Nokia lanserar Lumia 1020 med kamera på 41 megapixel

Permalänk
Melding Plague

Nokia lanserar Lumia 1020 med kamera på 41 megapixel

Finska Nokia satsar vidare på mobiltelefoner med högpresterande kamerasensorer. Senast ut är Lumia 1020 med Windows Phone och 41 megapixel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det börjar gå bättre för Nokia nu då, när de har någonting bra som ingen annan tillverkare har!

Permalänk
Medlem

Det har blivit en löjlig grej att ha så högt antal megapixlar som möjligt... Det ger ju ändå ingenting om linsen är kass, mer än att du har en otroligt stor bild, men den är fortfarande suddig om du har dålig lins

*EDIT*
Har den en bra lins?

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Inb4: "Hade den bara haft Android hade jag köpt den...!"

(•_•)
( •_•)>⌐■-■
(⌐■_■)

Edit: även: "41MP är onödigt för jag fattar inte tekniken!"

Edit2: jag ska köpa en, definitivt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Verkar RIKTIGT fet. Kanske blir en sådan

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Är detta en kompaktkamera som man kan ringa och skicka sms med?

Permalänk
Medlem

38 Mpix torde generera ganska stora bildfiler (utrymmesmässigt då) och då är det ju riktigt synd att den inte har stöd för minneskort. :/

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Avstängd

Här är presentationen.

Ser nice ut rent tekniskt men jag behåller min 920 ett tag till. Tycker inte att det var så snyggt med kamerahuset.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

En liten uppgradering från min Lumia 800 Jag använder telefonen till att ringa och smsa med, Kamera + Appar är ju bara en bonus som man inte borde klaga på!

Permalänk

Ser fram för allt fram emot att testa den nya kamera mjukvaran. Denna plus kamera/batteri-bakhöljet kan bli riktigt fett!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Den ser bra ut! Frågan är om de kan få fart på sin försäljning ordentligt med denna? Hur går det för Nokia nu någon som har koll? Har de sagt något om priset i svenska butiker än?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

En variant på Lumia 920 med en superkamera är inte fel. Särskilt för de som använder kameran mycket. Varianter på 920 är också 925 och 928. Bra med många alternativ för kunder.
Har läst att en del är besvikna på specsen.

Men 1020 är väl inte en ersättare för 920 eller Nokias nya "flaggskepp" ska man väl också nämna.

Den riktiga ersättaren till Nokia Lumia 920 lär lanseras i september:
http://www.knowyourmobile.com/nokia/nokia-eos/20525/nokia-rev...

Jag har själv en Lumia 920 och väntar till den modellen innan det blir ett ev, byte.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en trevlig telefon, men kan inte med Modern UI så avstår, men hoppas det går bra för nokia, planerar att byta ut min ålderstigna jobbnalle mot en Nokia 301 (behöver lång standby och samtalstid ofta) därav ingen hipp smartphone för jobb.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Detta kan bli min första windows 8 mobil faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Doodle:

38 Mpix torde generera ganska stora bildfiler (utrymmesmässigt då) och då är det ju riktigt synd att den inte har stöd för minneskort. :/

"Precis som med det tidigare megapixelmonstret Nokia 808 PureView så kommer du oftast inte att ta en bild på 41 megapixel för att ladda upp på nätet. Istället så kommer resultatet att bli en femmegapixelsbild då telefonen tar 7 pixlar och räknar om dessa till en pixel. Du kan även använda alla pixlar för att zooma precis som på föregångaren och detta kan du göra efter du har tagit din bild så om du inte riktigt vet vad du vill fånga kan du bara ta en bild lite slappt för att sedan komponera och zooma hur du vill. "

Antagligen kan man välja hur man vill använda de 41 MP, och det är ju smart. Tror även den kan minska brus genom att slå ihop flera olika pixlar till en. Dock lär den ju också generera mer brus pga de helvetes massa pixlarna.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

"Precis som med det tidigare megapixelmonstret Nokia 808 PureView så kommer du oftast inte att ta en bild på 41 megapixel för att ladda upp på nätet. Istället så kommer resultatet att bli en femmegapixelsbild då telefonen tar 7 pixlar och räknar om dessa till en pixel. Du kan även använda alla pixlar för att zooma precis som på föregångaren och detta kan du göra efter du har tagit din bild så om du inte riktigt vet vad du vill fånga kan du bara ta en bild lite slappt för att sedan komponera och zooma hur du vill. "

Antagligen kan man välja hur man vill använda de 41 MP, och det är ju smart. Tror även den kan minska brus genom att slå ihop flera olika pixlar till en. Dock lär den ju också generera mer brus pga de helvetes massa pixlarna.

Kameran tar två bilder: en på 38MP och en oversamplad på 5MP. Man kan misstänka att lagringsminnet rätt snabbt blir fullt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Visst sticker kamerahuset ut en del. Men ändå inte lika mycket som Samsungs motsvarighet:
http://www.slashgear.com/nokia-lumia-1020-vs-samsung-galaxy-s...

Tycker Nokia har fått till en bra kompromiss i det avseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

Det har blivit en löjlig grej att ha så högt antal megapixlar som möjligt... Det ger ju ändå ingenting om linsen är kass, mer än att du har en otroligt stor bild, men den är fortfarande suddig om du har dålig lins

*EDIT*
Har den en bra lins?

Du har en poäng. Det är imo roligare med större sensor och större bländaröppning än med fler pixlar, men i detta fallet sitter det även optik från Zeiss, så det lär vara helt ok kvalitet där också

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

Det har blivit en löjlig grej att ha så högt antal megapixlar som möjligt... Det ger ju ändå ingenting om linsen är kass, mer än att du har en otroligt stor bild, men den är fortfarande suddig om du har dålig lins

*EDIT*
Har den en bra lins?

Objektivet är fram Zeiss, så det ska vara bra. Alla pixlarna används för att kunna zooma digitalt, enligt whitepaper kan man zooma 3x utan att förlora upplösning om man sparar bilden i 5MP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

Det har blivit en löjlig grej att ha så högt antal megapixlar som möjligt... Det ger ju ändå ingenting om linsen är kass, mer än att du har en otroligt stor bild, men den är fortfarande suddig om du har dålig lins

*EDIT*
Har den en bra lins?

Det ska vara väldigt bra för att vara en telefon. Det är bara att kika på exempelbilderna, litar man inte på de Nokia själva släppt, kan man ju kika på bilder folk tagit med föregångaren purewiew 808 (säkert felstavat). Som denna ska ha en uppgraderad variant utav.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

sjukt intressant mobil, jag har en Lumia 800 i jobbet och jag har i princip helt slutat använda kompaktkameror när jag jobbar i fält. Att få riktig optik och skapliga upplösningar i en mobil har jag väntat på länge. Det blir en hel del fotograferande som yrkesverksam miljökonsult på jordskruvar, provgropar, jordskikt och annat smått där detaljer är viktigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Du har en poäng. Det är imo roligare med större sensor och större bländaröppning än med fler pixlar, men i detta fallet sitter det även optik från Zeiss, så det lär vara helt ok kvalitet där också

Skrivet av DBDev:

Objektivet är fram Zeiss, så det ska vara bra. Alla pixlarna används för att kunna zooma digitalt, enligt whitepaper kan man zooma 3x utan att förlora upplösning om man sparar bilden i 5MP

Vet ingenting om Zeiss, får googla dom.
Jag är bara lite rädd av mig sen jag tidigare hade en kameramobil från Sony Ericsson på 3.2 megapixlar, den hade mycket bättre bild än min sambos smart phone Samsung Galaxy Z (nån lite billigare modell av SII'an typ) på 5 megapixlar. Sen skaffade jag mig en ny kameratelefon med bra lins på 5 megapixlar, och den klår många telefoner som har 8 och 12 megapixlar.
Nu sitter jag på en Huawei Ascend U9510E (den med det stora batteriet) och där har jag en oduglig kamera tyvärr. Dock är telefonen genialisk i övrigt, men man kan inte få allt helt enkelt.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Kameran tar två bilder: en på 38MP och en oversamplad på 5MP. Man kan misstänka att lagringsminnet rätt snabbt blir fullt.

Right, inte riktigt så jag uppfattade det. Men ja, då lär de ta slut snabbt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

Vet ingenting om Zeiss, får googla dom.
Jag är bara lite rädd av mig sen jag tidigare hade en kameramobil från Sony Ericsson på 3.2 megapixlar, den hade mycket bättre bild än min sambos smart phone Samsung Galaxy Z (nån lite billigare modell av SII'an typ) på 5 megapixlar. Sen skaffade jag mig en ny kameratelefon med bra lins på 5 megapixlar, och den klår många telefoner som har 8 och 12 megapixlar.

Storleken på sensorn spelar stor roll:
Här ser du till exempel skillnaden mellan 1020 och 720:

Andra jämförelser kommer behöva väntas till den faktiskt släpps på marknaden; speciellt intressant är ju att jämföra med L920, iPhone5, HTC One, Samsung Galaxy S4.

Permalänk

41 MEGAPIXEL?!
Hoppas att lensen ocksdå är bra då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodle:

38 Mpix torde generera ganska stora bildfiler (utrymmesmässigt då) och då är det ju riktigt synd att den inte har stöd för minneskort. :/

Du läser dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det ska vara väldigt bra för att vara en telefon.

Till och med bättre än alla kameror också, enligt mig i alla fall, för att den har dubbelt mer megapixlar än någon kamera.

Exempel på bilder tagna med den där äldre Nokia pureview 808 mobilen:
http://nokiarules.files.wordpress.com/2012/02/rock-climbing-i...
http://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Shit vad mycket pixlar, den måste ju vara skitbra! Nej..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

41 megapixel i fickan? Helt sjukt, hoppas bara bilderna blir skarpa också och inte bara stora. Appropå storlek, bilderna man tar lär ta upp avsevärt med plats i telefonen.

Permalänk
Medlem

Min nokia N8 tar bilder betydligt bättre än sambons S4.
S4an vinner om det är optimala förhållande, men det är det nästan aldrig.
Carl Zeiss <3

S4an har inte en chans framförallt på rörliga bilder, helt värdelös på det.