Permalänk

Skadliga temperaturer för 4770K ?

Jag undrar vilken temperatur som gäller för hållbar användning av i7 4770K ?
Har sett inlägg om att åtminstone 20°C under TJ Max gäller, det vill säga 85°C (TJ Max 105°C ?), men intels datablad anger T CASE vid 72.72°C.

Tacksam för all användbar information.

Permalänk
Medlem

T CASE behöver du inte bry dig om då det inte är relevant vid överklockning så som jag har förstått det. Försök hålla dig under 85°C så ska det inte vara något problem. tänk bara på att du inte bör ha för hög volt heller

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk

Folk säger alltid olika saker, själv vill jag inte att den skall gå över 80-85 i prime95, men det vi kan klar lägga är att det som är skadligast är hög temp och hög volt.
Det är trots allt många som sitter på stock kylare som dundrar up i 80+ - grader i bf3 etc.
Men om du ligger runt 70-80 under spelande skulle jag säga att det är väldigt säkert.

Permalänk
Entusiast

80C vid drift är garanterat säkert i alla fall eftersom det är ungefär hur högt CPU'n går under load med stockkylaren i stock-frekvenser och Intel vet ju såklart vad de gör så att CPU'er inte börjar dö och de måste ersätta dem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈