AM3+ backplate. Hur fan tar man bort den?

Permalänk

AM3+ backplate. Hur fan tar man bort den?

Hej SweC.
Ska installera en 212 CM kylare.
Problemet är bara, jag får inte bort original backplaten för att byta mot den som kommer med, den sitter typ fast.
Hur gör man?
Har kollat överallt på internet, men hittar inget svar.

MVH,

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem

Kofot

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Hej SweC.
Ska installera en 212 CM kylare.
Problemet är bara, jag får inte bort original backplaten för att byta mot den som kommer med, den sitter typ fast.
Hur gör man?
Har kollat överallt på internet, men hittar inget svar.

MVH,

Skruva och våld!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Har du skruvat bort dem två plastbitarna som håller i backplaten?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Har du skruvat bort dem två plastbitarna som håller i backplaten?

Yes!

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Våld it is

Permalänk
Medlem

Gummit som sitter mellan PCB:n och backplaten kan göra det svårt att ta bort, ta en platt skruvmejsel och försök att trycka in den mellan metallen och gummit, och när du fått bort metall plattan så kan du försöka dra bort gummit med fingrarna.

Permalänk

Tackar alla. Fick bort den med våld.
Dumma skit.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem

Våld löser allt!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Allt funkar med det tre 'V'na
Vilja, Våld och Vaselin.

Permalänk
Medlem

Om du använder mejsel så använd INTE en med magnetisk yta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Om du använder mejsel så använd INTE en med magnetisk yta.

En magnetisk skruvmejsel skulle inte ställa till med problem där, snarare är det mekanisk påverkan som är största risken då. Man bör vara väldigt försiktig om man måste bända något från ett moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

En magnetisk skruvmejsel skulle inte ställa till med problem där, snarare är det mekanisk påverkan som är största risken då. Man bör vara väldigt försiktig om man måste bända något från ett moderkort.

Då har jag fått missvisande information. Jag har fått lära mig att en magnetisk spets kan orsaka ESD-skada om det kommer i kontakt med ett kretskort.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Då har jag fått missvisande information. Jag har fått lära mig att en magnetisk spets kan orsaka ESD-skada om det kommer i kontakt med ett kretskort.

Det stämmer inte alls, magnetisk skruvmejsel är lika säker som vanlig. Enda chansen vore väl att du vifta med mejseln så fort så att du inducerade spänning i banorna på kretskortet. Men för att lyckas med det måste du bokstavligt talat vara stålmannen på steroider och speed.

Däremot vill du kanske undvika att vifta med jättestarka neodymmagneter i närheten av hårddisken.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Våld på ett moderkort... Är det bara jag som värmer med varmluftspistol och drar försiktigt loss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

En magnetisk skruvmejsel skulle inte ställa till med problem där, snarare är det mekanisk påverkan som är största risken då. Man bör vara väldigt försiktig om man måste bända något från ett moderkort.

Skrivet av lord_dubbdäck:

Det stämmer inte alls, magnetisk skruvmejsel är lika säker som vanlig. Enda chansen vore väl att du vifta med mejseln så fort så att du inducerade spänning i banorna på kretskortet. Men för att lyckas med det måste du bokstavligt talat vara stålmannen på steroider och speed.

Däremot vill du kanske undvika att vifta med jättestarka neodymmagneter i närheten av hårddisken.

Då har jag lärt mig något nytt, tackar för det mina herrar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Våld löser allt!

Enda som är bättre än våld är meningslös våld

Skrivet av Dunde:

Våld på ett moderkort... Är det bara jag som värmer med varmluftspistol och drar försiktigt loss?

Yes

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med en magnetisk mejsel heller (använt i åratal och självklart när jag dragit ut allt och inte har någon ström efter en stund) när jag hållit på med mina datorer, dock tar jag fortfarande på elementen (myt eller ej) innan jag börjar skruva :).

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bushkalle:

Aldrig haft problem med en magnetisk mejsel heller (använt i åratal) när jag hållit på med mina datorer, dock tar jag fortfarande på elementen (myt eller ej) innan jag börjar skruva :).

Det är en solklar myt, köp ett ESD-armband istället.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Får nog ta och göra det i framtiden hehe, men har ju klarat mig väl än så länge!

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem

Lite sent nu kanske... men kunde man inte använda den back-plate som fanns från början?
Hade för mig att jag gjorde det med min CM-212.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A7V:

Lite sent nu kanske... men kunde man inte använda den back-plate som fanns från början?
Hade för mig att jag gjorde det med min CM-212.

Det går, japp.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP