hjälp, jobbig försäljning

Permalänk
Medlem

Din annons hade en korrekt beskrivning av datorn. Du har absolut ingen skyldighet att att kompensera köparen ekonomiskt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Om jag hade köpt en dator med windows installerat och den kom med t.ex. kinesisk version hade jag blivit väldigt besviken, jag kan förstå att någon som kanske inte kan engelska skulle känna på samma sätt här. Normalt sett så skulle nog de flesta anta att Windows alltid är just svenskt, i alla fall "svensson", tänk typ Agda 64 som köper första datorn för att betala räkningar? Självklart har du rätt lagligt sätt men moraliskt är jag inte så säker.

Nu säger jag inte att du måste eller ens bör hjälpa köparen (Det hade jag inte själv gjort), men det är nog bra att alltid nämna vilket språk man har på Windows när man säljer en dator begagnad i framtiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade nog förutsatt att det är svenskt win om inte annat anges och det går inte att byta språk lätt eller gratis på win 7 om det är home premium. Å andra sidan så ska man undersöka vad man köpt också, så det är svårt att ge nått bra råd.
Om man använder anytime uppgrade så kan man onlineuppgradera win 7 så det går att byta språk, men jag vet inte vad det kostar online
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/windows-anytime-u...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Säljaren ansvarar för beskrivningen.
Köparen kanske inte ens kan språket? Är det OK att sälja den på japanska också eller?
Hade "din" pappa klarat av att byta språkpaket själv? Datorn är mest troligt såld till Svensson.

Kanske kan sälja en bok också på helt fel språk utan att nämna det?

Både TS och övriga kommentarer skrämmer mig.

ps, skulle vilja sälja Effective Java (2nd Edition) by Joshua Bloch, tänker inte nämna att det är den japanska utgåvan?!

Om man säljer något i Sverige till en svensk så borde man nog nämna att produkten INTE är på svenska om den inte är det.

Köparen har också ett ansvar att läsa beskrivningen och fråga ifall något inte nämns i beskrivningen. Det är fullkomligt löjligt att beskriva varenda lilla detalj som kan existera om produkten i beskrivningen.

Och i detta fallet är det ytterligare irrelevant då köparen fick med produkt nyckeln. Och kan väldigt enkelt ladda ner en ISO och installera om skitet själv. Finns gott om guider på nätet hur man gör detta, att man inte kan använda "Svensson" ursäkten längre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Säljaren ansvarar för beskrivningen.
Köparen kanske inte ens kan språket? Är det OK att sälja den på japanska också eller?
Hade "din" pappa klarat av att byta språkpaket själv? Datorn är mest troligt såld till Svensson.

Kanske kan sälja en bok också på helt fel språk utan att nämna det?

Både TS och övriga kommentarer skrämmer mig.

ps, skulle vilja sälja Effective Java (2nd Edition) by Joshua Bloch, tänker inte nämna att det är den japanska utgåvan?!

Om man säljer något i Sverige till en svensk så borde man nog nämna att produkten INTE är på svenska om den inte är det.

Fast ja , det kan jag hålla med på var lite fel på båda sidorna , men nu har ju TS varit good guy och gått med på att betala halva (?)
och att köparen sedan kräver mera är ju sjukt.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om jag hade köpt en dator med windows installerat och den kom med t.ex. kinesisk version hade jag blivit väldigt besviken, jag kan förstå att någon som kanske inte kan engelska skulle känna på samma sätt här. Normalt sett så skulle nog de flesta anta att Windows alltid är just svenskt, i alla fall "svensson", tänk typ Agda 64 som köper första datorn för att betala räkningar? Självklart har du rätt lagligt sätt men moraliskt är jag inte så säker.

Nu säger jag inte att du måste eller bör hjälpa köparen, men det är nog bra att alltid nämna vilket språk man har på Windows när man säljer en dator begagnad.

Finns en enkel riktlinje för det här som jag brukar dra för folk ibland, kan tyckas taskigt men ganska tillämpligt

Har du noll i kunskaper om bilar, så åker du inte och köper en begagnad bil utan någon med kunskaper som kan hjälpa dig för att försöka trygga dig vid ett köp så mycket som möjligt, detta bör även en "svensson" göra vid datorköp om man inte förstår sig på den biten

Det torde vara ganska så tillämpligt även här, man kan inte bara förutsätta saker villkorslöst och särskilt inte när man köper begagnat , och själv har jag sålt många laptops genom åren på tradera och blocket osv, och aldrig har det behövt vara några problem med den biten

TS verkar dock villig att hjälpa killen, så varför inte skicka en skiva med svenskt OS till köparen bara så är det hela löst?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

Det kallas väl undersökningsplikt eller nåt sånt?

Ja något sådant var det! Tack och fin beskrivning ovan!

Permalänk
Medlem

produkt nyckeln är svensk...det är jag personligen som föredrar engelsk och har bytt...hade faktiskt inte en tanke på vad det var för språk då jag är så van...därför jag var villig att betala 550...sen när det började pumpas mer är jag inte villig längre.

produkt nyckel = svensk villket man betalar för inte vad som är installerat är väl hur det funkar?...villken granne/kompis som hellst kan komma över med sin skiva och du använder produkt nyckeln under datorn?...

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Säljaren ansvarar för beskrivningen.
Köparen kanske inte ens kan språket? Är det OK att sälja den på japanska också eller?
Hade "din" pappa klarat av att byta språkpaket själv? Datorn är mest troligt såld till Svensson.

Kanske kan sälja en bok också på helt fel språk utan att nämna det?

Både TS och övriga kommentarer skrämmer mig.

ps, skulle vilja sälja Effective Java (2nd Edition) by Joshua Bloch, tänker inte nämna att det är den japanska utgåvan?!

Om man säljer något i Sverige till en svensk så borde man nog nämna att produkten INTE är på svenska om den inte är det.

Du problematiserar, vilket är kul och intressant. Men jag tror man kan räkna med att alla svenskar som hanterar en dator också kan engelska. Försöker sätta mig in i att jag köper t.ex. ett Photoshop från en svensk. Jag tar ju för givet att versionen antingen är engelsk eller svensk. Hade jag brytt mig om vilket språk jag behöver så hade jag frågat och annars som sagt tagit för givet att jag antingen får en svensk eller engelsk version. Med det sagt menar jag att får jag då en japansk version så blir jag givetvis förbannad men det är inte riktigt så det ligger till i detta fallet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tjockejocke:

Du problematiserar, vilket är kul och intressant. Men jag tror man kan räkna med att alla svenskar som hanterar en dator också kan engelska. Försöker sätta mig in i att jag köper t.ex. ett Photoshop från en svensk. Jag tar ju för givet att versionen antingen är engelsk eller svensk. Hade jag brytt mig om vilket språk jag behöver så hade jag frågat och annars som sagt tagit för givet att jag antingen får en svensk eller engelsk version. Med det sagt menar jag att får jag då en japansk version så blir jag givetvis förbannad men det är inte riktigt så det ligger till i detta fallet.

Absurt, hur kan du förvänta dig att personer som har datorer kan engelska?

Eftersom du överhuvudtaget vet vad Photoshop är så vet du vilka språk mjukvaran säljes i, det vet inte någon som inte är insatt.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Absurt, hur kan du förvänta dig att personer som har datorer kan engelska?

Eftersom du överhuvudtaget vet vad Photoshop är så vet du vilka språk mjukvaran säljes i, det vet inte någon som inte är insatt.

Menar du på fullt allvar att man inte kan räkna med att alla förstår att Windows 7 även säljs som engelsk version?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tjockejocke:

Menar du på fullt allvar att man inte kan räkna med att alla förstår att Windows 7 även säljs som engelsk version?

Köper du en dator som normalkonsument i en butik i Sverige så får du Svensk mjukvara,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Köper du en dator som normalkonsument i en butik i Sverige så får du Svensk mjukvara,

...japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockejocke:

Menar du på fullt allvar att man inte kan räkna med att alla förstår att Windows 7 även säljs som engelsk version?

Varför inte? Jag skulle gissa på att 80% av alla svenskar inklusive ungdomar tror att alla datorer som säljs i Sverige kommer med just svenskt Windows, då det är det enda dom själva har sett.

Permalänk
Medlem

Nu kan man ju förstå köparen lite, om denna har svårt för språket och också okunnig hur det kan rättas till.

Finns väl 2 alternativ för att hjälpa denna.

1: Hänvisa till http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...
hur man installerar Svensk windows 7 med hjälp av befintlig nyckel.

2: Be köparen skicka tillbaka datorn och du ordnar samma sak och lägger in svenska, och du betalar frakterna, blir bra mycket billigare än 550:-

Att köparen vill ha 1100:- är ju bara befängt och för att skinna dig på pengar bara.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

produkt nyckeln är svensk...det är jag personligen som föredrar engelsk och har bytt...hade faktiskt inte en tanke på vad det var för språk då jag är så van...därför jag var villig att betala 550...sen när det började pumpas mer är jag inte villig längre.

produkt nyckel = svensk villket man betalar för inte vad som är installerat är väl hur det funkar?...villken granne/kompis som hellst kan komma över med sin skiva och du använder produkt nyckeln under datorn?...

Det borde bara vara att installera om med samma nyckel och välja svenska som språk.

Och kan man inte installera Windows 7, då vet jag inte om man borde få använda en dator utan uppsyn (Undantaget val av hårddisk kanske, men så svårt är det väl inte att fråga t ex TS om hjälp?).

Skrivet av Marcusk:

Varför inte? Jag skulle gissa på att 80% av alla svenskar inklusive ungdomar tror att alla datorer som säljs i Sverige kommer med just svenskt Windows, då det är det enda dom själva har sett.

Brukar man inte få välja språk? Kommer inte riktigt ihåg, var tre år sen jag startade upp en ny laptop.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Varför inte? Jag skulle gissa på att 80% av alla svenskar inklusive ungdomar tror att alla datorer som säljs i Sverige kommer med just svenskt Windows, då det är det enda dom själva har sett.

Datorn såldes begagnad och inte i svensk butik så det finns ingen anledning att dra den slutsatsen. Men som jag tidigare nämnt hade jag som köpare tagit för givet att den antingen var svensk eller engelsk och skulle jag bry mig om vilket hade jag frågat. Någon sa tidigare att det är som att få en japansk version men det vill jag påstå att det inte är. Hela vårt samhälle är uppslukat av engelska, både språk och kultur och att tro att det bara finns svenska windows i sverige är löjligt.

Permalänk
Medlem

grejen är att jag tröttnat efter en månads ovisshet om vad som ska hända och svarat med länk till denna tråd där det finns flertal alternativ om hur han kan göra och sagt att jag är klar med honom, jag var beredd att betala 550kr men jag gillar inte att bli pumpad på pengar så nu orkar jag inte mer...går jag med på 1100 blir det 2200? bättre att låta udda vara jämt och att han får fråga en kompis om hjälp, jag tar för givet att nån i hans omgivning kan installera windows...känner mej lite taskig men jag har försökt så gott jag kan och orkar inte mer.

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Hedersmedlem

En dator som säljs på en svensk säljsajt, där inget annat anges, måste antas ha ett svenskt OS. Det finns massor av äldre personer med obefintliga kunskaper i engelska som har datorer, och säkert flera andra grupper också.

Att underlåta att ange information är ett alltför vanligt sätt att försöka göra något mer lättsålt och få mer betalt. Jag tror inte trådskaparen gjorde detta medvetet, men det är ett problem som är rätt vanligt. Och jag använder Tradera tämligen mycket.

Med det sagt tycker jag trådskaparen verkar villig att hjälpa till att lösa det, men det ska vara rimligt för båda parter. Låt annars affären gå tillbaka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Varför inte? Jag skulle gissa på att 80% av alla svenskar inklusive ungdomar tror att alla datorer som säljs i Sverige kommer med just svenskt Windows, då det är det enda dom själva har sett.

Nu generaliserar du på tok för mycket
Om du visste vad otroligt många som kommer in i datorbutikerna med engelskt windows, och som dessutom väljer det som val första gången de installerar det

Sen, dessutom, det är något man kan förvänta sig i en butik, ja, absolut, men av en försäljare på blocket/tradera, kom igen, var nu inte så naiv och trångsynt att du tror att alla som säljer där har svenskt windows, är mer än ofta det är engelskt och det inte står något om det

Det är LÖSBART problem det här, och inget som ska behöva kosta en massa

Dessutom så om det är original, varför inte bara starta recoveryn på datorn och se om han inte kan återinstallera med svenskt windows?
Om inte, så lär knappast Fujitsu ta 1100 kr för att få originalskivor till datorn utsänt till sig och tror inte det kostar 550 kr heller

https://ts.fujitsu.com/sw-shop/default.aspx?

Där är väl länken för att beställa skivor om inte annat

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Personligen så hade jag bett honom BETALA 550kr + frakt för att skicka tillbaka datorn till mig så jag kunde installera en svensk version.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

grejen är att jag tröttnat efter en månads ovisshet om vad som ska hända och svarat med länk till denna tråd där det finns flertal alternativ om hur han kan göra och sagt att jag är klar med honom, jag var beredd att betala 550kr men jag gillar inte att bli pumpad på pengar så nu orkar jag inte mer...går jag med på 1100 blir det 2200? bättre att låta udda vara jämt och att han får fråga en kompis om hjälp, jag tar för givet att nån i hans omgivning kan installera windows...känner mej lite taskig men jag har försökt så gott jag kan och orkar inte mer.

Förstår din inställning

Fujitsu gör ju så att de skickar inte med några skivor till sina maskiner, man måste själv bränna ut dem
Be honom som sagt annars testa att köra recovery, om det inte löser problemet, så be honom att gå in via denna sida och beställa skivor

https://ts.fujitsu.com/sw-shop/default.aspx?

Alternativt ringer han Fujitsu supporten på telefon och ber om hjälp och vad det kostar att beställa skivor om han vill ha absolut original
Telefon:08 79 37 850 (English, Svenska)
Öppet Måndag till fredag från 08:00 - 18:00

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Nu generaliserar du på tok för mycket
Om du visste vad otroligt många som kommer in i datorbutikerna med engelskt windows, och som dessutom väljer det som val första gången de installerar det

Sen, dessutom, det är något man kan förvänta sig i en butik, ja, absolut, men av en försäljare på blocket/tradera, kom igen, var nu inte så naiv och trångsynt att du tror att alla som säljer där har svenskt windows, är mer än ofta det är engelskt och det inte står något om det

Det är LÖSBART problem det här, och inget som ska behöva kosta en massa

Dessutom så om det är original, varför inte bara starta recoveryn på datorn och se om han inte kan återinstallera med svenskt windows?
Om inte, så lär knappast Fujitsu ta 1100 kr för att få originalskivor till datorn utsänt till sig och tror inte det kostar 550 kr heller

https://ts.fujitsu.com/sw-shop/default.aspx?

Där är väl länken för att beställa skivor om inte annat

perfekt bara han väljer sweden och skriver i nyckeln så är det ju klart

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

perfekt bara han väljer sweden och skriver i nyckeln så är det ju klart

Är det fujitsus originalskivor så bör det som sagt funka, hade du bränt ut dem till datorn eller hur gjorde du när du installerade om den innan du skickade den?

Edit:
Skickade PM till dig med en lösning, som kan hjälpa dig ur det här med endast porto, skivfodral och kuvert som kostnad
Ställer upp o hjälper dig ur sitsen, så han får sin skiva.
Köparen kommer garanterat bli sur som ett bi, då du löst det åt honom, och dessutom då han inte kan försöka dra ur dig mer pengar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

GE HONOM INTE ETT SKIT, det e hans fel att han inte frågade om vad för språk det var, ignorera honom bara.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Han har blåst dig på 550:- och när det gick bra försökte han blåsa dig på 550:- till. Ignorera han nu och låt det vara en läxa till nästa gång. Du säljer det du annonserar ut och du har levererat det som står i beskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

nej han ville ha 550 sa han först men ändrade sen till 1100 så har inte betalat honom utan sa att ok jag betalar 550 men när han dubblade det så känner jag inte för att sträcka ut handen längre...men är det så att han har rätt så får jag ju göra det så därför jag frågar här först

Skit i honom, han har ingen rätt att kräva dig på pengar bara för att han saknar vett och ställa en fråga. Du har angivit en korekt beskrivning av datorn så du har inget att frukta, ta dedär 550 och gå och käka glass!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Både säljaren och köparen har i mina ögon begått ringa fel.
Säljaren har utelämnat viss information om datorns mjukvara medan köparen inte gjort sig besvär till att fråga - då det tydligen var viktigt för denne att mjukvaran var förinstallerad på svenska.

Med tanke på naturen utav köpet, dess värde och vad insatsen är för att formatera mjukvaran till svenska så ser jag inte att köparen har rätt till någon sorts kompensation alls. En sund tankeställare inför nästa försäljning och köp för båda parter, samt oss här i forumet som tar del utav erfarenheten.

Skrivet av Marcusk:

Varför inte? Jag skulle gissa på att 80% av alla svenskar inklusive ungdomar tror att alla datorer som säljs i Sverige kommer med just svenskt Windows, då det är det enda dom själva har sett.

Att gissa på statistik på det sättet är ett tecken på ett svagt argument.
Det handlar inte om vad folk tror utan vad de förväntar sig.

Men jag håller med dig. När man handlar en datorprodukt så förväntar man sig att mjukvaran är på svenska om inget annat nämns - om det inte finns andra indikatorer att datorn är importerad eller vad det nu må vara.

Skrivet av AndreasL:

grejen är att jag tröttnat efter en månads ovisshet om vad som ska hända och svarat med länk till denna tråd där det finns flertal alternativ om hur han kan göra och sagt att jag är klar med honom, jag var beredd att betala 550kr men jag gillar inte att bli pumpad på pengar så nu orkar jag inte mer...går jag med på 1100 blir det 2200? bättre att låta udda vara jämt och att han får fråga en kompis om hjälp, jag tar för givet att nån i hans omgivning kan installera windows...känner mej lite taskig men jag har försökt så gott jag kan och orkar inte mer.

Du får nog ta en mer definitiv ställning. Som jag ser det så är du ett gott byte som inte tycks ha någon egen åsikt i det hela utan tycks ha svårt att helt enkelt säga "nej".

Kostnaden för att formatera datorn och ominstallera Windows på svenska, givet förstås att den medföljande licensen är giltig, är effektivt noll till kanske någon krona. Föga några 500 kronor. Allt som krävs är en liten stund att ladda ned iso-filen för systemet och montera denna på ett USB eller möjligtvis på en DVD. Så köparen frågar alltså efter en fullkomligt orimlig ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En dator som säljs på en svensk säljsajt, där inget annat anges, måste antas ha ett svenskt OS. Det finns massor av äldre personer med obefintliga kunskaper i engelska som har datorer, och säkert flera andra grupper också.

Att underlåta att ange information är ett alltför vanligt sätt att försöka göra något mer lättsålt och få mer betalt. Jag tror inte trådskaparen gjorde detta medvetet, men det är ett problem som är rätt vanligt. Och jag använder Tradera tämligen mycket.

Med det sagt tycker jag trådskaparen verkar villig att hjälpa till att lösa det, men det ska vara rimligt för båda parter. Låt annars affären gå tillbaka.

jag förstår vad du menar men produkt nyckeln är svensk den har han fått..jag har väl inget ansvar att ens installera windows, kunde skickat den formaterad med nyckel lika gärna och windows hade ändå ingått iom produkt nyckel?

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

tjena..sålde min laptop förra månaden via tradera, annonsen såg ut så här:

Säljer en dator i bra skick!
Fujitsu Lifebook AH530
Processor: Core i7
Mine: 6GB
HD: 320GB
Skärm: 15.6"
Grafikkort: ATI HD6530
Operativsystem: Win 7 Original
Original låda och manualer medföljer

allting är skickat och enligt mej följt beskrivningen, problemet enligt köparen är att windows är engelsk verision och att jag borde skrivit med detta.

jag anser ju dock att är det viktigt så hade han 5 dagar på sej att skicka ett mail innan han budade.

vi pratade lite och han ville ha 550 kr för att uppgradera till windows 8 sv.

jag tyckte att ok jag betalar det för att båda ska vara hyffsat nöjda, men sen återkommer han om att nej det går inte utan han måste köpa en ny cd och vill ha 1100 kr alt återsända datorn (villket det inte finns pengar kvar till) eftersom jag köpt ny dator.

nån som kan konsumenträtt som kan vara behjälplig eller bara vad anser ni är rätt i detta läget.

ska jag verkligen betala 1100 kr för en dator jag sålde för 3000 och få 1900 kr för en hyffsat ny lapto? känns inte rätt.

tack på förhand /Andreas

Du har inte gjort någonting fel och ska absolut inte betala några pengar till honom. Om du vill vara RIKTIGT snäll skulle jag erbjuda honom en del av pengarna tillbaka om du får tillbaka datorn). Typ ge honom 1500 om han skickar tillbaka datorn i samma skick som du skickade den. Men jag skulle nog ej haft någon sympati för denna köparen då hen verkar lite lätt slö i huvudet och inte kan ta eget ansvar.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.