Telefonförsäljning till mobiltelefon öppnas upp - se till att spärra

Permalänk
Inaktiv

Telefonförsäljning till mobiltelefon öppnas upp - se till att spärra

Hej!

Telemarketingbolagen har nu "anpassat sina etiska riktlinjer" (?*fniss*) och öppnat upp för att få ringa till mobiltelefoner för att bedriva sin försäljning.
Men det finns iaf ett Nix-register att ringa till även i detta läget. (även om dom bara kunde låtit bli från första början)

http://www.svd.se/opinion/nix-oppnar-for-fler-saljsamtal_8328...

"Den 4 juni meddelade föreningen Nix-telefoni att man inför ett nix-register även för mobilabonnemang. Det vill säga, att man måste begära att få slippa telefonförsäljning genom att registrera sitt telefonnummer i ett spärregister. På samma sätt som det i dag fungerar för fast telefoni.
Detta trots att det sedan flera år tillbaka är otillåtet att ringa säljsamtal till mobiltelefoner, såvida det inte är till en befintlig kund. "

Spontant känner jag ju att "branschen" kommer att ha "inkörningsproblem" för att få igång NIX även för mobiltelefoner, så tipsa gärna i tråden om appar o andra lösningar för att blockera försäljare.

Permalänk
Avstängd

Rom:en jag kör i min telefon (MIUI) har inbyggd blacklist, där alla försäljare, radiotjänst, etc hamnar. Sen får jag bara upp en (frivillig) notis i rullgardinen om att ett blockat nummer blivit avvisat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Hur är det med SMS- terrorism?

Senast fick jag ett SMS där Ford ville bjuda på gratis middag för två, bara jag servade bilen där. Hur var den middagen måntro...? Avslagen McDonaldshamburgare med extra mycket transfett..?
10- kronorsvarianten

ps. detta trots att jag nyss servat bilen på Ford (6000 mila service) bara någon månad innan. Ville dom att jag servade igen då?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

SMS och ring-terror borde vara opt-in istället för opt-out.

Permalänk
Hedersmedlem

Om Nix-spärren gäller även för de företag man har handlat hos nyligen ser jag det faktiskt som en förbättring. Vill inte ha reklam från min internetleverantör eller erbjudanden från någon dagstidning jag sagt upp för 10 månander sedan vilket jag inte slipper i dagsläget.

Men nix-spärren för mobiler kanske inte kommer vara så "bra"?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hade även velat kunna spärra av radiotjänst. Vissa peroider ringer de flera gånger i veckan, helger med. Som ovanstående sa, finns inte de i min kontaktlista så svarar jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Finns inte numret i min kontaktlista så avvisas det. Suverän funktion som jag gärna skulle vilja veta vilka nya mobiler har som standard.

Vad har hänt med mäniskligheten? Speciellt ungdomar som inte svarar när de inte känner igen numret. Om det är en arbetsgivare/kompis som inte du har i telefonboken/avlägsen släktning/eller bara någon som försöekr få tag på dig så avisas det?
Det är väl bara att använda en app som kollar upp numret innan du svarar?!?!?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av MarkoV:

Vad har hänt med mäniskligheten? Speciellt ungdomar som inte svarar när de inte känner igen numret. Om det är en arbetsgivare/kompis som inte du har i telefonboken/avlägsen släktning/eller bara någon som försöekr få tag på dig så avisas det?
Det är väl bara att använda en app som kollar upp numret innan du svarar?!?!?

Om det är en arbetsgivare har han antagligen din mail, den går lika bra att använda. Om det är en kompis finns diverse sociala medier och chattfunktioner, inte till att nämna att det går att skicka sms. Alla nummer finns inte att hitta i *appar* eller på hitta.se
Ser inte problemet med dagens mänsklighet, eftersom 99/100 gånger är det ödslad tid att svara i telefonen om du inte känner igen nummret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ärsh, svarar ändå bara på samtal från kontakt-listan

Permalänk

Jag har fått samtal från försäljare till min mobiltelefon i flera års tid, vad är nytt? Oftast är det samtal av typen ingen där när man svarar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Hej!

Telemarketingbolagen har nu "anpassat sina etiska riktlinjer" (?*fniss*) och öppnat upp för att få ringa till mobiltelefoner för att bedriva sin försäljning.
Men det finns iaf ett Nix-register att ringa till även i detta läget. (även om dom bara kunde låtit bli från första början)

http://www.svd.se/opinion/nix-oppnar-for-fler-saljsamtal_8328...

"Den 4 juni meddelade föreningen Nix-telefoni att man inför ett nix-register även för mobilabonnemang. Det vill säga, att man måste begära att få slippa telefonförsäljning genom att registrera sitt telefonnummer i ett spärregister. På samma sätt som det i dag fungerar för fast telefoni.
Detta trots att det sedan flera år tillbaka är otillåtet att ringa säljsamtal till mobiltelefoner, såvida det inte är till en befintlig kund. "

Spontant känner jag ju att "branschen" kommer att ha "inkörningsproblem" för att få igång NIX även för mobiltelefoner, så tipsa gärna i tråden om appar o andra lösningar för att blockera försäljare.

Det ringer redan försäljare till mobiler Men nu ska man få ännu mera skit?

Tur att man har vem ringde appen Så jag kan skippa vissa numer

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Vad har hänt med mäniskligheten? Speciellt ungdomar som inte svarar när de inte känner igen numret. Om det är en arbetsgivare/kompis som inte du har i telefonboken/avlägsen släktning/eller bara någon som försöekr få tag på dig så avisas det?
Det är väl bara att använda en app som kollar upp numret innan du svarar?!?!?

Håller fullständigt med dig, kul om man varit på vårdcentralen/sjukhuset och väntar ett samtal och har glömt bort att man har spärren aktiverad.
Det är väl inte värre än att svara och säga till en eventuell försäljare att man inte är intresserad.

Edit: Är det ett callcenter som ringer ofta från samma nummer kan man ju lägga till det i spärrlistan.

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske jag får någon att prata med, har börjat undra varför jag har en telefon som bara används någon gång i månaden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte heller hysterin med att inte svara om det är hemligt samtal eller ett okänt nummer. Om det är någon som man inte vill prata med, lägg på?

Själv kör jag "Vem ringde?" i min mobil och ser namn och adress där det finns. Saknas det så svarar jag självklart ändå.
Jag har valt hos min operatör att mina uppgifter inte skall listas i några kataloger. Därför ringer det väldigt få till mig som jag inte vill prata med. Jag är inte heller med i några suspekta tävlingar.

Permalänk
Medlem

Instämmer, har två gånger senaste 14 dagarna fått samtal från nummer som jag ö h t inte kände igen, vilka båda visade sig vara mycket viktiga!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr så får företag fortfarande ringa om de har en "affärsmässig" relation till dig så det kommer inte stoppa allt. Å ena sidan håller jag med de som är oroade att detta bara är ett sätt för företagen att kunna krypa in bakom "men han/hon har ju inte nixat sig" istället för den frivilliga överenskommelse som finns idag men samtidigt så ringer det redan företag så jag vet inte om det blir värre.

Jag kör med Vem Ringde på min telefon och svarar ytterst sällan när den visar en försäljare (Positiv pension är de senaste som ringer och ringer och ringer. Tips till PP: börja inte ett samtal med "Jag lovar, jag ska inte sälja något".). Jag skulle dock aldrig komma på tanken att endast låta de som finns i min kontaktlista få ringa mig. Det passar inte mig alls. 1/ jag har inget intresse att stoppa in alla jag känner i en kontaktlista. 2/ Jag får ganska ofta samtal som faktiskt jag vill ta och som kommer från folk utanför listan. T ex ringde mig Amex nyligen för att kolla en kortbetalning som de ville verifiera. Det hade inte precis hjälpt mig att ignorera dem och hoppas de skickar mail (där jag får typ miljoner mer spam ändå). Så jag skulle personligen missa massor viktigt. men det är väl upp till var och en att bedömma. personligen får jag ändå inte så mkt samtal varje dag att jag känner något större behov att filtrera mer än via "Vem ringde".

Jag är småbarnspappa så för mig är det annars enkelt att snabbt avsluta samtal med de få försäljare som tar sig igenom. Jag bara säger att jag är mitt i blöjbyte och att jag inte har tid :). Det funkar alltid.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Rekordmedlem

Alla oönskade säljsamtal och sms och spammail borde förbjudas och man borde ha rejäla straff för de företag som bryter mot reglerna.
Har man inte uttryckligen bett om reklamen ska den alltså vara totalt förbjuden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Björn Endre:

Tyvärr så får företag fortfarande ringa om de har en "affärsmässig" relation till dig så det kommer inte stoppa allt. Å ena sidan håller jag med de som är oroade att detta bara är ett sätt för företagen att kunna krypa in bakom "men han/hon har ju inte nixat sig" istället för den frivilliga överenskommelse som finns idag men samtidigt så ringer det redan företag så jag vet inte om det blir värre.

Jag kör med Vem Ringde på min telefon och svarar ytterst sällan när den visar en försäljare (Positiv pension är de senaste som ringer och ringer och ringer. Tips till PP: börja inte ett samtal med "Jag lovar, jag ska inte sälja något".). Jag skulle dock aldrig komma på tanken att endast låta de som finns i min kontaktlista få ringa mig. Det passar inte mig alls. 1/ jag har inget intresse att stoppa in alla jag känner i en kontaktlista. 2/ Jag får ganska ofta samtal som faktiskt jag vill ta och som kommer från folk utanför listan. T ex ringde mig Amex nyligen för att kolla en kortbetalning som de ville verifiera. Det hade inte precis hjälpt mig att ignorera dem och hoppas de skickar mail (där jag får typ miljoner mer spam ändå). Så jag skulle personligen missa massor viktigt. men det är väl upp till var och en att bedömma. personligen får jag ändå inte så mkt samtal varje dag att jag känner något större behov att filtrera mer än via "Vem ringde".

Jag är småbarnspappa så för mig är det annars enkelt att snabbt avsluta samtal med de få försäljare som tar sig igenom. Jag bara säger att jag är mitt i blöjbyte och att jag inte har tid :). Det funkar alltid.

Fungerar gör det nog.
Annars kan man göra som jag gör. Stå på mig, våga avbryta och och om så krävs skrika i luren att jag inte är intresserad och slänga ner luren (metaforiskt med en touch mobil) i örat på dem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Borde vara samma regler ungefär som för mail, om företag vill skicka mail till en så måste man göra optin, om inte blir det spam vilket inte är lagligt.
Märkligt att när det gäller telefonsälj att man ska behöva tvingas göra optout, för att slippa.

Sen är ju telefonsälj enormt mycket mer irriterande än några spam mail.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Tyvärr så får företag fortfarande ringa om de har en "affärsmässig" relation till dig så det kommer inte stoppa allt......................

Jag är småbarnspappa så för mig är det annars enkelt att snabbt avsluta samtal med de få försäljare som tar sig igenom. Jag bara säger att jag är mitt i blöjbyte och att jag inte har tid :). Det funkar alltid.

Ja för stunden. Jag har också lyckats bli av med många försäljare pga att jag inte har tid att tala just då. Problemet är att dom eller någon annan i telefonmarketingbolaget ringer upp igen en tid senare. Du måste få säljaren att bocka för dig i deras register att du är absolut ointresserad. Du måste bli bortplockad ur registret.

Jag har sagt det tidigare. Det är robotar som ringer upp ett antal telefonnummer från en lista samtidigt. Den första som råkar svara börjar dom bearbeta. Det är därför att det ibland är tyst i luren när det ringer.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fungerar gör det nog.
Annars kan man göra som jag gör. Stå på mig, våga avbryta och och om så krävs skrika i luren att jag inte är intresserad och slänga ner luren (metaforiskt med en touch mobil) i örat på dem.

he he, smartphone-glaset rätt i backen så det ryker om det.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av grabben!:

he he, smartphone-glaset rätt i backen så det ryker om det.

Yes?
....blerg...
Oh, hello there.
...gsd...
Aha...?
...blzzz.....
So you are a salesman...? SAY HELLO TO THE GROUND!

http://www.youtube.com/watch?v=gAYL5H46QnQ&feature=youtu.be&t...

I'M AN ADULT!!!!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det spelar ingen roll att Nix öppnat upp så man kan spärra sitt mobilabonnemang från oönskade telefonförsäljare. Enligt lag är det förbjudet att ringa till mobilabonnemang i affärssyften/försäljning, om man inte varit kund hos företaget det senaste året.

Att Nix nu öppnar upp för spärr innebär att lagen kan feltolkas av dem som inte känner till att lagen förbjuder sådana samtal.
Konsumentverket uppmanar alla att anmäla till Konsumentverket och eventuellt Polisen om man får samtal till sitt mobilabonnemang från företaget som säljer eller vill sälja och som man inte varit kund hos det senaste året.

Lagen är till för att följas och upphävs inte av att Nix inför spärrfunktion för mobilabonnemang.

Jag kommer att anmäla om jag får samtal.

http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Sa-arbetar-vi/Vem-ar-KO/...

P.S. Redigering är länken, som jag missade att få med. D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Det spelar ingen roll att Nix öppnat upp så man kan spärra sitt mobilabonnemang från oönskade telefonförsäljare. Enligt lag är det förbjudet att ringa till mobilabonnemang i affärssyften/försäljning, om man inte varit kund hos företaget det senaste året.

Att Nix nu öppnar upp för spärr innebär att lagen kan feltolkas av dem som inte känner till att lagen förbjuder sådana samtal.
Konsumentverket uppmanar alla att anmäla till Konsumentverket och eventuellt Polisen om man får samtal till sitt mobilabonnemang från företaget som säljer eller vill sälja och som man inte varit kund hos det senaste året.

Lagen är till för att följas och upphävs inte av att Nix inför spärrfunktion för mobilabonnemang.

Jag kommer att anmäla om jag får samtal.

http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Sa-arbetar-vi/Vem-ar-KO/...

P.S. Redigering är länken, som jag missade att få med. D.S.

Vilken lag?
Det pratas om att de etiska reglerna kommer att ändras så att det blir ok, enligt de "etiska reglerna". Har jag missförstått något?

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Vilken lag?
Det pratas om att de etiska reglerna kommer att ändras så att det blir ok, enligt de "etiska reglerna". Har jag missförstått något?

Helt rätt av dig och fel av mig. Beklagar missuppfattningen från min sida.

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv...