte är imponerad av DirectX 11.2? Detta såkallade "tiled resources" låter bra i teorin, hög detaljnivå och låg användning av grafikminne. Men slut resultatet är att spel istället kommer kräva enorma mängder RAM då texturerna måste lagras där istället. Även om vi vänder på argumentet att man kan ändå utnyttja det med ett grafikkort med mycket minne, låt oss säga 3GB; och lagra ytterligare extra grafik data i RAM för enorm detaljrikedom så är slut resultatet detsamma, du måste ha enorma mängder RAM.

Om RAM densiteten ökar i högre takt än grafik minnet i framtiden kan jag tänka mig att detta kan vara användbart i framtiden men som det ser ut nu tror jag inte spel utvecklare kommer att utnyttja detta. Även om du sitter på 32GB RAM så är denna tekniken totalt meningslös just nu och troligtvis ett bra tag framöver.

Har jag missat någonting? Som jag ser det är DX11.2 är inget annat än en teknik utvecklad för Xbox One eftersom att dess arkitektur lämpar sig för detta och används på samma gång som ett försäljningsargument för Windows 8.

Directx 11.2 är endast ett "påhitt" för att försöka tvinga folk att skaffa det urusla Windows 8 då det är 8.1 exklusivt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008

Är väl en ganska bra lösning då jag har brist på VRAM men ett överflöd av RAM. Köpte 16 GB för att framtidssäkra när det praktiskt taget var gratis med RAM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Maj 2002

Med tanke på att Windows 8.1 ska bli reklamfinansierat vad det verkar, samtidigt som man måste ha det för att kunna köra DX 11.2 så blir jag .. Orolig för hur framtiden kommer se ut med kommande PC-titlar som även ska komma på XBONE, speciellt eftersom hela grundtanken med att byt till X86 på Xbox var kompatibiliteten, och att det skulle göra det enormt mycket lättare för utvecklare..!

Nej .. OpenGL .. lägg ner DX nu MS..

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Ingen tvingar er att använda Windows 8.1 så , stanna kvar ni på 7an medans vi andra tar del av alla roliga nyheter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

det finns säkert någon trevlig prick som lyckas porta directX11.2 till windows 7

CPU: Intel i5 4670k | MoBo: MSI Z87 Gaming AC | GPU: Gigabyte GTX 970
Ram: 2x4GB Corsair 1600MHz | Nätagg: Corsair CX650 :(
System: Samsung 840 120 GB | Övrigt: Samsung 850 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Oneone:

Ingen tvingar er att använda Windows 8.1 så , stanna kvar ni på 7an medans vi andra tar del av alla roliga nyheter

Om du gillar 8an så är det förstås bra för dig. Men det är ingen anledning för dig att retas med folk som inte gör det.
Det är heller ingen anledning för dig att försvara valet att göra DX 11.2 8.1-exklusivt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av devhdc:

Med tanke på att Windows 8.1 ska bli reklamfinansierat vad det verkar, samtidigt som man måste ha det för att kunna köra DX 11.2 så blir jag .. Orolig för hur framtiden kommer se ut med kommande PC-titlar som även ska komma på XBONE, speciellt eftersom hela grundtanken med att byt till X86 på Xbox var kompatibiliteten, och att det skulle göra det enormt mycket lättare för utvecklare..!

Nej .. OpenGL .. lägg ner DX nu MS..

Vadå reklamfinanserat? Tror du alltid på allt som du läser? Utvecklingen går framåt vare sig du vill eller inte, men visst kan du sitta å krama ditt NES och Windows XP och vara nöjd med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av lorgix:

Om du gillar 8an så är det förstås bra för dig. Men det är ingen anledning för dig att retas med folk som inte gör det.
Det är heller ingen anledning för dig att försvara valet att göra DX 11.2 8.1-exklusivt.

Skulle jag ha drivit Microsoft skulle jag gjort exakt likadant, sunt förnuft kallas det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Zyriak:

Skulle jag ha drivit Microsoft skulle jag gjort exakt likadant, sunt förnuft kallas det.

Fan vad du är förnuftig då. Det är inte svårt att förstå valet. Men det är inte positivt för oss konsumenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av lorgix:

Om du gillar 8an så är det förstås bra för dig. Men det är ingen anledning för dig att retas med folk som inte gör det.
Det är heller ingen anledning för dig att försvara valet att göra DX 11.2 8.1-exklusivt.

Håller med! Dessutom har nog många lagt hårt besparade slantar på Windows 7 för inte allt för länge sedan. Microsoft gör ju så här för att 8án inte har tillräcklig dragningskraft på egen hand vilket är sorgligt.

Chassi: 550d | Mobo: Maximus VII Hero | CPU: 4790K | RAM: 32GB | GPU: GTX 980Ti (Zotac Amp! Extreme) | C: Plextor PX-G256M6E | SSD: 850 Pro 500GB |Hårddisk: 2TB | PSU: AX860 | Övrigt: Macho Zero Black (med luftkanal)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av lorgix:

Om du gillar 8an så är det förstås bra för dig. Men det är ingen anledning för dig att retas med folk som inte gör det.
Det är heller ingen anledning för dig att försvara valet att göra DX 11.2 8.1-exklusivt.

Det var ett konstaterande .