Funderingar kring hörlurar + DAC

Permalänk
Medlem

Funderingar kring hörlurar + DAC

God kväll Sweclockers!
Jag har under några veckors tid funderat på ett par nya lurar. För tillfället så har jag ett par AKG K514 och innan det så hade jag ett par AKG K77. Jag gillar verkligen AKGs lurar, de sitter skönt och låter bra.

Min far har ett par äldre AKG lurar av okänd modell (de ser ut som AKG K240 Studio) tillsammans med en Argon HA1 och denna kombo låter bra mycket bättre än mina lurar. Han har även sagt något om att "driversen" (heter det så?) är utbytta så modellen kanske inte är så viktig där.
Min kompis har ett par AKG K702 tillsammans med något ljudkort som han verkar tycka om.

Jag har läst på lite och funderar på att köpa en Fiio E10 tillsammans med antingen AKG K240 Studio, AKG K240 MK II, AKG K612 PRO eller AKG K 702

Vad jag förstår så är K240 Studio och MK II identiska förutom löstagbar sladd och färgen. K612 PRO ska vara en ny modell som jag inte har läst så mycket om men prislappen prickar väldigt bra till vad jag hade tänkt spendera. K702 är till K701 vad MK II är till Studio dock något billigare och jag har bara läst bra kommentarer om dem.

Jag undrar nu om någon här har erfarenhet av någon/några av dessa lurar eller E10an. Har ni något ni vill rekommendera? Jag är inte helt fastlåst hos AKG men jag lutar ganska starkt åt det hållet.

Tack så mycket för att ni tar er tid till att läsa min tråd och tack till er som svarar!

/Tobias

Permalänk
Medlem

Om du gillar AKG så ta en titt på K601, de har inte fått så mycket uppmärksamhet det sista men fortfarande väldigt bra.

EDIT: Såg att k612 var uppföljaren, är det bara en hundralapp som skiljer så är nog k612 ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

Om du gillar AKG så ta en titt på K601, de har inte fått så mycket uppmärksamhet det sista men fortfarande väldigt bra.

EDIT: Såg att k612 var uppföljaren, är det bara en hundralapp som skiljer så är nog k612 ett bättre val.

Har du lyssnat på dem? jag tänkta åka till Hifiklubben imorgon och lyssna på vad de har.

Edit: insåg precis att Hifiklubben inte säljer AKG så det kan bli svårt att lyssna på dem där. Vet du eller någon annan vart man kan provlyssna på lurar i Göteborg? Helst västra Göteborg

Edit2: nvm hittade en tråd med butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe305:

Har du lyssnat på dem? jag tänkta åka till Hifiklubben imorgon och lyssna på vad de har.

Edit: insåg precis att Hifiklubben inte säljer AKG så det kan bli svårt att lyssna på dem där. Vet du eller någon annan vart man kan provlyssna på lurar i Göteborg? Helst västra Göteborg

Edit2: nvm hittade en tråd med butiker

Jag har K701 och Fiio E5, jag tycker faktiskt att det låter riktigt bra. Dom kommer säkerligen blomma ut lite till med en E10, men man kan märka att lurarna har mer att ge. Men ändå, det låter finfint.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe305:

Har du lyssnat på dem? jag tänkta åka till Hifiklubben imorgon och lyssna på vad de har.

Edit: insåg precis att Hifiklubben inte säljer AKG så det kan bli svårt att lyssna på dem där. Vet du eller någon annan vart man kan provlyssna på lurar i Göteborg? Helst västra Göteborg

Jag har lyssnat på K240, K242, K601 och K701 och gillade alla egentligen. Det sagt så hade jag valt K601 bland dem eftersom jag föredrar öppna lurar. K701 är inte heller fel men jag tycker personligen att priset är för högt.

Tyvärr så testade jag inte lurarna i göteborg, utan i stockholm (eller kompisars lurar). Hör med MUG, de hade iaf ett par k601or när jag var där. Möjligtvis har 4sound vid odinsplatsen några K242or att prova. (ring innan bara, det var något år sedan)

EDIT: När du ändå är i affärerna, testa andra märken också. Sennheiser HD600/650 och Beyerdynamic D770 för att nämna några, är inte alls fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

Jag har lyssnat på K240, K242, K601 och K701 och gillade alla egentligen. Det sagt så hade jag valt K601 bland dem eftersom jag föredrar öppna lurar. K701 är inte heller fel men jag tycker personligen att priset är för högt.

Tyvärr så testade jag inte lurarna i göteborg, utan i stockholm (eller kompisars lurar). Hör med MUG, de hade iaf ett par k601or när jag var där. Möjligtvis har 4sound vid odinsplatsen några K242or att prova. (ring innan bara, det var något år sedan)

Tack så mycket för svaret
Jag hade helt glömt bort MUG, det var där jag köpte mina K77or för ett par år sedan, ska nog åka till dem. Kan även ta en titt hos 4sound och Hembiobutiken.

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt ett par K612 och en E10. Ser fram imot smset från posten.

Jag kommer skriva vad jag tycker om produkterna när jag har testat dem ifall någon annan som är sugen på liknande prylar läser tråden i famtiden.