Alienware - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

UPS fuckade för mig.
Ringde igår och bad dom lägga undan mitt paket så jag kunde hämta på väg hem från landet. Visst var inga problem enligt dom och försändelseid uppdaterades med kund hämtar osv.
När vi kom förbi idag hade dom kört ut det endå. En timmas restid och soppa bortkastad samt nu måste jag sitta hemma och vänta runt tretiden när jag hade andra planer!

Permalänk
Medlem

En liten fråga, Vad är det för fabrikat på SSD diskarna som alienware använder?

Permalänk
Skrivet av svenning:

En liten fråga, Vad är det för fabrikat på SSD diskarna som alienware använder?

Redan svarat på i tidigare inlägg...

Skrivet av Aenarian:

Se recensionen för maskinvaru-id, men det var en Lite-On. Det verkar som att det är den de kör på från fabrik.

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Skrivet av vexxan:

Hur stor är din externa skärm 24"?, tack förresten!

Permalänk
Skrivet av helas:

Sitter och velar mellan 17" och 14" modellen, Hade en 15x förut och tyckte den var perfekt i storlek så det är såklart den stora frågan om man tycker 17 e för stort och eller 14 för litet...

Har du tillgång och inga problem med att koppla extern skärm så kan det nog räcka med 14" om du inte har krav på bästa grafikkortet.

Själv skulle jag gärna vilja ha AW M18 med 18.4" skärmen. Sitter idag med 17.3" och skulle aldrig vilja spela på nåt mindre, men det är jag det.

Permalänk

kommer mestadels att sitta med den i "knät" i soffan så kommer med stor sannolikhet inte koppla på en extern skärm, efter Annarians bilder lutar det åt 17 modellen... har nämligen för mig att m15 var 15,6" så det är inte så stor skillnad / Mycket större mao

dessutom e man lite sugen på 120hz skärmen... någon som vet om den är bra/dålig?

Permalänk
Medlem

Det ska vara en väldigt bra skärm enligt det jag har hört. Det är kanske inte lika bra som Alienware 14 när det kommer till betraktningsvinklar och färgåtergivning då det fortfarande är en TN-skärm, men du tar igen det på att det är en riktigt bra TN-skärm samt att den klarar 120 Hz.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helas:

Hur stor är din externa skärm 24"?, tack förresten!

Yeah, den är 24"

Permalänk

SÅ... nu sitter man här med sin 17" och herregud! Jag känner mig som en nybörjare!
Jag ber om ursäkt redan på förhand om jag kommer ställa en massa frågor... Men PC var lääänge sedan och Windows 8 MY GOD! Tog 10 minuter för å komma på hur man stängde av :/

Men men! Allt det där e som bortglömt snart

Så.. min fösta fråga: Hur vet jag vilket grafikkort som används? Jag har nämligen spelat lite D3 och det kändes som att ca 100FPS va lite lite? Jag har hittat Nvidiainställningarna där man kan ändra vilket man vill använda, men e inte riktigt me tror jag... Behöver jag starta om efter jag har ändrat?

Så... vänder mig till er expertis... Hur går jag tillväga med detta?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pear4Life:

SÅ... nu sitter man här med sin 17" och herregud! Jag känner mig som en nybörjare!
Jag ber om ursäkt redan på förhand om jag kommer ställa en massa frågor... Men PC var lääänge sedan och Windows 8 MY GOD! Tog 10 minuter för å komma på hur man stängde av :/

Men men! Allt det där e som bortglömt snart

Så.. min fösta fråga: Hur vet jag vilket grafikkort som används? Jag har nämligen spelat lite D3 och det kändes som att ca 100FPS va lite lite? Jag har hittat Nvidiainställningarna där man kan ändra vilket man vill använda, men e inte riktigt me tror jag... Behöver jag starta om efter jag har ändrat?

Så... vänder mig till er expertis... Hur går jag tillväga med detta?

Börja med att skaffa classic shell, då blir Win8 mer likt Win7 (vilket är mycket bättre). Win8 är ett helvete att navigera i.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Börja med att skaffa classic shell, då blir Win8 mer likt Win7 (vilket är mycket bättre). Win8 är ett helvete att navigera i.

Ja... det kan nog bli så, men jag tänker ge 8:an en ärlig chans iaf

Ingen som kan tala om för mig hur jag skall gå tillväga med grafikkorten (som jag skrev i inlägget ovan?)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pear4Life:

Ja... det kan nog bli så, men jag tänker ge 8:an en ärlig chans iaf

Ingen som kan tala om för mig hur jag skall gå tillväga med grafikkorten (som jag skrev i inlägget ovan?)

Ladda ner MSI-AB och aktivera OSD (On Screen Display), då kan du se vilket kort som används under spelandet. För övrigt så tycker jag 100FPS låter rimligt, vad för inställningar har du?

Själv har jag helt avaktiverat min endurofunktion (inbyggda grafikkortet) så jag kör endast på båda mina 7970M fast det kan hända att detta är en funktion som är unikt för AMD-korten eller M18X modellen.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ladda ner MSI-AB och aktivera OSD (On Screen Display), då kan du se vilket kort som används under spelandet. För övrigt så tycker jag 100FPS låter rimligt, vad för inställningar har du?

Själv har jag helt avaktiverat min endurofunktion (inbyggda grafikkortet) så jag kör endast på båda mina 7970M fast det kan hända att detta är en funktion som är unikt för AMD-korten eller M18X modellen.

Enligt notebookcheck så skall man ligga på ca 180FPS med GTX 780m som jag har (Diablo 3, allt på ultra)
Finns en inställning i NVIDIA:s kontrollpanel där man kan välja mellan "CPU-enhet" - "automatiskt val" - "Geforce GTX 780m"... testade det men det gjorde ingen skillnad. Kanske måste starta om burken för att aktivera valet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pear4Life:

Enligt notebookcheck så skall man ligga på ca 180FPS med GTX 780m som jag har (Diablo 3, allt på ultra)
Finns en inställning i NVIDIA:s kontrollpanel där man kan välja mellan "CPU-enhet" - "automatiskt val" - "Geforce GTX 780m"... testade det men det gjorde ingen skillnad. Kanske måste starta om burken för att aktivera valet?

Jag har inte haft Nvidia på flera generationer och aldrig en laptop med Nvidia så jag kan inte uttala mig med någon säkerhet. Har du senaste drivrutinerna? Kan hända att dom måste starta om datorn. Har du provat med MSI-AB och OSD? I OSD kan du se om kortet körs i maximal frekvens.

EDIT: Spontant så pekar det på att din kort kanske körs i 2d-frekvenser och inte i full 3d-klocka.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har inte haft Nvidia på flera generationer och aldrig en laptop med Nvidia så jag kan inte uttala mig med någon säkerhet. Har du senaste drivrutinerna? Kan hända att dom måste starta om datorn. Har du provat med MSI-AB och OSD? I OSD kan du se om kortet körs i maximal frekvens.

EDIT: Spontant så pekar det på att din kort kanske körs i 2d-frekvenser och inte i full 3d-klocka.

Hitta ett Program som kollade vilket kort man körde...
Testade även att ställa in GTX 780m som standard, så det fixade ju sig. DOCK så har jag låga FPS mot vad andra fått (tex notebookcheck) ca 80 mindre?
Nån som har tips på detta som kanske lirar D3? Eller e det nåt annat som flaskar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pear4Life:

Testade även att ställa in GTX 780m som standard, så det fixade ju sig. DOCK så har jag låga FPS mot vad andra fått (tex notebookcheck) ca 80 mindre?
Nån som har tips på detta som kanske lirar D3? Eller e det nåt annat som flaskar?

Har du ökat 'max forground/background' fps i grafikinställningarna i spelet? Kör du i windowed mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Grafikkortet stryps vid 67/77 grader beroende på vilket läge den är i. De flesta verkar rekommendera att man flashar om vBIOS eller använd något annat program för att höja den tillåtna temperaturen (som ligger löjligt lågt).

Jag rekommenderar dig att läsa de sista tio-tjugo sidorna i http://forum.notebookreview.com/alienware-m17x/721578-official-alienware-17-owners-lounge-thread.html

Annars rapporterar vissa att de får ett lyft från Nvidias nya betadrivrutiner.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk

Hej!
Är sjukt sugen på att köpa en ny 14" laptop och valet faller då på m14! Det jag står och väger mellan är om skärmen eller grafikkortet är det jag ska passa på att uppgradera från den billigaste konfigurationen. Har endast 14k att lägga på detta så vad tror ni? En grym skärm med ett lite sämre grafikkort eller ett grymt grafikkort med en sämre skärm?
Mvh Anton

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Hej!
Är sjukt sugen på att köpa en ny 14" laptop och valet faller då på m14! Det jag står och väger mellan är om skärmen eller grafikkortet är det jag ska passa på att uppgradera från den billigaste konfigurationen. Har endast 14k att lägga på detta så vad tror ni? En grym skärm med ett lite sämre grafikkort eller ett grymt grafikkort med en sämre skärm?
Mvh Anton

Personligen skulle jag tagit den bättre skärmen, tycker att den är fantastisk!

Ett bättre grafikkort förbättrar med några fps, men inte så mycket att det kommer vara skillnaden mellan funka/inte funka om några år.

Permalänk
Skrivet av vexxan:

Personligen skulle jag tagit den bättre skärmen, tycker att den är fantastisk!

Ett bättre grafikkort förbättrar med några fps, men inte så mycket att det kommer vara skillnaden mellan funka/inte funka om några år.

Tack för din input! Sitter du på en m14 själv? I så fall vilka specs och hur upplever du datorn i hel het?
Mvh Anton

Visa signatur

Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Tack för din input! Sitter du på en m14 själv? I så fall vilka specs och hur upplever du datorn i hel het?
Mvh Anton

Yes, har en liten rackare!

Har det bra grafikkortet och ips-skärmen. Sedan installerade jag en 250 gig samsung SSD.

Som helhet är jag väldigt nöjd, har dock inte hunnit testa så krävande saker. Bra skärm som faktiskt går att använda utomhus och har go skärpa, snabb i spel och program samt väldigt gedigen byggkvalitet. Om man ska slå ner på något så är det att fläkten låter lite när man lirar, har dock ingen kylplatta

/F

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av vexxan:

Yes, har en liten rackare!

Har det bra grafikkortet och ips-skärmen. Sedan installerade jag en 250 gig samsung SSD.

Som helhet är jag väldigt nöjd, har dock inte hunnit testa så krävande saker. Bra skärm som faktiskt går att använda utomhus och har go skärpa, snabb i spel och program samt väldigt gedigen byggkvalitet. Om man ska slå ner på något så är det att fläkten låter lite när man lirar, har dock ingen kylplatta

/F

Hade man haft pengarna hade man velat ha samma som dig, bättre skärm+grafikkort men måste man välja ngt så blir det väl skärmen! Har kollat upp lite på 750m och den verkar ligga på samma nivå som 660m så den bör ge "OK" grafik i alla fall för att kunna spela på medium inställningar
Lite ljud är det värt, får bara gås hud av att titta på en bild på datorn!
Mvh Anton

Visa signatur

Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Hade man haft pengarna hade man velat ha samma som dig, bättre skärm+grafikkort men måste man välja ngt så blir det väl skärmen! Har kollat upp lite på 750m och den verkar ligga på samma nivå som 660m så den bör ge "OK" grafik i alla fall för att kunna spela på medium inställningar
Lite ljud är det värt, får bara gås hud av att titta på en bild på datorn!
Mvh Anton

Glöm inte bort att det finns studentrabatt!
Gick på 13 för mig med bättre skärm och grafik.
Låna någon annans kod om du inte har en kanske?

Permalänk
Skrivet av helas:

Sitter och velar mellan 17" och 14" modellen, Hade en 15x förut och tyckte den var perfekt i storlek så det är såklart den stora frågan om man tycker 17 e för stort och eller 14 för litet...

Får man besvära er som sitter med respektive modell om någon bra bild med något man kan ha som referens för att se storleken (typ en iPad eller något som de flesta har hemma) har kollat bilder och filmer men inte lyckats bli klokare på det....

Här kommer en bild!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av glo0m:

Glöm inte bort att det finns studentrabatt!
Gick på 13 för mig med bättre skärm och grafik.
Låna någon annans kod om du inte har en kanske?

Hej!
Det är just detta faktum att jag är student som gör det svårare att få råd med det! Men 13 låter som något man kan lyckas fixa fram om du tror att det kan ge en markant skillnad?
Mvh Anton

Visa signatur

Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Hej!
Det är just detta faktum att jag är student som gör det svårare att få råd med det! Men 13 låter som något man kan lyckas fixa fram om du tror att det kan ge en markant skillnad?
Mvh Anton

Det är definitivt bättre att spendera de extra pengarna än att inte göra det, vare sig du måste vänta lite extra eller inte. Det är en väldigt stor prestandaskillnad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Det är definitivt bättre att spendera de extra pengarna än att inte göra det, vare sig du måste vänta lite extra eller inte. Det är en väldigt stor prestandaskillnad.

Vet du exakt hur stor skillnad det blir rent FPS mässigt? Är inte ute efter BF3 ultra utav något slag utan mer Medium/low, low duger gott för mig i BF3 tycker jag så nyare spel bör jag njuta av i Low med. Föresten köpte du din med SSD'n direkt från Alienware eller satt du i den själv?
Mvh Anton

Visa signatur

Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Vet du exakt hur stor skillnad det blir rent FPS mässigt? Är inte ute efter BF3 ultra utav något slag utan mer Medium/low, low duger gott för mig i BF3 tycker jag så nyare spel bör jag njuta av i Low med. Föresten köpte du din med SSD'n direkt från Alienware eller satt du i den själv?
Mvh Anton

Du kan se allt ifrån lika fps till det dubbla, men den presterar vanligtvis 70% bättre. Ska du spela på Medium/Low blir även GT 750m i många spel, men du kommer fortfarande ha problem i de allra tyngsta även i Low och Full-HD, och att ställa ned upplösningen på den här skärmen är en synd. Du köper inte en sportbil för att storhandla en gång i veckan. Dessutom, om du nöjer dig med att spela på Low så tycker jag att du kan komma undan med en bra mycket billigare dator. En Lenovo Y500 kostar 9000 kr på Webhallen och presterar bättre än en Alienware utan uppgraderat grafikkort, likaså en MSI för 10000. Skärmarna är visserligen sämre, men är en skärm samt designen värd extrapriset om du inte utnyttjar den till fullo?

SSD:n var den man kunde välja till, jag hade ingen lust att behöva installera en egen och behöva ändra i konfigurationen om jag måste reklamera datorn. Det är värt några hundralappar att få allting klart samtidigt som att jag kan be Dell ordna probelmet om något går sönder.

Jag kommer aldrig att rekommendera någon att inte uppgradera vare sig grafikkortet eller skärmen. Alienware är inget bra val om man inte väljer de dyrare konfigurationerna. Kolla in dessa mätningar (sortera ut korten du är intresserad av) från Notebookcheck, där de faktiskt anger vad Low, Medium, High och Ultra betyder. Jag anser inte att GT 750m producerar acceptabla fps för priset.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Du kan se allt ifrån lika fps till det dubbla, men den presterar vanligtvis 70% bättre. Ska du spela på Medium/Low blir även GT 750m i många spel, men du kommer fortfarande ha problem i de allra tyngsta även i Low och Full-HD, och att ställa ned upplösningen på den här skärmen är en synd. Du köper inte en sportbil för att storhandla en gång i veckan. Dessutom, om du nöjer dig med att spela på Low så tycker jag att du kan komma undan med en bra mycket billigare dator. En Lenovo Y500 kostar 9000 kr på Webhallen och presterar bättre än en Alienware utan uppgraderat grafikkort, likaså en MSI för 10000. Skärmarna är visserligen sämre, men är en skärm samt designen värd extrapriset om du inte utnyttjar den till fullo?

SSD:n var den man kunde välja till, jag hade ingen lust att behöva installera en egen och behöva ändra i konfigurationen om jag måste reklamera datorn. Det är värt några hundralappar att få allting klart samtidigt som att jag kan be Dell ordna probelmet om något går sönder.

Jag kommer aldrig att rekommendera någon att inte uppgradera vare sig grafikkortet eller skärmen. Alienware är inget bra val om man inte väljer de dyrare konfigurationerna. Kolla in dessa mätningar (sortera ut korten du är intresserad av) från Notebookcheck, där de faktiskt anger vad Low, Medium, High och Ultra betyder. Jag anser inte att GT 750m producerar acceptabla fps för priset.

Till att börja med tackar jag för ett mycket utvecklat svar!
OnTopic: Att äga en Alienware är något jag har varit intresserad av i minst 5 år nu, dock har min budget aldrig räckt till och jag har då valt att helt enkelt bygga mig själv en egen dator, dock nu på senare år då penga inflödet har ökat har intresset ökat markant. Detta har då lett till att jag ska köpa datorn jag alltid har drömt om, och genom att se på mätningarna kan jag ganska enkelt konstatera att det är värt att köpa till det bättre grafikkortet. Jag hoppas att det i alla fall håller med i åtminstonde 3 år.
Du skrev lite om att fläkten vart högljud, exakt hur högt blir det? Om det inte är för omständigt för dig skulle du kunna lägga upp en video på youtube där du spelar in ljud nivån under ett vanligt game av valfritt nyttspel? Alternativt om du kan ge en jämförelse, ex: Damsugare.
Mvh Anton.

Visa signatur

Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

Jag kan försöka ikväll, men garanterar inget bra resultat. Rent subjektivt så är det bättre än vår dammsugare och inget man borde störas av. Du hör den i bakgrunden men högtalarna överröstar den.

Visa signatur