Alienware - Diskussionstråd

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Jag kan försöka ikväll, men garanterar inget bra resultat. Rent subjektivt så är det bättre än vår dammsugare och inget man borde störas av. Du hör den i bakgrunden men högtalarna överröstar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Fullt förståeligt om du inte har tid, i vilket fall som helst, tack!

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Fullt förståeligt om du inte har tid, i vilket fall som helst, tack!

Det kommer snart, jag kom inte hem förrän sex.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Det kommer snart, jag kom inte hem förrän sex.

Väntar med spänning!

Visa signatur

Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13704535/Namnl%C3%B6s.wma

Det är taget med datorns egna mikrofon då min mobil är kass. Det kom med lite bakgrundsljud, fast de borde du kunna ignorera. Som vanligt så är det självklart subjektivt hur man upplever det, men jag bedömer att den är bättre än de M14x som finns på Youtube.

Ska du ha den offentligt så är den mestadels tyst om du bara utför lättare sysslor, och inget som folk borde störa sig på.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13704535/Namnl%C3%B6s.wma

Det är taget med datorns egna mikrofon då min mobil är kass. Det kom med lite bakgrundsljud, fast de borde du kunna ignorera. Som vanligt så är det självklart subjektivt hur man upplever det, men jag bedömer att den är bättre än de M14x som finns på Youtube.

Ska du ha den offentligt så är den mestadels tyst om du bara utför lättare sysslor, och inget som folk borde störa sig på.

Tack så mycket för din hjälp, nu är mitt beslut ännu enklare att besluta!

Visa signatur

Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Skrivet av Anton_Jae:

Tack så mycket för din hjälp, nu är mitt beslut ännu enklare att besluta!

Och vilket beslut blev det ?

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Och vilket beslut blev det ?

Med 99,99% säkerhet blir det en m14 dock beror konfigurationen på hur mycket pengar jag kan skaka fram:)
Mvh Anton.

Visa signatur

Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Permalänk
Medlem

För första gången är jag lite tveksam till deras förfarande. Jag fick nästan två timmar mer i batteritid och bättre färgomfång när jag testade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En ny IGN-review (denna gång från ME) för den som är intresserad;

http://me.ign.com/en/review/13500/alienware-14-review

Permalänk
Medlem

Hur i hela friden kom de upp i 97 grader?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Satt dom i en bastu och testade tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Låter som kylaren inte får ordentlig kontakt med ytan om det blir så varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glo0m:

Låter som kylaren inte får ordentlig kontakt med ytan om det blir så varmt?

Enligt Bios ska den strypas långt innan 97 vad jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kollade upp min temperatur och GPUn var max 61*C vid 96% användning när jag spelade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Enligt Bios ska den strypas långt innan 97 vad jag vet.

Kanske därför det blev "ospelbart" när dom körde på maxinställningar för att datorn försökte strypa GPUn men antagligen inte tillräckligt för att kunna bli kyld när det är dålig kontakt med kylaren.

Bara en teori

Permalänk

Notera att IGN recensionen är på deras mellanöstern-sajt, kanske testet utfördes där? Senast jag kollade var mellanöstern ganska varmt.

Permalänk
Medlem

Det är rätt värmt här också ;).

Nåja, jag har inte upplevt 97 grader. Det högsta var 74 och det var efter en kvarts OCCT. Sen så är IGN inte en hemsida jag skulle konsultera i alla fall, men det är roligt att se att fler recensioner trillar ut. Väntar bara på Notebookcheck (engelska) och Anandtech nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Notera att IGN recensionen är på deras mellanöstern-sajt, kanske testet utfördes där? Senast jag kollade var mellanöstern ganska varmt.

Inomhustemperaturerna där är svalare än i Sverige just nu där knappt någon har kylanläggningar i bostäderna till skillnad från där nere. Här är det för fan inte ens säkert att kontorslokaler har ordentlig ventilation och kyla. Recensenten sitter i Dubai så det handlar nog inte om plåtskjul i öknen mitt under solen när den står som högst. En normal inomhustemperatur är snarare 18-25°C och för de utan luftkonditionering kanske 24-30°C. Om du har värmare än så kommer du ändå inte sitta och bencha en dator utan du kommer försvinna från det helveteshål du befinner dig i tills det blir svalare.

Permalänk
Medlem

Fick 4125 poäng i 3dmark 11 som lägger datorn i minoriteten och sämsta resultaten jämfört med andra laptops med samma grafikkort.
Vissa har över 6000 poäng med samma cpu/gpu combo! Vad är fel och varför finns inte ens vettiga oc inställningar i bios?
Allow overclock. Jaha sen då?
När en alienware inte ens lägger sig i medelklass prestandamässigt mot andra datorer av samma typ måste något vara fel.
4200 poäng och uppåt är medel.
Provat med drivers som följer med och senaste betan (senaste stabila hittar inte gpu)

Permalänk
Medlem

Om du installerar drivrutinerna du fick med kan du använda Nvidia Inspector eller EVGA Precision för att låta kortet bli varmare. Annars är det bara att vänta på en ny BIOS. Med det sagt så ligger medianen för 3dMark11 för GTX 765m på 4261.

Notebookcheck.net har fått ut sin recensionen för övrigt, men den är i princip en översättning av den tyska. Och fortfarande förvirrande gällande vissa värden.

Visa signatur

Permalänk

Jag e lite nyfiken på att testa min burk (prestandamässigt). Och ni pratar hela tiden om nåt 3dmark 11... Som jag inte har en aning om vad det är :/ Så hur går jag tillväga?

Om nån har en minut över

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Skrivet av Pear4Life:

Jag e lite nyfiken på att testa min burk (prestandamässigt). Och ni pratar hela tiden om nåt 3dmark 11... Som jag inte har en aning om vad det är :/ Så hur går jag tillväga?

Om nån har en minut över

Allt du behöver veta är hur du utför en googlesökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Om du installerar drivrutinerna du fick med kan du använda Nvidia Inspector eller EVGA Precision för att låta kortet bli varmare. Annars är det bara att vänta på en ny BIOS. Med det sagt så ligger medianen för 3dMark11 för GTX 765m på 4261.

Notebookcheck.net har fått ut sin recensionen för övrigt, men den är i princip en översättning av den tyska. Och fortfarande förvirrande gällande vissa värden.

Tack.
Ska kolla igenom det. Min gpu gick till max 62 grader efter tre omgångar med 3dmark 11 så man borde kunna pressa ur lite extra utan någon fara.

Permalänk
Medlem

4335 poäng nu med memory Clock på +400 Mhz och core på +50 MHz vilket placerar datorn i det övre skiktet.

Den dator som fått snabbast betyg har ca 4700 med +500Mhz memory clock men jag vet inte hur mycket man vågar öka Core.
Verkar stabilt nu ivf och det känns väldigt bra att veta att man kan överklocka om det behövs. Jag behöver det egentligen inte nu men känns bra att veta att det finns utrymme för det i framtiden!

Permalänk
Medlem

Testarna på Notebookcheck ser förhöjdnaden av skärmen som en nackdel vilket jag absolut inte håller med om. En 1080p skärm på en vanlig laptop sitter ju så nära underdelen att man får nackspärr när man ska titta på den. Föredrar då hellre 16:10 formatet alla gånger om inte skärmen är upphöjd.

De hackar också på 14" som är mitt favoritformat, påminner om min gamla Thinkpad T400.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Allt du behöver veta är hur du utför en googlesökning.

Nähää

Eftersom jag har en upplösning på 1920x1080 så antar jag att jag ska köra testet i det... MEN! Det är fortfarande oklart, efter en mängd sökningar på Google om den upplösningen finns med i senaste gratisversionen av 3dMark... Nån som kan upplysa mig om detta?

Hade ju varit kul å se om burken ligger där "den ska" rent prestandamässigt.

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Skrivet av Pear4Life:

Nähää

Eftersom jag har en upplösning på 1920x1080 så antar jag att jag ska köra testet i det... MEN! Det är fortfarande oklart, efter en mängd sökningar på Google om den upplösningen finns med i senaste gratisversionen av 3dMark... Nån som kan upplysa mig om detta?

Hade ju varit kul å se om burken ligger där "den ska" rent prestandamässigt.

Ladda ner 3dmark11 (hittas med en google sökning), kör testet i default-inställningar, ändra inget, inte ens upplösning. Posta resultat. Svårare än så är det inte.

Permalänk

har sån enorm beslutsångest fortfarande, någon som vet om 17" modellen finns i Stockholm någonstans så man kan klämma och känna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helas:

har sån enorm beslutsångest fortfarande, någon som vet om 17" modellen finns i Stockholm någonstans så man kan klämma och känna?

Såvida du nu inte lyckas komma hem till någon som äger en Alienware 17 så finns det ingen. Återförsäljarna har inte fått in dem vad jag kan se.

Visa signatur