Bluffmail som utges komma från DHL!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2007

Bluffmail som utges komma från DHL!

Hej. Jag har en varning att gå ut med samt en fråga!

Jag fick ett mail från DHL som verkligen var seriös. Det stod bland annat att de försökt leverera ut något till mig. Efter som jag även har beställ från ebay nyligen så trodde jag det var något åt mig.

Jag har inte kvar mailet, men det fanns två länkar som man kunde klicka på, då laddades det ner en fil till Explorer. Jag tryckte på "öppna" fil och då öppnades den i winrar. Då fanns det en exe fil inpackad. Jag öppnade aldrig exe filen och i panik! så började jag scanna dator för virus, men eftersom jag inte öppnade exe filen så borde jag inte ha drabbats av något?

Vad finns det för tänkbara saker min dator kunnat råka ut för från att jag öppna mailet tills jag kom till exe filen (som jag inte starta). Trojaner? Jag vill inte drabbas av några keyloggers som börjar hålla på hacka ens konton till div. sidor osv. Finns ju värre saker men jag är verkligen inte hajj på virus och trojaner och sånt, vet att dock att man inte ska öppna okända mail, surfa på skumma sidor osv.

Jag använder AVG internet security business edition och jag har scannat ett par gånger utan att hitta något. Finns det något mer jag kan göra för att känna mig "säker"

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig fort, vill inte dra ut på detta och kom ihåg och kolla igen!!! och tänka efter ifall ni verkligen har något från DHL

Intel Core i5-3570K | MSI Z77 Mpower | Sapphire 290x Tri-x | Kingston Hyper X blue 1600MHz 16GB DDR3 | Barracuda 2TB HDD | Corsair AX1200i | Cooler Master Scout II | Corsair H80i | 2 Corsair AF 120 HP i fronten och 2 Corsair SP 120 QE i toppen | Corsair K70 MX Cherry Red | Mionix Avior 7000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2012

Ladda ner och kör Malwarebytes. Är gratis. Känner du dig ändå orolig så är formatering och ominstallation de enda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012

Kör malwarebytes också!

Intel Core i5 3570k || Amd hd7950 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Thinkpad X61 || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

*** rubrik ändrad ***

För att undvika missförstånd som att DHL är boven i dramat har jag ändrat rubriken en aning.

/KimTjik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Jag har fått några såna. Innehåller ibland en länk som går till en paket som faktiskt finns och hålls kvar (man kommer till den riktiga söksidan och resultatet är äkta). Antagligen så vill man ha pengar för att släppa "paketet".