Permalänk
Medlem

No Bootable Device. Hit any Key?

Min kompis har en Acer Aspire E1-571 med Windows 7 och när han startar den så kommer det bara fram No Bootable Device. Hit any Key.
Vet någon hur man löser detta?

Permalänk
Medlem

byt hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

byt hårddisken

Men den kan inte boota på USB-minne eller Windows 7 skivan heller

Permalänk
Medlem

Antingen är Windows borta, Hdd trasig eller så bootar den inte med Hdd.

Starta om datorn klicka på F8, välj boot med Hdd och se om det hjälper. Annars är det förmodligen något av de 2 första alternativen.

EDIT;

Skrivet av Albin958:

Men den kan inte boota på USB-minne eller Windows 7 skivan heller

Då har ni gjort något fel med skivan/usb minnet om ni har tankat ner det.

Permalänk
Medlem

Både USB-minnet och Skivan har fungerat innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Antingen är Windows borta, Hdd trasig eller så bootar den inte med Hdd.

Starta om datorn klicka på F8, välj boot med Hdd och se om det hjälper. Annars är det förmodligen något av de 2 första alternativen.

EDIT;

Då har ni gjort något fel med skivan/usb minnet om ni har tankat ner det.

Det händer inget när jag klickar på F8.

Permalänk
Medlem

Vi har provat HDD i en annan dator nu och den fungerar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albin958:

Vi har provat HDD i en annan dator nu och den fungerar där.

då är det botordningen ni måste ändra att den skall bota från just den disken OSet är på

bot ordningen ändrar ni i bios det skall finnas en flik för boot kolla där

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

då är det botordningen ni måste ändra att den skall bota från just den disken OSet är på

I botordningen är HDD först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin958:

Det händer inget när jag klickar på F8.

Förlåt, menade F12 x)

Har ni nyss installerat windows eller är det nått som nyligen uppstått?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albin958:

I botordningen är HDD först

ja då har du en krashad partion då är det bara att ställa om boot orningen till cd/dvd, och instalera om. eller så provar ni göra en repair på disken och ser ifall den kommer igång på det. Annars är det det första som gäller

Visa signatur

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albin958:

När Windows installerades fanns det bara en HDD och det finns fortfarande bara en HDD i datorn.

jag raderade inlägget då jag missade att det va bärbara datorer vi snackade om oftast har dom bara en disk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ja då har du en krashad partion då är det bara att ställa om boot orningen till cd/dvd, och instalera om. eller så provar ni göra en repair på disken och ser ifall den kommer igång på det. Annars är det det första som gäller

Det händer samma sak när jag har boot ordningen på cd/dvd.

Permalänk
Medlem

Om du har samma problem när du bootar på DVD skivan som förmodligen är bränd? Så är det högst sannolikt att det är fel på bränningen.

Anyhow, finns många orsaker.
http://pcsupport.about.com/od/findbyerrormessage/a/bootmgr-is...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albin958:

Det händer samma sak när jag har boot ordningen på cd/dvd.

då har du gjort nått fel !!för du ska kunna göra detta, eller så har du ett trasigt tangentbord som inte svarar på dina tryckningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

då har du gjort nått fel !!för du ska kunna göra detta, eller så har du ett trasigt tangentbord som inte svarar på dina tryckningar

När DVD är först på boot ordningen fastnar datorn på Acer loggan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albin958:

När DVD är först på boot ordningen fastnar datorn på Acer loggan.

oavsett om du har dvd i eller inte?

kan ju va så illa att dvdläsaren är trasig det va därför jag skrev om skivan va i eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

oavsett om du har dvd i eller inte?

kan ju va så illa att dvdläsaren är trasig det va därför jag skrev om skivan va i eller inte.

Är skivan i fastnar den är skivan inte i så kommer No Bootable Device.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ändå byta hårddisken, för man vet aldrig även fast den "fungerar" i en annan dator vet man aldrig hur hälsan är, dvs mekansiskt, såvida ni inte skaffar ett program för att just kontrollera detta. Är ingen ide att ominstallera windows på en trasig hårddisk, just saying

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Jag skulle ändå byta hårddisken, för man vet aldrig även fast den "fungerar" i en annan dator vet man aldrig hur hälsan är, dvs mekansiskt, såvida ni inte skaffar ett program för att just kontrollera detta. Är ingen ide att ominstallera windows på en trasig hårddisk, just saying

Men det känns inte som det är fel på HDD eftersom den inte kan boota från DVD/USB-minne heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albin958:

Men det känns inte som det är fel på HDD eftersom den inte kan boota från DVD/USB-minne heller.

och du är 100% säker att dvdskivan fungerar? för är det nu så att den kan läsa skivan i din stationära men inte i din bärbara då är det bara att konstatera att dvdspelaren är kaputt då är det bara att skaffa en ny sådan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

och du är 100% säker att dvdskivan fungerar? för är det nu så att den kan läsa skivan i din stationära men inte i din bärbara då är det bara att konstatera att dvdspelaren är kaputt då är det bara att skaffa en ny sådan

Ja skivan fungerar och jag har nu även försökt boota med en Ubuntu skiva och det fungerar inte heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albin958:

Ja skivan fungerar och jag har nu även försökt boota med en Ubuntu skiva och det fungerar inte heller.

ja va är det då som är fel? JO dvdläsaren. Och troligen är det en sata dvd brännare som du kan testa i din stationära dator åxå. Och beter den sig lika dant där ja då är det dvdbrännaren. då är det bara att köpa en ny.

funkar den i den stationära då är det troligen kontroller kortet i den bärbara som är problemet. och då undrar jag har datorn garanti?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ja va är det då som är fel? JO dvdläsaren. Och troligen är det en sata dvd brännare som du kan testa i din stationära dator åxå. Och beter den sig lika dant där ja då är det dvdbrännaren. då är det bara att köpa en ny.

funkar den i den stationära då är det troligen kontroller kortet i den bärbara som är problemet. och då undrar jag har datorn garanti?

Jag vet inte hur man tar ut DVD läsaren ur laptopen.
Datorn har inte garanti längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albin958:

Jag vet inte hur man tar ut DVD läsaren ur laptopen.
Datorn har inte garanti längre.

finns en skruv i närheten av dvdbrännaren som håller fast den. Skruva ut den sen så drar du bara ut dvdläsaren

Visa signatur