Nya Google Nexus 7 i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Nya Google Nexus 7 i prestandatest

En uppdaterad version av surfplattan Google Nexus 7 är i antågande. Nu dyker den nya modellen upp i ett prestandatest, där även specifikationerna bekräftas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill ha NU!

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Rätt sugen på att byta ut min N7a. Så jäkla less på att den inte går att köpa direkt från Play Store i Sverige.
Och innan folk klagar på döytor så är det rätt passande på en 7" då den blir mycket enklare att hålla och framförallt hålla med en hand.
Hade hoppats dom lyckats klämt ner vikten lite mer dock till under 300g men den är iaf lägre än förra N7:an.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Helt underbart. Blir att beställa en så fort det går. Grabbarna får ta över den äldre N7an.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Bara att köpa en då

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Hoppas den inte blir allt för dyr nu bara

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Har väntat med att köpa en surfplatta i flera månader på grund av den här, hoppas att den blir tillgänglig i Sverige snart!

Permalänk

Jag är sugen på denna. Det har sagts att den ska ha stöd för Qi trådlös laddning har jag för mig hoppas det stämmer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Allt hänger lite på priset men den ser inte dum ut Har för mig att lanseringseventet är 14:00 idag vår tid. Jag kan ha fel men håll koll på era favoritbloggar damer och herrar!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

hoppas skärmen fått sig en rejäl kvalité skjuts, gamla Nexus 7 hade riktigt dåliga färger tyckte jag

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Undrar när den kommer till Sverige, eller var rekommenderar ni att köpa den om man beställer från utlandet? Känns osäkert att göra det, men har någon erfarenhet av det?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Allt hänger lite på priset men den ser inte dum ut Har för mig att lanseringseventet är 14:00 idag vår tid. Jag kan ha fel men håll koll på era favoritbloggar damer och herrar!

Klockan 18 är det. Länk till live stream
https://www.youtube.com/watch?v=GZzS6BxHEns&feature=youtube_gdata_player

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 930, Asus P6T Deluxe V2, Corsair Vengance 6GB DDR3, Asus GeForce GTX 560 Ti 448, Corsair TX 750W, Samsung 830 256 GB, Samsung Syncmaster P2350, Logitech G35, Logitech G9, Logitech Z-5500, Playstation 3 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av bomba187:

Tack för infon!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Redan hittat köpare på min gamla Nexus 7a så kommer köpa denna så fort den landar i handeln .

Permalänk
Medlem

Denna kommer slå iPad på fingrarna. Dock kommer ju nya iPad modeller också
så man får ju se hur dom kommer prestera osv.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen SDHC/SDXC? När ska de fixa detta? Börjar tröttna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Fortfarande ingen SDHC/SDXC? När ska de fixa detta? Börjar tröttna.

Då får du nog vänta ett tag, Google har sagt att de föredra att ha allt på en volym så Nexus enheter kommer inte med SD-kortplats.

Nexus enheterna stödjer USB OTG om du inte visste det men självklart skulle det var smidigare med SD-kortplats.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa den nya? Jag har den gamla Nexus 7, har haft den i 3-4 månader nu

Permalänk

Snyggare design på den här än förra, kanske blir att införskaffa sig sin första surfplatta om den inte blir för dyr!

Permalänk
Skrivet av dempa88:

Då får du nog vänta ett tag, Google har sagt att de föredra att ha allt på en volym så Nexus enheter kommer inte med SD-kortplats.

Antagligen är det för att folk ska bli mer sugna att betala för deras molntjänster. Sen sparar dom ju lite på att slippa bygga in en minneskorts läsare

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Fortfarande ingen SDHC/SDXC? När ska de fixa detta? Börjar tröttna.

Fixa? Har du missat utvecklingen inom dagens teknik? SDHC/mobil lagring av det slag du eftersöker kommer försvinna i allt större grad. Räkna med molnet och intern lagring framöver.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med uppgraderingar med något man tycker om, då borde man ju älska den nya

7" är perfekt för mig, har provat större tum, men det är ingenting för mig iallafall.

Det finns bara en sak jag är trött på, och det är att alla ska låna den.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Fixa? Har du missat utvecklingen inom dagens teknik? SDHC/mobil lagring av det slag du eftersöker kommer försvinna i allt större grad. Räkna med molnet och intern lagring framöver.

Jasså? Då har jag verkligen missat något då alla plattor jag ägt i dagsläget har detta, de flesta har. Dessutom molntjänster på en platta med enbart Wifi är idioti i sig, vist du kan använda det när du är inom en hotspot, men när du inte är det? Samt för allt annat som inte är lämpat att streama när man bland annat är på resande fot?

Nej Nexus kommer aldrig hamna i mitt hem före de sätter in SDHC/SDXC, Molnlösningar löser inte allt, de löser många problem relaterat till att synka mellan enheter, men inte lagrings utrymme.

PS enligt bara prisjakt, så har 90 modeller kortläsare och 11 inte av alla surfplattor som släppts 2013.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teidoz:

Är det värt att köpa den nya? Jag har den gamla Nexus 7, har haft den i 3-4 månader nu

Tycker du att N7 är för klen och inte klarar av det du använder den till och har pengar så varför inte.
Du kommer att ha samma mjukvara på din som den nya, bara hårdvaran som skiljer.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teidoz:

Är det värt att köpa den nya? Jag har den gamla Nexus 7, har haft den i 3-4 månader nu

Det är upp till dig själv. Dess funktionalitet är förmodligen identisk. Prestandan är vad som kommer skilja sig, vilket du förmodligen är högst medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jasså? Då har jag verkligen missat något då alla plattor jag ägt i dagsläget har detta, de flesta har. Dessutom molntjänster på en platta med enbart Wifi är idioti i sig, vist du kan använda det när du är inom en hotspot, men när du inte är det? Samt för allt annat som inte är lämpat att streama när man bland annat är på resande fot?

Nej Nexus kommer aldrig hamna i mitt hem före de sätter in SDHC/SDXC, Molnlösningar löser inte allt, de löser många problem relaterat till att synka mellan enheter, men inte lagrings utrymme.

Ja, du har missat den absolut största aktören inom tablets.

Jag påstår inte att jag gillar utvecklingen, jag förmedlar bara hur dagsläget är, samt hur det kommer se ut framöver. De som dominerar marknaden är Apple, varav vi alla vet att de aldrig skulle få för sig att tillföra möjligheter för extern lagring. Hur stor andel Nexus har av tablets vet jag inte, men de plattor du ägt, är det Samsung? Möjligen en annan tillverkare. Poängen är att de utgör en liten del av marknaden. Marknaden talar sitt språk och folk värdesätter inte SDHC etc till den grad du efterfrågar.

Vad som hamnar i ditt hem är för Google ganska irrelevant, så länge det säljer så kan man glömma SDHC av diverse olika skäl.

Skrivet av MugiMugi:

PS enligt bara prisjakt, så har 90 modeller kortläsare och 11 inte av alla surfplattor som släppts 2013.

Är 80% av de från Samsung? Ett företag som är otroligt bra på att spotta ut modeller i segment som man inte trodde existerade, eller på gränsen till att det inte bör existera.

Permalänk
Skrivet av Banka:

Ja, du har missat den absolut största aktören inom tablets.

Jag påstår inte att jag gillar utvecklingen, jag förmedlar bara hur dagsläget är, samt hur det kommer se ut framöver. De som dominerar marknaden är Apple, varav vi alla vet att de aldrig skulle få för sig att tillföra möjligheter för extern lagring. Hur stor andel Nexus har av tablets vet jag inte, men de plattor du ägt, är det Samsung? Möjligen en annan tillverkare. Poängen är att de utgör en liten del av marknaden. Marknaden talar sitt språk och folk värdesätter inte SDHC etc till den grad du efterfrågar.

Vad som hamnar i ditt hem är för Google ganska irrelevant, så länge det säljer så kan man glömma SDHC av diverse olika skäl.

Är 80% av de från Samsung? Ett företag som är otroligt bra på att spotta ut modeller i segment som man inte trodde existerade, eller på gränsen till att det inte bör existera.

Du får gärna nämna dessa skäl.

Permalänk
Datavetare

1920x1200 blir nog helt perfekt för en 7-8" platta. Men varför envisas tillverkarna av Android-enheter med att köra quad-core SoC? Även om Linux är väldigt effektiv på att hantera många CPU-kärnor så är det API som man jobbar med i Android inte jätteenkelt att använda så man kan använda många CPU-kärnor.

Vill man sedan utveckla appar som någorlunda enkelt ska kunna köras även på iOS och eventuellt något annat mobil OS så är just stödet för att använda många CPU-kärnor något som skiljer sig ganska kraftigt -> ökar utvecklingskostnaden -> väldigt få kommer bry sig om att använda detta.

Varför lägger man inte alla de transistorer och den strömbudget man har på att maximera prestanda på två CPU-kärnor? En 1.5Ghz quad borde kunna ge en dual-core på strax under 2GHz, något som skulle ge bättre enkeltrådprestanda vilket i sin tur skulle göra väldigt nära 100% av alla applikationer snabbare än på en 1.5GHz quad då ingenting förutom benchmarks kan effektivt använda 4 CPU-kärnor på en mobil.

Är rätt säker på att Apple undviker att gå ifrån dual-core just därför att man vet att ett optimerad dual-core SoC ger en bättre upplevelse när man använder enheten.

Har väldigt svårt att hitta något vettigt användningsområde för pekplatta, men Nexus 7 kostar så pass lite så det kanske blir ett köp av denna i alla fall bara för att ha en kul enhet att leka lite med Android SDK på
Och jämfört med Tegra3 så är detta Snapdragon S4 Pro SoC ändå en rejält förbättring!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du får gärna nämna dessa skäl.

Jag kan tänka mig att det är av ekonomiska skäl. Det är en kostnadsfråga, som senare kan mynna ut i utformningen av produkten ifråga. Hur många kommer använda sig av SDHC, sett till deras target group? Så kan jag tänka mig Google själva ställer sig frågan. Sedan får man väl möjligen spekulera kring deras agenda av molnet och hur man vill främja dess användande. Få casuals att se dess fördelar och indirekt "påtvinga" kunder till den lösningen.

Själv hade jag gärna sett 64 GB som ytterligare ett alternativ, men just nu har man endast sett 16 GB samt 32 GB.

Permalänk
Medlem

intressant, ska följa streamen 18:00.
kanske dags att byta ut min gamla ipad 3

Visa signatur