Permalänk

Bygglogg "STRIKER 2"

Så var det då dags för nästa bygge att påbörjas.
Denna gång skall en idag ganska ovanlig chassimodell egenhändigt byggas ihop, jag tänker på en desktop-låda.

Hårdvaran som skall in i denna är riktig hardcore för den som är svag för socket 775.

Moderkort: ASUS STRIKER 2 EXTREME 790i

CPU: INTEL CORE 2 QUAD EXTREME QX9770

RAM: Corsair Vengeance 2x8Gb 1600Mhz

PSU: Corsair AX650

SSD: Intel 520 180Gb

Grafikkort: EVGA GTX 680 "Hydro Copper" 2Gb

-------------------------------------------------------------------------

Moderkort, cpu och ram har handlats av medlem "krku" här på sweclockers.
Nätagg kommer från mitt förra bygge i Prodigyn. Tråkigt att denna modell har slutat tillverkas av Corsair.
SSD'n är nyshoppad från Dustin för 1399kr

-------------------------------------------------------------------------

En stor del av detta chassi kommer att plockas från ett Cooler Master ATCS 840 silver.
Gillar skarpt finessen med att kunna dra ut hela moderkortsplåten så den kommer finnas kvar.

Storleken kommer bli betydligt mindre än ATCS 840 så vinkelslipen har använts fllitigt första byggkällen, en drös med popnitar har också borrats ut.
Det som sparas är bakstycke med psu-hållare och I/O plåten som är utdragbar på kullagrade skenor.

Funderar också på att behålla delen med uppfällbara kontakter för usb, hörlurar och mic. Får se vilken plats det kommer finnas i slutet av bygget.

Fronten kommer bestå av två 200mm fläktar. De som annars sitter i toppen av ATCS 840. De flyttar bra med luft redan vid lågt varvtal, enda nackdelen är att de behöver en del kräm för att snurras igång.

På vänstersidan hamnar insuget för nätagget.

Måtten som jag tänkt mig på denna låda är följande:

Höjd: 24cm
Bredd: 49cm (kan eventuellt bli kortare för att passa i befitlig tv-bänk)
Djup: 41cm

Material skall för viktens skull vara aluminium.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

To be continued...

Permalänk

Det är här allt börjar...

Uploaded with ImageShack.us

Jättesmidig glidplatta för moderkort och en 120/140 fläkt.

Uploaded with ImageShack.us

Ett monster har också en baksida.

Uploaded with ImageShack.us

Men även en ovansida.

Uploaded with ImageShack.us

En styck värmeutvecklande cpu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Följer med nöje

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk

Kort info om detta moderkort för de som inte känner till eller inte kommer ihåg hur läget såg ut år 2008.

Chipset "790i" är Nvidias egen uppfinning där vissa specifikationer skulle öppna för den standard som vi kan se idag på de flesta plattformer.

Citat från Nvidias hemsida:

"NVIDIA® nForce® 790i Ultra SLI®-based motherboards are the foundation for the world’s fastest gaming PCs, delivering top performance for 1600 MHz FSB Intel CPUs with extreme CPU overclocking, and unmatched DirectX® 10 gaming for 2-way, 3-way and Quad SLI technology. The only platform to support DDR3-2GHz also provides world-record setting memory speeds and component control with ESA."

Kort sammanfattat så handlar det om en Front Side Bus (FSB) på 1600Mhz, stöd för upp till 4x nvidia GPU's, DDR3 @2Ghz, dubbla Gigabit ethernet anslutningar.

Fancy fancy år 2008 vill jag lova. Kan inte komma på så många andra plattformer som stödjer 2x pci-e 2.0 x16.

Det som i mitt tycke saknas jämfört med modernare moderkort är USB 3.0 och SATA 6,0Gb/s. Men detta kan ju ett kontrollerkort lösa om man så önskar.

ASUS rivaler på denna tid var främst EVGA, men också XFX och Zotac. Små variationer finns på dessa moderkort baserade på nForce 790i Ultra SLI. Ibland vann ASUS med några fps i ett test, i ett annat var det EVGA. Men när det kommer till överklockning så är min erfarenhet att ASUS är mest kompetent till detta trots en på pappret sämre strömförsörjning.

http://www.evga.com/articles/enlarge.asp?img=790i_left.jpg

Permalänk

Material till själva lådan är nu äntligen inhandlat.
Mäta, såga, borra och gänga för glatta livet framöver.

......

Permalänk

Bakre ram klar mer eller mindre.

Uploaded with ImageShack.us