Permalänk
Medlem

Lådburk XL

Hej Klockare!

Nu är det så att jag om lite drygt en vecka går på semester, och har då förhoppningsvis tillräckligt med tid för att kunna bygga in en burk i en hemmasnickrad låda. Det är så att ända sedan sonen började gå, har han varit mycket intresserad av att pilla på allt som har med datorn att göra (eller ja, på allt helt enkelt). Detta i samband med ny TV, samt nytt hyllsystem (Bestå) från IKEA, och generellt mindre tid, har resulterat i att det minimala skrivbord jag tidigare hade fått försvinna, och att jag slängt in burken i skåpet, och öppnat upp dörren för lätt ventilation när jag använt datorn. Detta då med TV:n som skärm och från soffan med trådlösa grejer.

Jag har inte vårdat min dator väl, och den är minst sagt misshandlad på alla sätt och vis, men lyckas trots det fortsätta att rulla på. Trots detta känns det som att det börjar bli dags för en allmän uppfräschning, och då börja från scratch. Jag kommer fortsättningsvis att använda TV:n som skärm, och ha datorn i skåpet, men tänkte bygga ett chassi skräddarsnickrat för just det skåpet. Planen är att bygga den i MDF, samt att försöka utnyttja utrymmet i skåpet väl för kylning och ventilation. Det skall dock fortfarande vara möjligt att komma åt datorn, men "gömma" den i skåpet för att behålla det enhetliga i vårt spartanska vardagsrum. Kommer att användas till det mesta, inklusive något spel, dock ej BF4 på Ultra i 60+ frames/s. Klarar man av att spela Wii på en Full-HD TV, klarar man sig utan Ultra inställningar i Civ5. Bör tilläggas att jag näst intill aldrig snickrat själv, och inte heller byggt en dator från grunden på egen hand. Nedan finns 3 bilder från SketchUp på hur tankarna kring bygget har snurrat.

Nu är det så att jag bor i en lägenhet, med familj blir det en relativt liten sådan. Har inte direkt några verktyg, annat än skruvmejslar, men är beredd att köpa eller försöka låna det som behövs för att kunna färdigställa mitt projekt. Hade även i grunden tanke på en budget, men när jag började se över komponenter och eventuella byggkostnader, så fick det skrotas snabbt. Man kan säga att budgeten är "flytande". Jag kommer att behöva assistans med en del, men framförallt råd och idéer på hur jag på bästa sätt skall kunna genomföra delmomenten. Sen även det vanliga med "funkar mina grejer med varandra", och utöver det, råd gällande hur jag ska få ihop all hårdvara med de hårda varorna.

Jag hade tänkt att inhandla en stor skiva MDF som de i butiken trimmar ner till de delar jag behöver. Även planer på att inhandla en batteridriven skruvdragare/borr för att förborra de hål i MDF:en jag vill skruva i. Har möjlighet att slakta någon gammal dator för delar som kan behövas, men har heller inga problem med att plocka hem en färdig moderkortsplåt eller startknapp ifall det behövs. Hårdvarumässigt ser det ut som följer:

  • Processor
    K-modellen av den nya i5:an "a la Haswell", 4670K

  • Moderkort
    Där är jag lite kluven, det enda som egentligen är har betydelse är att det skall ha ett Z87 chipset, utöver det är jag mycket flexibel. Vill eventuellt i ett senare skede överklocka en aning, men inte mycket, och inte akut. Jag har tidigare haft moderkort från Gigabyte som jag varit väldigt nöjd med, så kanske ett sådant. Har gjort en liten sortering på Prisjakt för att hitta någonting. Det spelar egentligen ingen roll om det är ATX eller mATX, det som skiljer dem åt verkar bara vara antalet PCI-platser. Det billigaste alternativet i sorteringen ser helt ok ut jämfört med de senare i samma sökning, eventuellt minneshastigheten kanske, men återkommer till det i nästa punkt.

  • Minne
    Jo, det där med minnet. Enligt Intels hemsida klarar processorn i vilket fall bara hastigheter på 1333/1600Mhz, så det kanske inte är så viktigt vad gäller dessa egenskaper på moderkortet då alla jag tittat på verkar klara nämnda hastigheter. Om någon kan bekräfta detta, så behöver jag bara veta om jag ska sikta på på low-profile minnen eller kan köra på de högre varianterna beroende på vilket typ av kylning det blir på processorn, oavsett så med hastigheter på 1600Mhz och 1,5v och 2x8GB.

  • Nätaggregat
    Vad kan man önska, stabilitet och tystnad? Det skall vara 80+ cert. samt modulärt, och helst inte overkill på watten. Jag har gjort en sökning, men i brist på användarrecensioner kan jag inte välja. Det skall som sagt vara tyst, och jag kan tänka mig att lägga någon extra hundralapp eller två på det, men det billigaste alternativet i min sökning verkar attraktivt.

  • SSD - systemdisk
    Lite samma här, stabilitet. Hastigheter känns irrelevant med tanke på att jag kommer från mekanisk disk, så allt blir i princip en uppgradering. Lagring kommer att ske på en annan disk, samtidigt som allt det viktigaste som foton och liknande har andra backup lösningar. Verkar som att det blir antingen en Kingston, en Samsung, eller eventuellt någonting annat från sökningen. Tankar?

  • Hårddisk - lagring
    Inget knasigt, lagring, gärna stort, och att den inte låter som att en T-Rex äter upp komponenterna i datorn. Funderar på denna, billigast i sökningen.

  • Processorkylare
    Här finns det en hel djungel att välja bland. Men jag föredrar som sagt ett tyst system då det hamnar i vardagsrummet och det förmodligen kommer att spelas upp lite film i Novembermörkret. Ser att denna är mycket populär, men kanske lite overkill och lite dyr. Förslag på en billigare variant?

  • Fläktar
    Eftersom jag har otroligt med volym i datorn inbillar jag mig att det är viktigt att jag lyckas flytta igenom luften ordentligt. Har därför tänkt mig totalt 4 fläktar, två åt vardera håll, för att hålla ett bra flöde. Eller ska jag satsa på övertryck och ha 3 in, 2 ut? Eller kanske ha nätagget in, som den "3:e" fläkten? Vill i vilket fall hålla det dammfritt och ganska tyst. För att förtydliga bilderna så kommer fläktmynningarna på ovansidan av chassit att leda luften genom antingen ventilationsrör eller någon snickrad lufttrumma vidare till luftuttaget bak i skåpet. Detta för att hålla skåpet estetiskt tilltalande samtidigt som hela systemet får kylning. Noctua verkar populärt även här, men blir med fyra fläktar inte oöverkomligt, men lite dyrt.

  • Grafikkort
    Ja, och sist men inte minst grafikkortet. Det som i mångas ögon är det mest heliga på Sweclockers. Jag kommer att göra er lite besvikna här. Då jag gärna vill ha ett system där övriga komponenter håller en hög klass för att i ett senare skede eventuellt brassa på med ett fint grafikkort för att spela någonting som intresserar mig, så ligger mina krav i dagsläget inte så högt vad gäller grafiken. Kanske spela Civ5 i 1080p med ok grafik utan att det laggar, och något liknande med Fallout 3. Vem vet, man kanske blir sugen på Elder Scrolls V eller nåt MMORPG (annat än UO som spelas regelbundet). Min budget är som sagt flytande, men som ett riktmärke kan vi säga runt 1000 kr. Det är en riktig röra att försöka bli klok och uppdatera sig vad gäller grafikkort så alla förslag är välkomna.

Detta kommer gå av stapeln med början om ca 1-2 veckor, och jag skulle gärna vilja ha så mycket planerat som möjligt, med en del (om inte alla) inköp avklarade inför snickeriet, så man kan mäta och placera alla komponenter.

All kritik, förslag, tips och råd är mycket välkomna då det som sagt blir lite första gången för allt.

Tack för att ni läste hela vägen hit!

// Safir

Visa signatur

----

Permalänk

Vart i Stockholm bor du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Vart i Stockholm bor du?

Vid Brommaplan, vad tänkte du?

Visa signatur

----

Permalänk
Skrivet av Safir100:

Vid Brommaplan, vad tänkte du?

Tänkte bara om du bodde i närheten har jag (farsan) Ganska mycket grejer som dosfräsar olika sågar, slipmaskiner osv. Men bor typ på andrA Sidan stan.

Permalänk
Medlem

Update 2013-07-12

Skrivet av Widholm:

Tänkte bara om du bodde i närheten har jag (farsan) Ganska mycket grejer som dosfräsar olika sågar, slipmaskiner osv. Men bor typ på andrA Sidan stan.

Jag förstår, tack ändå, hade tänkt att försöka göra så mycket som möjligt själv, mest för att lära mig både om hårdvaran och själva chassibygget.

En liten uppdatering, jag har nu gått igenom alla komponenter och skulle behöva lite feedback på alla delar. Jag har försökt satsa på ett tyst system som forfarande kan prestera. Här är listan. Hade tänkt inhandla det som går från Inet.

Jag har redan beställt moderkortet, då det var ett mycket bra erbjudande på det för 1500 kr.

Det jag fortfarande är mycket osäker på är dock den mekaniska hårddisken, nätagget, grafikkortet och eventuellt minnena.

HDD - Kommer den att vara tillräckligt tyst jämfört med resten av systemet? Jag kommer försöka förankra den så den inte vibrerar mot någonting, samt att hela lådan förhoppningsvis isolerar ljudet väl. Tankar?
Nätagget - Kommer det att vara tillräckligt tyst under normal användning, och kommer det att klara att eventuellt köra det föreslagna grafikkortet i SLI om det blir aktuellt?
Grafikkortet - Blir det tillräckligt tyst? Jag fläskade på lite med prestandan, men hade svårt att bestämma mig...
Minne - Verkar vara billigt och bra, ok?

Skulle uppskatta lite hjälp med att kolla att allt är kompatibelt och bra, tror att det skall funka, men man vill ju vara säker innan man slänger iväg en beställning.

Tack!

Visa signatur

----

Permalänk
Skrivet av Safir100:

Jag förstår, tack ändå, hade tänkt att försöka göra så mycket som möjligt själv, mest för att lära mig både om hårdvaran och själva chassibygget.

En liten uppdatering, jag har nu gått igenom alla komponenter och skulle behöva lite feedback på alla delar. Jag har försökt satsa på ett tyst system som forfarande kan prestera. Här är listan. Hade tänkt inhandla det som går från Inet.

Jag har redan beställt moderkortet, då det var ett mycket bra erbjudande på det för 1500 kr.

Det jag fortfarande är mycket osäker på är dock den mekaniska hårddisken, nätagget, grafikkortet och eventuellt minnena.

HDD - Kommer den att vara tillräckligt tyst jämfört med resten av systemet? Jag kommer försöka förankra den så den inte vibrerar mot någonting, samt att hela lådan förhoppningsvis isolerar ljudet väl. Tankar?
Nätagget - Kommer det att vara tillräckligt tyst under normal användning, och kommer det att klara att eventuellt köra det föreslagna grafikkortet i SLI om det blir aktuellt?
Grafikkortet - Blir det tillräckligt tyst? Jag fläskade på lite med prestandan, men hade svårt att bestämma mig...
Minne - Verkar vara billigt och bra, ok?

Skulle uppskatta lite hjälp med att kolla att allt är kompatibelt och bra, tror att det skall funka, men man vill ju vara säker innan man slänger iväg en beställning.

Tack!

Ser bra ut. Missade jag processorn ? Det enda jag är tveksam till är hdd. WD har jag i min dator, aldrig hört nåt från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Ser bra ut. Missade jag processorn ? Det enda jag är tveksam till är hdd. WD har jag i min dator, aldrig hört nåt från den.

Tack, ska läsa lite mer om diskarna. Har du en WD Green kanske? Processorn fanns i listan med allt i andra stycket. Jag är dock fortfarande oviss om ifall nätagget klarar eventuellt sli i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----

Permalänk
Skrivet av Safir100:

Jag förstår, tack ändå, hade tänkt att försöka göra så mycket som möjligt själv, mest för att lära mig både om hårdvaran och själva chassibygget.

En liten uppdatering, jag har nu gått igenom alla komponenter och skulle behöva lite feedback på alla delar. Jag har försökt satsa på ett tyst system som forfarande kan prestera. Här är listan. Hade tänkt inhandla det som går från Inet.

Jag har redan beställt moderkortet, då det var ett mycket bra erbjudande på det för 1500 kr.

Det jag fortfarande är mycket osäker på är dock den mekaniska hårddisken, nätagget, grafikkortet och eventuellt minnena.

HDD - Kommer den att vara tillräckligt tyst jämfört med resten av systemet? Jag kommer försöka förankra den så den inte vibrerar mot någonting, samt att hela lådan förhoppningsvis isolerar ljudet väl. Tankar?
Nätagget - Kommer det att vara tillräckligt tyst under normal användning, och kommer det att klara att eventuellt köra det föreslagna grafikkortet i SLI om det blir aktuellt?
Grafikkortet - Blir det tillräckligt tyst? Jag fläskade på lite med prestandan, men hade svårt att bestämma mig...
Minne - Verkar vara billigt och bra, ok?

Skulle uppskatta lite hjälp med att kolla att allt är kompatibelt och bra, tror att det skall funka, men man vill ju vara säker innan man slänger iväg en beställning.

Tack!

Min bror har en sådan disk. Inga missljud eller vibrationer från den. Den sitter dock i ett Define R3.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safir100:

Tack, ska läsa lite mer om diskarna. Har du en WD Green kanske? Processorn fanns i listan med allt i andra stycket. Jag är dock fortfarande oviss om ifall nätagget klarar eventuellt sli i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

660ti SLI drar inte mer än MAX ~400watt vid väggen. Så ditt nätagg duger gott och väl

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av Safir100:

Tack, ska läsa lite mer om diskarna. Har du en WD Green kanske? Processorn fanns i listan med allt i andra stycket. Jag är dock fortfarande oviss om ifall nätagget klarar eventuellt sli i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Caviar blue. Men kanske bara var mina gamla seagate som var dåliga. Nätagget ska nog räcka men ta lite större då. Vet inte hur mycket en pump drar typ. Aldrig haft vattenkylning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Min bror har en sådan disk. Inga missljud eller vibrationer från den. Den sitter dock i ett Define R3.

Skrivet av Widholm:

Caviar blue. Men kanske bara var mina gamla seagate som var dåliga. Nätagget ska nog räcka men ta lite större då. Vet inte hur mycket en pump drar typ. Aldrig haft vattenkylning alls.

Tack, blir eventuellt denna då den är på 7200rpm, 2GB, till ett bra pris, och med helt ok betyg. Får i värsta fall bygga en NAS i garderoben med den och någonting annat ifall den låter för mycket.

Vattenkylning hade jag tyvärr inte tänkt i detta bygge, dock intressant men till en annan gång.

Skrivet av NisseG91:

660ti SLI drar inte mer än MAX ~400watt vid väggen. Så ditt nätagg duger gott och väl

Tack, det låter bra, och får kanske plats med överklockning vid sidan av det då också?

Kommer då beställa följande, alla synpunkter välkomna:

Moderkort -
Processor - Intel Core i5 4670k 3,4Ghz Haswell
Kylare - Noctua NH-U12S
Extra fläkt till kylare - Noctua NF-F12 PWM
Minnen - Corsair Vengeance LP Red 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz
Nätagg - be quiet! Pure Power L8 630w 80+ Bronze Modulär
Grafikkort - ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB DirectCUII
SSD - Kingston SSD V300 120GB
HDD - 2TB Seagate Barracuda 7200rpm
Chassifläktar - 4 st Noctua NF-S12A PWM 120mm (Webhallen har dem i lager)
OS - Windows 7 (från Komplett som är billigast då jag ändå skall beställa laptopkylare från dem)

Tänkte även plocka hem 4 st SilverStone Honeycomb fläktgaller på 120mm från CDON, samt ett skruvkit från Inet, och eventuellt ett ESD-armband. Frågan är, behöver jag skruvkittet och ett ESD-armband? Vad gäller armbandet, så bygger jag inte direkt i ett metallchassi, men ska man koppla sig till moderkortsplåten då kanske, eller försöka med "elementmetoden" och hoppas på det bästa?

Gällande fläktgallren hade jag tänkt att plocka bort det filter som kommer med och försöka limma dit "Sarita från IKEA" istället. Låter det som en bra ide? Vill ju hålla dammfritt, men även estetiskt tilltalande, samt säkert från barnet.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

----

Permalänk
Skrivet av Safir100:

Tack, blir eventuellt denna då den är på 7200rpm, 2GB, till ett bra pris, och med helt ok betyg. Får i värsta fall bygga en NAS i garderoben med den och någonting annat ifall den låter för mycket.

Vattenkylning hade jag tyvärr inte tänkt i detta bygge, dock intressant men till en annan gång.

Tack, det låter bra, och får kanske plats med överklockning vid sidan av det då också?

Kommer då beställa följande, alla synpunkter välkomna:

Moderkort -
Processor - Intel Core i5 4670k 3,4Ghz Haswell
Kylare - Noctua NH-U12S
Extra fläkt till kylare - Noctua NF-F12 PWM
Minnen - Corsair Vengeance LP Red 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz
Nätagg - be quiet! Pure Power L8 630w 80+ Bronze Modulär
Grafikkort - ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB DirectCUII
SSD - Kingston SSD V300 120GB
HDD - 2TB Seagate Barracuda 7200rpm
Chassifläktar - 4 st Noctua NF-S12A PWM 120mm (Webhallen har dem i lager)
OS - Windows 7 (från Komplett som är billigast då jag ändå skall beställa laptopkylare från dem)

Tänkte även plocka hem 4 st SilverStone Honeycomb fläktgaller på 120mm från CDON, samt ett skruvkit från Inet, och eventuellt ett ESD-armband. Frågan är, behöver jag skruvkittet och ett ESD-armband? Vad gäller armbandet, så bygger jag inte direkt i ett metallchassi, men ska man koppla sig till moderkortsplåten då kanske, eller försöka med "elementmetoden" och hoppas på det bästa?

Gällande fläktgallren hade jag tänkt att plocka bort det filter som kommer med och försöka limma dit "Sarita från IKEA" istället. Låter det som en bra ide? Vill ju hålla dammfritt, men även estetiskt tilltalande, samt säkert från barnet.

Tack för all hjälp!

Hoppsan började tänka på ett annat bygge. Men det ska nog bli en fin dator. Du har inte övervägt be quiet istället för noctua?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Hoppsan började tänka på ett annat bygge. Men det ska nog bli en fin dator. Du har inte övervägt be quiet istället för noctua?

Det hade jag inte gjort, annat än i sorteringen på prisjskt, men nu när jag kollat mer specifikt på dem, så förutom att de ser bra ut, ser jag ingen anledning att välja dem över Noctua.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----

Permalänk
Skrivet av Safir100:

Det hade jag inte gjort, annat än i sorteringen på prisjskt, men nu när jag kollat mer specifikt på dem, så förutom att de ser bra ut, ser jag ingen anledning att välja dem över Noctua.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt, det finns ingen anledning förutom utseendet. Båda är riktigt bra och skulle fungera fint så det finns som sagt ingen anledning till att ändra i din setup, dessutom tror jag att det är fler noctua-användare så om någonting går fel så har du fler att fråga. annars tycker jag din inköpslista ser bra ut, kör på!

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Helt rätt, det finns ingen anledning förutom utseendet. Båda är riktigt bra och skulle fungera fint så det finns som sagt ingen anledning till att ändra i din setup, dessutom tror jag att det är fler noctua-användare så om någonting går fel så har du fler att fråga. annars tycker jag din inköpslista ser bra ut, kör på!

Tackar! Har haft delarna hemma i 3-4 veckor nu och är än så länge nöjd med Noctuan, har monterat allt externt för att testa att att är funkis. Har dock inte haft den tid jag trodde jag skulle ha under semestern för hela bygget och då jag jobbat lite med allt så ligger fortfarande delarna i förrådet. Min förhoppning är att bli klar under nästa vecka då jag har lite tid och bara jobbar 2-3 dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Intressant projekt. Vi ska byta TV-bänken mot en IKEA bestå är det tänkt och har funderat på hur få in datorn. Följer med intresse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Intressant projekt. Vi ska byta TV-bänken mot en IKEA bestå är det tänkt och har funderat på hur få in datorn. Följer med intresse!

Jag hoppas att jag kommer kunna rekommendera lösningen när det väl är klart, är än så länge mycket optmistisk. Kommer lägga upp bilder när det är klart eller då jag faktiskt har någonting annat än komponenter och lösa delar att visa.

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Fast jag kanske bara klistrar fast en raspberry Pi med dubbelhäftande tejp istället för stora datorn jag har nu. Men prestandan blir bättre med en "riktig" dator. Är väl främst ventilationen som jag ser som problemet. I TV-bänken jag har nu har jag bara satt i en fläkt på baksidan och ställt in ett Cooler Master 360 chassi inuti. Det är så mycket glipor i skåpdörrarna att det kommer in luft ändå och så blåser jag ut värmen ur skåpet med fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast jag kanske bara klistrar fast en raspberry Pi med dubbelhäftande tejp istället för stora datorn jag har nu. Men prestandan blir bättre med en "riktig" dator. Är väl främst ventilationen som jag ser som problemet. I TV-bänken jag har nu har jag bara satt i en fläkt på baksidan och ställt in ett Cooler Master 360 chassi inuti. Det är så mycket glipor i skåpdörrarna att det kommer in luft ändå och så blåser jag ut värmen ur skåpet med fläkten.

Jag har för tllfället ingen annan stans att ha datorn än i vardsgsrummet, och med en nyfiken tvååring var tv-möbeln det enda stället att ha datorn på och fortfarande få plats med kylning. Så jag hoppas att mina chassifläktar lyckas blåsa liv i lite spelande igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----