Permalänk
Medlem

Av det jag sett så ser ju Amoled mycket vassare ut. Skarpare, klarare, och man tror nästan att skärmen har andra inställningar. Jämför bara klockan på Glance-skärmen, på Amoled är den gnistrande vit och otroligt skarp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Av det jag sett så ser ju Amoled mycket vassare ut. Skarpare, klarare, och man tror nästan att skärmen har andra inställningar. Jämför bara klockan på Glance-skärmen, på Amoled är den gnistrande vit och otroligt skarp.

Skarpare är den ju inte. Speciellt inte när den använder PenTile matrix.
http://en.wikipedia.org/wiki/PenTile_matrix_family

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Skarpare är den ju inte. Speciellt inte när den använder PenTile matrix.
http://en.wikipedia.org/wiki/PenTile_matrix_family

Sätt en 1020 bredvid en annan Lumia med IPS och se.

Det du säger är ungefär att något med mindre pixlar inte kan uppvisa en bättre tv-bild än en med fler pixlar. Din länk får säga vad den vill. Jag har i detta nu en 1020 i ena handen och en annan med IPS i andra, och jag tycker 1020 är mycket skarpare, klarare. Jag trodde det var annorlunda ljusinställningar först, pga skillnaden, men det är samma.

Standby-klockan ser dopad ut på 1020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Sätt en 1020 bredvid en annan Lumia med IPS och se.

Det du säger är ungefär att något med mindre pixlar inte kan uppvisa en bättre tv-bild än en med fler pixlar. Din länk får säga vad den vill. Jag har i detta nu en 1020 i ena handen och en annan med IPS i andra, och jag tycker 1020 är mycket skarpare, klarare. Jag trodde det var annorlunda ljusinställningar först, pga skillnaden, men det är samma.

Standby-klockan ser dopad ut på 1020.

Håller med.
Det är samma sak med 925:an, den första telefonen ever där man, helt obehindrat, kunde surfa/arbeta och samtidigt läsa på skärmen i skarpt solsken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Håller med.
Det är samma sak med 925:an, den första telefonen ever där man, helt obehindrat, kunde surfa/arbeta och samtidigt läsa på skärmen i skarpt solsken.

Men det har väl ändå med ljusstyrkan att göra.
Visst, det finns fördelar med amoled men att en sådan är skarpare än en lcd ips, när den kör PenTile, inte en chans. Det kanske är dom överdrivna färgerna som får er att förundras. Sedan vad det gäller glancescreenen så är ju amoleden pixlar avstängda när den ska visa svart. Så svart är verkligen svart och det är nog detta som gör att ni ser klockan tydligare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Men det har väl ändå med ljusstyrkan att göra.
Visst, det finns fördelar med amoled men att en sådan är skarpare än en lcd ips, när den kör PenTile, inte en chans. Det kanske är dom överdrivna färgerna som får er att förundras. Sedan vad det gäller glancescreenen så är ju amoleden pixlar avstängda när den ska visa svart. Så svart är verkligen svart och det är nog detta som gör att ni ser klockan tydligare.

Absolut är ljusstyrkan en komponent i det hela i starkt solljus, men det som är helt avgörande är att:
a) svart verkligen är svart och vitt är vitt.
b) minimalt med reflexer.
c) att färgerna är klara och inte blurriga, vilka de lätt blir på andra skärmar.
d) och sist men inte misnt betrakningsvinkeln, som är extremt bra.

En av de främsta orsakerna till att jag tidigare skaffade en 925:a var just hur skärmen hanterade starkt soljus.
De andra telefonerna på marknaden jag då testade var inte i närheten (jag testade allt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Håller med.
Det är samma sak med 925:an, den första telefonen ever där man, helt obehindrat, kunde surfa/arbeta och samtidigt läsa på skärmen i skarpt solsken.

Du hade aldrig en N9:a va?

Permalänk
Medlem

Sweet med autoupload till Flickr, nu behöver man aldrig köpa mer utrymme: http://windowsphone.com/s?appid=c4a83342-66b7-4709-a649-792f7...
Surt att man måste vara uppkopplad till wifi och strömkälla men ändå såååå skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csjaunja:

Du hade aldrig en N9:a va?

Nä, det stämmer.
Tittar man i specen för N9:an så hade den ju en oled-skärm och då måste det ju vara en "sol-lur".
Så jag får väl ta och modifiera mitt tidigare uttalande lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Dålig batteritid är alltid beroende på någon installerad app som:
A) antingen är dåligt programmerad eller konstruerad på sådant sätt att den behöver mycket batteritid.
B) eller att appen har hängt sig.

B) brukar fixa sig genom att starta om telefonen.

Det är fruktansvärt tidsödande att ta reda på vilken app det är som är boven och det vore önskvärt om MS kunde ändra opet så att det var möjligt att se hur mycket batteri enskilda appar drar.

Farligt att dra alla över en kam. Dålig batteritid är ALLTID beroende på någon installerad app.
Finns andra orsaker också, det VANLIGASTE däremot om man bortser från gammalt batteri är mycket möjligt pga någon installerad app.

Jag skickade in min till en serviceverkstad kom tillbaka med "omprogrammerad + refurbish". Fungerade den som den skulle? Nope.

Gjorde ytterligare ett test, helt fabriksåterställd telefon utan en ända app installerad från windows store.

Inställningar:
Applications -> Background Tasks: HERE Drive+ blocked. (Only app showing here)
email+accounts: Microsoft-account (Download new content every 15 minutes) and Nokia-account
Wi-Fi : On, Only checked: Automatically connect to Wi-Fi hotspots.
Bluetooth: Off
tap+send: Off
Cellular: Data On, Don't roam, Highest connection speed: 2G
Location: Off
Batterysaver on: When battery is low
Backup: off
Brightness: Auto: On
Feedback: Disabled
Display+touch: Sunlight readability: On, Battery Saver brightness: On, Touch sens: Normal, Unchecked: Double tap, Glance: Off

Tog ur den fulladdad från laddaren när jag gick och la mig.
När jag vaknade 8,5 timmar senare hade jag 25% kvar. Även säkerställt att allting var nerstängt genom att hålla ner bakåt-knappen och endast se Start-skärmen där. Använde inte telefonen en sekund heller med tanke på att jag låg och sov. (Om jag nu inte går i sömnen, vem vet)

Slutsats: Hårdvarufel eller fel i Microsoft/Nokia programvara. Oavsett vad av dessa så anser jag telefonen defekt och köpet är hävt.

Permalänk
Medlem

Visst är det (o)lustigt att telefonen heter 909 när man pluggar in den i datorn, eller när man tittar under 'om' och ser att modellen heter 909?

Någon annan som fått ett liknande ex?

Permalänk
Medlem

Min kinamobil heter också 909.

Problemen med batteritiden verkar ha att göra med att telefonen skiftar mellan 3G/4G eller har allmänt dålig mottagning, om det inte är någon app som är skyldig. Om någon här har problem med batteritiden, skulle du kunna testa att stänga av 4G? Jag har ju inte 4G på min mobil så jag kan inte testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Visst är det (o)lustigt att telefonen heter 909 när man pluggar in den i datorn, eller när man tittar under 'om' och ser att modellen heter 909?

Någon annan som fått ett liknande ex?

909 var förmodligen ett utvecklingsnamn som inte har ändrats.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparre:

Min kinamobil heter också 909.

Problemen med batteritiden verkar ha att göra med att telefonen skiftar mellan 3G/4G eller har allmänt dålig mottagning, om det inte är någon app som är skyldig. Om någon här har problem med batteritiden, skulle du kunna testa att stänga av 4G? Jag har ju inte 4G på min mobil så jag kan inte testa.

Läs mitt inlägg igen

"Highest connection speed: 2G" , men batteriet är lika dåligt även i flygplansläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparre:

Min kinamobil heter också 909.

Märkligt för vissa heter som de kallas, 1020, medan andra, som du och jag, fick en 909-variant. Min heter visst 909.1, såg jag nu.

Citat:

Jag har ju inte 4G på min mobil så jag kan inte testa.

Har din inte 4G?

Skrivet av Valiumballong:

909 var förmodligen ett utvecklingsnamn som inte har ändrats.

Jo, men skumt att det inte justerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Kan kolla när jag kommer hem

köpt på netonnet.

059T9111

Vi verkar ha samma kod och 909.1. Vad jag sett är det ingen träff på Google. Är du helt säker på att du har 3 1or på slutet och inte två? För jag har två och koden brukar vara sju'siffrig.'

Irriterande det är med 909.1.

Permalänk
Medlem

Appropå AMOLED vs LCD IPS.

Det beror till stor del på hur bra LCD-skärmen är. Många är ganska dåliga. Men om man har en riktigt bra, som HTC One, så har man en bättre färgåtergivning och vitare vitor. Många tror att det vita är vitare på AMOLED men det är mer för att det svarta är riktigt svart, så kontrasten blir större.
Men AMOLED har generellt sett svårare att nå riktig hög nits jämfört med LCD. Apple väljer LCD av en anledning, speciellt den nya IZGO-standarden är riktigt bra. Men på längre sikt, 10+ år, så är OLED-tekniken definitivt framtiden.

Men annars så är Nokia överlag väldigt bra med lurar som man kan ha i starkt soljus.
Visade detta på 1520-tråden nyligen:

Galaxy Note 3 (som har AMOLED) längst till höger.
Den är mörkare än iPhone's LCD.

Så den som tror att Nokia's ljusstyrka har med AMOLED i sig att göra har inte läst på.
Förresten, Lumia 1520 har en LCD-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Men annars så är Nokia överlag väldigt bra med lurar som man kan ha i starkt soljus.

Det är iofs bra, men just starkt solljus är väl inte det vanligaste man har runt sig när man pillar med luren.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Telepati:

Vi verkar ha samma kod och 909.1. Vad jag sett är det ingen träff på Google. Är du helt säker på att du har 3 1or på slutet och inte två? För jag har två och koden brukar vara sju'siffrig.'

Irriterande det är med 909.1.

ursäkta det ska vara 2 1or i slutet inte 3

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Tror alla europeiska heter 909.1 i firmware och på sim-trayen. Sen namnändring helt enkel
http://mynokiablog.com/2013/10/12/nokia-909-mystery-explained...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

ursäkta det ska vara 2 1or i slutet inte 3

Tänkte väl det

Håller på att plocka ner den senaste updaten, jag tillhör den otåliga typen.

http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-1020-receives-minor-firmwa...

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Tänkte väl det

Håller på att plocka ner den senaste updaten, jag tillhör den otåliga typen.

http://wmpoweruser.com/nokia-lumia-1020-receives-minor-firmwa...

drog in gdr3 (dev. update:D)

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

drog in gdr3 (dev. update:D)

Håller på med detsamma just nu, bara för att jag ruttnade på att inte ha screen-lock. Var ju otroligt smidigt att registrera sig som utvecklare;)

Permalänk
Medlem

När ni har lagt in GDR3 så finns det en app till just screen-lock, som heter Auto Rotation, som gör att man kommer direkt in till funktionen, istället för att klicka på inställningar och scrolla. Mycket smidigt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Om Nokia hade fått sälja en egen version med Android hade de varit världsledande direkt.

Jasså. Vilken tur att vi har experter på detta som självsäkert kan spå i framtiden?

För att vara lite mer seriös; Personligen så tror jag lite mer på den motsatta terorin (utan att vara lika tvärsäker i mina åsikter och teorier som vissa spådamer). Dvs att Nokia hade dött för länge sedan om det varit en i mängden av hundratalet (nåja, kanske inte riktigt där änn) tillverkare av Androidlurar.

Skrivet av Hullsc:

Nu tvingar ju Microsoft dem att anpassa hela deras lineup för WP8, vilket verkligen sabbar Nokias försäljning.

Tvingar?

Ojdå.

Så hade Google "tvingat" Nokia att anpassa sin "lineup" för Android om de valt att köra på Android (vilket var ett alternativ som de övervägde, men kom fram till var ett sämre alternativ för dem)?

Hmmm.. måse säga att jag verkligen inte hänger med i dina tankegångar där.

Skrivet av Hullsc:

Bara tanken på möjligheten att själv välja OS på sin Lumia hade varit som rena himmelriket och jag hade direkt öppnat plånboken vid varje ny lansering.

Microsoft och en del andra är inne på en annan linje, men att låta alla större Androidtillverkare (Samsung, HTC, etc) ha både Android och WP i sina telefoner som man kan dualboota och välja OS vid start.

1. Hade ju gett de som föredrar WP en rad fler lurar att välja på (nu har vi nästan bara lurar ifrån Nokia, men fåtalet lurar ifrån HTC och Samsung).
2. Folk som köper telefoner utan att direkt tänka aktivt vilket system som finns i dem och är bäst; de hade själva enkelt kunna testa WP som alternativ till Android.
3. De som kör WP, men som någon gång hade behov av Android (eller någon av dess applikationer), hade ju kunnat dualboota emellan systemen.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

http://www.theverge.com/2013/10/29/5041666/nokia-lumia-sales-...
Oja, går så dåligt för Nokia nu.

Det gick dåligt för Nokia innan MS kom in i bilden. Nokia hade kunnat välja Android-spåret men gjorde inte detta. MS tvingar inte Nokia mer än att Nokia gick med på avtalet frivilligt för att rädda företaget. MS har inte heller tvingat Nokia att sälja sin mobiltelefonavdelning.
(... bla bla bla foliehatt bla bla bla ...)

/betan

- Bra att vi har folk som vet vad som verkligen hände.

Skrivet av martinot:

Jasså. Vilken tur att vi har experter på detta som självsäkert kan spå i framtiden?

För att vara lite mer seriös; Personligen så tror jag lite mer på den motsatta terorin (utan att vara lika tvärsäker i mina åsikter och teorier som vissa spådamer). Dvs att Nokia hade dött för länge sedan om det varit en i mängden av hundratalet (nåja, kanske inte riktigt där änn) tillverkare av Androidlurar.

Tvingar?

Så hade Google "tvingat" Nokia att anpassa sin "lineup" för Android om de valt att köra på Android (vilket var ett alternativ som de övervägde, men kom fram till var ett sämre alternativ för dem)?

Microsoft och en del andra är inne på en annan linje, men att låta alla större Androidtillverkare (Samsung, HTC, etc) ha både Android och WP i sina telefoner som man kan dualboota och välja OS vid start.

1. Hade ju gett de som föredrar WP en rad fler lurar att välja på (nu har vi nästan bara lurar ifrån Nokia, men fåtalet lurar ifrån HTC och Samsung).
2. Folk som köper telefoner utan att direkt tänka aktivt vilket system som finns i dem och är bäst; de hade själva enkelt kunna testa WP som alternativ till Android.
3. De som kör WP, men som någon gång hade behov av Android (eller någon av dess applikationer), hade ju kunnat dualboota emellan systemen.

mvh,
martin

Det låter rimligt. Jag överväger Lumia 1020 och hoppas det fortsätter åt rätt håll med windows phone.

Mvh

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Lagt in den nya updaten 3050.0000.1338.0001. Lite småjusteringar. Jag gillar förbättringar, många bäckar små.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om andra upplevt samma, eller om det avhandlats i tråden, men jag tycker den har dålig batteritid. Och batteritiden är störande, den utgör ett stressmoment som jag upplever som mycket störande, jag tänker på det flera gånger om dagen, och funderar på om det finns laddare dit jag ska.

Så var det inte med min 920, och så vägrar jag att ha det. Antingen så kommer detta förbättras genom Black-updaten, eller så köper jag en annan. För en fulladdad lur, med högst normalt användande under dagen, ska inte vara i behov av laddning redan på sen e.m. Ruskigt störande. Trist när telefonen är både väldigt läcker och mycket bra, grym skärm, grym touch, grym känsla i själva luren. En kanonlur helt klart, men min har en akilleshäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag vet inte om andra upplevt samma, eller om det avhandlats i tråden, men jag tycker den har dålig batteritid. Och batteritiden är störande, den utgör ett stressmoment som jag upplever som mycket störande, jag tänker på det flera gånger om dagen, och funderar på om det finns laddare dit jag ska.

Så var det inte med min 920, och så vägrar jag att ha det. Antingen så kommer detta förbättras genom Black-updaten, eller så köper jag en annan. För en fulladdad lur, med högst normalt användande under dagen, ska inte vara i behov av laddning redan på sen e.m. Ruskigt störande. Trist när telefonen är både väldigt läcker och mycket bra, grym skärm, grym touch, grym känsla i själva luren. En kanonlur helt klart, men min har en akilleshäl.

Fick ett litet tips som gav mig lite mer batteritid.

När man laddar telefonen över natten eller liknande så ska man stänga av Batterisparfunktionen och sen sätta på den när laddningen är klar. Kan ge lite men jag tycker den håller bra, brukar ha ~10-20% kvar på kvälen. Om jag nu inte spelat en massa.

--------------

Någon som har en sådan Grip?
http://www.ebay.com/itm/Brand-New-In-Box-NOKIA-Lumia-1020-Cam...

Funkar dessa med min modell? Eller har dom annat laddningssystem utomlands?