Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Göra om en thinkpad till rosa?

Hej!

Har köpt en Lenovo thinkpad T61 på tradera för min dotter vill ha en bärbar dator. Problemet är att hon vill den ska vara rosa, men den är svart. Funderat på spraya den men det kanske finns någon film man kan klistra på istället?

Några tips på hur man pimpar en gammal laptop?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Har köpt en Lenovo thinkpad T61 på tradera för min dotter vill ha en bärbar dator. Problemet är att hon vill den ska vara rosa, men den är svart. Funderat på spraya den men det kanske finns någon film man kan klistra på istället?

Här finns massor av skins man kan klistra på sin dator. 14.1 och 15.4 tums modellen.

Stationär: i7 6700k @ 4.4GHz | 32GB DDR4 | Asus Impact VIII | 1080ti Waterforce 2.1GHz | Evolv-ITX | Intel 750 400GB + 1TB 850 evo | K70rgb strafe silent | G600 | Acer XB271HU | Qnix 2710
Homelab: I3 6100 | 16GB DDR4 | Node304 | 6x 4TB 7.2k | 850 250GB
Bärbart: Lenovo Carbon X1 | Shield Tablet 32GB | Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Film är en betydligt bättre idé, det går nog att göra riktigt snyggt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Claews:

Här finns massor av skins man kan klistra på sin dator. 14.1 och 15.4 tums modellen.

Snyggt!

Men runt skärm och runt tangentbord då? Fast hon kanske nöjer sig med locket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Köp en burk plasti dip blaze Pink från kuntze eller dipit.se.
Är en gummibaserad färg som du kan riva bort som folie sen när den ska säljas eller du tröttnar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Det är ju jättebra tips glo0m! Kanske går att kombinera färgen och filmen på något sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av ronnylov:

Det är ju jättebra tips glo0m! Kanske går att kombinera färgen och filmen på något sätt.

Det går nog att lösa på ett eller annat vis men det är ju en gummiliknande yta så inte säkert klistret fastnar bra om man kör den vägen.
Saker att tänka på är:

Om du sprayar "fel" låt det torka och dra bara bort det sen eller rubba bort med en trasa. Om du börjar kleta direkt efter du sprayat är det som vanlig färg och blir bara smetigt.
Färgen gillar inte alkohol så tvätta inte färgen med t-röd eller liknande.
Spraya tre lager minst. Till en viss gräns (typ 5 lager kanske) blir det lättare att dra bort desto fler lager du sprayat. Sprayar du ett lager och låter det torka kommer du inte kunna dra bort allt lätt utan måste ta till en trasa och gnugga bort.
Annars är den väldigt tålig och beständig men alkohol och oljebaserade produkter kan förstöra finishen.

http://www.dipit.se/plasti-dip/blaze-rosa/plasti-dip-spray-bl...

Var ju såklart tillfälligt slut nu men maila och kolla annars när dom får in fler..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

De fick in färgen idag så jag har beställt en sprayburk dip it blaze rosa. Får se om det räcker med en burk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

Posta gärna en bild sen på resultatet!

Plastidip är populärt bland såna som moddar/stylar bilar eftersom det bara är att ta bort om man känner för det.

» AMD Ryzen 5 1500X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 256 Gb M.2 PCIe
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Tror att det går att hitta på DesignSkins.se till både lock och runt tangentbord... Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Har nu målat med plasti dip. Tja så här i efterhand så hade jag nog valt skins att klistra på istället. Gick åt två burkar färg och det blev väl sisådär men dottern kanske accepterar det om jag har tur. På håll ser det snyggt ut. Färgen blir seg som gammalt tuggummi så det är svårt att få snygga kanter runt bildskärmen och liknande trots att jag hade maskeringstejp. Men fördel att den går att ta bort enkelt om man vill. Det största problemet var att färgen är ganska genomskinlig så målar man på svart så blir färgen väldigt mörk. Så jag fick spruta på typ 8-9 lager innan det blev acceptabelt. Tydligen rekommenderas det att man målar vitt först, vilket jag inte gjort.

Får väl uppdatera med bilder senare.