Nokia lanserar Lumia 1020 med kamera på 41 megapixel

Permalänk
Snusfri

Intressant, skulle gärna vilja testa en Windows mobil igen men tyärr är 4.5" alldeles för liten skärm.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Storlek på disk (mängd minne/bild)
Okomprimerad 41 Megapixel
Raw8 - 41 MB / bild
BMP - 122,9 MB / bild

Video 25 bilder/sek
Raw8 - 1 GB (just det, 1 Gigabyte per sekund)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Haha! Vad åt du till frukost idag?

En liten sensor med en liten lins har ingen chans mot en bra kamera med större sensorn och bra bildbehandlingsprocessor oavsett antalet MP.

Att du ens jämför den med en SLR kamera visar att du inte vet vad du pratar om.

Däremot kan man ta fina bilden med nästan vilken kamera som helst så länge man vet vad man gör.

För det första så är sensorn ju större än i vanliga kompaktkameror.
Att 1020 lika som 808:an på många sätt är bättre än de flesta kompaktkameror tvivlar jag inte på.

Att tro att den är bättre än SLR är väl överoptimistiskt.

Hade det varit bättre med en lika stor sensor men med färre pixlar?
Med tanke på resultatet man uppnår i bilderna så tror jag inte det. Att dessutom ha möjligheten att ta bilder i 38 MP för att kunna se minsta detalj är ju häftigt, även om det blir en del brus i full upplösning.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Storlek på disk (mängd minne/bild)
Okomprimerad 41 Megapixel
Raw8 - 41 MB / bild
BMP - 122,9 MB / bild

Video 25 bilder/sek
Raw8 - 1 GB (just det, 1 Gigabyte per sekund)

Från 808:an verkar en jpg i 38 MP vara ungefär 15 MB.

http://masters.galleries.dpreview.com.s3.amazonaws.com/211834...

Och nej, jag tror tyvärr inte att man kan filma i 7152 × 5368 px.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Bara så ni vet så klår 808PW i princip alla kompakt kameror. Så om ni vill ha bättre får ni titta på SLR-kameror och även där kan 808:an ibland ta väldigt snarlika bilder.

Tänk på att 1020 är högst troligen bättre än 808:an också.

Möjligtvis snarlika bilder som en äldre systemkamera i instegsklass med billiga objektiv. Men lite mer modernare systemkameror kommer varken 808 eller 1020 i närheten av. Är man ute efter en systemkamera så bör man vara ute efter friheten att ställa in slutartid och bländare manuellt och ha en mängd olika objektiv, filter, blixtar att kombinera med. Är man bara ute efter att fota i autoläge, som många SLR-användare tragiskt nog gör, så kan man gott och väl använda sig av en kompakt- eller mobilkamera, och då är ju 1020 en väldigt intressant produkt. Men mobiler kommer aldrig kunna ersätta en systemkamera. Däremot så är jag övertygad om att systemkameror kommer bli smartare i framtiden och få telefonfunktioner m.m., och då är det väl en definitionsfråga om det kommer vara en mobil med inbyggd systemkamera eller tvärtom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Blir att uppgradera till en sådan från en S3a. Använder kameran ofta. Hoppas batterit håller sig över en dag och som ändrar så man kan ha minneskort

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Bara så ni vet så klår 808PW i princip alla kompakt kameror. Så om ni vill ha bättre får ni titta på SLR-kameror och även där kan 808:an ibland ta väldigt snarlika bilder.

Tänk på att 1020 är högst troligen bättre än 808:an också.

Öhh? Och sen vaknade du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Den ser bra ut! Frågan är om de kan få fart på sin försäljning ordentligt med denna? Hur går det för Nokia nu någon som har koll? Har de sagt något om priset i svenska butiker än?

Allt står i artikeln

Skrivet av johnh3:

En variant på Lumia 920 med en superkamera är inte fel. Särskilt för de som använder kameran mycket. Varianter på 920 är också 925 och 928. Bra med många alternativ för kunder.
Har läst att en del är besvikna på specsen.

Men 1020 är väl inte en ersättare för 920 eller Nokias nya "flaggskepp" ska man väl också nämna.

Den riktiga ersättaren till Nokia Lumia 920 lär lanseras i september:
http://www.knowyourmobile.com/nokia/nokia-eos/20525/nokia-rev...

Jag har själv en Lumia 920 och väntar till den modellen innan det blir ett ev, byte.

Spekulation, dvs inget att ta på allvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Möjligtvis snarlika bilder som en äldre systemkamera i instegsklass med billiga objektiv. Men lite mer modernare systemkameror kommer varken 808 eller 1020 i närheten av. Är man ute efter en systemkamera så bör man vara ute efter friheten att ställa in slutartid och bländare manuellt och ha en mängd olika objektiv, filter, blixtar att kombinera med. Är man bara ute efter att fota i autoläge, som många SLR-användare tragiskt nog gör, så kan man gott och väl använda sig av en kompakt- eller mobilkamera, och då är ju 1020 en väldigt intressant produkt. Men mobiler kommer aldrig kunna ersätta en systemkamera. Däremot så är jag övertygad om att systemkameror kommer bli smartare i framtiden och få telefonfunktioner m.m., och då är det väl en definitionsfråga om det kommer vara en mobil med inbyggd systemkamera eller tvärtom.

Det du skriver i fetstilt tycker jag är intressant. För jag är övertygad att det kommer att komma till systemkameror med. Och jag ser ingen nackdel med det alls, skulle det påverka bildresultatet på något viss så är det ju helt klart dåligt och då skall det fetbort.

Men jag skrev om detta på fotosidans forum, och det som förvånade mig var att väldigt många var emot att DSLR skulle haft alla dessa funktioner/möjligheter.

Även om jag skrev det inte skulle påverka varken bildkvallen, storlek eller batteritid (Ponera att så vore fallet, typ)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Som jag sagt tidigare här, intressant men lite synd på inget microSD eller uppgradering av SoC... Aningens klent batteri också (har en 920) ifall man ska fota mycket med den... Men nyheten verkar ha missat de rätt intressanta tillvals skalet:
http://i.nokia.com/r/image/view/-/2702276/respMFixed/2/-/Noki...

Med möjlighet att fästa tripod...

*edit Glömde påpeka att kameragreppet innehåller ett 1020mAh batteri också (undrar om det var planerat... )

Bra men inte bra nog. Jag önskade att de hade en version med lite tjockare telefon som innehöll ett säg 3000mAh batteri, att den hade plats för ett microSD-kort, och att den var vattenskyddad som Sonys telefoner. Skulle bli en fin brukstelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

En källa på det, tack!

"bättre bilder" kan vara flera saker, Högupplösta bilder klår den iprincip alla kameror. Sedan När den samanfogar närligande pixlar till 1 för mindre brus i bilden slår den också iprincip alla kameror. Den har även lite andra ställen där den utmärker sig och slår det mesta, men om du tror att folk ljuger får du söka upp källa på det själv!

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Om nokia hade en Android (eller Ios i min dröm) , en clean verison utan massa krims krams och lite mindre kantiga och mer traditionell design hade jag valt en

Vad är då meningen att köpa Nokia, om man tar bort allt som "är" Nokia?

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

"bättre bilder" kan vara flera saker, Högupplösta bilder klår den iprincip alla kameror. Sedan När den samanfogar närligande pixlar till 1 för mindre brus i bilden slår den också iprincip alla kameror. Den har även lite andra ställen där den utmärker sig och slår det mesta, men om du tror att folk ljuger får du söka upp källa på det själv!

Tar den verkligen alla kameror? (jag hoppas och vill tro att du menar "mobilkameror"

Lite språkpolis finns det ju i detta inlägget, men jag kunde inte bara låta bli

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av M.A.W.S.:

41 megapixel i fickan? Helt sjukt, hoppas bara bilderna blir skarpa också och inte bara stora. Appropå storlek, bilderna man tar lär ta upp avsevärt med plats i telefonen.

Förmodligen är det JPEG så det kommer rymmas en hel del bilder i alla fall men det är klart att man kanske vill lagra annat också, återstå att se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det du skriver i fetstilt tycker jag är intressant. För jag är övertygad att det kommer att komma till systemkameror med. Och jag ser ingen nackdel med det alls, skulle det påverka bildresultatet på något viss så är det ju helt klart dåligt och då skall det fetbort.

Men jag skrev om detta på fotosidans forum, och det som förvånade mig var att väldigt många var emot att DSLR skulle haft alla dessa funktioner/möjligheter.

Även om jag skrev det inte skulle påverka varken bildkvallen, storlek eller batteritid (Ponera att så vore fallet, typ)

Fotosidan kryllar av gamla gamar som är rädd för förändringar. Jag ser bara fördelar med att systemkamerorna blir smarta och tidsenlig med resten av världens elektronik, såvida som du säger, att bildernas kvalité inte blir lidande, men det har jag svårt att tro då det mest handlar om mjukvara och möjligtvis ett litet chip för att driva det. Och vi snackar om en viktökning på högst 100g för kretsar och större batteri, vilket är väldigt liten skillnad när kamera + objektiv kan väga runt 1.5kg.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja den va ju allt cool, men den lockar inte mig, så tyvärr sorry Nokia. Samsung gäller för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Till och med bättre än alla kameror också, enligt mig i alla fall, för att den har dubbelt mer megapixlar än någon kamera.

Exempel på bilder tagna med den där äldre Nokia pureview 808 mobilen:
http://nokiarules.files.wordpress.com/2012/02/rock-climbing-i...
http://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/...

Deja vu, känns ungefär som på 90-talet när man surfade med 28800 bauds modem, bilderna laddas ned och framträder ett hack i taget.

Permalänk
Medlem

808 vs Canon 5D med EF 17-40mm

http://mynokiablog.com/2012/07/23/nokia-808-pureview-vs-canon...

Se och häpna.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk

41 MP..vilket jävla skämt. Vilken okunnig marknad det finns då dessa typer av grejer ökar försäljningen.

Permalänk

Så jävla puckat med 41 megapixel i en mobil, det kommer bara bli brusigare och suddigare bilder som får en extremt osmidig storlek för vad de kommer användas för.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av SmörBacon:

41 MP..vilket jävla skämt. Vilken okunnig marknad det finns då dessa typer av grejer ökar försäljningen.

Det är ganska behövligt med hög upplösning för att kunna använda digital zoom utan förlust. Men visst, optisk zoom och lägre upplösning vore trevligt.
Dock svårt att få plats med.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Skrivet av Hembrygd:

Vet inte vad det är att häpna över. Upp-pumpad färg och skärpa är ju trick som även används i kompaktkameror. Lägg upp de där bilderna i full upplösning i RAW så kan vi jämföra sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tar den verkligen alla kameror? (jag hoppas och vill tro att du menar "mobilkameror"

Lite språkpolis finns det ju i detta inlägget, men jag kunde inte bara låta bli

Inte bara mobilkameror, jag syftade mot att den slår de flesta kompaktkamerorna i upplösning och brusredusering. Systemet för brusreducering i bilder är mycket smart, och klår t.o.m endel systemkameror

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av timez:

Det är ganska behövligt med hög upplösning för att kunna använda digital zoom utan förlust. Men visst, optisk zoom och lägre upplösning vore trevligt.
Dock svårt att få plats med.

Ja det är ju iof smart. Hade väl dock hellre haft 8 MP med den nya förbättrade ljusstyrkan. I de flesta fall känner jag inte någon behov för zoom till min mobil men det finns väl de där 5% av tillfällena där det hade varit gött. Vi får väl se hur smart deras implementering av detta blir. Hänger ganska mycket på att de kommer ha bra mjukvara till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

41 MP..vilket jävla skämt. Vilken okunnig marknad det finns då dessa typer av grejer ökar försäljningen.

Skrivet av SmörBacon:

Så jävla puckat med 41 megapixel i en mobil, det kommer bara bli brusigare och suddigare bilder som får en extremt osmidig storlek för vad de kommer användas för.

Antar att du inte kollat så noga. Grejen är att den samanfogar de närligande pixlarna till en, då får man ett händigt format och väldigt bra kvalité utan brus i bilden. Sedan kan man lätt klippa ut delen av bilden man vill ha men bibehålla bra bildkvalité av vad man klippt ut, ex. för en profilbild av någon.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Hur kommer batterigreppet fungera då? Finns det riktigt stöd i operativsystemet eller är det som typ skal till iphone där dem bara laddar det andra batteriet?

Permalänk
Medlem

Synd att det är Windows skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur kommer batterigreppet fungera då? Finns det riktigt stöd i operativsystemet eller är det som typ skal till iphone där dem bara laddar det andra batteriet?

De har lagt till stöd för det. Vet dock inte om den drivs av batteriet i greppet eller om det laddar batteriet i mobilen. Det har även en kameraknapp på sig för att ge ökad fotokänsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Synd att det är Windows skräp.

Har du testat det eller bedömer du bara av va du har sett? Nästan alla som testar det älskar det!

Permalänk
Medlem

Verkar sjuuukt smutt