Oljekyld PC - hur kan man göra för att få tanken tät? I plexiglas

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Och hur länge håller det sig så? alla material släpper väl av sig avlagringar i vatten oavsett renhet?
Går det att få tag på ens?

±7 ungefär. eller så lång tid det tog dig att kommentera det. ironi. chilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Värmeledningskoefficienten mellan oljan och glaset är för dåligt och oljan blir för varm utan radiatorer.
Glaset fungerar som en isolator.

Att "glaset" fungerar som isolator stämmer absolut inte, däremot kommer det inte leda bort värme på ett bra sätt.
Vet inte om du blandar i hop saker? Men för att du och alla andra skall förstå, fyll en PET-flaksa med kokande vatten, är den varm
på utsidan??? antagligen, alltså leder den bort värme, och är således inte en isolator

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Måste vara en otroligt strömsnål dator om den ska kunna vara liten.
.

?? Den får du gärna förklara vidare, förstod faktiskt inte ??

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Att få tag på olja kommer vara svårt (finns på biltema, men ofta inte i mängderna som krävs).
Jag har varit i kontakt med 3M och de har en olja som fungerar i prototyp stadie, vet ej när de släpps och då antagligen bara till företag.

Biltema har åtminstonde 100 kubikmeter delsyntet/mineralolja, båda fungerar...
?? Prototyp?? du kan smälla ner komponenterna i matolja om du vill...

Du kanske tänker på NCL, finns en del av dom som kostar skjortan, dom är inte kolbaserade.

Till TS

Nja, skaffa ett eller et par luftfilter i stället

Edit: Vill man vara lite extrem så skaffa lite transformatorolja, PCB
Extremt giftig, cancerframkallande samt allergen. Men isolationsegenskaperna är fantastiska

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Att "glaset" fungerar som isolator stämmer absolut inte, däremot kommer det inte leda bort värme på ett bra sätt.
Vet inte om du blandar i hop saker? Men för att du och alla andra skall förstå, fyll en PET-flaksa med kokande vatten, är den varm
på utsidan??? antagligen, alltså leder den bort värme, och är således inte en isolator

Jag tror han menar att all olja mellan komponenterna och glaset gör att komponenterna kommer att vara många gånger varmare än glaset på utsidan.
Glaset behöver nog vara minst 50c för att leda bort värmen (många antaganden) och därmed behöver kanske komponenterna vara 200-300c om du inte har enormt flöde på oljan.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag tror han menar att all olja mellan komponenterna och glaset gör att komponenterna kommer att vara många gånger varmare än glaset på utsidan.
Glaset behöver nog vara minst 50c för att leda bort värmen (många antaganden) och därmed behöver kanske komponenterna vara 200-300c om du inte har enormt flöde på oljan.

Nja.. så länge "glaset" är varmare än omgivningstemperaturen så kommer det leda bort överskottsvärme.
om transistorerna kommer upp i 300 grader så kommer dom absolut att sluta fungera som dom skall i

Enligt termodynamiska lagen så kommer den varma oljan runt komponenterna som avger mest värme "cirkulera"

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Har du övervägt kanske prova chassi med damm filter istället? Har sjalv två katter hemma som hårar ner hela lägenheten. Men har aldrig fått problem då dammfiltrena plockar upp allt det jobbiga. Och väljer man ett bra chassi med borttagbara filter. Så blir rengöring skit enkelt.

Annars är iofs olje kylning ett coolt projekt i sig. Men låter mer som dammfiltrerat chassi hade varit den enklaste lösningen till ditt problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Att "glaset" fungerar som isolator stämmer absolut inte, däremot kommer det inte leda bort värme på ett bra sätt.
Vet inte om du blandar i hop saker? Men för att du och alla andra skall förstå, fyll en PET-flaksa med kokande vatten, är den varm
på utsidan??? antagligen, alltså leder den bort värme, och är således inte en isolator

Förvisso men tänk på att plasten i en PET flaska är kanske 1/10 dels mm och tjockleken på plasten i ett chassie av plexiglas är mångdubbelt tjockare kanske 80 gånger = 8 mm och den tjockleken på plast isolerar mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har du övervägt kanske prova chassi med damm filter istället? Har sjalv två katter hemma som hårar ner hela lägenheten. Men har aldrig fått problem då dammfiltrena plockar upp allt det jobbiga. Och väljer man ett bra chassi med borttagbara filter. Så blir rengöring skit enkelt.

Annars är iofs olje kylning ett coolt projekt i sig. Men låter mer som dammfiltrerat chassi hade varit den enklaste lösningen till ditt problem.

5P

Bättre,billigare samt enklare.

Doppa 24/7 datorkomponenter i olja kan nog aldrig rekomenderas

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Förvisso men tänk på att plasten i en PET flaska är kanske 1/10 dels mm och tjockleken på plasten i ett chassie av plexiglas är mångdubbelt tjockare kanske 80 gånger = 8 mm och den tjockleken på plast isolerar mycket bra.

Helt rätt

men det är ingen isolator

Som ja skrev före, ett kärl i aluminium/koppar vore bra.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Nja.. så länge "glaset" är varmare än omgivningstemperaturen så kommer det leda bort överskottsvärme.
om transistorerna kommer upp i 300 grader så kommer dom absolut att sluta fungera som dom skall i

Enligt termodynamiska lagen så kommer den varma oljan runt komponenterna som avger mest värme "cirkulera"

Vad är det som är "nja"?
Jag påstår att glaset behöver vara minst 30c varmare än rumstemperaruren och att datorn inte kan fungera då den skulle bli för varm.

Villken termodynamisk lag? Men ja, jag räknar med viss cirkulation.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Helt rätt

men det är ingen isolator

Som ja skrev före, ett kärl i aluminium/koppar vore bra.

Jodå en termisk isolator är det oavsett skillnaden är som du är inne på att det finns betydligt bättre material att använda sig utav om man är ute efter att transportera bort värme.

http://lotsen.ivf.se/KonsLotsen/Bok/Kap3/TermiskaEgenskaper.h...

Tänk på att använda "citera flera" knappen när du vill svara fler personer i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Att "glaset" fungerar som isolator stämmer absolut inte, däremot kommer det inte leda bort värme på ett bra sätt.
Vet inte om du blandar i hop saker? Men för att du och alla andra skall förstå, fyll en PET-flaksa med kokande vatten, är den varm
på utsidan??? antagligen, alltså leder den bort värme, och är således inte en isolator

Glas har en värmeledningskoefficient på 0.8, med andra ord en isolator.
Du kan studera Fouriers lag för mer information.

Lycka till.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Woods:

Det är la inte så jäkla svårt att kyla oljan? Det du behöver är två radiatorer, en pump och några fläktar. Stoppa ner en radiator i det oljefyllda akvariet, den andra sitter utanför. Pumpen pumpar runt vatten mellan radiatorerna. När vattnet gå förbi radiatorn i vattnet tar den upp värmen därifrån som sedan avleds utav den fläktförsedda radiatorn på utsidan. Finns inget behov av att pumpa runt olja! Håll tummarna för att oljan leder värme nog bra bara, annars kan det lokalt bli allt för varmt för komponenterna

Man brukar kunna köra mineralolja genom pump och radiator direkt, även om din idé lät klokare. Däremot har man dubbla förluster om energin ska överföras från olja till vatten, sen från vatten till luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har du övervägt kanske prova chassi med damm filter istället? Har sjalv två katter hemma som hårar ner hela lägenheten. Men har aldrig fått problem då dammfiltrena plockar upp allt det jobbiga. Och väljer man ett bra chassi med borttagbara filter. Så blir rengöring skit enkelt.

Annars är iofs olje kylning ett coolt projekt i sig. Men låter mer som dammfiltrerat chassi hade varit den enklaste lösningen till ditt problem.

Helt klart.
Och fixar man positivt tryck i lådan så smiter ingenting in fel väg.

Och självklart skall man inte ha en dator på golvet, även om man dammsuger dagligen.
En otrolig skillnad på dammighet om man ställer den t.ex bakom sin skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Är det?
Han ville ha en oljekyld dator, DVS. nedsänkt i olja... hur anser du att det är lika relevant att stoppa ner datorn i vatten istället för olja och att köra över den med bilen eller slänga den nedför ett stup? LOL...

Åh vad trög jag är. >.<
Missade att han skulle köra tank, trodde det skulle vara slutet system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Biltema har åtminstonde 100 kubikmeter delsyntet/mineralolja, båda fungerar...
?? Prototyp?? du kan smälla ner komponenterna i matolja om du vill...

Du kanske tänker på NCL, finns en del av dom som kostar skjortan, dom är inte kolbaserade.

Till TS

Nja, skaffa ett eller et par luftfilter i stället

Edit: Vill man vara lite extrem så skaffa lite transformatorolja, PCB
Extremt giftig, cancerframkallande samt allergen. Men isolationsegenskaperna är fantastiska

Sist jag var på Biltema Uppsala så hade de endast 10 flaskor á 2 liter... så det stämmer inte riktigt och den är svindyr. man vill köra ren mineral olja för att slippa byta den lika ofta samt att vissa rapporterat att de brukar vara för trögflytande.

3M Utvecklar just nu en olja för just denna typ av användande (De visade t.ex. upp det på dreamhack), men denna är ej klar för försäljning.. dvs i prototyp/Utvecklings stadium.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

?? Den får du gärna förklara vidare, förstod faktiskt inte ??

Ah:)

Jomen, nu vet jag ju inte din "vision" men som jag tänkte mig så är denna "alu" konstruktion tänkt att vara relativt liten men ju mindre den är desto mindre värme kan den avleda, det var ju som du ville veta, storleken som behövdes, right?:)

Om vi tar Nh d-14 som exempel, jag har för mig att alla flänsar tillsammans utgör ca: 1,2m2 eller liknande, och då är det endast cpu:n och dessutom så ska vi ha den passiv:p

Så jag känner att det skulle vara jobbigt utan en radiator:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Ah:)

Jomen, nu vet jag ju inte din "vision" men som jag tänkte mig så är denna "alu" konstruktion tänkt att vara relativt liten men ju mindre den är desto mindre värme kan den avleda, det var ju som du ville veta, storleken som behövdes, right?:)

Om vi tar Nh d-14 som exempel, jag har för mig att alla flänsar tillsammans utgör ca: 1,2m2 eller liknande, och då är det endast cpu:n och dessutom så ska vi ha den passiv:p

Så jag känner att det skulle vara jobbigt utan en radiator:)

Det har du helt rätt i
Väldigt stor yta på en CPU-kylare faktiskt..

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Okey, så jag var inte tydlig nog märker jag.

Jag ska göra mitt egna "akvarium" för att jag ska ha ett större projekt med det involverat som kräver speciella mått. Och det är därför som jag inte vill ha ett vanligt akvarium.

För det andra, så skrev jag att jag skulle ha hål i toppen för pumpar och sladdar och så vidare. Det är denna pumpen som kommer pumpa till en radiator och den kommer att kyla oljan. Så det besvarar de frågorna. Sen så såg jag att det blev en väldig diskussion om varför jagi nte vill ha vatten och så vidare, och det besvarade någon med att visa vad det var jag faktiskt tänkte bygga. Vatten leder ström, så det går inte bra.

Men, ja. Silikon alltså? Jag tänkte på det där med lister och så vidare också men då är det bara att täta med silikon då?

Jag är sjukt taggad på det här men i och med att jag ska använda rejäljt mycket plexi (som sagt inte bara till tanken för datorn) så kommer det bli lite dyrt. Så jag kommer få lov att avvakta. Men jag gör lite research Ska läsa igenom allas inlägg här också innan jag återkommer med något mer. Blev bara så väldigt förvånad av hur många som svarade

Permalänk
Proffsmobbare

Oljan du behöver (och mängden) kommer att kosta så pass mycket att plexiglaskostanden inte är något du behöver oroa dig för alls längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Och vad händer om man stoppar i en dator i ett akvarium fyllt med vatten när den är igång?

Vatten som sådant leder inte el. Det är joner och föroreningar I vattnet som leder el.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLaw:

Okey, så jag var inte tydlig nog märker jag.

Jag ska göra mitt egna "akvarium" för att jag ska ha ett större projekt med det involverat som kräver speciella mått. Och det är därför som jag inte vill ha ett vanligt akvarium.

För det andra, så skrev jag att jag skulle ha hål i toppen för pumpar och sladdar och så vidare. Det är denna pumpen som kommer pumpa till en radiator och den kommer att kyla oljan. Så det besvarar de frågorna. Sen så såg jag att det blev en väldig diskussion om varför jagi nte vill ha vatten och så vidare, och det besvarade någon med att visa vad det var jag faktiskt tänkte bygga. Vatten leder ström, så det går inte bra.

Men, ja. Silikon alltså? Jag tänkte på det där med lister och så vidare också men då är det bara att täta med silikon då?

Jag är sjukt taggad på det här men i och med att jag ska använda rejäljt mycket plexi (som sagt inte bara till tanken för datorn) så kommer det bli lite dyrt. Så jag kommer få lov att avvakta. Men jag gör lite research Ska läsa igenom allas inlägg här också innan jag återkommer med något mer. Blev bara så väldigt förvånad av hur många som svarade

Varför plexi ? vilken glasmästare som hellst fixar enkelt ett "akvarium" åt dig i riktig glas.
Som f.ö garanterat inte blir missfärgat med tiden, inte repas superlätt och tål vilken vätska som hellst du har råd att fylla det med.
Och på köpet blir det garanterat betydligt billigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Varför olja? Vatten är ju bättre temperaturbärare.

Herregud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför plexi ? vilken glasmästare som hellst fixar enkelt ett "akvarium" åt dig i riktig glas.
Som f.ö garanterat inte blir missfärgat med tiden, inte repas superlätt och tål vilken vätska som hellst du har råd att fylla det med.
Och på köpet blir det garanterat betydligt billigare.

Det är väl det att jag har såpass jobbiga mått att jag har inte ens försökt att kolla upp om någon kan göra det åt mig. Vart vänder jag mig då om jag vill specialbeställa ett akvarium med mina egna mått?

Permalänk
Skrivet av TimeLaw:

Det är väl det att jag har såpass jobbiga mått att jag har inte ens försökt att kolla upp om någon kan göra det åt mig. Vart vänder jag mig då om jag vill specialbeställa ett akvarium med mina egna mått?

Hos en glasmästare. Sök på "glasmästare + "ort där du bor"" och se om där finns någon i närheten. Sen kan du kila dit och prata med dem.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Bara som en liten grejj i en tråd som är sval nu...

Kanske det skulle vara en idé att istället för att ha en tank som är 100 ggr bredare, högre och längre än moderkortet och komponenterna, om du då optimerar tankstorleken lite så att den ganska precis rymmer allt som skall kylas. På så sätt slipper du ha i 50-100L olja som vissa skriver. Du kommer bra undan, beroende på hur tanken utformas, med 5-15L. Då är inte oljan en så stor kostnad längre.

Och teoretiskt sett borde du faktiskt kunna använda dieselolja till kylning, om du har en hyfsat tät "tank" så att det inte luktar diesel i hela rummet. Om man ser på hur lättflytande den är och flammpunkten är ju på 60 grader (ungefär, beror på tillsatser), så den bör ju vara ganska säker å. Om man tillåter datorn att bli varmare än 60 grader så är ju vätskekylning helt onödigt iallafall.
Nackdelen är väl att det kan vara ett ganska effektivt lösningsmedel också...

Annars så kan jag rekommendera dimmsmörjnings olja, som man har till tryckluftsutrustning. Den brukar vara lättflytande och bör inte leda el. Relativt luktfri och mer eller mindre miljövänligare å.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.