Permalänk
Proffsmoddare

Dags för en liten uppdatering igen. Jag har nu fått hem sista delarna, några Noiseblocker fläktar och en EK X-Res 100 DDC.

Älskar verkligen dessa fläktar, 2x120mm och 1x 92mm, alla PWM versionen. Dom passar verkligen denna modd då dom är helsvarta men fortfarande ser riktigt snygg ut. Följer även med en massa gummigrejer för att hämma vibrationer.

Den här pump + res kombon är riktigt nice med, kompakt och bra, precis som jag vill ha. Jag modifierade ett DDC fäste från XSPC för att kunna installera hela paketet i chassit.

Så här kommer jag att köra loopen, försöker hålla slangarna så kort som möjligt. Kommer att fixa färdigt shrouden så fort som möjligt, kommer att sätta dit två fillports på den för att kunna få ner vattnet till radden.

Älskar verkligen fläktarna!

Så här blev kabeldragningen på "framsidan".

Och detta är slutresultatet på baksidan.

Jag är väldigt nöjd med kabeldragningen nu, molexen är till pumpen. Det jag har kvar att göra nu är:

• Tömma och städa ur lådan.

• Lacka om.

• Göra färdigt shrouden.

• Färdigställa loopen.

• Fönster?

Vad tycker ni om fönster? Ska jag ha de eller inte? Ska jag ha över hela sidopanelen eller en mindre version?

Jag kommer att åka till Dreamhack Winter nu i november för att visa upp både detta projekt och mitt tidigare HTPC-bygge CURV3D på mässan tillsammans med en sponsor, så jag hoppas man träffar många av er där!

Jag har också nyligen startat en moddnings tävling för dom som bor i Danmark, Norge, Sverige och Finland. Kika in på min hemsida för mer info, priser från Cubitek, Bitfenix osv.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Stiligt värre! Gillar det

Angående fönster tycker jag:
Ett fönster som går från början på moderkortet ner till och med GPU (PSU ska inte synas) samt att det är lika brett så man kan se reservoiren. Alltså fönstret format som en rektangel som är lång horisontalt och inte vertikalt

Kan inte illustrera nu för sitter på mobilen, men du förstår kanske?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nikkop:

Stiligt värre! Gillar det

Angående fönster tycker jag:
Ett fönster som går från början på moderkortet ner till och med GPU (PSU ska inte synas) samt att det är lika brett så man kan se reservoiren. Alltså fönstret format som en rektangel som är lång horisontalt och inte vertikalt

Kan inte illustrera nu för sitter på mobilen, men du förstår kanske?

Förstår hur du menar tror jag, har tänkt något liknande själv. Har jobbat på fönstret idag så lite längre ner ser du resultatet.

Dags för en liten uppdatering igen, jag har jobbat på loopen, shrouden och fönstret litegrann. Väntar just nu på dom tre sista fittingsen så jag kan göra färdigt loopen, sen är de lite lackfix och filning av kanter kvar, efter de är bygget i princip färdigt!

Installerade två fillports på shrouden och lackade den svart. Blev väldigt nöjd.

Så här ser då hela shrouden ut.

Så här kommer jag köra loopen, bara kvar att dra från cpu - res - rad.

Som sagt började jag också på fönstret, så här kommer de att bli, lite filning av kanterna sen så!

Vad tycks?

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE

Permalänk
Medlem

vackert :,)

Permalänk
Medlem

Jag älskar verkligen detta bygga <3

Så grymt stilrent med skyddet över PSUn, den lilla strömsladden från grafikkorten och den svarta/blanka färgschemat!
Har sedan innan en förkärlek till så kompakta byggen som möjligt och det här måste vara den högsta prestanda/liter jag sett.

Snyggt byggt!

10/10 brödrostar!

Permalänk
Medlem

Mycket vackert! Ska jag ge någon kritik så skulle det vara att fläktarna ser lite tråkiga ut bakom det fina fläktgallret. Det är stagen ut till motorn som jag retar mig på. Du kan inte vända på fläktarna? ;D

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av DDemis:

vackert :,)

Tackar!

Skrivet av Ziddie:

Jag älskar verkligen detta bygga <3

Så grymt stilrent med skyddet över PSUn, den lilla strömsladden från grafikkorten och den svarta/blanka färgschemat!
Har sedan innan en förkärlek till så kompakta byggen som möjligt och det här måste vara den högsta prestanda/liter jag sett.

Snyggt byggt!

10/10 brödrostar!

Hehe tack tack! Tänkte uppgradera senare till ett 670 eller 760 så då blir de ännu lite mer kraft.

Skrivet av paradoxy:

Mycket vackert! Ska jag ge någon kritik så skulle det vara att fläktarna ser lite tråkiga ut bakom det fina fläktgallret. Det är stagen ut till motorn som jag retar mig på. Du kan inte vända på fläktarna? ;D

Tack tack! Jo har tänkt på de jag med, dock är bygget designat lite för att de ska vara utblås i fronten så får bli så.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Det var nu alldeles för länge sen det var nån update här, så nu kommer det lite.

Jag har gjort klart loopen, shrouden och installerat OS osv. Dom två sista sakerna jag har kvar att göra är att installera en liten led-list och fixa lite lacksläpp.

Jag vill inte använda någon u-list runt fönsterkanterna men vet inte riktigt om jag vill ha de som nu heller. Skulle vilja haft en ram i alu med samma nyans som radiatorgallret.

Hur som haver, här är lite bilder på hur detta bygget ser ut 95% färdigt!

Led-listen ska landa i lådan nästa vecka, kommer då att installera den direkt och sen börja arbeta på några riktigt fina slutresultat bilder. Så nästa update borde innehålla "final pictures". Detta är min första "officiella" casemod och jag är väldigt nöjd med den, jag har lärt mig mycket men föredrar nog fortfarande scratchbuilds.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Som jag känner just nu så är denna mod färdig, det har varit roligt att testa på lite mera casemods, jag har ju byggt mycket datorer i befintliga chassin förut men aldrig gjort så mycket moddande med dom, har ju mest hållit på med scratchbuilds. Men jag har lärt mig mycket och det kommer definitivt mera casemods framöver.

Jag har absolut inga skills på att fota men har försökt så gott jag kan, ska höra runt med lite kompisar om dom kanske kan hjälpa mig att fina till bilderna i PS eller Lightroom.

Jag vill också ge ett stort tack till mina sponsorer, utan dom hade det inte varit möjligt. Supporta dom och mig genom att klicka på länkarna här nedanför och kolla in dom.

Jag vill också tacka alla er för era kommentarer, råd och tips.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Permalänk

snygg kabel dragning (enligt mej) mycket bra gjort!
Ser fantastiskt ut har inte så mycket mer att säga !

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert. Trevligt med hyffsat små men så cleana builds.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av RealizeGG:

snygg kabel dragning (enligt mej) mycket bra gjort!
Ser fantastiskt ut har inte så mycket mer att säga !

Tack så mycket! Är själv väldigt nöjd med kabeldragningen.

Skrivet av sgtspiff:

Riktigt läckert. Trevligt med hyffsat små men så cleana builds.

Tack tack! Tanken var att bygga ett litet, hyffsat kraftfullt system som skulle vara enkelt och stilrent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt som attans! Kan man få se lite bilder på hur det ser ut när den står på skrivbordet med skärm osv?
Sägs om färgad vätska? Vit eller silver-aktigt hade funkat fint!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nikkop:

Snyggt som attans! Kan man få se lite bilder på hur det ser ut när den står på skrivbordet med skärm osv?
Sägs om färgad vätska? Vit eller silver-aktigt hade funkat fint!

Ja det kommer nog upp sen, lite in action bilder från Dreamhack med hade jag tänkt. Angående vätska så funderar jag lite fram och tillbaka. Svart eller vit "mjölk" vätska hade varit häftigt. Men på samma gång gillar jag klar vätska som jag har nu, då dras inte blickarna mot de utan till resten av detaljerna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Ja det kommer nog upp sen, lite in action bilder från Dreamhack med hade jag tänkt. Angående vätska så funderar jag lite fram och tillbaka. Svart eller vit "mjölk" vätska hade varit häftigt. Men på samma gång gillar jag klar vätska som jag har nu, då dras inte blickarna mot de utan till resten av detaljerna.

Ja kylnings vätska är ju riktiga "Attention Wh***s" Höhöhöhö

skämt åsido....

Jag skulle kört på vit vätska, bryter av lite från allt svart

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NJB Mods:

Ja kylnings vätska är ju riktiga "Attention Wh***s" Höhöhöhö

skämt åsido....

Jag skulle kört på vit vätska, bryter av lite från allt svart

Nä nu har jag bestämt mig, blir fortsätta som de är. Ser neutralt och bra ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mysig liten låda

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Tangentbord:

Mysig liten låda

Man tackar!

Ni får gärna kika in på mitt galleri jag skapade för detta bygge:

http://www.sweclockers.com/galleri/11893-f4de

Rösta och släng en kommentar.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Hallå allihop!

Jag har nu beslutat mig för att göra om detta projekt litegrann. Det kommer att bli ny hårdvara, ny vattenkylning och jag kommer även att ta tillbaka min gamla idé med att köra kromade kopparrör istället för slang. Så häng på!

Nya hårdvaran:
MB: MSI Z87I
CPU: Intel I5 4670K
GPU: Zotac GTX 760
RAM: 2x4gb Corsair Dominator Platinum
SSD: Samsung 840 120gb
PSU: Be-Quiet! Dark Power Pro P10 550W
CASE: Cubitek Mini Cube

Jag är också väldigt glad över att få berätta detta:

EKWB sponsrar mig med vattenkylnings-delar för detta bygge! Tack så mycket.

Under dom kommande veckorna kommer det att komma en del uppdateringar med bilder på all ny hårdvara och vattenkylning, sedan kommer jag att sätta igång med själva byggandet.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Jag väntar fortfarande på paket från EKWB så jag har inte börjat med detta bygge än, jag behöver radiatorn så jag kan börja mäta lite olika saker. Men jag tänkte att jag postar lite bilder på nya hårdvaran som kommit så har ni något att titta på iallafall.

Jag köpte mig Be-Quiets dämpningsmattor, tänkte nämligen göra två set med sidopaneler, ett med fönster och ett utan där jag istället kör dämpningsmattor. Klämmer på sidopanelerna med rutor om man ska visa upp chassit eller på LAN eller liknande.

MSI's Z87I ser riktigt trevligt ut faktiskt, svarta caps är nice!

Detta GTX 760 från Zotac är riktigt nice med, väldigt kort kylare, vattenblock passar även denna modell om det nu behövs...

Jag vill också tacka Caseking.de för riktigt bra priser på allt detta!

Jag hoppas jag kan ge er några riktiga updates snart!

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Permalänk
Desk Master

kan du göra en guide eller ett kort bildspel på copparrören du böjer. Vill använda detta i eget bygge men har inte använt metoden. Vad för verktyg och vad skall jag tänka på. Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Khezan:

kan du göra en guide eller ett kort bildspel på copparrören du böjer. Vill använda detta i eget bygge men har inte använt metoden. Vad för verktyg och vad skall jag tänka på. Tack på förhand!

Det är första gången jag ska prova det med så jag kan det inte så bra heller. Köpte rör och en rörkrök från Feltema, ska se hur det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Desk Master
Skrivet av C4B12:

Det är första gången jag ska prova det med så jag kan det inte så bra heller. Köpte rör och en rörkrök från Feltema, ska se hur det fungerar.

Kommer att följa religiöst

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Hallå där!

Jag blev ju färdig med Cold Winter för några veckor sen så nu kan jag fokusera mera på detta bygge igen. Jag har fått allting jag behöver från EKWB så nu har jag dragit igång med moddandet igen.

Jag kommer att använda en 240mm XT radiator från EK, denna är 47mm tjock istället för 30mm som den tidigare jag använde var. Den var redan svår att få plats med så hur ska jag få in denna?

Jag började med att leta runt efter slim-fläktar, jag visste att Scythe gjorde 10mm tjock fläktar men har inte haft någon bra erfarenhet av dom så jag fortsatte leta och hittade tillslut Prolimatech Ultra Sleek Vortex, 15mm tjocka och presterar som vanliga.

Jag beställde hem några såna och dom är verkligen grym, presterar precis som vanliga 25mm tjocka fläktar. Men detta räckte ändå inte riktigt, vad jag gjorde då var att kapa bort fläktramen för att kunna integrera fläktarna i radiatorn, jag låter bilderna förklara.

Som ni ser är de en stor skillnad mellan dessa Prolimatech fläktar integrerade i radiatorn mot vanliga 25mm fläktar. Detta tog faktiskt mindre plats än den setupen jag körde tidigare med 30mm rad + 25mm fläkt.

Många kanske nu tror att jag förstört luftflödet helt, jag tog visserligen bort fläktramen, men den blev i sin tur utbytt mot ramen som går runt radiatorn. Jag har testat och det blåser på bra med luft genom den, så ni kan vara lugn.

Något annat jag håller på med är att experimentera lite med kopparrör som jag köpt, kommer ju att dra loopen med rör istället för slang.

Vad tycks?

Jag kommer att fortsätta arbeta med detta projekt så mycket jag kan, vill bli färdig eftersom detta kommer vara min maindator för bra många år framöver. Just nu så håller jag på att lacka insidan av chassit än en gång.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kromade rör är också s***snyggt, näästan lika snyggt som cold winter. Passar dessutom riktigt bra ihop med den spegellika bakplåten på grafikkortet och minnena. Ser mycket fint ut.
Efter bara bilder vet jag dock inte om jag skulle lita på de där små fläktarna, men du säger ju att det fungerar bra så då lär det väl göra det. Men det känns som att man får offra lite i fläkthastighet och ljudnivå?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Intressant, blir inte fläkten väldigt instabil och svajar om man kapar av så mycket material runt den?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av hag.com:

Kromade rör är också s***snyggt, näästan lika snyggt som cold winter. Passar dessutom riktigt bra ihop med den spegellika bakplåten på grafikkortet och minnena. Ser mycket fint ut.
Efter bara bilder vet jag dock inte om jag skulle lita på de där små fläktarna, men du säger ju att det fungerar bra så då lär det väl göra det. Men det känns som att man får offra lite i fläkthastighet och ljudnivå?

Kromade rör kommer nog bli awesome!

Jag gillar verkligen fläktarna, satte dit båda och testade båda och det blåser igenom bra med luft, finsen på radiatorn är inte täta heller så det är perfekt.

Skrivet av anon179502:

Intressant, blir inte fläkten väldigt instabil och svajar om man kapar av så mycket material runt den?

Nä den trycks ju fast mot radiatorn så den sitter stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Hallå!

Jag är nu snart färdig med lackningen av chassit, bara några lager matt klarlack kvar nu. Denna gången kommer jag att sätta ihop chassit igen med hjälp av M3 skruvar istället för nitar, jag gillar att ha möjligheten att ta isär det igen i framtiden utan att behöva borra nitar.

Jag kommer också att byta fötter på chassit. Dom som följer med är ju dom vanliga i plast som Lian Li och många andra använder, känns billiga och tråkiga. Jag kommer byta ut dom mot dessa som en snubbe i USA handfräst åt mig, jag älskar små detaljer som detta, även om det bara är jag som vet att dom är handfrästa så höjer det byggen en hel del för mig.

Och ja, dom ser ju riktigt bra ut med!

Det var allt för idag, jag väntar på några fläktar och att bli klar med lackningen. Sen ska jag börja sätta ihop allting och montera hårdvara.

Om ni vill ha mera uppdateringar och annat roligt så kan ni kolla in min facebook-sida där jag postar nya saker varje dag!

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Härligt, härligt! Det ser ut att bli finfint!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Ser ju riktigt jävla nice ut med kromade rör.