Glapp hemknapp iPad 3 (Sporadiskt, bevisbörda?)
Hej!
Tänkte bara höra efter lite vad ni tycker om min situation.
Jag har en iPad 3 vars hemknapp sporadiskt har börjat glappa. Det händer kanske 1-2 ggr per dag att den missar att känna av tryckningar. Ibland missar den bara 1-2 tryck innan den sätter igång och ibland kan det krävas ~20 tryck. Jag har dragit mig lite för att lämpa in iPaden på service då jag inser att det kommer bli svårt att få det här glappet återskapat just inom de 2 min som personalen tittar på plattan.
Så, vad jag gjorde var att varje gång glappet dök upp så tog jag upp min telefon och filmade det. Förhoppningen var att några filmklipp som bevis plus de 7-8 trådar med iPads som besitter liknande problem skulle räcka för att övertyga service-personalen att jag faktiskt talade sanning även om vi inte kunde återskapa det just där på plats. Jag har ju trots allt inget att tjäna på att ljuga. Ipaden är i mycket fint skick utöver det här problemet och det enda som skulle hända är ju att jag får en refurbished (begagnad) iPad som ersättare.
Hur som helst så bestämmer jag mig för att knalla ner till Digital Inn (Apple- certifierad serviceverkstad) och förklara min situation för dem. De säger direkt att vi måste kunna återskapa felet framför dem för att de ska godkänna servicen. Vi testar hemknappen i några minuter men, precis som jag var rädd för, funkade den till synes perfekt. Jag visar 2 filmklipp som tydligt visar hur knappen glappar för mig ibland men säljaren står fast vid vad han säger.
Jag visar massvis med trådar som jag har läst med folk som har liknande problem och fått enheten utbytt direkt över disk men utan resultat. Tillslut säger säljaren åt mig att jag får ringa apple och be dem skapa ett ärende för att jag ska kunna gå vidare med det här.
Jag går ut från butiken och ringer då apple-support och berättar samma sak för dem. Där var de mycket trevliga och killen jag pratade med sa att videobeviset absolut ska räcka till och han uppmanade mig att lämna in den här direkt eftersom min garanti endast gäller till mitten av oktober. Han skapar ett ärende och jag går tillbaka till butiken med ett referensnummer. Samma kille som jag pratade med förut där säger "ja men då tar vi in den på service och tittar på den då. Men om det är ett fel som inte kan återskapas eller täcks av garantin så debiteras du 299kr för det "onödiga" jobbet när du hämtar ut den." Eftersom killen på apple-supporten verkade väldigt godkännande av mitt problem så lämnar jag in iPaden trots butikens försök till att få mig att vända om.
För tillfället är alltså min iPad inne på service hos Digital Inn.
Nu till anledningen att jag skriver här. Med tanke på inställningen och reaktionen från säljaren så förväntar jag mig att de om några dagar kommer återkomma till mig och säga att de inte kunde återskapa felet (på de 2-5min de satt med iPaden) och att jag får komma in och betala serviceavgiften och försvinna.
För mig (som också jobbar i en liknande butik) så hade jag alla gånger tagit tillbaka produkten med den här bevisbördan och gett en ersättare direkt på plats.
Men.. jag är ju inte direkt opartisk i den här frågan så jag tänkte höra vad ni tycker jag bör göra i min situation? Tycker ni butiken gör rätt? Jag stör mig inte super-mycket på glappet av hemknappen som det är just nu utan jag är mer orolig för att den ska lägga av helt när garantin gått ut. Jag länkar till lite liknande problem här nedan samt till ett av videoklippen som jag visade för säljaren. (I trådarna finns det väldigt mycket tips om hur jag ska kunna lösa det här problemet på egen hand. Vissa verkar det funkat för men jag har provat allt utan framgång.)
Två länkar på liknande fel. Finns flera för den som känner för att googla lite.
https://discussions.apple.com/thread/4355885?start=0&tstart=0
https://discussions.apple.com/thread/4355885?start=0&tstart=0
Skulle det vara så att denna fråga inte passar på denna delen av forumet så ber jag om ursäkt på förhand. Det är ju trots allt inte helt säkert ännu att jag kommer nekas en reparation/ersättnings-platta.