Det här med ersättningsbatterier och originalbatterier ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Det här med ersättningsbatterier och originalbatterier ?

Jag är på väg att köpa nya batterier till min lite äldre EOS 400D (NB-2LH), och när jag tittar på priserna så blir man förvånad över vad ett nytt originalbatteri till Canon kostar. För mig lönar det sig inte att köpa batterier som är mer värda än kameran.

Dustin vill ha 624 kr för detta, och det finns fler exempel på priser upp till 800 kr, för ett batteri.
Kjell o Co vill ha 350 kr för ett batteri som inte är original.

Sedan kommer vi till dessa renodlade batterisajter som vill ha mellan 140 och 200 kr per batteri.

http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/nb-2l-_-nb-2lh-ers...
http://www.batterioutlet.se/batteri-nb-2l-2lh-canon.html

Priserna på originalbatterier är verkligen hutlösa, och jag kan inte tänka mig att idag där batterier tillverkas i enorma volymer i alla möjliga storlekar och former kan verkligen ha så låga marginaler att priser på 500-600 kr är motiverade.
Det som fick mig att fundera var dessa batterisajter där just NB-2LH är ett batteri som används i många olika kameror och även andra apparater, från många olika märken. Tittar man på vad batteriet ersätter så ser man att det är ju varje produkttillverkare som sätter sitt namn på batteriet, men att det ser likadant ut.

Samtidigt påstår exempelvis Canon att det endast är Canons batterier som är "säkra" att använda. Och de är inte ensamma om att påstå detta, varje tillverkare av prylar påstår att endast originalbatterier skall användas. Vem tillverkar alla dessa batterier det brukar aldrig stå på själva batteriet.

Min egentliga fråga är, finns det någon här som har lite kunskap om hur detta fungerar, för jag tycker att detta verkar vara rätt mycket bluff i branschen.

Är ett batteri på 140 kr lika säkert som ett för 350 kr ? Vi pratar ändå om Li-ion batterier som skall ha vissa säkerhetsfunktioner, exempelvis överhettningsskydd, och urladdningsskydd. (Dessa komponenter måste ju vara standardkomponenter som säljs i varje modernt batteri, m.a.o så bör de vara extremt billiga).

För övrigt så verkar det vettigt att ett batteri med högre kapacitet kanske är något dyrare än ett med lägre kapacitet men där verkar det inte finnas någon logik heller.

Vem skall man lita på ? Blir man lurad av företagen som tillverkar prylar ?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Helt klart är att ett dåligt batteri kan sabba hela din kamera. Därmed inte sagt att billiga batterier är dåliga, eller ens att Canons batteri är bra. Det så får när du köper ett Canon batteri är en garanti där Canon förbinder sig att ersätta din kamera om den skulle bli förstörd på grund av deras batteri. Liknande garantier finns också från andra tillverkare, men oftast inte.

Ta mig inte på orden när det gäller detta utan kolla själv att det verkligen finns en sådan garanti fortfarande.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ghosty:

Jag är på väg att köpa nya batterier till min lite äldre EOS 400D (NB-2LH), och när jag tittar på priserna så blir man förvånad över vad ett nytt originalbatteri till Canon kostar. För mig lönar det sig inte att köpa batterier som är mer värda än kameran.

Dustin vill ha 624 kr för detta, och det finns fler exempel på priser upp till 800 kr, för ett batteri.
Kjell o Co vill ha 350 kr för ett batteri som inte är original.

Sedan kommer vi till dessa renodlade batterisajter som vill ha mellan 140 och 200 kr per batteri.

http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/nb-2l-_-nb-2lh-ers...
http://www.batterioutlet.se/batteri-nb-2l-2lh-canon.html

Priserna på originalbatterier är verkligen hutlösa, och jag kan inte tänka mig att idag där batterier tillverkas i enorma volymer i alla möjliga storlekar och former kan verkligen ha så låga marginaler att priser på 500-600 kr är motiverade.
Det som fick mig att fundera var dessa batterisajter där just NB-2LH är ett batteri som används i många olika kameror och även andra apparater, från många olika märken. Tittar man på vad batteriet ersätter så ser man att det är ju varje produkttillverkare som sätter sitt namn på batteriet, men att det ser likadant ut.

Samtidigt påstår exempelvis Canon att det endast är Canons batterier som är "säkra" att använda. Och de är inte ensamma om att påstå detta, varje tillverkare av prylar påstår att endast originalbatterier skall användas. Vem tillverkar alla dessa batterier det brukar aldrig stå på själva batteriet.

Min egentliga fråga är, finns det någon här som har lite kunskap om hur detta fungerar, för jag tycker att detta verkar vara rätt mycket bluff i branschen.

Är ett batteri på 140 kr lika säkert som ett för 350 kr ? Vi pratar ändå om Li-ion batterier som skall ha vissa säkerhetsfunktioner, exempelvis överhettningsskydd, och urladdningsskydd. (Dessa komponenter måste ju vara standardkomponenter som säljs i varje modernt batteri, m.a.o så bör de vara extremt billiga).

För övrigt så verkar det vettigt att ett batteri med högre kapacitet kanske är något dyrare än ett med lägre kapacitet men där verkar det inte finnas någon logik heller.

Vem skall man lita på ? Blir man lurad av företagen som tillverkar prylar ?

Det är ju inte så att Canon tillverkar batterier själva (jag skulle iaf få en mindre chock om så var fallet) och det är säkerligen så att det finns ersättningsbatterier som är likvärdiga.

Det svåra är dock att veta om ersättningsbatteriet man hittat kommer från en seriös tillverkare och är ok eller om det är något ihopslängt skräp som faktiskt kan vara farligt.

(Slutsatsen är väl egentligen att originalbatterierna inte är magiska utan mest sjukt dyra men de är "sanktionerade" av tillverkaren och kan förutsättas vara av ok kvalitet. Olika ersättningsbatterier är svåra att veta om de är ok eller inte.)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Marginalerna på kameror är nästan obefintliga så Canon för som resten av elektronikbranschen och tar igen det på tillbehör. Just batterier kan vara lite lurigt då ett dåligt batteri kan vara direkt farligt. Det finns en del rapporter om litiumbatterier som börjat brinna. Så undvik alltför billiga batterier. Sen ska de ge rätt spänning och så vidare. Batterier och minneskort är två saker jag aldrig någonsin skulle köpa på eBay för riskerna att få skit är för stor.

Därmed är inte sagt att alla "pirat"-batterier är dåliga. Det finns exempel på batterier som faktiskt är bättre än original men det är lite svårt att veta bara baserat på priset. Du får kolla runt lite och se vad som gäller för varje märke. Att köpa kameratillverkarens egna är säkert men de tar bra betalt för den säkerheten. Andra tillverkare kan vara ren skit eller de kan vara bättre, du får helt enkelt läsa på innan.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2007

-