Skrivet av Dunder:
Fast det är precis så det är. Om vi nu ska fortsätta på spåret att användarna är totalt okunniga på allt som har med datorer att göra som du hela tiden påstår så kan man ju knappast förutsätta att dessa användare har sitt system och all dess mjukvara uppdaterat. Om då användarens AV förutsätter att det är uppdaterat så öppnas ju plötsligt ett stort säkerhetshål.
Installerar de inte säkerhetsuppdateringar så öppnas ganska många hål, AV-program eller ej.
Citat:
Du sa att det fanns statistik, och sen säger du att det inte finns statistik... Hur ska du ha det?
Att virusangreppen gått ner totalt sett betyder ju ingenting när det kommer till att ett av AV-mjukvarorna är sämre än konkurrenterna.
Jag hittar ingen statistik på hur stor andel av respektive AV-svits användare som blivit drabbade, men det var inte statistiken jag talade om utan om att det totala antalet virusinfektioner har gått ner trots att en stor andel användare har (enligt er) ett AV-program som är totalt kasst.
Citat:
Jo, fast ditt påstående var att MSSE var mer lättviktigt och angav dessa som källor... Dessa källor säger dock ingenting om att det skulle vara mer lättviktigt.
Det är ju just det de säger, att det är lättviktigt. Inte mer lättviktigt än en viss annan produkt men lättviktigt för att vara den typen av produkt.
Citat:
Nej, de hade inte fått kritik, det hade inte handlat om att framhålla sin egna produkt (vissa AV gör själv detta vid installationen). Alla med lite erfarenhet vet att man inte ska ha två AV installerade samtidigt, om då Windows hade påmint de mindre erfarna om detta hade det inte betytt något annat än att de just varnar användaren.
Well, MS får ganska kraftig kritik vad de än gör, och speciellt i fall där de kan anses framhålla sina produkter gentemot konkurrenterna. Du kanske kommer ihåg hur mycket tjafs det var om browserväljaren när någon upptäckte att den ibland i vissa situationer placerade IE "längre fram" än övriga val.
Citat:
Jo, fast nu har det ju visats testresultat som säger att detta påståendet är fel, så visa gärna något annat testresultat som säger att det skulle vara så.
Du syftar på artikeln från Lifehacker och källan från av-comparatives.org antar jag? Jag gillar Lifehacker men de genomför inga som helst tester själva utan aggregerar bara från andra källor. Källan hänvisar till detta dokument (länken är till senaste versionen) och där kan vi uttyda att MSSE ligger ganska bra till om man tittar på de faktiska siffrorna. De enda områden Avast slår MSSE på är filkopiering där Avast är "Very Fast" och MSSE bara "Fast", däremot slår MSSE Avast på PC-mark.
Citat:
Topp tre i det vi talade om, huruvida MSSE var snällare mot systemresurserna eller inte. Jag visade testresultat som säger att det inte är så, medans du i dina källor inte gjorde det.
Jo olika källor ger olika resultat, men du kan ju titta på vad jag länkade ovan, MSSE kommer på en delad fjärdeplats och Avast på sjätte plats enligt det testet som jag anser räknar lite konstigt. Istället för att ge betyg på en femgradig skala inom en rad olika områden så hade de ju bara kunnat sammanställa hur lång tid alla uppgifter tog för respektive programsvit sammanlagt. Alla testade sviter fick exempelvis maximala fem poäng på Encoding/transcoding men de är ju självklart inte lika bra allihop utan det är skillnader även inom 5-poängsintervallet, alla utom en fick 5 poäng på Archiving/unrchiving osv.
I denna recension verkar MSSE faktiskt öka prestandan då PC-mark går från 4512 till 4774 poäng. Det är dock inget jämförande test så det finns inga siffror för andra sviter.
Citat:
Programmet uppdateras automatiskt. En registrering innebär inte mer än att skriva namn och e-mail, det tar fem sekunder och gör ingen som helst skada. Att man pushar för betalvarianten en gång om året är nog inte heller det världens undergång och samtidigt som den gör det så finns det en lika stor ruta precis bredvid som visar gratisvarianten. De försöker alltså inte låtsas om som att gratisvarianten inte finns.
Alla registreringar gör skada då man delar ut sina personuppgifter till en tredje part utan anledning, men det är mer en filosofisk fråga. Att man pushar för betalvarianten en gång per år är uppenbarligen ganska effektivt då så många tar det steget, och det räknar jag som att till viss del lura användarna. Vem vill inte ha "Maximum protection" liksom. Att rutan är lika stor för gratisvarianten är ju bra, att den ser mycket sämre ut med tråkigare färger, mycket färre punkter osv. är mindre bra, men det är klart att de vill få in pengar. MS har redan fått dina pengar dock så de behöver varken ha dina personuppgifter eller pusha för en betalvariant.
Citat:
Om nu så många användare är noviser kanske det till och med är positivt att pusha för Chrome, så man får en bättre webbläsare än IE-skräpet många användare kanske annars sitter på.
Så kan man ju se det. Jag anser att alla bundlingar av orelaterad programvara är av ondo, men det kanske bara är jag. Dock håller jag ju med om att IE inte är direkt den bästa browsern även om den har blivit mycket bättre de senaste releaserna. Å andra sidan så skulle jag nog inte kalla Chrome för bäst heller då den beter sig ganska konstigt på en del ställen och brister i prestanda i en hel del situationer. Här i Eu så får vi alla upp browserväljaren dock så stannar man på IE så har man ju gjort ett aktivt val att göra det. Kanske man uppskattar den automatiska synkningen, SkyDrive integrationen eller nåt.
Citat:
"Begränsad funktionalitet" innebär fortfarande mer än vad du kan göra med MSSE, och nej det såg inte mycket värre ut innan MSSE, det fanns gott om gratisalternativ då också. Att de var sämre än de kommersiella kanske inte var så konstigt då det inte rådde samma anda i IT-världen då, att saker och ting kunde vara gratis och betala sig på andra sätt.
Jo, men de allra flesta klarar sig utmärkt med begränsad funktionalitet. E-postscanning exempelvis behövs inte idag då e-post scannas innan den kommer till användarens dator. Ofta innebär denna utökade funktionalitet bara utökade risker, online-tjänster osv. som inte behövs.
Sen är det inte direkt längesedan MSSE kom, fem år är inte så länge ens inom IT-världen. Det fanns mängder med gratisprogram då, men inga bra gratis AV-program som inte var extremt tjatiga om att uppgradera till betalversionerna.
Citat:
Nej, det är just det jag inte vill, och det är just därför jag läser tester innan jag väljer något nytt. M$ vet att de har ditt förtroende redan och kan göra vad sjutton de vill, du kommer betala för deras program i alla fall. Avast är ett långt mindre företag som snabbt åker ut om de börjar med konstigheter, och just därför litar jag långt mer på dem än på M$.
Well, man kan ju se det på olika sätt. Du kanske hellre köper en dator från typ PC-kungen i Säffle än från Dell för att de är mindre och mer beroende av dig som kund medans jag då kanske hellre väljer Dell som jag vet kommer att finnas kvar om ett par år, som har en stor organisation som kan ge support osv. Inte för att jag skulle välja en Dell, men du förstås poängen. Ska man välja en mindre mer osäker leverantör som är mer lyhörd eller ska man välja en större leverantör som är stabilare men kanske inte lika lyhörd? Det är ju en ständig fråga i vårt kapitalistiska samhälle.