Electronova lämnar kunder utan pengar och produkter

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Electronova lämnar kunder utan pengar och produkter

Den Estlands-baserade elektronikhandlaren Electronova är på ekonomiskt obestånd och levererar inga beställningar till kunderna, trots att produkterna redan är betalda i förväg.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Okt 2003

Tråkigt för konkurrens men det är just därför man undviker små aktörer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Köper folk fortfarande saker med förskottsbetalning? för att spara 15 kr för fakturaavgiften ?!!

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Jag har ännu inte köpt hos någon av dom mindre eller okända aktörerna.. Tror jag håller mig till den taktiken.
Fast man vet ju aldrig, tänk bara på gamla Datorbutiken från Staffanstorp som kursade.. dom var ändå hyfsat stora och var med länge.

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Betala aldrig för något i förskott. Har de inte faktura eller postförskott så köp hos någon annan istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Mr_Lazy:

Köper folk fortfarande saker med förskottsbetalning? för att spara 15 kr för fakturaavgiften ?!!

Har för mig att Electronova bara tar emot förskottsbetalningar... :-\

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av borz:

Tråkigt för konkurrens men det är just därför man undviker små aktörer...

Dessvärre så. Det är ett MYCKET hårt arbete för små nya aktörer och bli större och trovärdiga också. Och bland dessa finns ofta oseriösa tyvärr.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Hur svårt är det att hålla sig till väletablerade företag som Inet, Komplett, Alina, CDON, och dylikt?
Det borde ringa varningsklockor när ett företag ENDAST accepterar förskottsbetalningar. =/

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Jul 2007

Är det inte 49kr i frakturavgift?
Jag payar alltid med kort, känns ju värdelöst att typ, köpa någonting billigt, vi säger 149kr, sen ska man betala 25% i fraktura, och sen har vi frakten också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Varför är jag inte ett dugg överraskad?

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 2x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: Asus PCE-AC68 |

|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Thomaseron:

Har för mig att Electronova bara tar emot förskottsbetalningar... :-\

Exakt det som är problemet?

Varningstecken redan där.

k.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Och så har dom mage att visa sig här på Sweclockers..
http://www.sweclockers.com/forum/member.php?u=204719

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Att folk är så naiva att dels betala i förskott, för att dessutom betala i förskott till ett litet skitbolag man aldrig hört talas om...
Köper _alltid_ på faktura!

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Sen att de inte ens är registrerade i Sverige utan endast existerar på balkan som företag är en stor faktor till varför inte jag har handlat av dem.

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av SprengdPanda:

Exakt det som är problemet?

Varningstecken redan där.

Jag håller med dig fullt ut.
Finns inte faktura som alternativ så köper inte jag
från en nätfirma. Dustin, CDON, inet osv har
jag handlat från några gånger nu, och de är
välkända, så hos dem skulle jag kunna betala
direkt, men brukar ändå ta faktura.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Zero Walker:

Jag payar alltid med kort, känns ju värdelöst att typ, köpa någonting billigt, vi säger 149kr, sen ska man betala 25% i fraktura, och sen har vi frakten också.

oftast mellan 19-29kr. aldrig fått 49kr i fakturaavgift

Lenovo Y520 15.6" | i5HQ | 1050ti 4GB | Samsung PM961 250GB
iphone 8+, PS4 Pro
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40,Blue Yeti, Razer Tiamat 2.2, Logitech G933

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm, Sverige
Registrerad
Jul 2001

OJ! VILKEN ÖVERRASKNING!

Ingen tub-länk, det är inte okej

Litet projekt

yayaya I am Lorde yayaya

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogarna runt katrineholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Mr_Lazy:

I början körde jag bara med postförskott, dock nu när man kör mest via INET/Komplett,ect,ect som man litar på.

EVGA GTX 1080 / i7 4790k / Msi Z97 Krait / 16gb HyperX Fury 1600mhz / SuperFlower Leadex 1000w / ASUS PB278Q / Acer 34" Predator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

De hade rätt mycket erbjudanden på Groupon och dylikt. Jag har alltid undrat hur de har kunnat hålla så låga priser eftersom det har varit svensksålda produkter och det marginalerna är inte så stora och de kanske helt enkelt inte kunnat få den volym de behöver när det är så billigt.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Subzero299:

Sen att de inte ens är registrerade i Sverige utan endast existerar på balkan som företag är en stor faktor till varför inte jag har handlat av dem.

Tror att du behöver plugga geografi kompis. Balkan ligger i syd östra Europa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Subzero299:

Balkan?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Balkanhalv%C3%B6n

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Precis samma sak jag trodde första gången jag kom in på deras hemsida. Vilka stollar!

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Zero Walker:

Jaha, men om du köper en mobiltelefon för 5999kr?

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av PerZerk:

Betala aldrig för något i förskott. Har de inte faktura eller postförskott så köp hos någon annan istället.

Skrivet av Mr_Lazy:

Köper folk fortfarande med postförskott ställer jag som motfråga? Det gjorde man ju förr, men idag är det så enkelt att betala med kort.

Handlar över hela vida världen med mitt Mastercard och Paypal, och aldrig blivit lurad eller inte fått varor. Man får ju helt enkelt granska stället man köper ifrån i så fall.

Och faktura är bara bök, avgift plus att det först ska tas kreditupplysning så en order blir ett par dagar senare.

Hellre spara ett par dagar och få det snabbt, samtidigt spar man ett par kronor och tänker på miljön.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Mr_Lazy:

Ja, detta är väl sant så länge det angår mindre företag.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Pantern1337:

Köper folk fortfarande med postförskott ställer jag som motfråga? Det gjorde man ju förr, men idag är det så enkelt att betala med kort.

Handlar över hela vida världen med mitt Mastercard och Paypal, och aldrig blivit lurad eller inte fått varor. Man får ju helt enkelt granska stället man köper ifrån i så fall.

Och faktura är bara bök, avgift plus att det först ska tas kreditupplysning så en order blir ett par dagar senare.

Hellre spara ett par dagar och få det snabbt, samtidigt spar man ett par kronor och tänker på miljön.

köper man via faktura via företag som använder typ klarna så tar det då inte någon dag extra, den upplysningen sker per automatik när du lägger orden om det ens sker någon.. vet att jag har då aldrig fått hem något papper om att dom gjort någon upplysning vid köp med vanlig faktura bara när man väljer avbetalning och aldrig då häller tar de någon extra dag, alltid fått mina varor dagen efter så länge det vart innan 3-4 tiden jag lagt ordern..

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Pantern1337:

har ALDRIG tagit en enda dag längre för mig med faktura över 10års tid.
skippar man faktura gör det pga en kreditupplysning kanske man inte borde beställa alls om man har det så kärvt?

Lenovo Y520 15.6" | i5HQ | 1050ti 4GB | Samsung PM961 250GB
iphone 8+, PS4 Pro
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40,Blue Yeti, Razer Tiamat 2.2, Logitech G933

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008

Deras hemsida utstrålar verkligen en känsla av trovärdighet...

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Asus Radeon R9 280X 3 GB DirectCU II TOP | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

Jag har varnat ett antal ggr. mot Electronova och bl.a. klagat på deras försäljningsvillkor osv. Trots att det är uppenbart att nåt är lurt väljer folk ändå att handla såna ställen. Fattar ingenting

Sedan ska det alltid komma någon som vill att man ska tycka synd om dom. Jag blev lurad på 5000 och jag är student, wah, wah, wah.
Isf. är du ingen vidare student då alla borde inse att nåt är fel. Det är till stor del såna personers fel att det ens finns såna skitföretag. Ni borde skämmas.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2006

Aldrig hört talats om dem innan jag läste artikeln, och iochmed de bara verkar ta förskott är det inte så konstigt det heller. En sådan tjänst kan inte bli mer populär än nuvarande seriösa aktörer och har man förnuft i kroppen går man inte på det heller.