Touchpad utan knappar - Hur löser ni det?

Permalänk
Medlem

Touchpad utan knappar - Hur löser ni det?

Hej allihopa,

Jag finner det helt omöjligt att hitta en laptop idag som fortfarande har en bra touchpad (med fysiska knappar). Hittills har jag gått igenom en hel drös och säkert kastat 2-månadslöner i havet.

Mitt problem är att jag inte kan arbeta effektivt med dessa touchpads: (bra/värdelös). Musen hoppar omkring när man vilar tummen på pekytan. Inte mycket men tillräckligt för att man ska missa det man vill klicka på. Detta är väldigt frustrerande när man har bråttom eller vill vara effektiv.

Modeller jag provat är: Asus Zeenbook, HP Pavilion dv6, Samsung series 9, alla med samma problem.

Min nuvarande lösning har varit att kompromissa rejält på både byggkvalitet och prestanda, och köpt äldre modeller från förra och förr-förra årets laptop-batch. Detta fungerar inte längre.

Ni som använder nyare modeller, hur kommer ni runt det här problemet? Om du mot förmodan vant dig vid dessa touchpads och tycker att de fungerar bra (och har bra precision), kan du nämna vilken modell du använder?

Varför ser jag inga trådar här som ställer samma fråga? Är det bara jag i hela världen som ogillar detta?

/Nils

Permalänk

Tror alla har det problemet, man avänder bara plattan när det är absolut nödvändigt, annars använder man en riktig mus! Det gör iaf jag!

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Inaktiv

På laptops så navigerar jag väldigt sällan med touchpad och använder istället tangentbordet (har en 11"). Nu har visserligen min alienware riktigt bra touchpad med bra knappar, som jag använder.

Tror mest att det är en vanesak egentligen, jag föredras modell "clit mouse" http://xkcd.com/243/

Permalänk
Medlem

Jag har en hp pavilion dm4 och touchpaden på den är riktigt grym. Den har det så och jag har inte märkt något problem. Kan vara så att du missar att hålla fingret i rätt ställe?

Permalänk
Rekordmedlem

Touch utan kompletterande fysiska knappar är jobbigt, jag använder helst mus även på laptopen om det är annat än slösurfande man gör, jag har även en Wacom Bamboo som ibland används som en stor touchpad utan pennan, den har 4 knappar på plattkanten som man kan använda när man kör utan penna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan väl ändå inte vara så att man egentligen inte skall använda touchpaden, och istället plugga in en extern mus varje gång?

Inte ser jag några fördelar med den trenden, och argumenten från tillverkarna luktar total bs. Är det helt enkelt så att det är billigare att tillverka dåliga touchpads?

Ni som håller med om att touchpads utan knappar är oanvändbart, vilar ni ochså tummen på vänster 'musknapp' medan ni styr med pekfingret?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av engdahl2:

Det kan väl ändå inte vara så att man egentligen inte skall använda touchpaden, och istället plugga in en extern mus varje gång?

Inte ser jag några fördelar med den trenden, och argumenten från tillverkarna luktar total bs. Är det helt enkelt så att det är billigare att tillverka dåliga touchpads?

Ni som håller med om att touchpads utan knappar är oanvändbart, vilar ni ochså tummen på vänster 'musknapp' medan ni styr med pekfingret?

Jag har unvikit att skaffa knapplös touch, det är klart det är billigare att bygga knapplöst för det blir färre delar och toucpanelan i sig har man ju redan.
Jag gillade Compaqs touchpads där de även hade en vickbar platta för olika scrollfunktioner, den var väldigt bekväm att hålla på med men den finns inte i produktion längre, de som såg ut nått i den här stilen, de borde göra en modern version av det för den var verkligen trevlig att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör thinkpad och således trackpoint.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.