hjälp, jobbig försäljning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomasson:

Har han lämnat ifrån sig pengarna är affären klar, finns ingen ånger/returrätt mellan privatpersoner på begagnat marknaden och inte heller garantier för den delen.

Du har lämnat en beskrivning på produkten som köparen har godkänt då denne lämnade över pengarna, det är samma sak när det gäller bilar.

Hände mig rätt nyligt att en person förskottsbetalade hela summan, jag frågade ett par gånger om han verkligen vill göra det då det handlade om en bil som han dessutom inte ens hade sett. Han ville senare backa ut och att jag skulle återbetala, så jag ringde runt till lite bilhandlare och en jurist. Alla lämnade samma svar, han har fullföljt affären när han satte in pengarna och du har inga skyldigheter att lämna tillbaka dessa. Han fick snällt komma och hämta bilen.

Saken är den, har han betalat så är affären klar.

Sedan är det upp till sig själv om man vill hjälpa till eller inte, men i ditt fall så tycker jag att du ska tacka för mailkorrespondensen och gå vidare.

Du har fel, och tur är väl det, annars skulle alla bedragare i Sverige ha det ännu enklare än de redan har.

Köplagen:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

"Varans beskaffenhet
Överensstämmelse med avtalet m. m.

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.
Första och andra styckena gäller inte, om uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt.

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet."

osv...

Säljaren kände till att datorns OS var på engelska, men underlät att upplysa om det. Köparen har inte haft någon möjlighet att undersöka varan innan betalning eftersom förskottsbetalning är vad som gäller på Tradera, enligt praxis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du har fel, och tur är väl det, annars skulle alla bedragare i Sverige ha det ännu enklare än de redan har.

Ok vi gör så här då

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Att det är ett annat språk på maskinens operativsystem tror jag inte tingsrätten ser som ett allvarligt fel på varan, men vad vet jag. Skulle det fungera på det sätt som du beskriver det på skulle det inte finnas någon begagnat marknad.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Ok vi gör så här då

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Att det är ett annat språk på maskinens operativsystem tror jag inte tingsrätten ser som ett allvarligt fel på varan, men vad vet jag. Skulle det fungera på det sätt som du beskriver det på skulle det inte finnas någon begagnat marknad.

Varför länka till konsumentverkets förenklade lekmannaversioner när du har den faktiska lagtexten mitt framför näsan?

Hur tingsrätten skulle se på saken har du eller jag eller de allra flesta i tråden inte en aning om, eftersom vi inte vet huruvida språket faktiskt har betydelse för köparen. Kan denne exempelvis inte engelska är det tveklöst så att TS underlåtenhet att upplysa om språket hade haft avgörande betydelse för köpet, men om denne bara är ute efter att mjölka pengar har det naturligtvis ingen eller ringa betydelse.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Varför länka till konsumentverkets förenklade lekmannaversioner när du har den faktiska lagtexten mitt framför näsan?

Hur tingsrätten skulle se på saken har du eller jag eller de allra flesta i tråden inte en aning om, eftersom vi inte vet huruvida språket faktiskt har betydelse för köparen. Kan denne exempelvis inte engelska är det tveklöst så att TS underlåtenhet att upplysa om språket hade haft avgörande betydelse för köpet, men om denne bara är ute efter att mjölka pengar har det naturligtvis ingen eller ringa betydelse.

Den är inte tvingande vid privatköp, lagtexten innefattar även de bitar som gäller för företag så en vägg av paragrafer kan lätt bli svårtolkade, hade han skrivit Windows 7 men det hade varit XP så vore det ju en annan sak.

Även om nu språket kan vara en stor barriär, så var ju säljaren villig att sträcka sig till 550kr vilket är rimligt, att köparen vill ha 1100kr ser jag som ett försök till att komma undan väldigt billigt. Speciellt när du kan köpa en OEM betydligt billigare än så.

Ska man som privatperson tolka texten ordagrant, ja då skulle jag nog aldrig försöka mig på att sälja en bil, och framför allt aldrig till en bilmekaniker som alla fel är uppenbara för och sedan ska kunna komma upp till två år efteråt och hävda reklamationsrätt som också finns nämnd i den faktiska lagtexten.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Avstängd

Skit i köparen helt enkelt, han kan med sin nyckel beställa en ny skiva. Ingen mening att dribbla med idioter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Den är inte tvingande vid privatköp, lagtexten innefattar även de bitar som gäller för företag så en vägg av paragrafer kan lätt bli svårtolkade, hade han skrivit Windows 7 men det hade varit XP så vore det ju en annan sak.

Även om nu språket kan vara en stor barriär, så var ju säljaren villig att sträcka sig till 550kr vilket är rimligt, att köparen vill ha 1100kr ser jag som ett försök till att komma undan väldigt billigt. Speciellt när du kan köpa en OEM betydligt billigare än så.

Ska man som privatperson tolka texten ordagrant, ja då skulle jag nog aldrig försöka mig på att sälja en bil, och framför allt aldrig till en bilmekaniker som alla fel är uppenbara för och sedan ska kunna komma upp till två år efteråt och hävda reklamationsrätt som också finns nämnd i den faktiska lagtexten.

Den är inte tvingande i den mån att den kan avtalas bort innan köpet. Gör man inte det (vilket privatpersoner väldigt sällan gör, däremot vanligare med företag) gäller den precis lika mycket som exempelvis KKöpL. Du bör nog inte vara särskilt orolig om du säljer en bil till en bilmekaniker då denne dels inte har rätt att reklamera sådant som denne borde upptäckt innan/i samband med köp (undersökningsplikten) och deks måste reklamera eventuella missade fel inom skälig tid, alltså två månader från det att de upptäcks. Avsikten med köplagen är inte att sätta dit seriösa säljare utan att skydda köpare mot mindre seriösa privatpersoner och företag. Naturligtvis innebär det att en okunnig eller naiv säljare ibland får bita i det sura äpplet och köpa tillbaka en defekt vara, men det ser jag knappast som ett problem då den rådande mentaliteten är "haha köpt är köpt kommer aldrig tillbaks nanananaaaa!". Desto fler köpare och säljare som är medvetna om både sina rättigheter och skyldigheter desto sundare andrahandsmarknad får vi.

I detta fall är det givetvis inte rimligt att TS skall åka på en större kostnad än vad som behövs, i detta fall i mitt tycke en bootbar win7 DVD-skiva med utförliga instruktioner om hur den skall användas. Alternativt de initialt överenskomna 550:- eftersom båda parter var nöjda med det. Köparen har ingen som helst grund för att få gehör för sitt "Njaaa jag var nog inte riktigt nöjd ändå, ge mig mer!"

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

bootbar windows skiva är skickad som jag sagt innan i tråden, nyckel har han som sagt redan.

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Ok vi gör så här då

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Att det är ett annat språk på maskinens operativsystem tror jag inte tingsrätten ser som ett allvarligt fel på varan, men vad vet jag. Skulle det fungera på det sätt som du beskriver det på skulle det inte finnas någon begagnat marknad.

Förklara.

Permalänk
Medlem

Varför inte peka köparen till den här hemsidan? http://www.froggie.sk/download.html

Med det fullt lagliga verktyget bytte jag från engelska till svenska på mitt win 7 home premium.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Förklara.

Lagen är inte tvingande, bara att avtala bort.

Lagen säger en väldigt massa saker, och det finns ett skäl till att den inte är tvingande. Mest på grund av att om den vore tvingande så skulle det inte fungera. Och frågar du varför nu, så tycker jag du ska ta och titta igenom lagen ordentligt och fundera på vilka konsekvenser det kan få för dig som säljare, som köpare gör du ett val, en begagnad vara är en begagnad vara med allt vad det innebär man tar en risk helt enkelt.

Nu handlade ju denna tråd om ett mindre fel i beskrivningen, jag vet inte om jag vill kalla det för ett fel egentligen. Engelska är kanske naturligt för säljaren, och man kan ju inte alltid tänka åt alla här i världen. Jag tyckte köparen var mer än orimlig i sina krav, och jag är glad att det löstes på bästa sätt för säljaren.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Lagen är inte tvingande, bara att avtala bort.

Lagen säger en väldigt massa saker, och det finns ett skäl till att den inte är tvingande. Mest på grund av att om den vore tvingande så skulle det inte fungera. Och frågar du varför nu, så tycker jag du ska ta och titta igenom lagen ordentligt och fundera på vilka konsekvenser det kan få för dig som säljare, som köpare gör du ett val, en begagnad vara är en begagnad vara med allt vad det innebär man tar en risk helt enkelt.

Nu handlade ju denna tråd om ett mindre fel i beskrivningen, jag vet inte om jag vill kalla det för ett fel egentligen. Engelska är kanske naturligt för säljaren, och man kan ju inte alltid tänka åt alla här i världen. Jag tyckte köparen var mer än orimlig i sina krav, och jag är glad att det löstes på bästa sätt för säljaren.

Fast det är ju ganska sällan som den avtalas bort, och ändå finns det en andrahandsmarknad.