Nokia lanserar Lumia 1020 med kamera på 41 megapixel

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Till och med bättre än alla kameror också, enligt mig i alla fall, för att den har dubbelt mer megapixlar än någon kamera.

Exempel på bilder tagna med den där äldre Nokia pureview 808 mobilen:
http://nokiarules.files.wordpress.com/2012/02/rock-climbing-i...
http://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/...

Säkert bra kamera, men man ska inte gå enbart på Mpx för att få bra bildkvalitet, nästan vilken dedikerad vanlig modern kamera som helst med säg över 10mpx och med viss ok kvalitet på kameran. kommer ge bättre bilder rent tekniskt, typ vanlig bra kompaktkamera
går man sen upp till FX format och ca 15mpx+ så ligger ju en sån skyhögt över i bildkvalitet.
Och i DX format med bra optik, långt över i kvalitet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Shit vad mycket pixlar, den måste ju vara skitbra! Nej..

Ta lite tid och titta på de exempelbilder som finns - av vad jag sett så slår den allt i mobilkameraväg idag. Sedan kan du återkomma med det tröttsamma gnällandet...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13687171']Ta lite tid och titta på de exempelbilder som finns - av vad jag sett så slår den allt i mobilkameraväg idag. Sedan kan du återkomma med det tröttsamma gnällandet...

Han skrev aldrig att den var dålig, utan att bara för att den har många pixlar så innebär det inte per automatik bra bilder.

Permalänk
Medlem

Trotts fler pixlar känns de inte lika attraktiva som de gjorde i asus 4k skärm

Permalänk
Medlem

Är man intresserad av foto och bild har man ju oftast en riktig kamera. Vet inte om det är rätt i satsa på en bättre kamera i mobilen. De flesta använder ju bara mobilkameran till att ladda upp bilder till facebook/instagram och då spelar det ingen roll hur bra kameran är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Inb4: "Hade den bara haft Android hade jag köpt den...!"

Hade den bara haft Android hade jag köpt den...!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

Det har blivit en löjlig grej att ha så högt antal megapixlar som möjligt... Det ger ju ändå ingenting om linsen är kass, mer än att du har en otroligt stor bild, men den är fortfarande suddig om du har dålig lins

Det är en försäljnings sak dock så jag litar på Nokia att dom använder 41 megapixlar inte bara för att dom vill vinna pixel-racet utan att dom faktiskt tycker att det behövs för att deras kamera skall möta deras standard.

On Topic: Jag har tänk mig en 920 fram tills nu... man blir ju sugen på en 1020 nu ^^

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hade den bara haft Android hade jag köpt den...!

Finns nog sätt att installera Android på den men jag skulle aldrig köpa en Nokia Android telefon... hatar Android så mycket att jag hellre är utan telefon än att använda Android...

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Du läser dåligt.

"Trots sensorns kapacitet är maximal bildstorlek "bara" 7 136 × 5 360 pixlar, motsvarande 38 megapixel. Vid fotografering sparas dock samtidigt en betydligt mindre version, där sju närliggande pixlar interpoleras till en enda för lägre brusnivåer och enklare delning på sociala medier."

Verkar som du läser dåligt.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hade den bara haft Android hade jag köpt den...!

"Hade den bara laggat så hade jag köpt den" (ironi)

Permalänk
Inaktiv

Ni som gnäller och gnyr om megapixlar hut och dit, vet ni ens hur kameran fungerar?

Tror ni allvarligt talat att Nokia lanserat den med 41 megapixlar för att "ha flest megapixlar"?

Ibland blir man riktigt trött på er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Shit vad mycket pixlar, den måste ju vara skitbra! Nej..

Yttligare en trångsynt forumit.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare här, intressant men lite synd på inget microSD eller uppgradering av SoC... Aningens klent batteri också (har en 920) ifall man ska fota mycket med den... Men nyheten verkar ha missat de rätt intressanta tillvals skalet:

Med möjlighet att fästa tripod...

*edit Glömde påpeka att kameragreppet innehåller ett 1020mAh batteri också (undrar om det var planerat... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Ni som gnäller och gnyr om megapixlar hut och dit, vet ni ens hur kameran fungerar?

Tror ni allvarligt talat att Nokia lanserat den med 41 megapixlar för att "ha flest megapixlar"?

Ibland blir man riktigt trött på er.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HerrGoreMann:

Yttligare en trångsynt forumit.

¨

Hoppas verkligen att jag misstolkar Er. Så ni menar att "flest Megapixlar är bäst"

Varför skulle INTE Nokia använda dessa 41 Megapixlar som PR-trick?
Är lite mer än MP och lins som spelar in om bilden blir bra eller "användbar". Jämför denna mobilkamera mot kompakt, semisystem, systemkamera som också har Carl zeiss lins och 41MP

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Ni som gnäller och gnyr om megapixlar hut och dit, vet ni ens hur kameran fungerar?

Tror ni allvarligt talat att Nokia lanserat den med 41 megapixlar för att "ha flest megapixlar"?

Ibland blir man riktigt trött på er.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har redan fått massa uppmärksamhet just pga det höga pixelantalet och det är dessutom deras främsta säljargument. Det är väl ganska uppenbart att åtminstone en del av målet var att skapa telefonen med flest megapixlar?

Sen kan den säkert ha en jättebra kamera men det är inte mängden pixlar i sig som gör att bilden blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

Vet ingenting om Zeiss, får googla dom.
Jag är bara lite rädd av mig sen jag tidigare hade en kameramobil från Sony Ericsson på 3.2 megapixlar, den hade mycket bättre bild än min sambos smart phone Samsung Galaxy Z (nån lite billigare modell av SII'an typ) på 5 megapixlar. Sen skaffade jag mig en ny kameratelefon med bra lins på 5 megapixlar, och den klår många telefoner som har 8 och 12 megapixlar.
Nu sitter jag på en Huawei Ascend U9510E (den med det stora batteriet) och där har jag en oduglig kamera tyvärr. Dock är telefonen genialisk i övrigt, men man kan inte få allt helt enkelt.

Stirra dig inte blind på hur många pixlar kamerorna har. Det är aldrig en sanning att en kamera med fler pixlar per automatik tar bättre bilder. Det är t.ex. väldigt viktigt att varje pixel får tillräckligt mycket ljus (fotoner) för att kunna användas till något vettigt (dvs att det inte drunknar i brus). För att klara av detta så måste du ha en så väl avvägd (storlek) och skarp lins som möjligt. Med skarp menar jag att den ska kunna bryta ljuset rätt så att fotonerna träffar sensorytan så "rätt" som möjligt. I bra ljus (solsken) så funkar de flesta kameror på marknaden idag hyffsat, men så fort det börjar minska lite i ljusflöde så faller de flesta mobilkameror ifrån pga deras oftast extremt små och billiga linser. Att det står Zeiss på den här linsen borde betyda kvalité, men trots det inte en garanti att det blir bra. De fysikaliska lagarna kan man ju dessvärre inte göra så mycket åt.

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet så klår 808PW i princip alla kompakt kameror. Så om ni vill ha bättre får ni titta på SLR-kameror och även där kan 808:an ibland ta väldigt snarlika bilder.

Tänk på att 1020 är högst troligen bättre än 808:an också.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Om nokia hade en Android (eller Ios i min dröm) , en clean verison utan massa krims krams och lite mindre kantiga och mer traditionell design hade jag valt en

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Här är presentationen.

http://www.youtube.com/watch?v=OMlaKkkz6JY

Ser nice ut rent tekniskt men jag behåller min 920 ett tag till. Tycker inte att det var så snyggt med kamerahuset.

Tack för presentationen.

Jag förstår vad du menar att det inte var snyggt med kamerahuset, men praktiskt sätt så tror jag att det har väldigt många fördelar.

Jag gillar Lumian 1020.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

det blir att bytta upp min n8 till den här då min börjar att gå sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Bara så ni vet så klår 808PW i princip alla kompakt kameror. Så om ni vill ha bättre får ni titta på SLR-kameror och även där kan 808:an ibland ta väldigt snarlika bilder.

Tänk på att 1020 är högst troligen bättre än 808:an också.

En källa på det, tack!

Permalänk
Medlem

Ok jag är förvirrad. Blir denna kameran bättre med sina 41 Megapixlar i jämförelse med en digitalkamera på typ 10 Mp? Hur är jämförelsen med tex zoom?

Har en Sony kamera med 10,2 Mp och 10x optisk zoom som exempel.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Som vanligt i framtiden... 100mp på en 0.01×0.01mm sensor (överdrift ja men gegga liksom).

Permalänk

Det är väll "bättre" att ha så lite mega pixlar så möjligt? För då tar dom ju mindre plats...

Optimalt är väll att ha samma mått som den skärm bilderna ska visas på. Om man nu inte ska använda bilderna till annat syfte.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

Det är väll "bättre" att ha så lite mega pixlar så möjligt? För då tar dom ju mindre plats...

Optimalt är väll att ha samma mått som den skärm bilderna ska visas på. Om man nu inte ska använda bilderna till annat syfte.

Beror ju helt på. I detta fall blir ju optiken lidande innan upplösningen så att säga. Man kan med 100% säkerhet ställa in hur många mpx man vill att kameran ska ta, så en nackdel ser jag inte det som

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Här finns lite exempelbilder, enligt nokia tagna med 1020
http://press.nokia.com/products/media/8384/photo/nokia-lumia-...

Har själv en 920 och är nöjd, 1020 verkar ännu trevligare. Trevligaste operativsystemet på marknaden´. Men Nokia och Microsoft jobbar i en rejäl uppförsbacke, hoppas dom lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Bara så ni vet så klår 808PW i princip alla kompakt kameror. Så om ni vill ha bättre får ni titta på SLR-kameror och även där kan 808:an ibland ta väldigt snarlika bilder.

Tänk på att 1020 är högst troligen bättre än 808:an också.

Haha! Vad åt du till frukost idag?

En liten sensor med en liten lins har ingen chans mot en bra kamera med större sensorn och bra bildbehandlingsprocessor oavsett antalet MP.

Att du ens jämför den med en SLR kamera visar att du inte vet vad du pratar om.

Däremot kan man ta fina bilden med nästan vilken kamera som helst så länge man vet vad man gör.

Permalänk
Medlem

Nokia har i väldigt många år varit bäst med kamerabiten när det gäller mobiltelefoner.

Kan man, ska man!

Så varför det skulle bli sämre med 41MP på deras nya flaggskepp som många gnäller över, det förstår jag inte riktigt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Här finns lite exempelbilder, enligt nokia tagna med 1020
http://press.nokia.com/products/media/8384/photo/nokia-lumia-...

Hmm... jag tycker kvalitén ser faktiskt sämre ut än i de bilder jag sett av 808 Pureview.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Hmm... jag tycker kvalitén ser faktiskt sämre ut än i de bilder jag sett av 808 Pureview.

Slösurfade du genom sidan/bilderna, eller klickade du på full resolution (valet finns under bilderna). I full resolution tycker jag att det ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]