Permalänk
Medlem

Problem med överklockning av FX-4100

Hej, har för första gången överklockat processorn. Amd fx 4100 3,6 ghz på ett gigabyte ga-970a-ud3 moderkort. Överklockade till 4ghz och efter ett tag började datorn frysa så fort jag bootade. Sedan dess har jag kört "optimized defaults" i bios men det hjälper ibland inte. Nu körde jag "fail-safe defaults" och då ville den boota. Vad kan vara problemet?
Har bytt plats på ram-minne, bytt nätagg. Finns det nåt mer man kan göra?

Permalänk

Har du stress testat den med nya klockhastigheten. Om den fryser o bsodar höj volten ett snäpp.

Permalänk

Ha koll på temperaturen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iCarl:

Hej, har för första gången överklockat processorn. Amd fx 4100 3,6 ghz på ett gigabyte ga-970a-ud3 moderkort. Överklockade till 4ghz och efter ett tag började datorn frysa så fort jag bootade. Sedan dess har jag kört "optimized defaults" i bios men det hjälper ibland inte. Nu körde jag "fail-safe defaults" och då ville den boota. Vad kan vara problemet?

Instabil överklockning?

Permalänk
Medlem

Den har varit mycket stabil, inte skiftat i stort sett något. Är bara osäker på volt. Hur högt vågar man gå?

Permalänk

Vad ligger volten på nu då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iCarl:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*Trådrubrik redigerad*