Permalänk

Bahnhof problem

Fixade fiber via bahnhof för två veckor sedan. När allt var igång tänkte jag att jag skulle testa hastigheten. Kan ju säga att jag blev sjukt besviken.. 7,93 Mbit/s ner och 8,60 Mbit/s upp. Körde med kabel direkt från uttaget till datorn... vad kan vara problemet? Någon som har en aning? mvh

Permalänk
Medlem

till att börja med vad skall du ha för hastighet 100/100 ?
en anledning som tyvärr börjar bli påtok för vanlig är allt för vanlig är att bahnhof på många ställen översålt på tok förmycket..
exempelvis här i stan för vi ca 10Mbit/s ner och upp per tråd för att få ut mer måste man köra flera trådar vilket är rätt störande..
så kör jag på bredbandskollen får jag typ 10Mbit/s och när man tankar via http o steam får man 900kb/s... men kör man torrent får jag ut 11.7MB/s... och bahnhofs samt övriga operatörers ända svar är att skanovas backbone här är fullt och ingen ny kapacitet är planerad..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Skrivet av Elyxiator:

till att börja med vad skall du ha för hastighet 100/100 ?
en anledning som tyvärr börjar bli påtok för vanlig är allt för vanlig är att bahnhof på många ställen översålt på tok förmycket..
exempelvis här i stan för vi ca 10Mbit/s ner och upp per tråd för att få ut mer måste man köra flera trådar vilket är rätt störande..
så kör jag på bredbandskollen får jag typ 10Mbit/s och när man tankar via http o steam får man 900kb/s... men kör man torrent får jag ut 11.7MB/s... och bahnhofs samt övriga operatörers ända svar är att skanovas backbone här är fullt och ingen ny kapacitet är planerad..

80/80 har jag. hmm fan va segt, kan ju dock byta till nått annat i så fall och testa om det är bättre! bytte enbart till bahnhof för att jag ville ha mer kräm! hade 10/1 innan så märker inte direkt nån skillnad. tack för svar!

Permalänk
Medlem

Låter som en duplex missmatch, Har du hardcodat på NIC ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Freddn182:

Fixade fiber via bahnhof för två veckor sedan. När allt var igång tänkte jag att jag skulle testa hastigheten. Kan ju säga att jag blev sjukt besviken.. 7,93 Mbit/s ner och 8,60 Mbit/s upp. Körde med kabel direkt från uttaget till datorn... vad kan vara problemet? Någon som har en aning? mvh

Lugn i stormen, ring Bahnhof först och främst och se vad de säger. Annars, som ovanstående säger, se över dina Duplex inställningar på datorn.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har du prövat att koppla in en annan dator från urtaget? På så sätt kan du enkelt ta reda på om det är din dator som krånglar eller inte.

Permalänk
Skrivet av smartsim:

Låter som en duplex missmatch, Har du hardcodat på NIC ?

Provade detta nyss, ingen skillnad! :/