Fel vid leverans

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Fel vid leverans

Lite osäker på var jag ska skapa denna tråden men har ett litet problem.

Köpte nyligen Mass Effect Trilogy på PC från en svensk återförsäljare, när jag fick paketet levererat så fanns det 3 stycken koder för att lösa in spelen istället för 1 inuti plastförpackningen som förmodligen aldrig varit öppnad efter att förpackningen lämnat fabriken. Alla 3 går till ett eget paket med ME1,ME2 och ME3, vilket betyder att jag fått tre gånger så mycket jag betalat för. ( Vet att det ej är en kod för varje spel då jag löste in en av dem och fick alla 3 aktiverade på Origin )

Jag antar att återförsäljaren i nuläget inte vet om detta då felet förmodligen skett i EA/Bioware/tredjeparts fabriker där skivor packas.

Jag är osäker på hur jag ska hantera denna situation då jag inte har så mycket erfarenhet av RMA ärenden/dylikt då det även det rör sig om EA som har gjort fel ock inte försäljaren, har även funderat på om man skulle spara de två övriga och ge bort istället då alla tre koder jag fått är helt legit, men är som sagt lite osäker på hur jag borde hantera detta, både moraliskt och rättsligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Om det låg i förpackningen, alltså i den inplastade och plomberade förpackningen, så låter det helt klart som det är EAs fel/problem och inte återförsäljaren.

Vad man ska göra, tja, att kontakta återförsäljaren som i sin tur måste kontakta EA eller kontakta EA direkt känns som att du blir tvungen att lägga en massa tid på det hela (samt att det kan bli den där sköna missförståndet när du blir omkopplad i hela Europa eftersom det i 999 fall av 1000 handlar om kunder som inte fått en kod till sitt spel och ingen därför fattar när du försöker förklara att du har två för mycket).

Mitt svar blir ett föga hjälpsamt meeh (tyvärr).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011

Om de tre koderna var inne i ett vanligt spelfodral så skulle jag inte lämna tillbaka de. Försäljaren kommer aldrig bry sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Diö
Registrerad
Dec 2008

Precis som de andra sagt.
Ge bort de resterande två till nära vänner eller något så kan ni ju köra CO-OP eller något om det nu finns.

- Xbox One X -
- Lenovo Yoga 700 -
- iPhone X -
Vem behöver stationär rigg? =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Det finns ju ingen anledning att skicka tillbaka koderna till EA, det är ju deras fel som de får stå för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av cfwin:

Om det låg i förpackningen, alltså i den inplastade och plomberade förpackningen, så låter det helt klart som det är EAs fel/problem och inte återförsäljaren.

Vad man ska göra, tja, att kontakta återförsäljaren som i sin tur måste kontakta EA eller kontakta EA direkt känns som att du blir tvungen att lägga en massa tid på det hela (samt att det kan bli den där sköna missförståndet när du blir omkopplad i hela Europa eftersom det i 999 fall av 1000 handlar om kunder som inte fått en kod till sitt spel och ingen därför fattar när du försöker förklara att du har två för mycket).

Mitt svar blir ett föga hjälpsamt meeh (tyvärr).

De låg i den inplastade och plomberade förpackningen ja

Låter inte som det skulle vara värt besväret att ordna det via telefon då det förmodligen kommer ta ett par timmar med köer och omkopplingar, ska höra med lite folk om de vill ha dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av rashie:

De låg i den inplastade och plomberade förpackningen ja

Låter inte som det skulle vara värt besväret att ordna det via telefon då det förmodligen kommer ta ett par timmar med köer och omkopplingar, ska höra med lite folk om de vill ha dem

Det kan ju eventuellt vara koder för DLC och extramaterial? Finns ju en del sådant till ME. Vad står det på lapparna med koderna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av haijen:

Det kan ju eventuellt vara koder för DLC och extramaterial? Finns ju en del sådant till ME. Vad står det på lapparna med koderna?

Trodde jag också först men jag provade med en andra kod utan att fullborda registreringen för en andra gång och den gick tilll ME trilogy den med, ingen DLC. Alla 3 ser exakt likadana ut, ingen skillnad. Vilken i sin tur ledde mig till slutsatsen att jag råkat få 3 lappar istället för 1 vid paketeringen.