Permalänk
Administrativ avgift

Vattenkylt r4 med dyra saker!

Bygglogg R4 v2

Ja nu ska jag börja igen och uppdatera så det blir bra kabeldragning och att byta pump/res combo pga ljudnivå. Kommer även lägga till två extra rader eller ev bara en beroende på cashflow. Här kommer en bild i paint hur jag tänkt mig:

http://imgur.com/hBPmDXq ->om swec bilder inte fungerar...

Specsen för tillfället är :
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3599745/dyr-r4 förutom nätagget som är gamla rev!
2x240mm rader
10/13 slang uv blå
Skräp pump/res

Så jag updaterar detta vidare senare måste även laga min trasiga note 2 annars blir det inga fina bilder.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ska följas!

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Skylar7s:

Ska följas!

Hehe får se hur mina skills gör detta bygge Och sen hur plånboken kommer hålla sig i schakt Vet inte om jag kanske skulle testa 13/19 slang? Och om man får pengar över till Kosovar sleevning senare!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Du kommer få det riktigt jävla svårt att få in en 240 rad i toppen, det krävs våld att bara få in ett h100 i pull.
Dessutom kommer du ha jävligt svårt att få in en 120 radiator i botten, jag kan inte ens få in en fläkt med mitt nätagg monterat med fläkten nedåt! 240 rad i fronten har jag hört ska funka men det är fortfarande extremt tight!

Men lycka till! Ser fram emot ett riktigt vattenkylt R4!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Inaktiv

Går i samma tankar med mitt r4. Ska bli spännande att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Bygglogg R4 v2

Ja nu ska jag börja igen och uppdatera så det blir bra kabeldragning och att byta pump/res combo pga ljudnivå. Kommer även lägga till två extra rader eller ev bara en beroende på cashflow. Här kommer en bild i paint hur jag tänkt mig:
http://forumbilder.se/CET1U/namnlos

http://imgur.com/hBPmDXq ->om swec bilder inte fungerar...

Specsen för tillfället är :
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3599745/dyr-r4 förutom nätagget som är gamla rev!
2x240mm rader
10/13 slang uv blå
Skräp pump/res

Så jag updaterar detta vidare senare måste även laga min trasiga note 2 annars blir det inga fina bilder.

Vad kommer du använda datorn till? Jag hade nog tagit 16 GB om jag skulle bygga dator för 20k

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa ett större chassi så du får plats med sakerna och lite luftflöde i chassit när du ändå ska bygga nytt, visst jag förstår att det är trevligt med ett litet chassi men det är ett aber att byta ut saker i det och så många radiatorer påverkar flödet och inte till det bättre när du skriver du har en skit pump till och med.
Jag hade kikat på detta tex för få plats med mer radiator yta: http://www.inet.se/produkt/6911352/nzxt-switch-810-vit

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Ska du ha hårddiskburen och en rad i fronten så kommer du täcka fläkthållet i botten Tyvärr..
Så skippa den och kör på en 240 slim i toppen, eller det heter väl 280? st 140mm fläktar, samma i fronten. Då det är 140mm fläktar överallt. Sen en 140mm rad i baken. Skippa golvfälkten. Så behöver du inte oroa dig för kablarna från nätagget heller

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av 4everapple1:

Du kommer få det riktigt jävla svårt att få in en 240 rad i toppen, det krävs våld att bara få in ett h100 i pull.
Dessutom kommer du ha jävligt svårt att få in en 120 radiator i botten, jag kan inte ens få in en fläkt med mitt nätagg monterat med fläkten nedåt! 240 rad i fronten har jag hört ska funka men det är fortfarande extremt tight!

Men lycka till! Ser fram emot ett riktigt vattenkylt R4!

Har 240mm fronten och i toppen redan så

Skrivet av anon217901:

Går i samma tankar med mitt r4. Ska bli spännande att se

Tackar hoppas du hittar inspirationen och att min plånbok täcker det mesta!

Skrivet av AndreasPC:

Vad kommer du använda datorn till? Jag hade nog tagit 16 GB om jag skulle bygga dator för 20k

Hade 32gb kingston minnen men 3/4 minnen slutade fungera vilket jag inte orkat krångla med än så jag snodde lan datorns minnen

Skrivet av Ten:

Varför inte köpa ett större chassi så du får plats med sakerna och lite luftflöde i chassit när du ändå ska bygga nytt, visst jag förstår att det är trevligt med ett litet chassi men det är ett aber att byta ut saker i det och så många radiatorer påverkar flödet och inte till det bättre när du skriver du har en skit pump till och med.
Jag hade kikat på detta tex för få plats med mer radiator yta: http://www.inet.se/produkt/6911352/nzxt-switch-810-vit

Skit pump menade jag med att den låter så förbaskat(Vibrationer så jag har en ny på väg för tillfället.

Skrivet av Christoffer1989:

Ska du ha hårddiskburen och en rad i fronten så kommer du täcka fläkthållet i botten Tyvärr..
Så skippa den och kör på en 240 slim i toppen, eller det heter väl 280? st 140mm fläktar, samma i fronten. Då det är 140mm fläktar överallt. Sen en 140mm rad i baken. Skippa golvfälkten. Så behöver du inte oroa dig för kablarna från nätagget heller

Jag får se med botten men vill helst ha något som täcker nätaggets fläktar ev en låda som andra har i botten skulle passa fint? om jag orkar fixa med den!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Har 240mm fronten och i toppen redan så

Syftade mer på moderkortet, men det går nog säkert! Du får lägga upp bilder så fort prylarna rullar in

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Håller på att installera ett sånt här lite enklare kit i mitt R4 chassi: http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-750-2351p.html

Chassit är dock inte helt optimerat för vattenkylning. Fått plocka bort HD-hyllan helt från grundpositionen och flyttat den nedre delen ett steg bort (blir inte helt bra) för att få plats med radiatorn. Det går att få in grejerna men det är inte helt 100. Pump/reservoaren sitter dock ganska smidigt i "läsar"hyllan.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av jonasies:

Håller på att installera ett sånt här lite enklare kit i mitt R4 chassi: http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-750-2351p.html

Chassit är dock inte helt optimerat för vattenkylning. Fått plocka bort HD-hyllan helt från grundpositionen och flyttat den nedre delen ett steg bort (blir inte helt bra) för att få plats med radiatorn. Det går att få in grejerna men det är inte helt 100. Pump/reservoaren sitter dock ganska smidigt i "läsar"hyllan.

Om man läser på så vet man att man ska ha en relativt tunn rad i fronten så får hyllan plats helt perfekt dock bara 1 fläkt i toppen men men

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Om man läser på så vet man att man ska ha en relativt tunn rad i fronten så får hyllan plats helt perfekt dock bara 1 fläkt i toppen men men

Ah, så här i efterhand hade jag nog satsat på det. Ska bli intressant o se hur du får till det sen!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av jonasies:

Ah, så här i efterhand hade jag nog satsat på det. Ska bli intressant o se hur du får till det sen!

Allt är monterat men ska göra en ny kabeldragning + ny pump/res combo i 2x 5,25 + så ska jag kanske lägga till ny rad(Botten eller där uppe i 140mm) sen kanske byta upp mig i slang storlek

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

När kommer bilderna?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av jonataan.host:

När kommer bilderna?

När jag väl fixat något att ta kort på Kanske ska starta min gamla galaxy s2? för tillfället är displayen sönder på min note2

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift

Update bilder:

Ny pump yay!

Hur det såg ut förut med slangdragningen!

extra bild där jag börjat ta bort slangen!

Skitkontroller får användning senare

Tömning på g:)

Zotac älska att man fick den gratis räddar mig alla dar i veckan

Påfyllning snart?

Lite vätska

Fick ta en clear slang då min blåa tagit slut ska fixa detta när jag beställer mer vatten + slangar någon dag då man har extra i plånkan!

Här flyter luften ut ur systemet !

Fläktkontrollen får sitta där till FD skickat ny front då min 3.0,fläktkontroller och startknapp är sönder (använder reset knappen atm)

Smexig (Intrycket mellan gapet på fläkten och som ni ser är det 2xintel 120gb + WD red 3tb

Extra rad?Borde gå med 120mm

Helhetsbild det duger så länge!

Här lagras de mesta kartonger + lan sladd:)

Overlord tempest 27"tum körs i 120hz

Härlyser det och man hör bara vinden susa

Fin bakgrund man har eller ;)?

Alla bilder är tagna med min galaxy s2 som inte har i närheten så bra kamera som min note 2 fast den har trasig display detta får duga tills jag har pengar för en extra rad i botten + Crossfire brygga + mer slang + ev en extra rad i hörnet!

Ps glöm inte att följa min stream där jag lirar starcraft 2 på hög nivå dvs möter GMs och kan iaf ta 1-2 lirar toss och har alltid roligt så klicka på follow knappen :)! www.twitch.tv/iridiums!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag vill gärna se hur det kommer fungera med vattenkylning i R4.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Borrade du ut nya hål till top radiatorn?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av 4everapple1:

Borrade du ut nya hål till top radiatorn?

Nej det går endå du kan trycka in kylflänsen tips är att pressa in den så du exakt kan sätta i en 240mm skruvhål på ena sidan sen göra likadant på andra. Det går iaf med mitt mobo vilket är x79 imba stort.....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Nej det går endå du kan trycka in kylflänsen tips är att pressa in den så du exakt kan sätta i en 240mm skruvhål på ena sidan sen göra likadant på andra. Det går iaf med mitt mobo vilket är x79 imba stort.....

Jo jag vet hur man gör, har samma kort som du (kolla sign) men hade aldrig trott att man kunde få in en radiator av fetare modell! Imponerande måste jag säga!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av 4everapple1:

Jo jag vet hur man gör, har samma kort som du (kolla sign) men hade aldrig trott att man kunde få in en radiator av fetare modell! Imponerande måste jag säga!

Eh behöver inte ens bända kylaren ju Det gäller att bara trycka upp den tillräckligt klart den ska vara fet i toppen annars får man ju skitkass kylning ;)! Visst denna pump är lite svag men för tillfället känner jag att dels så har jag skitvarmt i rummet och sen vill jag fan ha en tyst dator tål inte brummandet den andra pumpen gjorde ;/

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Eh behöver inte ens bända kylaren ju Det gäller att bara trycka upp den tillräckligt klart den ska vara fet i toppen annars får man ju skitkass kylning ;)! Visst denna pump är lite svag men för tillfället känner jag att dels så har jag skitvarmt i rummet och sen vill jag fan ha en tyst dator tål inte brummandet den andra pumpen gjorde ;/

Nu ser jag varför du hade så lätt, du satte skruvarna i honeycomb meshen istället för skruvhålen vilket ger dig en extra 5mm.

Men du, tona ner på attityden. Ingen gillar en bezzerwizzer

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av 4everapple1:

Nu ser jag varför du hade så lätt, du satte skruvarna i honeycomb meshen istället för skruvhålen vilket ger dig en extra 5mm.

Men du, tona ner på attityden. Ingen gillar en bezzerwizzer

Bezzerwizzer menade absolut inte så Är bara lite fundersam och inte bezzerwizzer så jag delar mina tankar också :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Bezzerwizzer menade absolut inte så Är bara lite fundersam och inte bezzerwizzer så jag delar mina tankar också :)!

Okej det är lungt, vad bra förresten att du lyckade med det här, då vet jag hur jag ska göra om jag inte byter chassi i framtiden

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

tjena ser ut som du har olika gpu-block så din "Crossfire brygga" bör inte gå att montera, då det inte är centrerat enl bilderna

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av zfrigg:

tjena ser ut som du har olika gpu-block så din "Crossfire brygga" bör inte gå att montera, då det inte är centrerat enl bilderna

Okej tackar glömnde helt bort det haha xD men jag har köpt nästan alla vattenkylningsdelar begagnat så allt som allt har jag fått för 1000kr

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift

Lite fml atm ram minnet överhettades så att datorn stängdes av och vad jag än gör så får jag code ff på debug på moderkortet. Nu blir det mass rma även nätagget som tjuter som jag inte orkat skicka in förut dvs det tjuter genom att bara ha elsladden i....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Testa slå av ena pci-e kanalen om du kan det och flasha nyare bios om du inte har den nyaste vad har du för m-b? Och testa ta ut batteriet osv givetvis.

Sen ska du få lite kritik av mig och mina tankar, hur tänkte du när du drog slangarna ser ju inte vidare bra ut din lösning? sälja ena gpu blocket köp ett nytt så du kan köra med cf-koppling mellan gpu:na sen dra om ALLA slangar och gör dem kortare när du ändå är där byt nipplarna till samma modell inte vad jag ser 4 olika och olika färger för som du säger i topic så ska det vara dyra saker inget hillbilly bygge? HDD vaggan kan du kasta ut och kör med SSD så får du ner radiatron på golvet och byt fläktstyrningen till en automatisk tex Aquaero 5LT eller T-Balancer bigNG så du kan styra fläktarna även med chassit stängt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ten:

Testa slå av ena pci-e kanalen om du kan det och flasha nyare bios om du inte har den nyaste vad har du för m-b? Och testa ta ut batteriet osv givetvis.

Sen ska du få lite kritik av mig och mina tankar, hur tänkte du när du drog slangarna ser ju inte vidare bra ut din lösning? sälja ena gpu blocket köp ett nytt så du kan köra med cf-koppling mellan gpu:na sen dra om ALLA slangar och gör dem kortare när du ändå är där byt nipplarna till samma modell inte vad jag ser 4 olika och olika färger för som du säger i topic så ska det vara dyra saker inget hillbilly bygge? HDD vaggan kan du kasta ut och kör med SSD så får du ner radiatron på golvet och byt fläktstyrningen till en automatisk tex Aquaero 5LT eller T-Balancer bigNG så du kan styra fläktarna även med chassit stängt.

Tack för tipsen men för tillfället är det lite ebb i kassan + att fläktkontrollern är borta och har nu r4:ans då jag fick den på posten. Nipplarna är samma modell kanske kameran som fuckar ur det? + jag har köpt radiatorerna + pump osv begagnat så fick med nipplarna ska nog byta upp mig till 16nipplar osv. Ev om jag kan få igång mitt gamla asus mobo så ska vi få fart på bygget.

Dock är mitt msi x79 65 helt urfuckat .... Code FF dvs ingen postpå ena. Det andra luktar det bränt i ram minnes porten..... + vägrar posta eller något

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3