Reklamation hos Nelly.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2003

Reklamation hos Nelly.com

Tjena

Jag köpte för en tid sedan en plattång från nelly.com till ett mycket förmånligt pris då den var nedsatt med 70%. Normalt sett är dessa ganska dyra (runt 1700 spänn) men jag betalade ungefär 500 kr för denna.

För några veckor sedan gick den sönder, och nu har jag kontaktat nelly för att göra ett reklamationsärende. Jag trodde att jag självklart kommer få en ny plattång skickad till mig, men efter ett par mail fram och tillbaka har jag nu fått reda på att jag bara kan få tillbaka de dryga 500 kronorna som jag betalade för plattången. Om jag vill få en ny skickad till mig måste jag betala mellanskillnaden på ca 1200 kr, vilket jag självklart inte är så värst sugen på.

Min fråga är, har dom rätt till att göra såhär? Borde dom inte få en ny plattång ifrån tillverkaren utan extra kostnad? Är detta bara ett fult knep av dom för att försöka tjäna extra pengar?

Jag ska kontakta tillverkaren direkt istället för att se om dom är mer hjälpsamma och villiga att skicka en ny plattång till mig utan extra kostnad.

Mvh,
Krisse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Krisse:

Tjena

Jag köpte för en tid sedan en plattång från nelly.com till ett mycket förmånligt pris då den var nedsatt med 70%. Normalt sett är dessa ganska dyra (runt 1700 spänn) men jag betalade ungefär 500 kr för denna.

För några veckor sedan gick den sönder, och nu har jag kontaktat nelly för att göra ett reklamationsärende. Jag trodde att jag självklart kommer få en ny plattång skickad till mig, men efter ett par mail fram och tillbaka har jag nu fått reda på att jag bara kan få tillbaka de dryga 500 kronorna som jag betalade för plattången. Om jag vill få en ny skickad till mig måste jag betala mellanskillnaden på ca 1200 kr, vilket jag självklart inte är så värst sugen på.

Min fråga är, har dom rätt till att göra såhär? Borde dom inte få en ny plattång ifrån tillverkaren utan extra kostnad? Är detta bara ett fult knep av dom för att försöka tjäna extra pengar?

Jag ska kontakta tillverkaren direkt istället för att se om dom är mer hjälpsamma och villiga att skicka en ny plattång till mig utan extra kostnad.

Mvh,
Krisse

Du kan enligt KKL kräva en ny, felfri, produkt:
* http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-intern...
* http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du måste dock kunna bevisa att det är ett ursprungsfel.

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av zyberzero:

Du kan enligt KKL kräva en ny, felfri, produkt:
* http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-intern...
* http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du måste dock kunna bevisa att det är ett ursprungsfel.

Elektroniken inuti den är paj. Enda sättet att bevisa det är att öppna den, men då hävs väl garantin direkt. Jag är säker på att det är ett ursprungsfel. Det är väl upp till dom att bevisa motsatsen istället antar jag?

Tack för länkarna. Ska kolla på det senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Länkarna från zyberzero tar ju dock inte upp scenariot att säljaren vill häva köpet. Dock bör följande skydda oss för detta exempel?

Citat:

Skadestånd för utgifter och förluster
I vissa fall kan du få ersättning för de utgifter och förluster som du drabbas av på grund av felet på varan. Rätten till skadestånd har du både om felet blivit reparerat eller om köpet hävts. Men det finns undantag då du inte kan få ersättning för utgifter och förluster. Prata med en konsumentvägledare om du behöver råd.

Exempel på kostnader och förluster som du kan få ersättning för

  • prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Detta referat hos ARN torde väl klargöra det hela.
Funkar inte länken är det ärendenummer 1996-6571 som du smidigt hittar via ARNs referatdatabas.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av twit:

Detta referat hos ARN torde väl klargöra det hela.
Funkar inte länken är det ärendenummer 1996-6571 som du smidigt hittar via ARNs referatdatabas.

Den klargjorde ju det hela. Får se vad dom säger. Tack så mycket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Köparen väljer åtgärd: 1. avhjälpande (reparation), 2. omleverans, 3. prisavdrag/ersättning (normalt motsvarande vad det kostar att åtgärda felet) eller 4. hävning av köpet (KKöpL 22§).
Väljer köparen något av de två sistnämnda alternativen har säljaren rätt att ändå välja ett av de två förstnämnda (KKöpL 27§).
Väljer köparen något av de två förstnämnda har säljaren rätt att välja det andra av dessa om han kan visa att den valda åtgärden medför en oskälig kostnad (KKöpL 26§).

Om säljaren inte fullföljer sin skyldighet att åtgärda felet kan köpet hävas. Då har köparen rätt att göra ett s.k. täckningsköp, d.v.s. säljaren måste stå för mellanskillnaden vid köp av motsvarande vara hos annat företag. Kunden kan även ha rätt till ersättning motsvarande mellanskillnaden vid täckningsköp även om inget faktiskt täckningsköp föreligger (KKöpL 33§, https://lagen.nu/arn/1999-4494 (notera att hänsyn tas till varför varan var prissänkt), https://lagen.nu/arn/1996-6571).

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"