Affär som gör pris-match?

Permalänk

Tekniskt sett räknas det inte som ett bedrägeri om det inte sker en anmälan, just saying.

"Its not cheating if you dont get caught." - Al Bundy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Tekniskt sett räknas det inte som ett bedrägeri om det inte sker en anmälan, just saying.

"Its not cheating if you dont get caught." - Al Bundy.

Så ett brott är inte ett brott om inte någon anmäler?

Väldigt haltande logik.

"Det är lugnt, ingen såg att jag sköt den där mannen, då är det inte mord."

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Och om nån butik lurade dig då? Skulle du tycka det var okej?

Jag blir ju lurad varje dag på matbutiker. Köper man en liten cola så räknar de som en stor, vadå ska jag anmäla dem eller? Grön paprika kostar 10 kr, röd kostar 20 kr, köper man den gröna står det i kvittot att man har köpt den röda. Vad kallar man detta? Han ville bara visa ett exempel. Sluta vara så petiga. Jag tror inte att ts vill ha en massa onödiga komentarer. Btw, sorry att jag cittaterade bara dig, sitter vid mobilen och orkar inte letta upp alla som skrev så

Permalänk
Skrivet av TorrentKatten:

Har fått prismatchning av Media Markt och Elgiganten ett flertal gånger, ibland mot sig själva (olika priser i olika varuhus).

OT
Skulle de vara bedrägeri så är det väl bara att sy in varenda säljare. De vilseleder ju kunder allt som oftast, senast så kunde man inte koppla hemma bio till en TV, när säljaren egentligen ville säga att TV:n saknade stöd för ARC (Audio Return Channel).

Guess what?

"När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
....
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

den inte kan användas till det den ska användas till. Till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentko...

Om säljaren påstår att en vara klarar en viss sak som den sen inte gör så är varan felaktig och du som konsument har rätt att reklamera/begära återköp av den. Dessutom så har du rätt att få dina utgifter (rimliga) betalda.

la till mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det är ju bra snyggt att fetstilta en halv mening. Uppenbarligen har vi helt olika åsikter, eller har du helt enkelt bestämt dig för att argumentera emot mig.

Står det i lagboken att det är olagligt att göra som tidigare skribent beskrev? Ja. Skulle någon i Sverige någonsin bli dömd för sagda brott? Nej. Är det rätt att göra som han gjorde? Tveksamt. Är det ett faktum att El-ladorna lurar kunder till att köpa saker de inte behöver dagligen? Ja. Är det då synd om dem om de någon gång själva skulle gå på en nitlott? Inte enligt mig.

På vilket sätt är resonemanget pubertalt? Jag kan försäkra dig om att skribenten inte är det i alla fall.

Man måste lära sig att skilja på vad som är olagligt och lagligt mot vad som är bevisbart och obevisbart. Det är inte samma sak. Att du inte kan åka fast är inget som gör ditt brott mer moraliskt eller rätt, det är fortfarande olagligt och det är mot forumreglerna att uppmuntra till brott. Det slutar inte bli ett brott för att det inte kan bevisas och detta är inget forum för att diskutera hur man kommer undan med att lura butiker. De flesta misshandlar går också utan att någon ens pratar med polis, är det okej att slå på folk också? Samma med skatteflykt och försäkringsbrott, helt okej? Sexuella trakasserier? Ska vi diskutera hur man lättast kommer undan med dem? Diskriminering? Händer överallt men nästan ingen arbetsgivare fälls i domstol.

Eller är det helt enkelt så att alla butiker förtjänar att bli lurade då de "lurar" människor dagligen? Är det inte i så fall bättre att vi börjar våldta och misshandla brottslingarna i våra fängelser? Jag kan nog peka ut några riktiga skumbags i mitt bostadsområde. De hittar på skit hela dagarna så det är inget fel att gå och slå ner dem ibland, eller? Helst borde ju polisen fixa detta så att vi andra inte behöver lägga tid på att "rensa upp" i miljonprojekten.

Visst är det av betydelse om man kan bevisa sin sak. Det är knappast värt att gå till domstol om du inte kan bevisa din rätt, det kommer bara kosta pengar för dig. Men det betyder inte att du har fel och tvärt om betyder det inte att det är rätt att begå brott bara för att du kommer undan med det. En stöld blir inte en gåva. Ej heller kan du sitta och legitimera brott med att butiken, i din värld och rent hypotetiskt, begår samma fel. Du kan säkert hitta många bra böcker om varför vi inte får ta lagen i egna händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det är ju bra snyggt att fetstilta en halv mening. Uppenbarligen har vi helt olika åsikter, eller har du helt enkelt bestämt dig för att argumentera emot mig.

Står det i lagboken att det är olagligt att göra som tidigare skribent beskrev? Ja. Skulle någon i Sverige någonsin bli dömd för sagda brott? Nej. Är det rätt att göra som han gjorde? Tveksamt. Är det ett faktum att El-ladorna lurar kunder till att köpa saker de inte behöver dagligen? Ja. Är det då synd om dem om de någon gång själva skulle gå på en nitlott? Inte enligt mig.

På vilket sätt är resonemanget pubertalt? Jag kan försäkra dig om att skribenten inte är det i alla fall.

Japp, det är ingen tvekan om att vi har olika åsikter om moral och etik.
Det är inget speciellt med det, så är det bara (för övrigt har jag inte bestämt mig "för att argumentera emot" dig).

Men bespara oss dina kvasisanningar.
För det finns ingen substans bakom en del av dina påståenden; "räknas knappast som bedrägeri" (vilket det är), "95% av kunderna som handlar på el-ladorna blir ju lurade dagligen" (hur vet du det?), "Folk ljuger väl i princip varje dag, må så vara om småsaker i 99% av fallen" (återigen, hur vet du det?),
Det är det jag menar med pubertalt, argumentation utan substans bakom...

Att jag fetstilade var för att påståendet om irrelevans var det mest anmärkningsvärda jag läst på länge.

Sedan verkar du ha hängt upp dig på att ingen skulle kunna bli dömd för "tilltaget" - där min uppfattning är att du inte har rätt. Men för någon skall bli dömd måste först brottet upptäckas, sedan anmälas och slutligen måste åtal väckas - allt detta sker liksom inte per automatik. Sedan är knappast straffvärdet för "tilltaget" speciellt högt - men det är fortfarande ett bedrägeri - vilket är ett brott...

Permalänk
Skrivet av oobum:

Så ett brott är inte ett brott om inte någon anmäler?

Väldigt haltande logik.

"Det är lugnt, ingen såg att jag sköt den där mannen, då är det inte mord."

Nu körde du lite extremt men ja, det är exakt så vårt rättssytem fungerar, först måste en anmälan in som polisen utreda, sedan kanske en åklagare får ta hand om det och sedan domstol eller liknande.

Vi har inga Judge Dredd som kommer och dömmer dig. Än iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Nu körde du lite extremt men ja, det är exakt så vårt rättssytem fungerar, först måste en anmälan in som polisen utreda, sedan kanske en åklagare får ta hand om det och sedan domstol eller liknande.

Vi har inga Judge Dredd som kommer och dömmer dig. Än iaf.

Sen kommer det till att kunna leva med sig själv.

Och ja, det må vara ett extremt exempel, men om man går runt och alltid agerar i en laglig gråzon så känner i alla fall jag att man har problem med moral och etik.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det är det jag försöker poängtera. Att folk här sedan sitter och är paragrafryttare, det är ju upp till dem. Men verkligheten fungerar inte såhär, inte ens på betydligt högre nivå än detta. Att man sedan kan försvara el-ladorna och deras tvivelaktiga marknadsföring och säljartekniker är för mig helt oförståeligt. Är det synd om siba för att de fick 500 kronor mindre i intäkt på sagda telefon? Hade de gått back hade de ju inte sålt den. Har ni hört om någon som blivit dömd för bedrägeri i liknande sammanhang? Vad det står i lagboken är ju oftast ganska irrelevant, det är ju hur den tolkas i praktiken som är intressant. Notera förövrigt att lagen är från mitten på 60-talet.

Om butiken går back eller inte är omöjligt för dig att veta. Marginalerna i branschen är så hårt pressade att många kampanjvaror säljs med förlust eller nollmarginal varenda dag. När jag jobbade på en av "ladorna" innebar nästan alltid prisgaranti riktigt dålig/alternativt minusmarginal. Jag tycker personligen detta är relevant för diskussionen då många av återförsäljarna idag arbetar mer med hög omsättning och större marknadsandel som mål än faktisk vinst. Alla bara väntat på att en kedja eller två till ska gå i konkurs så man kan trissa upp priserna. Det är en ruskigt skadad marknad.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Jag tycker seriöst att det är pinsamt när kunder kommer in och frågar om vi prismatchar. Det är som att vårt stora sortiment och våra redan låga priser inte räcker för att de sett just deras vara 50kr billigare hos konkurrenten. Som om de skulle stå över de andra kunderna som köper till originalpris.
Lågt, inte ok

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem

Köpte en S4 igår på Media markt i Nacka. Kostar exakt 500kr mindre på Webbhallen i Nacka. Jag tror inte att det är ett sammanträffande att det är på kronan 500 spänn. Jag missade det dock igår trots att jag kollade prisjakt på en massa andra varor men inte på den dyraste.

Ska se hur villiga man är att släppa ifrån sig femhundringen nu.
http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/prisgaranti.html

Permalänk
Skrivet av DanneCool:

Tack för svaret! Kan du ge något exempel på någon butik där du gjort pris-match?

Tog för ett tag sedan med ett reklamblad från Alina.se till webhallen och frågade om de kunde sänka sitt pris till samma nivå.
Svaret blev "jajemen" men vet även att de ibland inte har marginalerna att sänka knappt ens 20kr.

Ta gärna med något slags bevis på prissättningen och märk också att det måste vara jämförbara butiker i närområdet. Du kan inte gå till en fysisk butik och be om en matchning av CDONs pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Ja det förstår jag, men har någon här lyckats göra pris-match i deras fysiska butiker?

jag gjorde de när jag köpte en kylare där för länge sen! dock är det oftast bara andra butiker i närheten som dom kan tänka sig gå ner till samma pris som.. samt att det inte går å säga på webhallen att du ska köpa en dator å att inet säljer den för 1000kr billigare via hemsidan, utan måste oftast vara ett lägre pris hos en butik som finns i närheten ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Jag tycker seriöst att det är pinsamt när kunder kommer in och frågar om vi prismatchar. Det är som att vårt stora sortiment och våra redan låga priser inte räcker för att de sett just deras vara 50kr billigare hos konkurrenten. Som om de skulle stå över de andra kunderna som köper till originalpris.
Lågt, inte ok

Fast det är ju av samma princip som priserna sätts 50kr högre hos er som kunderna fråga om ni kan sänka, det är en fråga om vinst och kostnad. Många butiker har levt på att ta ut överpriser och sedan betalat priset för det i längden t.ex. OnOff, så med den nya tekniken och kunskapen så varför ska inte kunder ifrågasätta priser de anser fel? Det är en fråga om "supply and demand", anser kunden att det är 50kr mer än den borde betala så har den ju all rätt att säga det?

Du anser att kunden ska hålla tyst och ta det oavsett bara för att butiken skrivit ett pris? Kunden vill självklart betala så lite som möjligt, företaget vill så klart tjäna så mycket som möjligt och pruta är sättet man kommer överens om ett pris som båda accepterar, precis som vilken förhandling som helst? Det är en extremt Svensk inbillning att det är fel att pruta och förstår att du som säljare som kanske inte är van vid kulturen av att pruta tycker det är jobbigt men det betyder inte att det är lågt eller inte ok, det betyder att din arbetsgivare borde ge dig utbildning för att kunna bemöta och hantera det istället utan att bli besvärad.

Många bäckar små och allt det där, 50kr kanske inte låter så mycket men säg att du lyckas sänka alla dina priser med 5%, det växer ganska snabbt till en stor summa pengar som du kan lägga på annat.

Jag har gått ifrån butiker utan att köpa det jag kom för pga att de inte kunnat erbjuda det pris jag varit villig att betala, ser inget konstigt i det och när det kommer till konkurrenter så alternativet är ju att alla kolla prisjakt och alltid åker direkt till billigaste butiken istället för just din butik och butiken lever på att folk kommer dit, blir du känd för att inte pruta eller matcha priser väljer folk bara andra butiker och du går vägen av OnOff och Expert m.fl.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att ta överpriser och så lever man på det. Kunderna som upptäcker det, jobbigt men det går nog ihop sig i längden. Det är väl det som är grejen. Min telefon kostar 500kr mer hos Media markt än hos Webhallen. Jag har tillgång till båda butikskedjorna och kommer att få tillbaka 500 spänn från MM (mailade och frågade, det var bara att komma in). Priset sänks ju inte i butiken utan ligger kvar på samma. Priset är ju upp till kunden att själv hitta och påpeka. Kan inte säga att man skyltar så mycket med sin prisgaranti 30 dagar. Man har ju prisgaranti mot sig själv till och med.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Fast det är ju av samma princip som priserna sätts 50kr högre hos er som kunderna fråga om ni kan sänka, det är en fråga om vinst och kostnad. Många butiker har levt på att ta ut överpriser och sedan betalat priset för det i längden t.ex. OnOff, så med den nya tekniken och kunskapen så varför ska inte kunder ifrågasätta priser de anser fel? Det är en fråga om "supply and demand", anser kunden att det är 50kr mer än den borde betala så har den ju all rätt att säga det?

Du anser att kunden ska hålla tyst och ta det oavsett bara för att butiken skrivit ett pris? Kunden vill självklart betala så lite som möjligt, företaget vill så klart tjäna så mycket som möjligt och pruta är sättet man kommer överens om ett pris som båda accepterar, precis som vilken förhandling som helst? Det är en extremt Svensk inbillning att det är fel att pruta och förstår att du som säljare som kanske inte är van vid kulturen av att pruta tycker det är jobbigt men det betyder inte att det är lågt eller inte ok, det betyder att din arbetsgivare borde ge dig utbildning för att kunna bemöta och hantera det istället utan att bli besvärad.

Många bäckar små och allt det där, 50kr kanske inte låter så mycket men säg att du lyckas sänka alla dina priser med 5%, det växer ganska snabbt till en stor summa pengar som du kan lägga på annat.

Jag har gått ifrån butiker utan att köpa det jag kom för pga att de inte kunnat erbjuda det pris jag varit villig att betala, ser inget konstigt i det och när det kommer till konkurrenter så alternativet är ju att alla kolla prisjakt och alltid åker direkt till billigaste butiken istället för just din butik och butiken lever på att folk kommer dit, blir du känd för att inte pruta eller matcha priser väljer folk bara andra butiker och du går vägen av OnOff och Expert m.fl.

Fast de 50kr nu nämner är förmodligen vinsten du syftar på? Tar butikerna bort den, då går de ju inte plus...? Det är inte så att jag syftar på Deltacos kablar som kostar för kund 99kr men inpris egentligen är 15kr, det verkar ingen bry sig om. Det handlar istället om större artiklar som TV och dyl, det är ju där butiker tjänar på deras produkter! Antingen säljer man 100 kablar eller en tv, och då har man som kund mage att "pruta" för att man som du säger "erbjuda ett pris som man varit villig att betala", det är ju precis DET som prisjakt är till för? Man kollar priset innan man åker dit?

Jag tycker dock precis tvärt om angående vad är "svenskt", det "svenska" tänket är ofta "rätt ska vara rätt" som i "priset ska passa just mig". Och då samtidigt bygger det vidare på att alla är rädda att "kränka" folk, nu då genom att ta det betalt för varan som det står på hyllan.

Och jag tror istället tvärt emot igen att om man blir "känd för att pruta" som kommer man gå omkull då kunder aldrig, och säger det igen, aldrig nöjer sig med priset på produkter. Har de en minsta chans att tumma på priset, så gör de det.

Läs då snälla inte detta med en arg ton, är inte alls sur på dig eller något

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Fast de 50kr nu nämner är förmodligen vinsten du syftar på? Tar butikerna bort den, då går de ju inte plus...? Det är inte så att jag syftar på Deltacos kablar som kostar för kund 99kr men inpris egentligen är 15kr, det verkar ingen bry sig om. Det handlar istället om större artiklar som TV och dyl, det är ju där butiker tjänar på deras produkter! Antingen säljer man 100 kablar eller en tv, och då har man som kund mage att "pruta" för att man som du säger "erbjuda ett pris som man varit villig att betala", det är ju precis DET som prisjakt är till för? Man kollar priset innan man åker dit?

Jag tycker dock precis tvärt om angående vad är "svenskt", det "svenska" tänket är ofta "rätt ska vara rätt" som i "priset ska passa just mig". Och då samtidigt bygger det vidare på att alla är rädda att "kränka" folk, nu då genom att ta det betalt för varan som det står på hyllan.

Och jag tror istället tvärt emot igen att om man blir "känd för att pruta" som kommer man gå omkull då kunder aldrig, och säger det igen, aldrig nöjer sig med priset på produkter. Har de en minsta chans att tumma på priset, så gör de det.

Läs då snälla inte detta med en arg ton, är inte alls sur på dig eller något

Jag tycker du ser detta från helt fel infallsvinkel.

Vad är mest fördelaktigt...
- Att en kund får priset anpassat till sig, inom rimlighetens alls gränser, vilket må skära på butikens vinstmarginaler men köpet genomförs
- Att en kund inte får priset anpassat till sig och köp uteblir

Ekvationen är enkel.
Som prissättare sätter du ju aldrig priserna per produkt du säljer med ett pris som är existensminimum för att verksamheten skall kunna fortlöpa. Oavsett om det är ett paket kex eller en jumbojet du säljer.

Din attityd i frågan gör mig även olycklig. Jag hoppas inte du jobbar inom detaljhandeln då en sådan kompromisslös inställning är förödande för att skapa sig någon proper kundrelation i en välmättad bransch.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Jag tycker du ser detta från helt fel infallsvinkel.

Vad är mest fördelaktigt...
- Att en kund får priset anpassat till sig, inom rimlighetens alls gränser, vilket må skära på butikens vinstmarginaler men köpet genomförs
- Att en kund inte får priset anpassat till sig och köp uteblir

Ekvationen är enkel.
Som prissättare sätter du ju aldrig priserna per produkt du säljer med ett pris som är existensminimum för att verksamheten skall kunna fortlöpa. Oavsett om det är ett paket kex eller en jumbojet du säljer.

Din attityd i frågan gör mig även olycklig. Jag hoppas inte du jobbar inom detaljhandeln då en sådan kompromisslös inställning är förödande för att skapa sig någon proper kundrelation i en välmättad bransch.

Vänta lite hära, hårdvara är väl den mest konkurrerande branschen inom handel i Sverige idag, är det inte? Detta pris-krig gör ju så att kedjor till och med säljer till ett pris som gör att de förlorar på det bara för att ha det som kund-lockare! Så det verkar som om du inte riktigt har sett hur marginalerna ser ut på mycket hårdvara, no offence

Och kompromisslös; kan du ärligt säga att du prutar även i klädbutiker och när du köper mat? För där går det också bra för butikerna, även fast de aldrig ger dig rabatt bara för att du ber om det?

Kan säga såhär också; som anställd får jag personalrabatt som ungefär är vinsten på produkten.
Den är oftast 0:-

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Saxat från polisen:

Definition av brottet
Bedrägeri innebär att en gärningsperson vilseleder (lurar) någon att göra något, eller att inte göra något som denne annars skulle ha gjort.

Rouge of Darkness erkänner att han lurade handlaren...vilket alltså är?

Ohederligt, men inte bedrägeri. Det är inte visat att handlingen inneburit skada för den vilseledde (företaget). Dessutom får företaget antas vara ekonomiskt rationella samt känna till sina konkurrenter och deras prissättning, vilket innebär att om de säljer en vara billigare efter att en konsument felaktigt påstått att en konkurrent har ett visst pris så beror försäljningen inte på vilseledandet utan snarare på devisen att det är bättre för företaget att sälja varan än att konkurrenten får sälja den, även om försäljningen innebär en förlust.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk

Jag tycker vi ska sluta prata bedrägeri och börja hjälpa TS med butikerna

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av harald705:

Jag tycker vi ska sluta prata bedrägeri och börja hjälpa TS med butikerna

Du har så rätt så, det är lätt ibland att gå off-topic

Min erfarenhet av prismatchning är att det inte är några större problem alls i fysiska butiker. Senast var på MediaMarkt för min del, det var bara att säga att en annan butik hade ett lägre pris så matchade de priset till den andra butikens nivå direkt. Det blev alltså inte billigare än den andra butiken, men ändå.

Visa signatur

/Seriously