Vad har jag för rättigheter vid en retur av felaktigenhet?

Permalänk
Medlem

Vad har jag för rättigheter vid en retur av felaktigenhet?

Hejsan Sweclockare
Jag köpte två st BenQ XL2420T 2012-01-22 varav en pajade helt random för någon vecka sedan, jag stängde av datorn på natten och på morgonen var skärmen helt grön. Har testat den andra skärmen med samma sladda etc. och det fungerade utan problem, jag har också testat att fabriksåterställa enheten vilket inte löste problemet.

Så jag kontaktade supporten och fick en ersättningsenhet, som kom idag och det visade sig vara en bagagnad produkt med fett på panel och omslutning samt en äcklig sörja under foten.

Så min fråga är om någon har bra koll på vad jag har för rätt att kräva? Jag hade för mig att de bara fick skicka en ny enhet eller likgiltig? Så vad kan jag egentligen kräva? Skickar jag inte tillbaka den trasiga skärmen innom 7 dagar så säger de i papprena jag fick med att de kan kräva mig på en avgift (vilket känns helt jävla sjkukt).

Tack på förhand

Permalänk

Det ska vara en produkt av likvärdigt skick och den kan vara begagnad. Jag har enbart gjort ett retur ärende med en skärm, då min var i mint condition så fick jag en låne skärm av samma modell under tiden som min lagades. Var jag nöjd med den så kunde jag behålla den. Jag ville dock ha "min" skärm så när den var reparerad så skickades den till mig och jag returnerade den gamla. Betala inte en krona, var webhallen och infocare. Var en HYUNDAI L90D+

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Som sagt så har du rätt att få en skärm i motsvarande skick, absolut inte en ny. Huruvida den du fått är så äcklig som du påstår eller inte är givetvis omöjligt för oss att bedöma, så rimligtvis kontaktar du det berörda företaget snarars och påtalar ditt missnöje.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, den skärm jag returnerade (som var paj) hade inte ett fettmärke på panelen eller några som helst indikationer på att den faktiskt var använd. Den jag fick tillbaka var "avtorkad" så man såg fettränder på panelen, det var som en svart tuggummi-liknande sörja under själva foten där tussarna satt.

Så det känns som att jag inte fick en skärm av den kvalitet jag skickade iväg. Jag ska ringa företaget och påpeka detta så fort de har öppnat. Jag tycker väll ändå att jag borde få kräva att de gör rent skärmen så att de inte är en massa smutts (fett) på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Tack för svaren, den skärm jag returnerade (som var paj) hade inte ett fettmärke på panelen eller några som helst indikationer på att den faktiskt var använd. Den jag fick tillbaka var "avtorkad" så man såg fettränder på panelen, det var som en svart tuggummi-liknande sörja under själva foten där tussarna satt.

Så det känns som att jag inte fick en skärm av den kvalitet jag skickade iväg. Jag ska ringa företaget och påpeka detta så fort de har öppnat. Jag tycker väll ändå att jag borde få kräva att de gör rent skärmen så att de inte är en massa smutts (fett) på den.

Är det bara smutsen du stör dig på? Är det inte bäst tror du att du själv torkar ren den? Hur lång tid kan det ta, 5 min? Är väl inte hela världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Är det bara smutsen du stör dig på? Är det inte bäst tror du att du själv torkar ren den? Hur lång tid kan det ta, 5 min? Är väl inte hela världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du någonsin fått fettfläckar på en panel? Det går inte att få bort, det kommer alltid att finnas en liten hinna av fett kvar oavsett vad du torkar med så det handlar mer om principen vad jag har rätt att kräva än vad jag har ork att göra.

Kan kanske tyckas slött eller "inte mycket att bry sig om", men om man inte kräver att få de rättigheter man faktiskt har så kommer företag att utnyttja att "man inte bryr sig", hade jag fått en begagnad skärm som de faktiskt gjort i ordning hade jag inte brytt mig, då hade den ju vart likvärdig.

Det står på det papper jag fick "Din ersättningsenhet har blivit rengjord och testad", så....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Har du någonsin fått fettfläckar på en panel? Det går inte att få bort, det kommer alltid att finnas en liten hinna av fett kvar oavsett vad du torkar med så det handlar mer om principen vad jag har rätt att kräva än vad jag har ork att göra.

Kan kanske tyckas slött eller "inte mycket att bry sig om", men om man inte kräver att få de rättigheter man faktiskt har så kommer företag att utnyttja att "man inte bryr sig", hade jag fått en begagnad skärm som de faktiskt gjort i ordning hade jag inte brytt mig, då hade den ju vart likvärdig.

Det står på det papper jag fick "Din ersättningsenhet har blivit rengjord och testad", så....

Johooo då. Det går visst att få bort fettfläckar på paneler. Det hag jag gjort flertalet gånger. Fuktig trasa med diskmedel över ytan och löddra in. Ta bort med fuktig trasa utan diskmedel några omgångar och torka sedan torrt. Done!

Sedan tror jag inte att du har laga rätt att kräva en skärm utan en fettfläck. Hade de skickat en skärm med sprickor i plasten, repor över skärmen eller liknande hade jag också undrat lite över företagets agerande men det här ser jag som något man får räkna med när man får en likvärdig produkt.

Eller, ja... Vi andra har ju inte sett skärmens skick. Skärmen kanske är halvt doppad i råolja. Antog här ovan att det gällde fettfläckar från vanliga fingeravtryck eller liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Antielefant
Skrivet av gonace:

Har du någonsin fått fettfläckar på en panel? Det går inte att få bort, det kommer alltid att finnas en liten hinna av fett kvar oavsett vad du torkar med så det handlar mer om principen vad jag har rätt att kräva än vad jag har ork att göra.

Fettfläckar på paneler får väl i princip alla, räcker ju med att man snuddar vid den med ett finger när man käkar nåt vid datorn och det är inte alls omöjligt att få bort. Däremot kan du glömma screen wipes eller liknande, kör med vanligt diskmedel och trasa bara.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det var som en tjockare hinna av fett. Tog man på skärmen så fick man fett på fingrarna så det var inte bara några märken, testade dock att göra som jag blev rekommenderad med ett bra reslutat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja ha skärmen om den såg ut så. Kontakta företaget och se vad dom har att säga.
Du borde också ta några bilder på smörjan om du inte redan har tagit bort det.

Permalänk
Medlem

Dock om det står i pappret som du har fått att "Din ersättningsenhet har blivit rengjord och testad" så kan du självklart kräva att den kommer fettfri och inte en massa smuts på foten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Upplösning: Jag ringde bolaget och fick erbjudandet att byta ut enheten eftersom jag inte var nöjd, vilket jag nappade på. Jag fick 3 dagar senare en ny ersättningsenhet som var i betydligt bättre skick. Och dessutom inte ett fettlager på panelen

Så nu är allt frid och fröjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Upplösning: Jag ringde bolaget och fick erbjudandet att byta ut enheten eftersom jag inte var nöjd, vilket jag nappade på. Jag fick 3 dagar senare en ny ersättningsenhet som var i betydligt bättre skick. Och dessutom inte ett fettlager på panelen

Så nu är allt frid och fröjd

Trevligt att se lite goodwill i alla fall!