Raspberry Pi - server - frågor

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi - server - frågor

Hej!

Vet inte var jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta till rätt sida av forumet!

Jag funderar på att köpa en raspberry Pi och experimentera med, vad kan man göra med en sådan liten dator, exempel?

Jag funderar också på vad det är för operativsystem i den, är det linux?

Går det ha en minecraft server på den för 2 pers? Som inte står på 24/7. Utan lagg, går det fixa det?

Tacksam för snabba svar Med vänlig hälsning,

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk

Det är en ren experiment-dator skulle jag säga. Linux är väl det som är vettigast att köra på den och jag tvivlar på att du kan ha en MC-server på den och om det ens går så flyter det inte på.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Du kan göra lite allt möjligt med den.

Ja det är linux i första hand, finns något mer har jag för mig men standard linux ja.

Det funkar att köra minecraft server på den och ska tydligen funka ganska bra så två pers borde vara lugnt, du kan nog ha den 24/7 om du vill.

Minecraft på en verson B

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du kan göra lite allt möjligt med den.

Ja det är linux i första hand, finns något mer har jag för mig men standard linux ja.

Det funkar att köra minecraft server på den och ska tydligen funka ganska bra så två pers borde vara lugnt, du kan nog ha den 24/7 om du vill.

Ah, vad kul hur laddar man ner linux, det är gratis va? Får man boota den själv? Är det linux på usb som gäller då?

Minecraft server: när man har fixat linux och sådant klar, är det bara att gå in på minecraft.net och ladda ner en server som vanligt eller? Finns det någon youtube video där dom visar när dom sätter upp en minecraft server på RB Pi?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rocksman:

Ah, vad kul hur laddar man ner linux, det är gratis va? Får man boota den själv? Är det linux på usb som gäller då?

Minecraft server: när man har fixat linux och sådant klar, är det bara att gå in på minecraft.net och ladda ner en server som vanligt eller? Finns det någon youtube video där dom visar när dom sätter upp en minecraft server på RB Pi?

Tog den första träffen på google, den är säkert bra: http://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Minecraft-Server...

Linux är bara att installera, från Raspberrys hemsdia förslagsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tog den första träffen på google, den är säkert bra: http://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Minecraft-Server...

Linux är bara att installera, från Raspberrys hemsdia förslagsvis

Exakt. Det är inte lika lätt att dra hem ISOn och installera kan man ju säga.

Permalänk
Medlem

Sen hostar du den hos FSdata

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Det finns ju andra små enkortsdatorer som jag skulle säga är bättre och har mer balanserad prestanda. Som Cubieboard exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Sen hostar du den hos FSdata

Man skulle ju eventuellt kunna välja en seriös leverantör istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Man skulle ju eventuellt kunna välja en seriös leverantör istället.

Säga vad man vill om FS Data, men gratis är gott.
https://fsdata.se/blogg/gratis-colocation-med-raspberry-pi/

Permalänk

Någon som vet ifall det är den vanliga mc servern de kör eller en mindre versionen för pi? För pi har väl en bantad client version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Någon som vet ifall det är den vanliga mc servern de kör eller en mindre versionen för pi? För pi har väl en bantad client version.

Ska man spela på en RB pi så har Minecraft en pocket version som används till mobiler.

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Skrivet av rocksman:

Ska man spela på en RB pi så har Minecraft en pocket version som används till mobiler.

Jag kanske var otydlig det jag undra var om det är en bantad serverversion liknande mobilversionen av mc eller om RB pien klarade den vanlig serverversionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Jag kanske var otydlig det jag undra var om det är en bantad serverversion liknande mobilversionen av mc eller om RB pien klarade den vanlig serverversionen?

Ingen anning tyvärr

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Otroligt dektektivarbete att gå in på youtubeklippet och läsa beskrivningen:

Installing the server

Något om klienten till Pi

Jag tror det fungerar som vanligt sedan, dvs att du kan spela med den vanliga klientversionen på en vanlig dator. Observera att jag faktiskt inte har hittat någon information om detta!

Permalänk

Tror det ska gå. Gå på server properties och sänk view från 10 till 6-7 eller något. Du kan även pröva köra spigot ist för bukkit och vanliga minecraft server.