Oljekyld PC - hur kan man göra för att få tanken tät? I plexiglas

Permalänk
Medlem

Oljekyld PC - hur kan man göra för att få tanken tät? I plexiglas

Tjoho!

Det är så att jag har länge viljat göra det här projektet, men jag blev inte så taggad som jag blev när jag faktiskt hitta det här med oljekylning. Jag har länge irriterat mig på luftkylning då vi har tre hundar i huset och det har kostat mig två stycken grafikkort när de blivit för dammiga och fått för dålig kylning. Och ja, jag har städat den emellan men de här gångerna så räckte det inte.

Jag antar att jag inte är den enda som har sett det här med oljekylning, men jag har sett att många är skeptiska mot det också. Jag vill köra på detta just för att jag inte orkar med luftkylning, och samtidigt ville jag göra chassit lite snyggare.

Min tanke är då att göra tanken i plexiglas. Det jag funderar över, just för att den måste vara tät, är hur det går till när jag måste få ihop de individuella bitarna (den kommer vara väldigt fyrkantig) och göra det tätt, och samtidigt ska tätningen tåla mineraloljan som ska fylla tanken. Sen ska jag ha tål i toppen för pumpen, hårddiskanslutning, usb-docka och lite sånt. Kan väl säga att det ska dras sladdar där. Separata hål då alltså. Pumphålen ska vara täta men de övriga kan nog räcka med att det bara är någon enklare form av förtäppning, eller vad man nu ska kalla det. Sen ska jag kunna sätta ben på den, om jag vill göra det. Dvs, något smidigt sätt att fästa den på ben, och att det fortfarande ser bra ut.

Hur som haver, nu när jag har förklarat vad det är jag vill göra så undrar jag om det är några andra här som har erfarenhet eller som vet om det är något jag ska tänka på. Jag har googlat rätt så mycket och hittat lite info om plexiglaslim och silicon och sånt, men det var vattentankar.

Jag hoppas att någon här har någon info att dela med sig. Jag har även tänkt att om jag börjar med detta så ska jag även ha en projektlogg här och på min hemsida.

Permalänk

Silikon? För övrigt, hur tänkte du kyla oljan? Det är det som är problemet.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Silocon tätar och håller för olja men problemet är som tidigare skrivits, hur du ska kyla oljan?
Den kommer bli varm efter ett tag, hur länge beror på volymen och effektuttaget och kräver samma mängd kylning som din nuvarande dator.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLaw:

Tjoho!

Jag hoppas att någon här har någon info att dela med sig. Jag har även tänkt att om jag börjar med detta så ska jag även ha en projektlogg här och på min hemsida.

Hej. Jag skullee köpt ett akvarium i plexiglas/lexanglas. Finns väldigt billiga på tex Hornbach. Det blir antagligen billigare,snyggare samt smidigare.
Inte helt säker på hur dom klarar oljor under längre tid, men en lätt mineralolja skall nog inte vara något problem. Är ganska säker på att dina
komponenter gett upp lååångt innan ditt akvarium ger vika

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Silocon tätar och håller för olja men problemet är som tidigare skrivits, hur du ska kyla oljan?
Den kommer bli varm efter ett tag, hur länge beror på volymen och effektuttaget och kräver samma mängd kylning som din nuvarande dator.

Värmen som behöver transporteras bort är exakt den samma, men däremot så kommer det vara ganska stora sidor på tex ett akvarium som kommer
avleda värmen hyfsat bra, men tror nog ändå att det behövs någon slags radiator samt fläktar för att få det svalt

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Det känns lättare att köra vattenkylning.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Varför olja? Vatten är ju bättre temperaturbärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Varför olja? Vatten är ju bättre temperaturbärare.

Och vad händer om man stoppar i en dator i ett akvarium fyllt med vatten när den är igång?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Och vad händer om man stoppar i en dator i ett akvarium fyllt med vatten när den är igång?

Det är därför man normalt leder vattnet i slangar dit det behövs.

OT: Kommer du inte få ner allt hundhår i oljan istället?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

jag tor många inte vet vad han menar

köp ett billigt akvarium istället

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Det är därför man normalt leder vattnet i slangar dit det behövs.

OT: Kommer du inte få ner allt hundhår i oljan istället?

och när man vill ha oljekylt så stoppar man i datorn i ett kar med olja

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Och vad händer om man stoppar i en dator i ett akvarium fyllt med vatten när den är igång?

Är lika relevant som vad som händer när man slänger datorn nedför en klippa eller kör över den med bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Och vad händer om man stoppar i en dator i ett akvarium fyllt med vatten när den är igång?

Inget, förutsatt att man har destillerat och avjoniserat vatten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kristerj:

Värmen som behöver transporteras bort är exakt den samma, men däremot så kommer det vara ganska stora sidor på tex ett akvarium som kommer
avleda värmen hyfsat bra, men tror nog ändå att det behövs någon slags radiator samt fläktar för att få det svalt

Det gör väl inget om oljan blir 60 - 70 grader varm? Den kommer troligtvis att hamna i jämnvikt med omgivningen MYCKET tidigare än så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krisse:

Inget, förutsatt att man har destillerat och avjoniserat vatten

Vatten är så reaktivt så att det självjoniseras, det spelar alltså ingen roll hur destillerat och avjoniserat det är, det kommer ändå att börja leda ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vatten är så reaktivt så att det självjoniseras, det spelar alltså ingen roll hur destillerat och avjoniserat det är, det kommer ändå att börja leda ström.

Du har så rätt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

jag tor många inte vet vad han menar

http://cdn.pugetsystems.com/images/submersion/V3/gallery/full...

köp ett billigt akvarium istället

Tror alla förstod vad han menade, behöver fortfarande kyla oljan.

Som du ser på din bild så har även han en radiator på baksidan:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det gör väl inget om oljan blir 60 - 70 grader varm? Den kommer troligtvis att hamna i jämnvikt med omgivningen MYCKET tidigare än så.

60-70 grader är ok för vissa sorters oljor, en del tappar vissa egenskaper då men här är det ju bara för att transportera bort värme.
Allting hänger ju på ytan på sidorna av tex akvariet. Ju större desto mer värme kommer att avledas.
Bäst vore ju självklart att svetsa i hop en låda av aluminium eller koppar, kanske finns sådanna färdiga?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Lego Master

Fy fan vad mekkigt att åka på LAN med en sån dator...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Tror alla förstod vad han menade, behöver fortfarande kyla oljan.

Som du ser på din bild så har även han en radiator på baksidan:)

Alla material avger värme, vissa bättre än andra såklart Men skulle man ha, säg en kvadratmeter aluminium som bildar en cistern så skulle man
få en ganska bra värmeledande effekt, då kanske man inte behöver ha en radiator.

Förväntar mig ett svar från någon som kan/orkar räkna ut hur pass stor yta aluminium det behövs för att leda bort ca 500w värme. Räkna med en rumstemp på 20 grader, samt en vanlig mineralolja. Mängden olja, ja det skall täcka alla vitala komponenter

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fy fan vad mekkigt att åka på LAN med en sån dator...

Kommer göra succé som fritös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fy fan vad mekkigt att åka på LAN med en sån dator...

Slutade åka på LAN 1994, då hade jag internet som gjorde det så mycket smidigare

Men man får väl göra det helt spillsäkert, lock på sen drar man

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fy fan vad mekkigt att åka på LAN med en sån dator...

man använder nog en sån här dator för typ sin tv och sådant

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Det är la inte så jäkla svårt att kyla oljan? Det du behöver är två radiatorer, en pump och några fläktar. Stoppa ner en radiator i det oljefyllda akvariet, den andra sitter utanför. Pumpen pumpar runt vatten mellan radiatorerna. När vattnet gå förbi radiatorn i oljebadet tar den upp värmen därifrån som sedan avleds utav den fläktförsedda radiatorn på utsidan. Finns inget behov av att pumpa runt olja! Håll tummarna för att oljan leder värme nog bra bara, annars kan det lokalt bli allt för varmt för komponenterna

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Värmen som behöver transporteras bort är exakt den samma, men däremot så kommer det vara ganska stora sidor på tex ett akvarium som kommer
avleda värmen hyfsat bra, men tror nog ändå att det behövs någon slags radiator samt fläktar för att få det svalt

Skrivet av Kristerj:

Hej. Jag skullee köpt ett akvarium i plexiglas/lexanglas. Finns väldigt billiga på tex Hornbach. Det blir antagligen billigare,snyggare samt smidigare.
Inte helt säker på hur dom klarar oljor under längre tid, men en lätt mineralolja skall nog inte vara något problem. Är ganska säker på att dina
komponenter gett upp lååångt innan ditt akvarium ger vika

Skrivet av Nirnaeth:

Silocon tätar och håller för olja men problemet är som tidigare skrivits, hur du ska kyla oljan?
Den kommer bli varm efter ett tag, hur länge beror på volymen och effektuttaget och kräver samma mängd kylning som din nuvarande dator.

har haft ett sådan dator i planerna länge nu, men fastnar vid just kostnaden för mineraloljan. du kommer antagligen hamna runt 16kr litern, och för en dator kommer du nog behöva mellan 50 och 100 liter, stor kostnad där också.

Du bör också köra glas istället för akryl (Plexi, lexan etc etc) då Akryl isolerar värmen grymt bra.
Om du mot förmodan använda akryl, så fungerar INTE silicon som personer rekommenderar! Ytan på Akryl är för fet för att det ska få bra fäste.
Det du behöver är akryllim (Aceton blandat med akryl) detta är väldigt svårt att få tätt själv, måste appliceras försiktigt med en spruta och kanyl.

Skulle också rekommendera att köra en radiator och pump på utsidan, det kommer behövas, då värmen byggs upp ganska fint.

Att få tag på olja kommer vara svårt (finns på biltema, men ofta inte i mängderna som krävs).
Jag har varit i kontakt med 3M och de har en olja som fungerar i prototyp stadie, vet ej när de släpps och då antagligen bara till företag.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Inget, förutsatt att man har destillerat och avjoniserat vatten

Vattnet blir ganska snabbt joniserat igen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Värmen som behöver transporteras bort är exakt den samma, men däremot så kommer det vara ganska stora sidor på tex ett akvarium som kommer
avleda värmen hyfsat bra, men tror nog ändå att det behövs någon slags radiator samt fläktar för att få det svalt

Värmeledningskoefficienten mellan oljan och glaset är för dåligt och oljan blir för varm utan radiatorer.
Glaset fungerar som en isolator.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

http://www.pugetsystems.com/submerged.php har en del bra info om oljekylning.

Själv tycker jag det är tillräckligt omständigt med vattenkylda system när man ska uppgradera/meka.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Är lika relevant som vad som händer när man slänger datorn nedför en klippa eller kör över den med bilen.

Är det?
Han ville ha en oljekyld dator, DVS. nedsänkt i olja... hur anser du att det är lika relevant att stoppa ner datorn i vatten istället för olja och att köra över den med bilen eller slänga den nedför ett stup? LOL...

Skrivet av Krisse:

Inget, förutsatt att man har destillerat och avjoniserat vatten

Och hur länge håller det sig så? alla material släpper väl av sig avlagringar i vatten oavsett renhet?
Går det att få tag på ens?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Alla material avger värme, vissa bättre än andra såklart Men skulle man ha, säg en kvadratmeter aluminium som bildar en cistern så skulle man
få en ganska bra värmeledande effekt, då kanske man inte behöver ha en radiator.

Förväntar mig ett svar från någon som kan/orkar räkna ut hur pass stor yta aluminium det behövs för att leda bort ca 500w värme. Räkna med en rumstemp på 20 grader, samt en vanlig mineralolja. Mängden olja, ja det skall täcka alla vitala komponenter

Tja, hur stor yta får du ut av alla flänsar i datorn?

Måste vara en otroligt strömsnål dator om den ska kunna vara liten.

Tänk chassit som var på nyhetsidan för någon dag sen eller t.ex. Dom fläktlösa htpc chassina.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."