Katastrof: 2st HD7970 + vattenläckage

Permalänk
Medlem

Katastrof: 2st HD7970 + vattenläckage

Ja, som titeln antyder så har en katastrof inträffat i mitt chassi.

Storyn för den som bryr sig:

När jag kommer upp och datorn inte vill visa någon bild(skärmarna får kontakt men helt svarta), så testar jag att bara trycka på reset(hade precis överklockat och stabb testade så trodde det var orsaken) när skärmen visar BIOS så ser jag tre streck i alla färger. Jag inser då att något är fel så bryter strömmen och öppnar chassit.

Slangen som anslöt moderkortets förmonterade vattenblock har läckt(droppat långsamt) på mitt översta HD7970 medans det var i full gång med att mine:a bitcoins, och runnit tvärs över hela kortet till de dubbla 8-pin PCI-e kontakterna, sedan har det droppat ner till mitt undre HD7970:s dubbla 8-pins kontakter, medans jag var borta i ca 30 minuter...

Dold text

Ska jag vänta ett tag och sedan testa igen, eller är det helt kört? Hur länge? Det sitter vattenblock på korten också.
En trolig(och till min förhoppning sann) förklaring till strecken, skulle det kunna vara så att bara själva out-put delen av det övre kortet är skadat?

Om det är helt kört, vad ska man göra då? Köpa en GTX Titan, Två GTX 7/680? Vill ha CUDA för Blender i fall nytt kort är enda valet. Vad ska jag göra med korten plus de sprillans nya vattenblocken, sälja som folding/bitcoinkort(ifall det bara inte går att få bort strecken)?

Tips?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, men om vattnet är destillerat så borde det bara vara att ta ur korten och avvakta några dagar och låta dom torka. Problemet är att dom har varit i gång. Det stora problemet är inte vattnet utan att korten har varit på under kontakt med vatten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

vänta då det kan vara fukt kvar....

sen är det bara att be.... är dom "trasiga" så kan dom nog inte räkna... du borde haft speedfan som övervakar temp osv.... autoshutdown...

har du tur kan dom ha överlevt från "hettan", men då kommer vattnet.... försök o sova sen undersök imorgon så du inte gör saken värre ikväll....

edit: bildbevis tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Svårt att säga, men om vattnet är destillerat så borde det bara vara att ta ur korten och avvakta några dagar och låta dom torka. Problemet är att dom har varit i gång. Det stora problemet är inte vattnet utan att korten har varit på under kontakt med vatten.

Använde EK vatten, står att det har en strömledningsförmåga på 1,4mS/cm. Har dock inte den blekaste vad en millisiemens per centimeter innebär.

Skrivet av Disney:

vänta då det kan vara fukt kvar....

sen är det bara att be.... är dom "trasiga" så kan dom nog inte räkna... du borde haft speedfan som övervakar temp osv.... autoshutdown...

har du tur kan dom ha överlevt från "hettan", men då kommer vattnet.... försök o sova sen undersök imorgon så du inte gör saken värre ikväll....

edit: bildbevis tack!

Tror inte korten blivit varma då endast mindre än en deciliter hade runnit ur, får se imorgon. Ska även testa att byta platsa på korten och se om endast själva bildöverföringen till skärmarna är paj, annars så blir det nya/nytt kort tyvärr.

Syns nog inget på bild tog av back-platen och torkade, men en bild på systemet kan jag fixa imorgon.

Permalänk

Vill du torka dom snabbare så kan du lägga dom i ugnen i 50-70c men du bör nog montera bort vattenblocken.
Jag hade ett läckage ner på ett 6800gt för många är sedan det överlevde efter ugnstorkning, då hade jag destillerat vatten och glykol i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

vänta då det kan vara fukt kvar....

sen är det bara att be.... är dom "trasiga" så kan dom nog inte räkna... du borde haft speedfan som övervakar temp osv.... autoshutdown...

har du tur kan dom ha överlevt från "hettan", men då kommer vattnet.... försök o sova sen undersök imorgon så du inte gör saken värre ikväll....

edit: bildbevis tack!

Det verkar som om det övre kortet är kört, får bluescreen så fort jag försöker belasta kortet, men det undre verkar oskatt. Troligtvis så blev det bluescreen innan vattnet nådde andra kortet, så det var nog ingen ström som gick igenom 8-pinnarna.

Så nu till den andra frågan... Vad ska man göra nu? Bara köpa ett nytt DCUII 7970, eller gå över till nvidia för att få CUDA nu när man har en anledning till att köpa nytt?

Har en budget på ca 10000kr efter sommarjobbet, men vet inte om man ska gå över eller stanna kvar. Planen med vattenkylningen var ju att jag skulle ha korten lite längre den här gången, men nu när man blir tvingad(ja, jag vill inte gå ner till ett 7970 så blir tvingad) så känns det som att det kanske är värt att gå på nvidia kort så renders går snabbare i Blender, också lite intresserad av Shield och att streama spel till den verkar intressant.

Går i tanke vägarna om GTX Titan, och SLI i framtiden. Men vad känner folket här på Sweclockers? Är väldigt kluven

Edit: Står att översta kortet går på 100% hela tiden fast det varken renderar skrivbordet eller någonting annat:

Permalänk
Hedersmedlem

Du hade tur. När samma hände mig så droppade det på den första delen av PCIe kontakten där strömmatningen går. Det blev rök och ett bränt moderkort + bränt grafikkort.

Nvidia korten är inte lika bra som AMD's på bitcoin mining. Så ska du fortsätta med det så håll dig till AMD.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du hade tur. När samma hände mig så droppade det på den första delen av PCIe kontakten där strömmatningen går. Det blev rök och ett bränt moderkort + bränt grafikkort.

Nvidia korten är inte lika bra som AMD's på bitcoin mining. Så ska du fortsätta med det så håll dig till AMD.

Ska inte köra bitcoin mining, körde det bara som ett stabilitets test och slapp full screen.

Skrivet av DDemis:

Om du ska bitcoina så kör på AMD, då nvidia inte är så väldigt bra när det kommer till bitcoin. Men om du spelar mycket så kör på ett eller två 780 kort om du behöver den kraften. Om du vill så köper jag gärna ditt defekta 7970 för ett par hundralappar. Jag bor även i Bålsta.

Får se hur jag bestämmer mig att göra, om jag köper ett nytt 7970 så kan du få kortet och tillbehör (standardkylaren osv.) för typ 500kr, om jag bestämmer mig för att byta båda korten så skulle jag helst vilja bli av med vattenblocket också, du kan få det också för 1000kr totalt(vattenblocket är inköpt förra veckan och kostar ca 800kr).

Permalänk
Medlem

I allt det hemska med vatten-läckage och väntan på om korten/kortet klarade sig, beklagar jag, men Faen va stilig Dator du har! Vill se den med dual Titan!

Permalänk
Medlem

Jonfritt vatten leder inte ström, och destillerat är jonfritt, men pga autoprotolys så självjoniseras vatten med tiden. Har ingen koll på hur lång tid det tar innan det bildats en koncentration av joner för att leda tillräckligt med ström dock.

Det brukar ju även sägas att destillerat vatten + dammpartiklar också leder ström, så om du inte haft kliniskt rent på grafikkorten så kan det kanske vara därför.

... och så säger alla vattenkylningsförespråkare att det "aldrig är något problem". Yea rite.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av swesen:

http://i.imgur.com/R6soUaI.jpg

Det verkar som om det övre kortet är kört, får bluescreen så fort jag försöker belasta kortet, men det undre verkar oskatt. Troligtvis så blev det bluescreen innan vattnet nådde andra kortet, så det var nog ingen ström som gick igenom 8-pinnarna.

Så nu till den andra frågan... Vad ska man göra nu? Bara köpa ett nytt DCUII 7970, eller gå över till nvidia för att få CUDA nu när man har en anledning till att köpa nytt?

Har en budget på ca 10000kr efter sommarjobbet, men vet inte om man ska gå över eller stanna kvar. Planen med vattenkylningen var ju att jag skulle ha korten lite längre den här gången, men nu när man blir tvingad(ja, jag vill inte gå ner till ett 7970 så blir tvingad) så känns det som att det kanske är värt att gå på nvidia kort så renders går snabbare i Blender, också lite intresserad av Shield och att streama spel till den verkar intressant.

Går i tanke vägarna om GTX Titan, och SLI i framtiden. Men vad känner folket här på Sweclockers? Är väldigt kluven

Edit: Står att översta kortet går på 100% hela tiden fast det varken renderar skrivbordet eller någonting annat:
http://i.imgur.com/Kb0mlhP.png

oj det va ju ett stiligt bygge jag beklagar det som hänt mer en så kan jag inte hjälpa dig. Hoppas det går bra

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

snyggt bygge, tur att dom inte brändes upp... prova ta lös kylaren o kolla vad som har blivit bränt på pcb, kanske går att laga

köp två till 7970 så du kan köra TRIFIRE

Permalänk

Hade en kompis som det här hände för

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Orkade idag skruva loss kortet och kolla på skadorna.

Grafikkortet är tyvärr inte det enda som verkar ha tagit stryk, min pumps RPM sensor verkar ha slutat fungera så kan inte styra pumpen längre.

Väldigt högupplösta bilder: (högerklicka och öppna i ny flik för att se större bild)

Huvudorsaken till kortets död:

PCI-e fingrarna:

Framsidan av PCI-e fingrarna:

Även PWM delen verkar ha skadats:

Färgen har även bränt fast vid 8-pins kontakten:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

snyggt bygge, tur att dom inte brändes upp... prova ta lös kylaren o kolla vad som har blivit bränt på pcb, kanske går att laga

köp två till 7970 så du kan köra TRIFIRE

Tyvärr så kan jag inte köra Trifire med mitt moderkort och vattenkyla dom, kan inte heller köra ett DirectCUII kort(tre slot) i PCI-e slotten längst ner.