Varvtalsmätare med ljusdioder.. lite hjälp tack=)

Permalänk

Varvtalsmätare med ljusdioder.. lite hjälp tack=)

va en tråd om shiftlight för ett tag sedan men den va inte min och han värka få svar på d han vill så den tråden e typ död...

såå.. till mitt Lotus bygge så skulle jag vela ha en varvtalsmätare med ca 20 ljusdioder.... sparven sa att man kunde kanske använda LM3914 till d.. och jag har läst databladet om den kretsen o den värkar lovande... men den kräven en spänning mellan 0-5V där då vid 0V så lyser inga o sen vid 5 lyser alla... tror jag:p

så jag måste på något sätt få ut en siglan från kabelntill tändspolen kanske? o på lämpligt vis kunna ställa in så att vid vist varvtal så får man då 5V....

Någon som har några idér?

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

En lämplig F/V (Frekvens till Volt) omvandlare löser ditt problem i det fallet, möjligen med någon op-förstärkare för att få rätt spänning.

Permalänk

vad är d för slags signal man får ut från varvtalsmätare man kan köpa i handeln? skulle man kunna plocka något från en sån kanske...

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Man får väl inte ut någon signal alls från en vanlig varvräknare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoldierBoy
vad är d för slags signal man får ut från varvtalsmätare man kan köpa i handeln? skulle man kunna plocka något från en sån kanske...

Hejsan! i den förra tråden så fanns det en länk till en sida med en shiftlight, jag vet att du vill ha fler dioder.. men om du kikar på det kopplingsschemat så finns det en krets som heter nåt annat en den som tänder lysdioder som du har beskrivit tidigare i denna tråd. denna krets gör om Frekvens till volt, alltså så kombinerar du dessa två och får önskad effekt.

ang. vad man ska ta för signal. till en varvräknar så kopplar man, en oftast grön sladd, som kommer från tändspolen, den ger en puls per varv, har jag för mej.

hoppas det har gett lite mer klarhet, lycka till.

(ps. kikade på din hemsida, såg ut att bli ett snyggt bygge)

Visa signatur

// MVH Martin
"live life in the fast lane"

Permalänk

okej ärligt talat så fattar jag inte så mycke om den:D hitta inte äns kretsen på elfa o ser inte äns vart signal in kommer.... under vilken rubrik hittar man f/v omvandlare på elfa?

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

73-127-05 på Elfa är den F/V-omvandlaren jag funderar på. Den ger helt enkelt en utspänning som är proportionerlig mot frekvensen, som i det här fallet är varvtalet*2. Sedan är det bara att ha något sätt att visa utspänningen från F/V-omvandlaren, visarinstrument, digital display, lysdioder eller något annat (endast visarinstrumentet fungerar utan särskild drivelektronik).

Permalänk

Du SoldierBoy, du är inte lättlurad du inte! Lysdioder brukar inte lysa vid 0v

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Det är därför man använder drivelektronik...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flummo
73-127-05 på Elfa är den F/V-omvandlaren jag funderar på. Den ger helt enkelt en utspänning som är proportionerlig mot frekvensen, som i det här fallet är varvtalet*2. Sedan är det bara att ha något sätt att visa utspänningen från F/V-omvandlaren, visarinstrument, digital display, lysdioder eller något annat (endast visarinstrumentet fungerar utan särskild drivelektronik).

okej men då borde man ju kunna koppla ihop den med LM3914 fast göra så att man kan ställa in utspänningen så att rödmarkeringen hamnar på rätt "plats"

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

Jag har som sagt (i förra tråden) en sån varvräknare i bilen...
Va hos min fd. lärare häromdagen, och han lovade dyrt och heligt att leta fram den där ritningen, men han hade inte gjort det idag... men jag åker dit på onsdag och stryper honom (om jag inte hittar ritningen hemma i min "Gammalt skit från skoltiden" -låda... Ill be back som han sa...

Visa signatur

Permalänk

Hur går d me ritningen? har gått över en vecka nu.... så du får ta o åka dit o strypa din fd lärare o fixa fram schemat:D

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

Han hade inte ritningen kvar, och jag har ingen (ja, ni läste rätt) uppkoppling hemma... Därav fördröjningen, men en kompis som ligger i lumpen har _kanske_ en ritning hemma... Ska fråga honom när han kommer hem nästa gång...

Visa signatur