Vid ett garanti-ärende hur funkar det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Vid ett garanti-ärende hur funkar det?

http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/TipTop/23950388

Någon som kan förklara det här för mig? Om mobilen går sönder hur funkar det då? Betalar företaget frakten fram och tillbaka för att reparera mobilen?

Mvh

Mazin

|CPU: I7 2600 | MB: H61 Pro BTC | RAM: Corsair 16GB XMS3 | GPU: GTX 780 | PSU: Coolermaster 650W | Kylare: Hyper 212 EVO | Burk: Cooler Master HAF 922 | SSD: Corsair Force Series GT 120GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2008

Det bör dom göra, kolla med företaget som du köpte mobilen ifrån, och länken funkar inte så du vet.
om du har bifogat skadan på mobilen så är det via ditt försäkringsbolag och är det fabrikations fel så är det tillverkaren alternativ företaget/butiken som ska laga den.

//ODM

For me to Know and for you to Find out.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ODM:

Det bör dom göra, kolla med företaget som du köpte mobilen ifrån, och länken funkar inte så du vet.
om du har bifogat skadan på mobilen så är det via ditt försäkringsbolag och är det fabrikations fel så är det tillverkaren alternativ företaget/butiken som ska laga den.

//ODM

Menar du att om det nu blir fabrikationsfel alltså något tekniskt fel då kommer samsung själv ta hand om ärendet.

Fixade länken.

|CPU: I7 2600 | MB: H61 Pro BTC | RAM: Corsair 16GB XMS3 | GPU: GTX 780 | PSU: Coolermaster 650W | Kylare: Hyper 212 EVO | Burk: Cooler Master HAF 922 | SSD: Corsair Force Series GT 120GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2008

kolla med butiken eller vart du nu köpte mobilen ifrån, annars kan du kika på Samsungs hemsida www.samsung.se
där kan du nog kolla upp vad du ska göra.

For me to Know and for you to Find out.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2012

Ouch, vill tyvärr höja ett varningens finger och meddela att groupon inte är något att ha större tillit för. De har gott om konsumentverksanmälningar för både det ena och det andra. Jag hoppas att de åtminstone ibland kan hantera ärenden väl och att allt löser sig för dig. Skulle det bli krångligt så ta reda på dina rättigheter och var ihärdig att få igenom dem...

EDIT: Här är iallafall köpvillkoren som groupon länkat till, för just ditt köp, även kontaktuppgift, om nu groupon vill att kunden ska kontakta leverantören direkt...: http://www.mytiptop.fr/en/content/3-terms-of-use

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av ODM:

kolla med butiken eller vart du nu köpte mobilen ifrån, annars kan du kika på Samsungs hemsida www.samsung.se
där kan du nog kolla upp vad du ska göra.

Sannolikt kommer inte Samsung Sverige ta i telefonen med tång om mobilen kommer från Frankrike.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ODM:

kolla med butiken eller vart du nu köpte mobilen ifrån, annars kan du kika på Samsungs hemsida www.samsung.se
där kan du nog kolla upp vad du ska göra.

Skrivet av Tedvin:

Ouch, vill tyvärr höja ett varningens finger och meddela att groupon inte är något att ha större tillit för. De har gott om konsumentverksanmälningar för både det ena och det andra. Jag hoppas att de åtminstone ibland kan hantera ärenden väl och att allt löser sig för dig. Skulle det bli krångligt så ta reda på dina rättigheter och var ihärdig att få igenom dem...

Butiken verkar vara någon mindre fransk butik, groupon kundsupport sa tidigare idag att vid ett fel ska försäljaren stå för reparation men vad jag tänkte är om det skulle bli problem med det. Kan man då skicka direkt till samsung under första året?

|CPU: I7 2600 | MB: H61 Pro BTC | RAM: Corsair 16GB XMS3 | GPU: GTX 780 | PSU: Coolermaster 650W | Kylare: Hyper 212 EVO | Burk: Cooler Master HAF 922 | SSD: Corsair Force Series GT 120GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av SUMITOMO:

Sannolikt kommer inte Samsung Sverige ta i telefonen med tång om mobilen kommer från Frankrike.

Ska jag låta bli att köpa?

|CPU: I7 2600 | MB: H61 Pro BTC | RAM: Corsair 16GB XMS3 | GPU: GTX 780 | PSU: Coolermaster 650W | Kylare: Hyper 212 EVO | Burk: Cooler Master HAF 922 | SSD: Corsair Force Series GT 120GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av mazey95:

Ska jag låta bli att köpa?

Det är upp till dig.
Litar inte ett skit på det företaget.
Det är nog inte kul om du får problem.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av mazey95:

Ska jag låta bli att köpa?

Tycker du ska låta bli, med tanke på alla skriverier om just groupon och mobil och elektronikköp som genomförts genom diverse utlandsbutiker, inte värt det när de börjar krångla vid eventuellt garantiärende, och lokala serviceverkstäder vägrar ta emot returen/garantiärendet etc

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Jul 2010

Jag gillar konsumentverket.
Rätt lättförståeligt och en hel del matnyttig information.
I övrigt är konsumentrådgivare oftast rätt trevliga att ha att göra med.

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Tele-tv-och-intern...
"Vad vet du om företaget?
Ta reda på fakta om företaget. Finns företagets namn, fullständiga adress, e-postadress och telefonnummer på webbplatsen?"

http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Tele-tv-och-intern...

"Tänk på att reklamationsrätten kan vara kortare om du har handlat från ett annat EU-land. Inom EU är reklamationsrätten minst 2 år. Om du har handlat utanför EU kan du inte räkna med att ha någon reklamationsrätt över huvud taget.

När du reklamerar en vara du har köpt på Internet ska säljaren stå för returfrakten."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2005

Inga garantier är giltiga i Sverige om telefonen är från Frankrike eftersom Samsungs telefoner är regionsbundna. Det betyder att vid garantiärende blir du ganska körd ifall företaget du köpte den av väljer att inte hjälpa dig eller har konkat/gått under jord.

Köp en lur med ett 24 mån abonnemang istället om du verkligen behöver ny och vill betala lite mindre för telefonen!

i7 7740X ] [ GTX 1080Ti
16GB RAM ] [ 128GB SSD ] [ 2TB HDD
NZXT H440 White ] [ Asus TUF x299 mk1
Asus VG248QE ] [ EVGA 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Tack för hjälpen allihopa, låter bli att köpa den.

Mvh

Mazin

|CPU: I7 2600 | MB: H61 Pro BTC | RAM: Corsair 16GB XMS3 | GPU: GTX 780 | PSU: Coolermaster 650W | Kylare: Hyper 212 EVO | Burk: Cooler Master HAF 922 | SSD: Corsair Force Series GT 120GB |