Ny data, Tips om Gratis Anti-Virus program

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Så det är bara en registrering? Det är ju förstås bättre, men ändå onödigt IMO. Vad ska de med mina uppgifter till om de inte ska skicka reklam eller dylikt? Anonym statistik behövs ingen registrering för liksom.

Antagligen för att de ska kunna skicka mail, inga konstigheter där inte.

Skrivet av snajk:

Bättre vet jag inte, mer funktioner som man redan har gratis inbyggda i OS:et kanske. Kör du MSSE så har du det bästa som MS har att erbjuda inom området och behöver inte tänka på ifall det är värt att uppgradera/betala för mer funktionalitet som kanske är kritisk (det är den inte förstås men det är inte så lätt att veta för alla).

Nej, jag tror inte det är funktioner gratis inbyggda i operativsystemet. Kör du MSSE så har du det bästa MS har att erbjuda, vilket är sämre än vad andra har att erbjuda. Gratis.

Skrivet av snajk:

Ett större mer stabilt företag ger mindre risk att företaget går under, att produkten läggs ner, att de säljer ens uppgifter osv. Är det nyheter för dig?

Det är nog större chans att dina uppgifter hamnar på villovägar från MS än från Avast, så där har du nog inte mycket att hämta. Skulle företaget gå under eller produkten läggas ner så är det bara att välja nästa gratisalternativ på listan. Det finns gott om AV som är bättre än MSSE.

Skrivet av snajk:

Fast man får ju ofta vad man betalar för med FOSS. Open Office är mycket bra för ett gratisprogram exempelvis men det duger inte till mer avancerade saker och en tusing för att få MS Office är ingen stor kostnad för att få dessa funktioner, kompabilitet, support osv. Självklart verkar allt dyrt i jämförelse med gratis, men jämför man med andra kommersiella program så är MS produkter ganska billiga, Photoshop går exempelvis inte att få under femtusen (eller, nu kan man inte köpa det alls utan bara prenumerera, men dyrt är det) och hela CS-sviten kostar ännu mer, vad säger att den är värd mer än Office-paketet? Är det att man använder Office varje dag och PS/CS bara då och då? Varför ska man exempelvis betala €1400 för QuarkXpress när man får publisher med i Office-paketet (jag vet att QX har mer funktioner men Publisher ger väldigt mycket för pengarna i jämförelse)? Osv. osv.

Open Office duger gott och väl till allt som office-paketet duger till. Att skolor och småföretag betalar stora pengar för office-paketet är helt absurt när det finns så bra gratisalternativ.

Photoshop är värt mer på grund av dess långt större komplexitet, precis som många andra mjukvaror som kostar pengar.

Skrivet av snajk:

Att ha en stabil leverantör spelar ingen roll tills dess att leverantören går under och du måste börja om igen. Just för AV-program har inte detta så stor betydelse då det är ganska enkelt att byta till ett annat program, men fortfarande är det en osäkerhet osv. Skulle MS gå under så skulle du med största sannolikhet få byta leverantör av AV-program oavsett vilken du har liksom och det hade nog varit ett av de minsta problemen i den situationen (byta OS osv. är förstås mycket värre).

På vilket sätt är det en osäkerhet?
Skulle programmet försvinna (icke särskilt troligt), välj ett nytt.

Skrivet av snajk:

Ja jo kanske det, men NSA behöver förstås inte köpa något för att få tillgång till dess data... Sen har detta förstås inte så stor betydelse just när det gäller AV-program då de är lätta att byta ut. Men hade ett företag med kopplingar till exempelvis ryska maffian köpt något AV-program så hade de kunnat orsaka ganska stor skada på kort tid innan alla kunder förstått vad som skett. Malware maskerad som AV-program är inget nytt precis...

På med foliehatten.

Hade ryska maffian köpt ett AV-program (icke heller det särskilt troligt) hade det hamnat på rubrikerna ganska omgående.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Antagligen för att de ska kunna skicka mail, inga konstigheter där inte.

Reklammail då antar jag? Inget jag uppskattar i alla fall, men det kanske du gör?

Citat:

Nej, jag tror inte det är funktioner gratis inbyggda i operativsystemet. Kör du MSSE så har du det bästa MS har att erbjuda, vilket är sämre än vad andra har att erbjuda. Gratis.

Brandvägg finns i alla fall inbyggt i Windows, likaså funktioner för att hindra skadlig programvara för att installeras, blockering av "phishing" osv. Det är inte helt klart vad alla dessa funktioner innebär på Avast hemsida, men det är knappast något kritiskt.

Citat:

Det är nog större chans att dina uppgifter hamnar på villovägar från MS än från Avast, så där har du nog inte mycket att hämta. Skulle företaget gå under eller produkten läggas ner så är det bara att välja nästa gratisalternativ på listan. Det finns gott om AV som är bättre än MSSE.

Really? Så det är större chans att MS sprider dina kunduppgifter än ett (relativt) okänt företag där du inte är kund utan bara användare?

Citat:

Open Office duger gott och väl till allt som office-paketet duger till. Att skolor och småföretag betalar stora pengar för office-paketet är helt absurt när det finns så bra gratisalternativ.

Det är inte riktigt så tyvärr. Det finns flera exempel på organisationer, bland annat några tyska kommuner, som bytt till OO för att sedan byta tillbaka till MSO när OO inte motsvarade förväntningarna varken i kostnadsbesparingar eller i funktionalitet. Däremot håller jag med om att skolor slösar oerhörda mängder pengar på dumma IT-investeringar, jag anser dock att exempelvis Ipads till alla elever är mycket värre än en ganska billig programsvit som skolorna får till ett mycket rabatterat pris och som används på de allra flesta företag ute i "verkliga världen".

Citat:

Photoshop är värt mer på grund av dess långt större komplexitet, precis som många andra mjukvaror som kostar pengar.

Photoshop är väldigt avancerat, men det är Office också. I jämförelse med gratisalternativen så har MSO nästan löjligt mycket funktionalitet.

Citat:

På vilket sätt är det en osäkerhet?
Skulle programmet försvinna (icke särskilt troligt), välj ett nytt.

Det är en osäkerhet för att man inte vet om ens leverantör kommer att finnas kvar, i vilket fall man kommer att vara tvungen att gå igenom processen med att byta leverantör igen vilket inte är gratis.

Citat:

På med foliehatten.

Hade ryska maffian köpt ett AV-program (icke heller det särskilt troligt) hade det hamnat på rubrikerna ganska omgående.

Jag tror du underskattar maffian nu. De äger mängder av mer eller mindre legitima företag och har sina fingrar i en uppsjö branscher. Jag säger inte att det är särskilt troligt att maffian i sig skulle vara intresserade av Avast, men de äger säkert flera mjukvaruföretag redan så steget är inte så långt. Tittar man på exemeplvis den japanska maffian så har de gått ännu längre åt det hållet med publika ledamöter och egna interntidningar osv.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Reklammail då antar jag? Inget jag uppskattar i alla fall, men det kanske du gör?

Nepp, inga reklammail.

Skrivet av snajk:

Brandvägg finns i alla fall inbyggt i Windows, likaså funktioner för att hindra skadlig programvara för att installeras, blockering av "phishing" osv. Det är inte helt klart vad alla dessa funktioner innebär på Avast hemsida, men det är knappast något kritiskt.

"Knappast något kritiskt"... Du är lustig du.

Skrivet av snajk:

Really? Så det är större chans att MS sprider dina kunduppgifter än ett (relativt) okänt företag där du inte är kund utan bara användare?

Ja, med tanke på hur mycket information M$ spridit och kommer fortsätta sprida om alla sina användare, så ja.

Skrivet av snajk:

Det är inte riktigt så tyvärr. Det finns flera exempel på organisationer, bland annat några tyska kommuner, som bytt till OO för att sedan byta tillbaka till MSO när OO inte motsvarade förväntningarna varken i kostnadsbesparingar eller i funktionalitet. Däremot håller jag med om att skolor slösar oerhörda mängder pengar på dumma IT-investeringar, jag anser dock att exempelvis Ipads till alla elever är mycket värre än en ganska billig programsvit som skolorna får till ett mycket rabatterat pris och som används på de allra flesta företag ute i "verkliga världen".

Tveksamt, så jag står fast vid att det är ytterst dumdristigt att skolor och småföretag köper in mängder med office-licenser.

Skrivet av snajk:

Photoshop är väldigt avancerat, men det är Office också. I jämförelse med gratisalternativen så har MSO nästan löjligt mycket funktionalitet.

Office är inte särskilt avancerat och inte heller i jämförelse med gratisalternativen.

Skrivet av snajk:

Det är en osäkerhet för att man inte vet om ens leverantör kommer att finnas kvar, i vilket fall man kommer att vara tvungen att gå igenom processen med att byta leverantör igen vilket inte är gratis.

Nu pratar vi vanliga användare, det är ingen svår process att installera ett nytt gratisalternativ, så det är inget man behöver oroa sig för direkt.

Skrivet av snajk:

Jag tror du underskattar maffian nu. De äger mängder av mer eller mindre legitima företag och har sina fingrar i en uppsjö branscher. Jag säger inte att det är särskilt troligt att maffian i sig skulle vara intresserade av Avast, men de äger säkert flera mjukvaruföretag redan så steget är inte så långt. Tittar man på exemeplvis den japanska maffian så har de gått ännu längre åt det hållet med publika ledamöter och egna interntidningar osv.

Ja, men då är det bäst att jag tar på mig foliehatten också, de kanske styr oss alla!

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nepp, inga reklammail.

Bara information alltså? Det är ju ingen större fara med det,men jag hade förstås föredragit att inte få mer oönskad mail.

Citat:

"Knappast något kritiskt"... Du är lustig du.

Men vad är det som är kritiskt? Enligt Avast hemsida så är skillnaden mellan gratis och icke följande:
"Secures shopping and banking"; "Runs risky programs safely"; "Blocks hacker attacks"; "Secures personal data"; "Stops annoying spam" och "Blocks phishing scams"

Alltså en brandvägg, som ju redan finns inbyggd i Windows, en sandbox att köra "risky" program i vilket jag tycker är en ganska dålig idé, ett spamfilter som alla e-post-tjänster redan har, och någon anti-phishing-sak som alla browsers redan har inbyggt. Så vad är kritiskt av det?

Citat:

Ja, med tanke på hur mycket information M$ spridit och kommer fortsätta sprida om alla sina användare, så ja.

Ett sånt påstående kräver någon källa tycker jag. MS har inte för vana att dela med sig av kunduppgifter.

Citat:

Tveksamt, så jag står fast vid att det är ytterst dumdristigt att skolor och småföretag köper in mängder med office-licenser.

Men skolan handlar inte bara om att göra de uppgifter som man får tilldelade utan den ska också förbereda eleverna på verkligheten. Då kanske det är värt lite pengar att låta dem använda de program som de kommer att få använda när de väl är färdiga med skolan, eller? Sen beror det förstås på vilken nivå vi pratar om, i lågstadiet kanske en Ipad eller dylikt passar utmärkt med pedagogiska appar osv. men ju äldre man blir desto viktigare blir det att man faktiskt lär sig mer specifika saker som man behöver senare i livet.

Citat:

Office är inte särskilt avancerat och inte heller i jämförelse med gratisalternativen.

Jag tror inte du riktigt vet vad du pratar om här. Office är sjukt avancerat, inte bara i jämförelse med Docs eller OO utan helt för sig själv. Excel har så mycket avancerade funktioner att det i princip är omöjligt för en person att behärska allt, Word är inte lika avancerat men fortfarande långt mer funktionsrikt än konkurrenterna, Outlook behöver vi inte ens ta upp då det är så långt före alternativen att det blir löjligt. VBA...

Citat:

Nu pratar vi vanliga användare, det är ingen svår process att installera ett nytt gratisalternativ, så det är inget man behöver oroa sig för direkt.

Precis, vanliga användare som måste lägga märke till att ett program slutar fungera av sig självt och måste bytas ut för att inte datorn ska vara utsatt för en massa risker, det låter inte alls riskfyllt. /S

Citat:

Ja, men då är det bäst att jag tar på mig foliehatten också, de kanske styr oss alla!

Sa jag något alls åt det hållet? Jag menar inte att det är en stor risk eller nåt, bara att om man bedömer risk hos två bolag så måste man räkna med hur stabila de är. Ett stort företag som ägs publikt har man förstås en helt annan insyn i än ett mindre bolag som ägs helt privat. Risken att en maffia skulle ta över något av dessa bolag är förstås väldigt liten men självklart är den högre för det lilla bolaget utan insynen som en börslansering innebär.

Permalänk
Keeper of Traditions

[QUOTE="snajk;13738569"]Bara information alltså? Det är ju ingen större fara med det,men jag hade förstås föredragit att inte få mer oönskad mail.

Ingen aning faktiskt, har aldrig fått något mail.

Skrivet av snajk:

Men vad är det som är kritiskt? Enligt Avast hemsida så är skillnaden mellan gratis och icke följande:
"Secures shopping and banking"; "Runs risky programs safely"; "Blocks hacker attacks"; "Secures personal data"; "Stops annoying spam" och "Blocks phishing scams"

Alltså en brandvägg, som ju redan finns inbyggd i Windows, en sandbox att köra "risky" program i vilket jag tycker är en ganska dålig idé, ett spamfilter som alla e-post-tjänster redan har, och någon anti-phishing-sak som alla browsers redan har inbyggt. Så vad är kritiskt av det?

Bara för att det finns en brandvägg i Windows betyder inte det att den är något att ha, och en sandlåda är grymt bra. Allt som kan öka säkerheten i mailsammanhang är även det bra, och även sånt som förbättrar webbläsarna.

Skrivet av snajk:

Ett sånt påstående kräver någon källa tycker jag. MS har inte för vana att dela med sig av kunduppgifter.

Tja, har man tittat lite på nyheterna på senare tid, så...

Skrivet av snajk:

Men skolan handlar inte bara om att göra de uppgifter som man får tilldelade utan den ska också förbereda eleverna på verkligheten. Då kanske det är värt lite pengar att låta dem använda de program som de kommer att få använda när de väl är färdiga med skolan, eller? Sen beror det förstås på vilken nivå vi pratar om, i lågstadiet kanske en Ipad eller dylikt passar utmärkt med pedagogiska appar osv. men ju äldre man blir desto viktigare blir det att man faktiskt lär sig mer specifika saker som man behöver senare i livet.

Inte när skolan inte har råd med det.

Skrivet av snajk:

Jag tror inte du riktigt vet vad du pratar om här. Office är sjukt avancerat, inte bara i jämförelse med Docs eller OO utan helt för sig själv. Excel har så mycket avancerade funktioner att det i princip är omöjligt för en person att behärska allt, Word är inte lika avancerat men fortfarande långt mer funktionsrikt än konkurrenterna, Outlook behöver vi inte ens ta upp då det är så långt före alternativen att det blir löjligt. VBA...

Nja, jag tror inte det.

Skrivet av snajk:

Precis, vanliga användare som måste lägga märke till att ett program slutar fungera av sig självt och måste bytas ut för att inte datorn ska vara utsatt för en massa risker, det låter inte alls riskfyllt. /S

Jao, lyckas man undgå allt det prat som skulle skapas kring en sån händelse och även missar att ens AV börjar bete sig konstigt, så har man nog inget av värde på datorn ändå. Chansen är så liten att det inte är något att diskutera.

Skrivet av snajk:

Sa jag något alls åt det hållet? Jag menar inte att det är en stor risk eller nåt, bara att om man bedömer risk hos två bolag så måste man räkna med hur stabila de är. Ett stort företag som ägs publikt har man förstås en helt annan insyn i än ett mindre bolag som ägs helt privat. Risken att en maffia skulle ta över något av dessa bolag är förstås väldigt liten men självklart är den högre för det lilla bolaget utan insynen som en börslansering innebär.

Ja, visst, välj du AV efter vilket företag som är störst... Det brukar ju funka utmärkt när man väljer mellan olika saker.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Bara för att det finns en brandvägg i Windows betyder inte det att den är något att ha, och en sandlåda är grymt bra. Allt som kan öka säkerheten i mailsammanhang är även det bra, och även sånt som förbättrar webbläsarna.

Bara för att Avast vill pracka på dig en brandvägg när du redan har en betyder inte att den är bättre än den du har heller. Windows brandvägg är faktiskt bra, inte i klass med en hårdvarubrandvägg eller så, men den har nog stoppat mer malware än alla AV-program tillsammans.

Citat:

Tja, har man tittat lite på nyheterna på senare tid, så...

Ja, ok. Du tänker på Prism. Det handlar dock inte riktigt om att MS har delat med sig av användardata utan att de varit tvungna att ge vissa organisationer tillträde till deras mjukvara och framför allt handlar det om att de sparar data från internetleverantörer, ungefär som FRA gör här i Sverige. Ska man undvika den typen av spioneri får man nog köra Open Source hela vägen och helt undvika amerikanska tjänster och mjukvaror och dessutom se till att ingen av ens trafik rör sig över några landgränser. Så.. lycka till med det.

Min poäng var att MS håller ganska hårt i sina användares uppgifter, hårdare än många andra teknikföretag.

Citat:

Inte när skolan inte har råd med det.

Det handlar om att prioritera. Självklart finns det en massa skolsaker som borde gå före Office, som skolmat, lärartid osv. men det finns också saker som ger mindre nytta än IT och som därför kanske borde dras ner på innan man sänker elevernas IT-kompetens genom att välja IT-plattformar som inte är relevanta utanför skolan. IT-kompetens krävs för de flesta arbeten idag och de kraven går knappast neråt liksom. Vad man bör dra ner på istället har inte riktigt jag kompetensen att bedöma men att tid och pengar slösas bort i skolorna är knappast en nyhet. Macbooks till alla elever är inte direkt ovanligt exempelvis.

Citat:

Nja, jag tror inte det.

Tror och tror, det är så. Sen är förstås inte MS Office ett perfekt program på något sätt, men konkurrenterna ligger långt bakom på många områden.

Citat:

Jao, lyckas man undgå allt det prat som skulle skapas kring en sån händelse och även missar att ens AV börjar bete sig konstigt, så har man nog inget av värde på datorn ändå. Chansen är så liten att det inte är något att diskutera.

Jag tror att åtminstone 90% inte läser exempelvis IDG eller Swec. vilket hade behövts för att inte undgå en sådan händelse. AV-programmet behöver heller inte börja bete sig konstigt utan det kanske bara fortsätter att gå utan att hitta några nya uppdateringar. Chansen är inte så stor men jag tror den är större än du tror. Företag går i konkurs ganska ofta, även mjukvaruföretag.

Citat:

Ja, visst, välj du AV efter vilket företag som är störst... Det brukar ju funka utmärkt när man väljer mellan olika saker.

Det är en aspekt som man bör ha med i bedömningen. Hur viktig den är beror helt på vilken typ av produkt det är. Skulle jag exempelvis köpa en ny möbel av något slag så har det ju mindre betydelse ifall företaget finns kvar efter några år, en möbel är ju en ganska enkel sak så någon annan kan säkert reparera den ifall behovet skulle uppstå, även om garantin förstås skulle försvinna osv. Skulle jag köpa en bil däremot så är det mycket viktigare, man behöver reservdelar osv. under hela bilens livslängd och garantierna på en bil är ju mycket mer värda än de för exempelvis en möbel.

När det handlar om AV-program så spelar det inte så stor roll ifall programmet läggs ner, man kan ju enkelt byta program, men det spelar roll vad som händer under övergångsperioden. Tänk om Avast skulle köpas upp av någon mer suspekt, det behöver verkligen inte vara maffia, det var ett extremexempel, utan kanske någon koncern man inte litar på fullt ut eller dylikt. Vad hindrar dem från att installera en trojan som en automatisk uppdatering exempelvis?

Och det behöver ju inte vara så att företaget går under bara för att storleken ska spela roll. Avast är ett litet företag som sagt och de kanske anställde en programmerare som hade andra motiv, chansen att Avast skulle hitta illvillig kod är ju ganska mycket mindre än MS som förstås har väl vedertagna policys för code-review osv. Avast kanske har det också, men de har ju begränsade resurser på ett annat sätt än MS vilket betyder att risken är större osv.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker 99% av alla AV ser fruktansvärda ut? Känns super-bloatat med en massa onödigt skräp och popup-fönster hit och dit. Enda jag stött på hittils som gör det bra är MSSE även om det inte är det säkraste. Jag hade nog kört Avast om det inte vore för att programmet i sig nästa ger intrycket av att ge en virus själv...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Bara för att Avast vill pracka på dig en brandvägg när du redan har en betyder inte att den är bättre än den du har heller. Windows brandvägg är faktiskt bra, inte i klass med en hårdvarubrandvägg eller så, men den har nog stoppat mer malware än alla AV-program tillsammans.

Antagligen är den bättre. Jag hade aldrig litat på Windows inbyggda.

Skrivet av snajk:

Min poäng var att MS håller ganska hårt i sina användares uppgifter, hårdare än många andra teknikföretag.

Nja, det kan väl tolkas på lite olika sätt, antar jag...

Skrivet av snajk:

Det handlar om att prioritera. Självklart finns det en massa skolsaker som borde gå före Office, som skolmat, lärartid osv. men det finns också saker som ger mindre nytta än IT och som därför kanske borde dras ner på innan man sänker elevernas IT-kompetens genom att välja IT-plattformar som inte är relevanta utanför skolan. IT-kompetens krävs för de flesta arbeten idag och de kraven går knappast neråt liksom. Vad man bör dra ner på istället har inte riktigt jag kompetensen att bedöma men att tid och pengar slösas bort i skolorna är knappast en nyhet. Macbooks till alla elever är inte direkt ovanligt exempelvis.

Det finns många saker som kan prioriteras före ett office-paket. Många saker som är långt bättre att lägga pengar på.

Skrivet av snajk:

Tror och tror, det är så. Sen är förstås inte MS Office ett perfekt program på något sätt, men konkurrenterna ligger långt bakom på många områden.

Nja, det har jag svårt att tro på.

Skrivet av snajk:

Jag tror att åtminstone 90% inte läser exempelvis IDG eller Swec. vilket hade behövts för att inte undgå en sådan händelse. AV-programmet behöver heller inte börja bete sig konstigt utan det kanske bara fortsätter att gå utan att hitta några nya uppdateringar. Chansen är inte så stor men jag tror den är större än du tror. Företag går i konkurs ganska ofta, även mjukvaruföretag.

Eftersom de har alla kunders mejl-adress hade det bara varit att skicka ett e-mail, inga problem.

Skrivet av snajk:

Det är en aspekt som man bör ha med i bedömningen. Hur viktig den är beror helt på vilken typ av produkt det är. Skulle jag exempelvis köpa en ny möbel av något slag så har det ju mindre betydelse ifall företaget finns kvar efter några år, en möbel är ju en ganska enkel sak så någon annan kan säkert reparera den ifall behovet skulle uppstå, även om garantin förstås skulle försvinna osv. Skulle jag köpa en bil däremot så är det mycket viktigare, man behöver reservdelar osv. under hela bilens livslängd och garantierna på en bil är ju mycket mer värda än de för exempelvis en möbel.

När det handlar om AV-program så spelar det inte så stor roll ifall programmet läggs ner, man kan ju enkelt byta program, men det spelar roll vad som händer under övergångsperioden. Tänk om Avast skulle köpas upp av någon mer suspekt, det behöver verkligen inte vara maffia, det var ett extremexempel, utan kanske någon koncern man inte litar på fullt ut eller dylikt. Vad hindrar dem från att installera en trojan som en automatisk uppdatering exempelvis?

Och det behöver ju inte vara så att företaget går under bara för att storleken ska spela roll. Avast är ett litet företag som sagt och de kanske anställde en programmerare som hade andra motiv, chansen att Avast skulle hitta illvillig kod är ju ganska mycket mindre än MS som förstås har väl vedertagna policys för code-review osv. Avast kanske har det också, men de har ju begränsade resurser på ett annat sätt än MS vilket betyder att risken är större osv.

Som sagt, ett e-mail, sen får kunden själv bestämma. Inga problem.

Med tanke på kvalitén på programmen, skulle jag säga att Avast gör ett långt bättre jobb än M$, men alla tycker vi väl olika.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Maguro:

Bara jag som tycker 99% av alla AV ser fruktansvärda ut? Känns super-bloatat med en massa onödigt skräp och popup-fönster hit och dit. Enda jag stött på hittils som gör det bra är MSSE även om det inte är det säkraste. Jag hade nog kört Avast om det inte vore för att programmet i sig nästa ger intrycket av att ge en virus själv...

Det tar två sekunder att ställa in vad som ska visas eller inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här sidan när jag läste om windows växlingsfil konstigt nog. Jag tycker den talar för MSE ganska bra.

http://lifehacker.com/5401453/stop-paying-for-windows-security-microsofts-security-tools-are-good-enough

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag hittade den här sidan när jag läste om windows växlingsfil konstigt nog. Jag tycker den talar för MSE ganska bra.

http://lifehacker.com/5401453/stop-paying-for-windows-security-microsofts-security-tools-are-good-enough

Jag citerar ett stycke på den sidan:

Citat:

Update: Microsoft's security offerings have fallen down the ranks in antivirus testing as of late, so we currently have a different recommendation for free antivirus software. MSE is still our favorite as far as ease of use, and hopefully it'll get its act together and provide better protection soon.

Artiklar från 2009 kan inte tas som ett underlag för att bestämma vilket antivirusprogram man ska använda i år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Jag tycker MSE gör datorn både seg och lustig. Nej, jag kör inte det. Sen är det av princip också. Det förstör för AV-företagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Jag tycker MSE gör datorn både seg och lustig. Nej, jag kör inte det. Sen är det av princip också. Det förstör för AV-företagen.

De är ju företag man vill hålla om ryggen. Sprider FUD och drar in massvis med pengar från lättlurade eller okunniga konsumenter.

Permalänk
Medlem

Ok, gammal sida. Jag ska tänka på det nästa gång. Iaf, jag har inga problem med MSE och jag tror inte en vanlig användare har det heller.

Skrivet av CeciliaB:

Jag citerar ett stycke på den sidan:
Artiklar från 2009 kan inte tas som ett underlag för att bestämma vilket antivirusprogram man ska använda i år.

Menar du att MSE har blivit sämre, eller att alla andra har blivit bättre medan MSE stått still? På vilket sätt har MSE misslyckats fylla dina förväntningar?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni att Kaspersky är jämfört med Avast?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Hur tycker ni att Kaspersky är jämfört med Avast?

Tja jag kör med båda och tycker Kaspersky är trevligare (mindre reklam och popup), eller snarare kaspersky håller tyst (bara en liten popup när datorn startar att programmet är igång). Avast brukar det komma upp två stycken, en reklam och en för att den har uppdaterat sig och kan komma upp under drift med. Men Kaspersky märker man aldrig av under drift (kommer nästan aldrig upp pop up under drift).

Om du undrar så kör jag dom inte på samma dator

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja jag kör med båda och tycker Kaspersky är trevligare (mindre reklam och popup), eller snarare kaspersky håller tyst (bara en liten popup när datorn startar att programmet är igång). Avast brukar det komma upp två stycken, en reklam och en för att den har uppdaterat sig och kan komma upp under drift med. Men Kaspersky märker man aldrig av under drift (kommer nästan aldrig upp pop up under drift).

Om du undrar så kör jag dom inte på samma dator

hehe ok... Jo jag håller med dig, det är lite för mycket reklam i Avast emellanåt. Ser nu att Kaspersky kostar pengar :-/

Grejen är att jag har fått lite problem med Avast också, det kommer upp röda blockeringsrutor angående hot HELA tiden, enda sättet är att stänga av Avast. Så tänkte eventuellt testa något annat.

Finns det något gratis antivirus att rekommendera som gör jobbet bra?

Provat Microsoft's, men den är ju helt tyst å andra sidan så börjar bli tveksam till om det verkligen ger ett bra skydd.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Provat Microsoft's, men den är ju helt tyst å andra sidan så börjar bli tveksam till om det verkligen ger ett bra skydd.

En bild säger mer än tusen ord, så varsegod:

Källa: AV-TEST: Windows 7, Maj/Juni 2013

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Bitdefender ser ut att ha fått bra omdöme. Dock är väl detta betalvarianten, så jag vet inte hur gratisvarianten står sig mot betalvarianten och t ex Avast Free som jag haft nu.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

De är ju företag man vill hålla om ryggen. Sprider FUD och drar in massvis med pengar från lättlurade eller okunniga konsumenter.

Och på vilket sätt skulle det tala för att man ska använda M$ produkt istället?

De gör precis samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/janfeb-20...

Tycker det finns inget vettigt AV.

Jag gillar MSE eftersom det inte stör, ingen sketen reklam överallt. Inte massa extrasaker som installeras och är aktiva (vill inte ha 15 moduler aktiva, räcker med vanligt AV)

Avast är ju bara en reklampelare och ger sjuka falsepositives konstant.
AVG kanske man kan testa igen, fått bäst protection av alla gratis iaf.
Se om det är lika störigt som det var förr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Och på vilket sätt skulle det tala för att man ska använda M$ produkt istället?

De gör precis samma sak.

De tar inte betalt för AV-program och har således ingen anledning till att sprida FUD inom det området, snarare tvärtom. Det är inte positivt för MS om fler konsumenter tror att deras OS är osäkert.

MS har inte för vana att använda rädsla inom sin marknadsföring alls IMHO, men du kanske har några exempel?

Permalänk
Medlem

MSSE och sunt förnuft. Virusfri sen Windows 98.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Nu kommer "Men hur vet du det om du inte haft ett bra AV" kommentarerna att hagla in

Men ja, jag håller med. Sunt förnuft stoppar det mesta, jag har kört MSE många år och aldrig haft några problem med stulna konto, virus osv.
PS. Jag har kört trial program av dom "bra" Avn ibland och aldrig hittat något förutom false positives.

Provade bitdefender nu, trevligt program men skulle aldrig betala för ett AV.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

De tar inte betalt för AV-program och har således ingen anledning till att sprida FUD inom det området, snarare tvärtom. Det är inte positivt för MS om fler konsumenter tror att deras OS är osäkert.

MS har inte för vana att använda rädsla inom sin marknadsföring alls IMHO, men du kanske har några exempel?

Avast tar inte betalt och de "sprider" inte FUD, så vad gör de andra AV-företagen som M$ inte gör?

De tar inte betalt från lättlurade eller okunniga kunder?
Tillåt mig skratta.

Skrivet av JimmieSan:

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/janfeb-20...

Tycker det finns inget vettigt AV.

Jag gillar MSE eftersom det inte stör, ingen sketen reklam överallt. Inte massa extrasaker som installeras och är aktiva (vill inte ha 15 moduler aktiva, räcker med vanligt AV)

Avast är ju bara en reklampelare och ger sjuka falsepositives konstant.
AVG kanske man kan testa igen, fått bäst protection av alla gratis iaf.
Se om det är lika störigt som det var förr.

Avast är ingen reklampelare, och popups kan man konfigurera bort. Extrasakerna kan du också välja att inte installera vid installationen och det ger mig aldrig false positives.

Skrivet av croon:

Hur vet du det?
Du har skannat datorn med "Defender"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Avast tar inte betalt och de "sprider" inte FUD, så vad gör de andra AV-företagen som M$ inte gör?

Tillåt mig skratta.

Avast är ingen reklampelare, och popups kan man konfigurera bort. Extrasakerna kan du också välja att inte installera vid installationen och det ger mig aldrig false positives.

Hur vet du det?

Dunderklumpen: Finns det något bra som Microsoft har gjort eller är det likabra att de packar ihop och stänger igen? För jag har inte sett en enda positiv sak om ms och inte en enda dålig sak om Avast från din mun. Och jag blir LITE skeptisk när allting är totalt SVART/VITT för i min värld är inget bara svart och vitt. Jag hade förmodligen tagit mer till mig av det du skriver om du inte varit så enkelspårig. För jag tycker det verkar otroligt att ms mjukvara är så totalt usel på allt, och det du förespåkar är så fantastiskt bra. Du låter som en bilförsäljare

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av addek83:

Dunderklumpen: Finns det något bra som Microsoft har gjort eller är det likabra att de packar ihop och stänger igen? För jag har inte sett en enda positiv sak om ms och inte en enda dålig sak om Avast från din mun. Och jag blir LITE skeptisk när allting är totalt SVART/VITT för i min värld är inget bara svart och vitt. Jag hade förmodligen tagit mer till mig av det du skriver om du inte varit så enkelspårig. För jag tycker det verkar otroligt att ms mjukvara är så totalt usel på allt, och det du förespåkar är så fantastiskt bra. Du låter som en bilförsäljare

Ja, de har gjort bra operativsystem, även om det finns många val och idéer man inte håller med om. Jag gillar även deras visual studio-svit, men de har gott om andra mjukvaror jag inte tycker lika mycket om.

Angående Avast kan jag bli lite irriterad att man ska "registrera" om sig varje år, även om jag förstår varför, det är dock en sån liten sak. Sen kan deras AV vara lite "plottrigt" med mängder av ikoner och funktioner, vilket egentligen inte är en dålig sak i sig, men det kan lätt bli förvirrande och de hade nog kunnat få till en bättre design.
Inget större fan av färgschemat heller, men det är ju bara en smaksak.

När det kommer till prestanda och pricksäkerhet finns inget annat än tester att använda sig utav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, de har gjort bra operativsystem, även om det finns många val och idéer man inte håller med om. Jag gillar även deras visual studio-svit, men de har gott om andra mjukvaror jag inte tycker lika mycket om.

Angående Avast kan jag bli lite irriterad att man ska "registrera" om sig varje år, även om jag förstår varför, det är dock en sån liten sak. Sen kan deras AV vara lite "plottrigt" med mängder av ikoner och funktioner, vilket egentligen inte är en dålig sak i sig, men det kan lätt bli förvirrande och de hade nog kunnat få till en bättre design.
Inget större fan av färgschemat heller, men det är ju bara en smaksak.

När det kommer till prestanda och pricksäkerhet finns inget annat än tester att använda sig utav.

Sedär, nu låter du mycket mer förtroendeingivande, i alla fall i mina ögon!

Permalänk
Medlem

Installerade Bitdefender Free på min riktigt gamla bärbara. Hittade faktiskt ett hot under snabbscanningen under installationen. Har även installerat MBAM free för att göra en sökning nångång ibland.

"C:\Documents and Settings\Jesper\Lokala inställningar\Temp\tmp104.tmp.exe Trojan.GenericKDZ.19345 Disinfected"

Sen vet jag inte men hur skall man kunna lita på att dom helt enkelt inte bara skriver att det finns hot, allt för att få en att köpa programmet. Känns som antivirus är en stor fråga om tillit.

Får se hur jag skall göra med den stationära, behålla Avast Free eller något annat.

Många antivirus tycker jag är alldeles för dyra, 400-600:- varje år tycker jag är rätt mycket pengar. Speciellt om man har två datorer man vill skydda. Har man tex i någongång en stationär, en liten bärbar och om man skulle köpa en x86-mobil någongång då har man ju 3 enheter att skydda

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Avast tar visst betalt för sin betalversion. Att sprida FUD gör de ju i viss mån exempelvis på sin hemsida där betalversionen framstår som säkrare än icke-betalversionen trots att skillnaden är att den har ett gäng funktioner som redan finns inbyggda i Windows. De är inte värst på detta på något sätt, men de vill ju att man ska köpa betalversionen. MS har ingen betalversion alltså har de ingen anledning att pusha användare mot en sådan.

Citat:

Tillåt mig skratta.

Det var inte vad jag sa utan att MS inte spelar på rädsla i sin marknadsföring av sitt antivirusprogram, eller något annat program heller för den delen. Jag anser det vara på gränsen till lurendrejeri att framhäva att användare inte är säkra med de inbyggda AV-programmet utan borde betala för något annat, MS gör inte det men det gör i princip alla andra AV-programutvecklare.

Citat:

Jag har inte påstått att de är en reklampelare men de gör reklam för sitt AV-program som kostar pengar i sitt gratisprogram och antyder att det ger mer skydd. Det är ju bra att man kan konfigurera bort popups men det är ändå ett moment som inte behövs i MSSE. Det är också fint att du inte har fått falska varningar men andra får det och Avast ger fler än MS program.

Citat:

Hur vet du det?

Man kan ju aldrig vara helt säker, även om man skulle skanna datorn med alla tillgängliga AV-program så är man inte 100% säker på att man är virusfri. Men vad MS är sämre på är 0-day exploits och på att känna igen suspekt beteende från virus/malware som inte upptäckts ännu, alltså nya virus som inte har "hittats" ännu. Med tiden så hittas förstås dessa virus och även MS får med dem i sina virusdefinitioner, alltså skulle de upptäckas även av MS program bara senare än ett program som är bättre på detta. Alltså kan man vara lika säker på att man har varit virusfri som med vilket annat program som helst, kanske bara inte typ den senaste veckan eller månaden, om det nu är så kasst som du m.fl. anser.