Alienware - Diskussionstråd

Permalänk

Dell borde ha en demobutik eller liknande nu när nätbeställningar är så pass stort...

Well well.. mer YouTube helt enkelt

Sen kommer man ju till nästa vägskäl m man väljer 17" aren, 120hz eller ips panel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av helas:

Dell borde ha en demobutik eller liknande nu när nätbeställningar är så pass stort...

Well well.. mer YouTube helt enkelt

Sen kommer man ju till nästa vägskäl m man väljer 17" aren, 120hz eller ips panel...

Alienware 17 kommer bara med TN-panel. Det är 14 som har IPS, och 18 har PLS.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk

det förklarar varför det bara är 17 tummaren som går att välja med 120hz panel, är det någon uppdatering av paneler på väg ?

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan svar på om Mecenat/student rabatten är specificerad på fakturan?

Står det inget, står det studentrabatt eller bara rabatt?

Sen en fråga till Aenarian, upplever du att den är tung att bära runt eller spelar det ingen större roll?

Utan egen erfarenhet känns det som att det är jobbigare att dra med en pga storleken (15,6 / 17,3") än en 14" även om den väger en del.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Är det någon som kan svar på om Mecenat/student rabatten är specificerad på fakturan?

Står det inget, står det studentrabatt eller bara rabatt?

Sen en fråga till Aenarian, upplever du att den är tung att bära runt eller spelar det ingen större roll?

Utan egen erfarenhet känns det som att det är jobbigare att dra med en pga storleken (15,6 / 17,3") än en 14" även om den väger en del.

Ja, den är relativt tung, men har du en bra ryggsäck så skulle jag säga att det inte blir ett stort problem om du inte har annat tungt med dig. Det känns mer som att det är en avvägning mellan att datorn är för stor (17") och dess vikt.

Jag vill minnas att det inte stod något speciellt, men jag kan leta upp fakturan imorgon.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Hej,
Sitter och kollar på en M18 och undrar ifall det är värt att betala 3000 mer för att byta från I7-4800MQ 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm) till I7-4900MQ 512 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)

Permalänk
Skrivet av svenning:

Hej,
Sitter och kollar på en M18 och undrar ifall det är värt att betala 3000 mer för att byta från I7-4800MQ 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm) till I7-4900MQ 512 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)

Prestandaskillnaden mellan 4800MQ och 4900MQ är enligt de benchmarks jag sett 2-5%, alltså knappt märkbar. Vad gäller SSD så är dom inte till för större masslagring så en större är i min mening totalt onödig, ta en så pass liten det går istället så länge OS och program få plats. Om du sedan vill ha masslagring med snabb accesstid så bör du titta på en hybriddisk med SS-cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Ja, den är relativt tung, men har du en bra ryggsäck så skulle jag säga att det inte blir ett stort problem om du inte har annat tungt med dig. Det känns mer som att det är en avvägning mellan att datorn är för stor (17") och dess vikt.

Jag vill minnas att det inte stod något speciellt, men jag kan leta upp fakturan imorgon.

Det vore toppen!

Riktig beslutsångest på på Ultrabook vs. Gaming laptop (förmodligen en Alienware 14 isf)

Behöver egentligen inte en gaming laptop för jag har en tillräcklig stationär och en Ultrabook är minst sagt smidigare att dra runt på, men det är alltid schysst med riktigt prestanda och en Alienware är ändå nice! Gött att ha möjligheten att spela med.

Dagens i-landsproblem.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Det vore toppen!

Riktig beslutsångest på på Ultrabook vs. Gaming laptop (förmodligen en Alienware 14 isf)

Behöver egentligen inte en gaming laptop för jag har en tillräcklig stationär och en Ultrabook är minst sagt smidigare att dra runt på, men det är alltid schysst med riktigt prestanda och en Alienware är ändå nice! Gött att ha möjligheten att spela med.

Dagens i-landsproblem.

Har du redan en bra stationär samt att du inte har ett verkligt behov av en gaming laptop så kanske du ska tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Har du redan en bra stationär samt att du inte har ett verkligt behov av en gaming laptop så kanske du ska tänka om.

Yes beställde precis en Vaio Pro 13".
Alienware'n verkade riktigt nice men jag kommer nog inte nyttja den tillräckligt för att det ska vara värt det, tack för all hjälp här dock!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till er Alienware-användare: Jag hade en gammal Dell-laptop med detta(?) tangentbord:

Har Alienwarelaptopparna detta tangentbord också? Jag kommer nämligen ihåg att det var så himla skönt att skriva på, ungefär som om de hade lagt gummi under tangenterna

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Jag har en fråga till er Alienware-användare: Jag hade en gammal Dell-laptop med detta(?) tangentbord: http://www.windowspasswordsreset.com/windows-password-knowled...

Har Alienwarelaptopparna detta tangentbord också? Jag kommer nämligen ihåg att det var så himla skönt att skriva på, ungefär som om de hade lagt gummi under tangenterna

Det är inte lika som min m18x men snarlikt, dock skiljer sig formen på det vis att piltangenterna sticker ut nedåt medan resten av tangentbordet är rektangulärt. Dom liknar varann men dom passar nog inte tillsammans. Däremot är nog knapparna och motståndet lika, m18x har utan tvekan det skönaste tangentbordet på något laptop som jag testat.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tidigare funderat över Alienware, men nu såg jag att man kan på 25% studentrabatt + 500kr på 14-tummaren från Mecenat. Har beställt en Vaio Pro 13, men funderar på att avbeställa denna och köra på Alienware 14 istället (1920x1080). Har ni goda erfarenheter av den nya modellen? Är byggkvalitén bra? Har haft svårt att hitta recensioner på Haswell-versionen.

Permalänk
Medlem

Hej,

Är det värt att vänta till oktober då AMD enligt rykten ska släppa sin nya grafikkort eller ska man köra på två 780m sli nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Har aldrig tidigare funderat över Alienware, men nu såg jag att man kan på 25% studentrabatt + 500kr på 14-tummaren från Mecenat. Har beställt en Vaio Pro 13, men funderar på att avbeställa denna och köra på Alienware 14 istället (1920x1080). Har ni goda erfarenheter av den nya modellen? Är byggkvalitén bra? Har haft svårt att hitta recensioner på Haswell-versionen.

Ja. Byggkvaliteten är alldeles utmärkt. Har inte något att klaga på angående den.

Skrivet av svenning:

Hej,

Är det värt att vänta till oktober då AMD enligt rykten ska släppa sin nya grafikkort eller ska man köra på två 780m sli nu?

780m SLI är fullt tillräckligt för Full-HD, men har du tid att vänta, varför inte?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Hej!

Var bara tvungen att posta en update från helgens LAN (mitt första på 4-5 år).

Tog med mig min lilla 14" i ryggsäcken och for till Götlaborg.

Väl framme, torsdags, lirade vi Diablo 3, Dota 2 och CS-Global defence konstant. Datorn gick som en klocka, blev aldrig det minsta varm, lät ingenting och flöt på under låååånga spelsessioner.

Alltså, aw 14 = LANvänlig

/F

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som har koll, har inte beställt ågot från dell på länge.

De har ett bra pris på "mellankonfigurationen" just nu. Den med 1080p skärm, 8GB ram, 4700 processor och ett 750. Uppgraderar jag kortet till 765 så landar den på lite under 11k med studentrabatt. Problemet är att jag vill ha en konfiguration med dera slot-in blu-ray läsare men jag är inte någonstans sugen på att betala deras sjuka överpriser för 16GB RAM etc. som man måste välja då blu-rayen inte finns till den billigare konfigurationen.

Det jag undrar över egentligen är om någon har någon bra kontakt med nån säljare som är lite smidig med konfigurerande och eventuellt prutande.

Snackade med en kille via deras chattsupport men han verkade bara kolla samma konfigurationsmeny jag var inne på(fast på dne danska sidan, så han länkade till den...) när jag frågade om det gick att ordna.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Ni som har koll, har inte beställt ågot från dell på länge.

De har ett bra pris på "mellankonfigurationen" just nu. Den med 1080p skärm, 8GB ram, 4700 processor och ett 750. Uppgraderar jag kortet till 765 så landar den på lite under 11k med studentrabatt. Problemet är att jag vill ha en konfiguration med dera slot-in blu-ray läsare men jag är inte någonstans sugen på att betala deras sjuka överpriser för 16GB RAM etc. som man måste välja då blu-rayen inte finns till den billigare konfigurationen.

Det jag undrar över egentligen är om någon har någon bra kontakt med nån säljare som är lite smidig med konfigurerande och eventuellt prutande.

Snackade med en kille via deras chattsupport men han verkade bara kolla samma konfigurationsmeny jag var inne på(fast på dne danska sidan, så han länkade till den...) när jag frågade om det gick att ordna.

Tips kan vara att ringa och prata med en säljare, de brukar kunna fixa konfigurationer som inte alltid finns att välja på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Tips kan vara att ringa och prata med en säljare, de brukar kunna fixa konfigurationer som inte alltid finns att välja på hemsidan

Jo, det var det jag hade hoppats på. Problemet är att det inte går att ringa och prata med någon säljare. Man skickas till en taskigt programmerad telefonsvarare(de kör igång en halv sekund hissmusik under kopplingarna mellan de olika telefonsvararna) och när man til slut klickat sig fram genom en omständig meny så klämmer de ur sig att de hänvisar till deras hemsida och chatten.

Försökte mig på chatten en gång till men de kunde inte hjälpa mig. Tydligen får de olika datorpaket som de utgår från. Problemet är att paketet med uppgraderad GPU men utan blu-ray spelare(som jag ville ha spelaren till) kostar 10786 och paketet med blu-ray spelaren, uppgraderad GPU, 16GB RAM och annat nätverkskort kostar 13421. Och att betala 2600 spänn för 16 GB RAM istället för 8 och en blu-ray spelare är bara helt orimligt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Sket i blu-rayen. Det bidde deras "mellanmodell(8GB RAM, 1080p, gtx750) med uppgradering till ett gtx765 och deras neoprensleeve. Får se hur den är att bära dne i men det är mest för att ha lite extra skydd när den ligger i ryggsäcken, inget jag tänkt bära runt den i.

Totalt landade systemet med väska och frakt på strax över 11,3k och sedan har jag beställt en 128GB plextor m5m mSATA-disk från webbhallen för en tusing som dyker upp när de får den i lager. Ingen jättebrådska på den då systemet tar lite tid att bygga och sen vill jag gå igenom det ordentligt innan jag börjar pilla runt med det.

Och ja, jag är uppspelt, otålig och allt sånt just nu

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Assimiliation successful.

Du kommer nog inte bli besviken.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Förbaskat synd på storleken och (i viss mån) designen. Riktigt bra pris för en kvalitetsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Förbaskat synd på storleken och (i viss mån) designen. Riktigt bra pris för en kvalitetsdator.

Jo, designen är ju inte jättediskret och något många har väldigt svårt för. Får personligen säga att jag är lite svag för den med sina belysningszoner och stabbighet. Särskilt i nuläget när så många datorer ska vara superslimmade lätta och pyttiga tycker jag det är lite kul med en dator som säger fuck it till allt sånt.

Storleken har jag inte riktigt någon koll på mer än att den är STOR för en 14-tummare. Men kniper det får jag väl helt enkelt ta ett extra armpass på gymmet

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att vikten är mindre viktigt jämfört med storleken. Det är värre när datorn tar plats om man inte har så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Jo, så sant. Har blivit av men ganska många extrakion på mig själv så några futtiga i form av en dator gör varken till eller från

Fick ny uppdatering idag, tidigare var ETA imorrn men idag på morgonen var den i danmark meden ETA den 24:e. Nästan tur det då min helg ändå är fullproppad.

Men jag har fått min mSATA SSD(jäklarvilka små rackare) och tidigareidag fick jag mitt fordral som hlet klart känns gediget. Köpte deras neoprene sleeve som kändes smidigast om man vill lägga ner den i annat.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall Dell kommer att erbjuda AMD kort till Alienware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenning:

Är det någon som vet ifall Dell kommer att erbjuda AMD kort till Alienware?

Ingen aning. Troligtvis kommer de att välja att göra det när AMD väl uppfyller deras krav, vilka dessa nu än. Varför vill du ha kort från just AMD?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Vill igentligen inte ha AMd kort men det borde dra ner priser om AMD kan konkurera med Nvidia . Tror dock att jag är lite för snål

Permalänk
Medlem

Någon som vet på ett ungefär hur lång tid frakten tog från och med att dom skickat datorn?