Fyndat Kinnarps kontorsstol - första ergonomiska stolen! - Söker tips, idéer mm. från erfarna användare av dessa!

Permalänk

Fyndat Kinnarps kontorsstol - första ergonomiska stolen! - Söker tips, idéer mm. från erfarna användare av dessa!

Hejsan,

som det står i titeln har jag införskaffat mig en ergonomisk kontorsstol utav märket Kinnarps. Jag har länge suttit i en ful, sliten och tjock fåtölj, men har inte riktigt kommit iväg för att köpa en bättre stol. Jag har en liten budget och var därför inställd på att köpa någon billig stol från IKEA (3ookr-klassen). Men innan något köp kollade jag först hos byns second-hand butik, och tur var det! Först blev jag glad för att jag hittat en stol som var skön att sitta i och hade många olika inställningar, men jag förstod inte riktigt att jag köpt en riktigt bra stol, för endast 50kr. Visst, den är inte i nyskick (armstöden har revor, den är väldigt insutten och den är något slitet i tyget) men för det priset är jag grymt nöjd! Det var först när jag kommit hem med stolen som jag upptäckte märket, som fastnade i huvudet då det många gånger nämnts i forumet för att vara utav det bättre. Jag gjorde lite research och fick fram en stol som jag tycker är identiskt med min, nämligen denna: http://www.foretagsmobler.se/begagnade-kontorsm%C3%B6bler-skr...

Som ni ser vill de ha 3000kr för stolen, som ser ut att vara i nyskick. Jag är verkligen nöjd över mitt köp, men nu till det viktiga!
Eftersom att det är min första ergonomiska stol, skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter från personer som har erfarenhet av dessa. (Vet att det finns liknande trådar, men jag ska ställa frågor som är om just min stol, därav egen tråd.), saker som vilket läge ni föredrar (går att ändra rygg, nack, sitt och armstöden i olika lägen) och andra tips om ni sitter på något.

Bilder på min stol:

Här är en bild på min stol:

Bilder på de båda armstöden:

Stolen verkar vara hela 11år gammal:

Bild på märket:

Bild på det slitna tyget jag nämner senare i texten:

Bild på nackstödet:

Jag undrar om den silvriga saken nere till höger på ryggstödet fyller någon funktion?:

En närbild på den silvriga saken:

Undersidan utav ena armstödet:

Dold text

En annan sak som jag undrar, är om någon har något tips på hur man skulle kunna snygga till armstöden?

Det är också så att man kan se på sittdynan att det är ljusare tyg (mer slitet/tunnare) på höger och vänster kant utav den och det verkar vara pga. att stolramen börjar komma fram, finns det något man skulle kunna göra för att förhindra att tyget spricker/ slits sönder eller borde man bara låta det vara som det är?

Ett stort tack till de som läser/intresserar sig i mitt stolköp!

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än att säga grattis... 50KR för en kinnarps... herregud!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Oslagbart pris! Grattis!

Klä armstöden i ordentligt tjockt sofftyg eller tejpa dem med silvertejp så vinner du.

Har suttit ganska mycket i sådana stolar på gamla jobb. Ruggigt sköna. Se till att ställa in stolen så den passar dig.. kan ta ett tag, men nödvändigt för att slippa rygg-/nackproblem.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kan inget annat än att säga grattis... 50KR för en kinnarps... herregud!

Jag får tacka! Om du kollade bilderna så står det att den tillverkades 2002, så den har ju några år på "nacken". Men det borde väl fortfarande vara ett kap, tror du inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Jag får tacka! Om du kollade bilderna så står det att den tillverkades 2002, så den har ju några år på "nacken". Men det borde väl fortfarande vara ett kap, tror du inte?

Mycket bra kap, stolar blir inte gamla på samma sätt som andra grejer, särskilt när de har kvalite!

Gör som Ovanstående med tejp / någon sorts tyg / skinn så blir det nog bra med armstöden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Oslagbart pris! Grattis!

Klä armstöden i ordentligt tjockt sofftyg eller tejpa dem med silvertejp så vinner du.

Har suttit ganska mycket i sådana stolar på gamla jobb. Ruggigt sköna. Se till att ställa in stolen så den passar dig.. kan ta ett tag, men nödvändigt för att slippa rygg-/nackproblem.

Jag tackar även dig! Måste säga att jag är riktigt glad över köpet! Med sofftyget, menar du att jag ska ta bort det som sitter på armstöden nu eller skulle man ta det över skinnet? Det känns lite tråkigt att tejpa armstöden, när ändå tyget på stolen var helt skulle det vara roligt att försöka ha kvar lite kvalitétskänsla. Jag tackar väldigt mycket för tipsen!

Vad det gäller att ställa in den har jag haft lite svårt med det.. nackstödet vill inte riktigt vara i min höjd, så jag valde istället att använda det vid början av halsen i höjd med axlarna för att få lite stöd av det iaf, och det är ju alltid bättre än inget antar jag.

Har sett på andra trådar att många är emot armstöden helt och hållet, på en datorstol alltså. Själv kan jag inte förstå det, vart ju grymt härligt när man kunde ställa in de i höjd med datorbordet!

Jag får ursäkta för lite lång text kanske, men jag är så grymt glad över köpet att det blir roligt och intressant att skriva om det!

Permalänk

Jag gjorde också ett riktigt fynd på blocket idag, Kinnarps, 200kr, nästan nyskick. Fantastiskt skön stol!
Inget slitage, den var bara litet skitig, men det gjorde lite vatten och såpa bot på. Verkligen otroligt. Kan ladda upp bilder om intresse finns

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mycket bra kap, stolar blir inte gamla på samma sätt som andra grejer, särskilt när de har kvalite!

Gör som Ovanstående med tejp / någon sorts tyg / skinn så blir det nog bra med armstöden.

Blir bara gladare och gladare över köpet faktiskt och att det finns kvalité finns det ingen tvekan om, eftersom att den faktiskt ser ut som den gör efter 11år!

Vad det gäller armstöden har jag inte riktigt bestämt mig än, men roligast skulle vara att lägga ner lite tid och faktiskt klä om dom tror jag.

Permalänk
Medlem

Älskar de där systemet för nacken/huvudet!
Grattis till en grym stol!

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Jag tackar även dig! Måste säga att jag är riktigt glad över köpet! Med sofftyget, menar du att jag ska ta bort det som sitter på armstöden nu eller skulle man ta det över skinnet? Det känns lite tråkigt att tejpa armstöden, när ändå tyget på stolen var helt skulle det vara roligt att försöka ha kvar lite kvalitétskänsla. Jag tackar väldigt mycket för tipsen!

Vad det gäller att ställa in den har jag haft lite svårt med det.. nackstödet vill inte riktigt vara i min höjd, så jag valde istället att använda det vid början av halsen i höjd med axlarna för att få lite stöd av det iaf, och det är ju alltid bättre än inget antar jag.

Har sett på andra trådar att många är emot armstöden helt och hållet, på en datorstol alltså. Själv kan jag inte förstå det, vart ju grymt härligt när man kunde ställa in de i höjd med datorbordet!

Jag får ursäkta för lite lång text kanske, men jag är så grymt glad över köpet att det blir roligt och intressant att skriva om det!

Jag skulle aldrig klara mig utan armstöd, det är fantastiskt skönt att ha när det är inställt så att man slipper ha armarna i luften ( var hos en sjukgymnast och han sa att man borde alltid ha armstöd så lägger till det här ).
Nackstöd kan vara svåra då vissa personer är längre och andra kortare, jag är 194cm och nästan alla stolar har varit för små för mig. Jag lyckades hitta en stol som var helt suverän för mig, dock så sitter jag för mycket vid datorn och sittdynan är helt platt och man känner bara trä så jag får ha en kudde under rumpan. ^^

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Jag gjorde också ett riktigt fynd på blocket idag, Kinnarps, 200kr, nästan nyskick. Fantastiskt skön stol!
Inget slitage, den var bara litet skitig, men det gjorde lite vatten och såpa bot på. Verkligen otroligt. Kan ladda upp bilder om intresse finns

Skulle gärna se en bild! Låter som du har gjort ett ännu bättre kap! Jag kollade lite på blocket efter att jag hade gjort köpet och det verkar ju finnas en hel del bra köp som kan göras faktiskt! Nackdelen är att man inte riktigt skickar de med frakt.. men blir ju lätt att rekommendera för kompisar och syskon framöver!

Jag undrar lite vad du har funnit för inställningar på din stol? Har du så att du kan flytta toppen utav armstödet (den klädda delen, inte stången som den sitter på) åt höger och vänster? Jag frågar pga. att just den funktionen verkar vara söndersleten på det vänstra armstödet. Den bara åker åt höger och vänster hela tiden, finns inget "läge" att ha den i.

Men som sagt, dela gärna med dig utav bilder!

Permalänk
Medlem

Grattis!

Företaget jag jobbar åt köpte en ny yta för utbyggnad. Det gamla kontoret som var där tidigare hade flera stolar av din modell som blev kvarlämnade. jag hurrade inom mig för det var fritt att ta en sliten stol hem till mig, men när jag kom dit var de redan avlägsnade. Visade sig att min chef lovat bort dem till en för henne bekant. Lite purken köpte jag en Jysk stol som fungerar, men långt ifrån så skön.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag skulle aldrig klara mig utan armstöd, det är fantastiskt skönt att ha när det är inställt så att man slipper ha armarna i luften ( var hos en sjukgymnast och han sa att man borde alltid ha armstöd så lägger till det här ).
Nackstöd kan vara svåra då vissa personer är längre och andra kortare, jag är 194cm och nästan alla stolar har varit för små för mig. Jag lyckades hitta en stol som var helt suverän för mig, dock så sitter jag för mycket vid datorn och sittdynan är helt platt och man känner bara trä så jag får ha en kudde under rumpan. ^^

Intressant att du nämnde det där med sjukgymnasten, bra gjort! Jag själv är 183cm så inte riktigt lika lång, men just denna stol ville inte fungera vad det gäller nackstödet, såvida det inte finns någon funktion inte jag vet om vid ryggstödet.

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Grattis!

Företaget jag jobbar åt köpte en ny yta för utbyggnad. Det gamla kontoret som var där tidigare hade flera stolar av din modell som blev kvarlämnade. jag hurrade inom mig för det var fritt att ta en sliten stol hem till mig, men när jag kom dit var de redan avlägsnade. Visade sig att min chef lovat bort dem till en för henne bekant. Lite purken köpte jag en Jysk stol som fungerar, men långt ifrån så skön.

Jag måste säga att det var riktigt surt! Men du borde hålla koll på blocket, borde dyka upp för en ok peng tycker man!

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Älskar de där systemet för nacken/huvudet!
Grattis till en grym stol!

Tackar!
Måste säga att jag gillade verkligen det systemet jag med! Synd bara att jag är lite för lång för att de ska passa bra till mig, men man kan ju inte få allt antar jag.

Permalänk

Men du kan väl lyfta hela ryggstödet om du trycker in knappen på baksidan av ryggstödet?

Permalänk
Skrivet av D€lt@WuLf:

Men du kan väl lyfta hela ryggstödet om du trycker in knappen på baksidan av ryggstödet?

Stort TACK! Nu blev stolen 1000x bättre!

Permalänk
Medlem

Fick en Cosmos (tror jag den heter) av min kommun som tack för praktiken, vet precis hur du känner dig just nu!

Knappen på ryggstödet BORDE vara till för att höja och sänka det (ser nu att någon annan redan har postat det, men ändå!)

Grattis!

Permalänk
Skrivet av erik7191:

Fick en Cosmos (tror jag den heter) av min kommun som tack för praktiken, vet precis hur du känner dig just nu!

Knappen på ryggstödet BORDE vara till för att höja och sänka det (ser nu att någon annan redan har postat det, men ändå!)

Grattis!

Då vet du att man är sjuuukt glad! Du var några sekunder för sen med infon om knappen, men jag tackar ändå för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Blir bara gladare och gladare över köpet faktiskt och att det finns kvalité finns det ingen tvekan om, eftersom att den faktiskt ser ut som den gör efter 11år!

Vad det gäller armstöden har jag inte riktigt bestämt mig än, men roligast skulle vara att lägga ner lite tid och faktiskt klä om dom tror jag.

Har en likadan hemma som har fungerat hur bra som helst i sju år, som jag även köpt begagnad. Jobbade ett år med att åka runt och reparera/laga Kinnarpsmöbler och för sju år sen var vi faktiskt rätt frikostiga med goodwillutbyten av trasiga och slitna delar av stolarna. Hör av dig till närmaste återförsäljare och hör ifall de kan ge dig ett par armstöd billigt. Hos oss låg det alltid ett 30-tal bättre begagnade och drällde på lagret som bara användes sporadiskt. Och sikta på att hitta samma modell på armstöd som du har där, de är absolut skönast och lättast att ställa in så de sitter skönt. Jag tror dock att det skulle bli snyggt att klä in dem, men det kan bli lite jobbigt för huden på armbågarna att sitta och gnida om man sitter längre stunder.

Om nackstödet glappar i höjdled löses det lättast med ett par rejäla smällar högt på baksidan av ryggstödet. Och den lilla "silverknappen" nere på ryggstödet är för att höja/sänka ryggstödet.

Grattis till ett fynd!

Permalänk
Jacob Fanboy

Har en sådan stol på jobbet förmodligen en nyare modell vet ej om det är 6000 eller 8000 freefloat, måste bara gratulera till förmodligen världens skönaste kontorsstol.

Kan tillägga att jag var i kontakt med Kinnarps angående att beställa en sån stol till hemmet, över 6000 kr skulle de ha så jag vart snål...

Permalänk
Medlem

http://www.kinnarps.com/Documents/UserGuides/UserGuidePlus6-8...

Här är en liten guide vad du har för funktioner och möjligheter, om du skulle vilja läggar pengar på den så går det köpa lösa armstöd hos Kinnarps.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Skrivet av LoBBoZ:

Har en likadan hemma som har fungerat hur bra som helst i sju år, som jag även köpt begagnad. Jobbade ett år med att åka runt och reparera/laga Kinnarpsmöbler och för sju år sen var vi faktiskt rätt frikostiga med goodwillutbyten av trasiga och slitna delar av stolarna. Hör av dig till närmaste återförsäljare och hör ifall de kan ge dig ett par armstöd billigt. Hos oss låg det alltid ett 30-tal bättre begagnade och drällde på lagret som bara användes sporadiskt. Och sikta på att hitta samma modell på armstöd som du har där, de är absolut skönast och lättast att ställa in så de sitter skönt. Jag tror dock att det skulle bli snyggt att klä in dem, men det kan bli lite jobbigt för huden på armbågarna att sitta och gnida om man sitter längre stunder.

Om nackstödet glappar i höjdled löses det lättast med ett par rejäla smällar högt på baksidan av ryggstödet. Och den lilla "silverknappen" nere på ryggstödet är för att höja/sänka ryggstödet.

Grattis till ett fynd!

Jag tackar för all information, den är till stor hjälp! Har inte haft några problem med att nackstödet glapper (dock om vinklar det kan det röra sig i höjden), men tackar än en gång för infon!

Har du någon tanke om vad armstöd kan kosta? Just nu har jag inte så mkt pengar då jag har saker att göra i sommar..

Permalänk
Skrivet av jummarn:

http://www.kinnarps.com/Documents/UserGuides/UserGuidePlus6-8...

Här är en liten guide vad du har för funktioner och möjligheter, om du skulle vilja läggar pengar på den så går det köpa lösa armstöd hos Kinnarps.

Tackar grymt mycket! Den var riktigt bra!

Permalänk
Skrivet av Drygman:

Har en sådan stol på jobbet förmodligen en nyare modell vet ej om det är 6000 eller 8000 freefloat, måste bara gratulera till förmodligen världens skönaste kontorsstol.

Kan tillägga att jag var i kontakt med Kinnarps angående att beställa en sån stol till hemmet, över 6000 kr skulle de ha så jag vart snål...

Jag tackar!
Jag vet inte om du menade att du inte vet vilken modell du har på jobbet, men på min står det 6000.

Permalänk
Medlem

Har haft ett par sådana (kinnarp 6000) på jobbet. En i tyg och en i skinn. Synkrongungan är skitdålig och brukar gå sönder. Alla armstöd spricker så som på bilderna.De flesta 6000-stolar får problem med gungan, man måste då byta några slitdelar i teflon/plast. Jag tycker det är en rätt medioker stol kvalitetsmässigt.

Ska man ha riktig kvalitet så kolla på Frapett eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Har haft ett par sådana (kinnarp 6000) på jobbet. En i tyg och en i skinn. Synkrongungan är skitdålig och brukar gå sönder. Alla armstöd spricker så som på bilderna.De flesta 6000-stolar får problem med gungan, man måste då byta några slitdelar i teflon/plast. Jag tycker det är en rätt medioker stol kvalitetsmässigt.

Det var lite tråkigt att höra, men 50kr tycker jag ändå att det var värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GranathJr:

Det var lite tråkigt att höra, men 50kr tycker jag ändå att det var värt.

Klart den är värd 50 kr! Bara ett av hjulen kostar väl det dubbla att byta...

Ville mest poängtera att det inte är något speciellt med Kinnarps kvalitet.

Permalänk
Medlem

Hur har man lyckats ha sönder armstöden? Haft en sån där stol i hur många år som helst nu och den ser fortfarande ut som ny. Grym kvalité.

Lägg en liten pläd eller filt av något slag på den så sliter du inte på dynan mer.

Kinnarps är grymt bra att ha och göra med, som redan nämnts så kan man lätt köpa reservdelar billigt, särskilt om man har tur och de just ska byta ut några visningsexemplar.

Grattis till ditt kap.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Skum läste ditt inlägg och trodde först du betalat 3000kr hahahha